نمایندگان مجلس نگران تأثیرات سوء پارازیت‌های ماهواره‌ای‌ هستند.

فهیمه حسن‌میری: طی یکی دو هفته اخیر موضوع پارازیت‌های ارسالی روی ماهواره‌ها نه تنها در دیدارهای دوستانه و خانوادگی به سوژه اصلی بحث و گفت‌وگوها تبدیل شده بلکه حتی به مجلس نیز کشیده شده و اظهارنظر نمایندگان و وزیران را هم در پی داشته است. هرچند این برای اولین‌بار نیست که برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای از فرستادن امواج یا به عبارتی پارازیت استفاده می‌شود و پیش از این به ویژه در زمان انتخابات نیز این کار صورت می‌گرفت، اما این‌بار با طولانی‌ شدن این قضیه، مردم و مسئولان بیش از پیش نسبت به اثرات مضر این امواج بر سلامت جسم و روان اظهار نگرانی کرده‌اند.

این در شرایطی است که هیچ وزارتخانه‌ای مسئولیت این کار را به عهده نگرفته است و با پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه، معلوم نیست چه میزان از شایعات و شبهاتی که در این زمینه وجود دارد درست است. با این که انگشت اتهام در چنین مواردی ابتدا مخابرات را نشانه می‌گیرد اما صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات با رد این اتهام، اظهار می‌کند: ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای بسیار هزینه‌بر است و بودجه محدود شرکت مخابرات اجازه ارسال این پارازیت‌ها را به ما نمی‌دهد.

او با بیان این مطلب که بلندترین دکل‌های شرکت مخابرات ۴۸ متر است اما برای ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای به دکل‌های بسیار بلندی نیاز است، اظهار می‌کند که فرکانس‌های پارازیت‌های ماهواره‌ای دارای طول موجی بیش از یک گیگا هرتز هستند که از سوی دستگاه‌های دیگری ارسال می‌شود. فیضی اما اشاره‌ای به این «دستگاه‌های دیگر» نمی‌کند تا همچنان این قضیه در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد.

وی همچنین با رد مشابهت خطرات ناشی از ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای با فرکانس‌های آنتن‌های BTS می‌گوید: در حال حاضر آنتن‌های BTS بر بام بیشتر خانه‌ها نصب شده‌اند و مردم دغدغه چندانی نسبت به فرکانس‌های این آنتن‌ها ندارند اما درمورد پارازیت‌های ماهواره‌ای این‌طور نیست.

 نمایندگان مجلس وارد کار می‌شوند
با ادامه ارسال پارازیت‌ها، نمایندگان مجلس به عنوان وکیلان مردم برای استیفای حقوقشان وارد عمل شدند. مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگانی بود که خواهان بررسی جدی تأثیرات مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای در سلامت و روان انسان شد.

او با بیان این که متأسفانه پخش پارازیت به صورت کاملاً بی‌ضابطه‌ای صورت می‌گیرد و در این خصوص به تنها چیزی که توجه نمی‌شود سلامت شهروندان است، اظهار داشت: از نهادی که مسئول پخش پارازیت برای مختل کردن ماهواره‌ها در شهر تهران است خواهش می‌کنیم به عواقب جدی این امواج مخرب بر سلامت شهروندان تهرانی توجه داشته باشد.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز دیگر نماینده‌ای بود که با هشدار نسبت به تأثیر مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای و مخابراتی بر سلامت روان شهروندان تهرانی، اظهار داشت: متأسفانه بعد از انتخابات انواع پارازیت‌های مخابراتی به شدت افزایش یافته که مطمئناً برای سلامت تهرانی‌ها نگران‌کننده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که گزارش‌ها و تحقیقات متعدد حکایت از خطرناک بودن امواج پارازیتی برای سلامت جسمی و روانی انسان دارد، خاطرنشان کرد: تحقیقات همچنین نشان داده که امواج پارازیت تأثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان نیز بر جای می‌گذارند.

او درباره اقداماتی که مجلس برای مقابله با چنین کاری انجام داده به «خبر» گفت: مجلس روز یک‌شنبه یک جلسه دو ساعته با مسئولان وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت. جالب اینجاست که وزارت ارتباطات می‌گوید در این رابطه مسئولیتی ندارد و معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.

محسنی بندپی در ادامه درباره نقش وزارت بهداشت در این میان برای حفاظت از سلامت شهروندان با اظهار این که متأسفانه دستگاه‌های اجرایی در بعضی موارد کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند، اظهار کرد: اما اعضای کمیسیون بهداشت نسبت به این قضیه و سلامت جان و روان مردم حساسیت ویژه‌ای دارند و این قضیه را پیگیری خواهند کرد.

او ضمن گلایه از ناهماهنگی میان وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت در این مورد افزود: متأسفانه عملیات میدانی در این زمینه صورت نگرفته که ببینیم این امواج با توجه به میزان ارسال‌شان چقدر مضر هستند. اما در جلسه‌ای که داشتیم مقرر شد وزارت ارتباطات هماهنگی‌های لازم را در دادن اطلاعات و کمک به وزارت بهداشت داشته باشد و وزارت بهداشت هم تحقیقاتی را انجام داده و بررسی کارشناسی و علمی داشته باشد.

او همچنین درمورد نتیجه این جلسه توضیح داد: در این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد که آنتن‌های تلفن همراه BTS خطری برای سلامت شهروندان ندارد، اما نمایندگانی از وزارت بهداشت معتقد بودند نیاز است اطلاعات بیشتری در اختیار آنها قرار گیرد. در مورد پارازیت‌ها نیز حتی وزارت ارتباطات اطلاعاتی در این زمینه نداشت و قرار شد وزارت بهداشت در این زمینه کار کارشناسی کند.

پارازیت‌ها؛ مضر یا بی‌ضرر؟
گیجی و خستگی، ناشنوایی مزمن، التهابات و سرطان‌های پوستی، خونی، نخاع و اختلالات هورمونی (عقیم شدن مردان) و مشکلات باروری (در خانم‌های باردار) از جمله مواردی هستند که کارشناسان از احتمال بروز آنها در انسان بر اثر این امواج خبر می‌دهند. پیش از این نگرانی‌ها بیشتر درمورد امواج رادیویی و تلویزیونی و امواج آنتن‌های BTS  موبایل صدق پیدا می‌کرد اما حالا امواج ارسالی روی ماهواره‌ها نیز به موارد قبلی اضافه شده است.

اما در کنار اظهار نگرانی‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، دکتر عبدالجبار کرمی نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که کار علمی در این زمینه صورت نگرفته و نمی‌توان در این زمینه با صراحت اعلام نظر کرد.

او با بیان این که در حال حاضر هر روزه امواج طول موج بلند که دارای قدرت نفوذ خیلی کمی هستند به طور گسترده در فضا پراکنده می‌شوند، افزود: «امواج رادیویی، تلویزیونی و همچنین امواج آنتن‌های BTS موبایل از جمله امواج طول موج بلندی هستند که از طریق فرستنده‌ها در فضا پراکنده می‌شوند که تا کنون مضر بودن آنها در هیچ کتاب یا مجامع و رفرنس‌های علمی مشاهده نشده است تا بتوان با قاطعیت مضر بودن این امواج بر سلامت انسان را اثبات کرد.»

کرمی با اشاره به حساس شدن مردم روی قضیه پارازیت‌های ماهواره‌ای همچنین گفت: «در خصوص امواج پارازیت ماهواره‌ای هم با توجه به این که از امواج طول موج بلند هستند این طور به نظر می‌رسد که نمی‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد البته در این‌باره اظهار نظر کارشناسی نمی‌کنم چون این موضوعی کاملاً فنی و تخصصی در حیطه کارشناسان علم فیزیک است ولی این طور به نظر می‌رسد که امواج پارازیت ماهواره‌ای زیان‌های زیادی نداشته باشد چون اگر قرار باشد امواج پارازیت ماهواره مضر باشد، خود امواج ماهواره نیز مضر خواهد بود.»

سیداکبر رنجبرزاده عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این که از سوی وزیر اطلاعات و معاون سلامت وزارت بهداشت گزارشی از تأثیر امواج ماهواره‌ای، پارازیت‌ها و گوشی‌های همراه به کمیسیون بهداشت داده شده که در آن از نوع گیرنده‌ها و استاندارد بودن آنها بحث شده است، گفت: با این حال گزارش تکمیلی و تفصیلی درباره انشعابات امواج گوشی‌های همراه، گیرنده‌های تقویت گوشی همراه و ماهواره‌ها بر سلامت افراد، هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود.

وی با اشاره به این که چنانچه استانداردها در استفاده از این وسایل رعایت شود ضرری ندارد و ماهواره، گوشی همراه و گیرنده‌ها اگر تحت نظارت دقیق وزارت اطلاعات باشند مشکلی نیست، گفت: اما در محل‌هایی که نظارتی وجود ندارد قطعاً این امواج با عوارض همراه است.

 زهره الهیان، نماینده تهران و متخصص زنان و زایمان نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر تأثیر امواج پارازیت بر زنان باردار و افزایش سقط جنین اظهار داشت: «اگر آمار مستندی ارائه شود که در ماه‌های اخیر افزایش سقط جنین داشته‌ایم به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه شود و مطمئناً قابل پیگیری است.»

او همچنین در پاسخ به این که باید منتظر ارائه آمار بود یا جلوی این اقدام را گرفت، گفت: «هر اقدامی باید بر اساس مستندات باشد اگر هر نهادی آمار ارائه دهد قابل بررسی است.»

وی با بیان این که یک فرد پزشک نمی‌تواند به راحتی قضاوت داشته باشد و در اینگونه موارد باید آمار کلان جامعه را داشت، تصریح کرد: «این ادعا که یک امواجی خارج از آنچه از قبل بوده زندگی مردم را به خطر انداخته باید با مدارک بررسی شود.»

اما در حالی که از سایر نهادها و به ویژه کمیسیون‌های مجلس انتظار می‌رود در چنین مواردی که با جان و سلامت شهروندان مرتبط است توجه بیشتری داشته باشند، اعضای کمیسیون صنایع و کمیسیون امنیت ملی مجلس از مطرح نشدن این بحث در کمیسیون‌های مربوطه خبر می‌دهند. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع با بیان این که از طریق روزنامه‌ها متوجه این قضیه شده، به «خبر» گفت: در کمیسیون صنایع اصلاً چنین بحثی مطرح نشده است.

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با «خبر» اظهار داشت که اصلاً چنین موضوعی در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده است و این کمیسیون جلسه‌ای در رابطه با پارازیت‌های ارسالی روی ماهواره‌ها نداشته است.

حق طبیعی کشور
محمد کرمی‌راد، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی در این خصوص به «خبر» می‌گوید: «آنچه مسلم است این که دنیای ارتباطات، بسیار پیشرفته است و در عصر ارتباطات ابزارهای جدیدی همچون کانال‌های ماهواره‌ای و سایتهای اینترنتی نیز به فعالیت می‌پردازند. آنچه که در انتخابات اخیر شاهد آن بودیم، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران با ابزارهای پیشرفته و جدید و همچنین سوژه‌های متنوع بود. دشمن از هر منفذی برای ورود به افکار عمومی مردم ایران استفاده می‌کند.»

وی می‌افزاید: «طبیعتاً مردم کشورمان از هوشیاری لازم برخوردارند و به این دسیسه‌ها اهمیت نمی‌دهند هرچند بخش کوچکی از جامعه از تکرار برخی اخبار درست متأثر می‌شوند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: «هر کشوری باید سیاست صحیح و اصولی در برابر تهاجم اخبار نادرست داشته باشد. فیلتر و پارازیت حق طبیعی کشور ما برای دفاع از حریم‌های فرهنگی است. این اقدامات می‌تواند در شرایط بحران‌خیز از فتنه و کودتا علیه نظام پیشگیری کند.»

کرمی‌راد ادامه می‌دهد: «اسناد و اعترافات انجام‌شده نشان می‌دهد که بخشی از فرافکنی‌ها و لجن‌پراکنی دشمنان از طریق سایت‌ها و تلویزیون‌های ماهواره‌ای انجام ‌می‌شود و باید مانع این اقدامات شد هرچند لازم است که در کنار اقدامات پیشگیرانه، از سیستمی برخوردار باشیم که حرف‌هایمان را به‌روزتر و در ابعاد گسترده‌تری به گوش جهانیان برسانیم.»

وی درخصوص واکنش کمیسیون امنیت ملی به پارازیت‌های اخیر گفت: «این مسئله عمدتاً به کمیسیون فرهنگی برمی‌گردد هرچند بی‌ارتباط با موضوع امنیت ملی هم نیست. آنچه اکنون انجام می‌شود حداقل واکنش لازم به اخبار نادرست است و خیلی کشورهای دیگر هم این کار را می‌کنند؛ به عنوان نمونه در کره‌شمالی فقط رادیو و تلویزیون این کشور در دسترس است.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز به «خبر» می‌گوید: «پیش از این شبکه‌های پرس تی‌وی و الجزیره را با موبایلم می‌گرفتم اما الان دیگر نمی‌توانم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1 IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۰
    0 0
    خانم دکترالهیان متخصص داخلی هستند
  • علیرضا IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    1 0
    کلاً مملکت جالبی داریم!!!