پژوهشگران که پیش از این اسپری ذرات شکلات یا ذرات معلق کافئین شده را ساخته بودند، این‌بار به سراغ نوشابه‌ها و غذاها رفته تا بطری‌های و ظروف نگهدارنده آنها را با طعم‌های دلچسب و متنوع آماده کنند.

محبوبه عمیدی: دکتر دیوید ادواردز از انستیتو Wyss دانشگاه هاروارد ایده‌های جالبی برای صنعت غذا دارد. او موفق به ساخت اسپری کوچکی شده که ذرات شکلات یا ذرات معلق کافئین را به درون دهان فرد اسپری می‌کند و باعث می‌شود او نسبت به مصرف شکلات کالری بسیار اندکی را دریافت کند یا بدون نوشیدن چای یا قهوه به کافئین دسترسی داشته باشد. اما این بار، او به سراغ نوشابه‌ها و غذاها رفته تا بطری‌های و ظروف نگهدارنده آنها را با طعم‌های دلچسب و متنوع برای خورده شدن آماده کند.

ذرات معلق کافئین

به گزارش گیزمگ، این بطری‌ها که مانند ظرف‌های غذای خوراکی یا بسته‌بندی های کوچک دیگر که قابل‌ خورده‌شدن طراحی خواهند شد، در حالی که ضدآب هستند و در ترکیبات غذا حل نمی‌شوند، فاقد ترکیبات پلاستیکی خواهند بود. در نتیجه هم مواد پلاستیکی کمتری وارد محیط‌زیست می‌شود و هم فرد می‌تواند بدون نگرانی از فضایی که باید به بطری‌های خالی و بسته‌های غذای  مصرف‌شده اختصاص دهد، به راحتی آنها را همراه خودش ببرد.

ترکیب اصلی این سیستم بسته‌بندی انقلابی که WikiCells نامگذاری شده، از غشای غذایی طبیعی تشکیل شده که توسط نیروهای الکترواستاتیک یکپارچه نگه داشته شده است. این پوسته زیست‌تجزیه‌پذیر که شکل‌پذیر است و می توان از آن بسته‌های غذایی متعددی را تهیه کرد، قابل خوردن نیز هست. لایه‌های به‌هم پیوسته این پوسته که در برابر آب مقاومند، می‌توانند شکل بطری یا انواع بسته‌بندی‌های غذایی دیگر را در طولانی‌مدت حفظ کنند.

ادواردز و تیم تحقیقاتی او تاکنون موفق به تهیه غشاهایی با طعم پرتقال برای نگهداری آب پرتقال و پوسته‌هایی با طعم گوجه‌فرنگی شده‌اند که می‌تواند برای نگهداری سوپ‌های مختلف استفاده شود. آنها بسته‌هایی با طعم انگور هم تهیه کرده‌اند اما هنوز پروژه ساخت بطری‌های نوشابه با این غشاهای خوراکی کامل نشده است.

اسپری شکلات

ادواردز که موفق شده اسپری‌های شکلات و کافئین را به کمک شرکت Breathable Foods به تولید انبوه برساند، امیدوارست در آینده نه‌چندان دور بتواند دستگاه WikiCells را با قیمتی قابل‌قبول به بازار عرضه کند و به خریداران اجازه بدهد با مواد غذایی و نوشابه‌های مورد علاقه‌شان بسته‌بندی خوراکی تهیه کنند.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =