مهریه چقدر باشد؟ 110 تا عرف رایج یا تعیین سالانه از سوی رئیس قوه قضاییه؟

به گزارش خبرآنلاین، لایحه حمایت از خانواده پس از سه سال رد وبدل میان صحن علنی مجلس و کمیسیون حقوقی وقضایی، بار دیگر به صحن علنی بازگشت تا به تصویب نهایی برسد.
صبح امروز بند مربوط به «مهریه» در این لایحه، مذاکرات مفصلی را برانگیخت. در لایحه ارجاعی دولت آمده بود: «دولت باید از طریق دستگاه​های فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ ازدواج و رعایت مهریه های متعارف عمل کند. میزان مهریه با توجه به وضع عمومی اقتصادی هر سه سال یکبار از سوی رئیس قوه قضاییه اعلام می​شود. هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد به میزان متعارف باشد و زوج از پرداخت مهریه ممانعت کند، مشمول قانون مجازات می​شود. اما اگر مهریه از میزان متعارف در سال وقوع عقد بیشتر باشد، صرفا مناعت زوج برای پرداخت ملاک است».
این ماده از سوی کمیسیون حقوقی و قضایی حذف شده بود و بر اساس آیین​نامه داخلی مجلس امکان بازگرداندن آن به متن لایحه نبود. بنابراین تلاش محمدرضا خباز در این زمینه به نتیجه​ای نرسید.
پس از آن، نیره اخوان نماینده اصفهان با اشاره به اینکه خانواده​های بسیاری به دلیل عدم توان در پرداخت مهریه از هم پاشیده شده است، افزود: برای رفع این معضل باید سقفی برای تعیین مهریه در نظر گرفته شود. اما مهریه باید بر اساس رضایت طرفین باشد و نه تعیین حد از سوی حاکمیت. برخی هم پیشنهاد اخذ مالیات از مهریه را ارائه دادند که علاوه بر سقف مهریه، بار مالی مضاعفی را به زوج تحمیل می​کند.
وی پیشنهاد کرد: می​توانیم در قانون مصوب کنیم که هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه – به میمنت و مبارکی نام حضرت علی- باشد، وصول آن مشمول ماده 2 قانون محکومیت​های مالی شود و اگر بیش از این مقدار باشد، مناعت زوج ملاک پرداخت مقرر گردد. مقررات مربوط به به روز رسانی میزان مهریه نیز به قوت خود باقی است.
اخوان با اشاره به اینکه دولت برای تحصیل و اشتغال جوانان سرمایه​گذاری می کند، افزود: نباید با مهریه زیاد و عدم توان پرداخت آن، این جوان به زندان بیفتد و این همه هزینه دولت و آبروی وی از بین برود.
نورالله حیدری نماینده فارسان در مخالفت با اظهارات اخوان، گفت: این پیشنهاد اگرچه با نیت خوبی ارائه شده اما افزایش سقف مهریه را رواج می​دهد و به سقف توقعات دامن می زند. محمدجواد ابطحی نماینده خمینی​شهر هم با بیان اینکه 110 سکه معادل 110 میلیون تومان است، آن را غیر قابل پرداخت برای جوانان خواند و گفت: نمی توانیم در این حوزه دینی و شرعی وارد شویم، مگر به حکم ولایی. تعیین مهریه از حدود شخصی طرفین است.
باهنر هم گفت:پیشنهاد خانم اخوان، دخالت در تعیین سقف مهریه نیست؛ بلکه با این هدف است که ماده 2 قانون محکومیت​های مالی، برای مهریه​های تا سقف 110 سکه اجرا می​شود و بیش از آن به مناعت زوج بستگی دارد.
نماینده دولت هم که با پیشنهاد اخوان موافق بود، افزود: با این پیشنهاد کسی از مهریه بیش از 110 سکه منع نمی​شود. ولی اگر زوج نتواند مهریه را پرداخت کند، چنانچه در حد 110 سکه باشد، می​توان او را به زندان انداخت و نه بیش از آن. چرا که مهریه​های 1000 سکه​ای خلاف عقل است و مشخص است که از توان مالی زوج و حتی خانواده وی خارج است.
محدودیت زندان تا سقف 110 سکه نهایتا به رای گذاشته شد، که نمایندگان آن را مصوب کردند.
/2947
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 143
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    قانون خوبیه، اگه به خوبی اجرا بشه.
    • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      اصلا همین مهریه باعث بدبختی شده اصلا بایستی مهریه را بردارند . شده یک راه کاسبی برای خانوم ها از طرفی حق طلاق برای مرد را باید بردارند تا همه چیز درست بشه
    • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      درست مي گين.الان خيلي از خانوما دارن از مهريه به عنوان حق طلاق استفاده مي كنن.يعني تنها راهيه كه مي تونن مرد رو توي منگنه بزارن تا بتونن طلاق بگيرن.كه آخرش بگن طلاقم بده تا مهريه مو ببخشم.
    • خسرو IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      چرا به جنس مذکر و مونث اینطور نگاه میشه. والله آدم خجالت میکشه. چه دختر، چه پسر. از یه طرف پسر حق داره دختری که دوستش نداره رو به زور نگهداره (حق طلاق). و از طرفی هم دختر میتونه با اجرا گذاشتن مهریه (قهریه) پوست پسر رو بکنه!!! به نظر من باید به پسر و دختر به چشم یکسان نگاه بشه، هردو خلع سلاح بشن. هرچیزی هم که در زندگی مشترک بدست آوردن، با هم شریک باشن. الان دیگه دوران 1400 سال پیش نیست. نه دخترا بی عرضه هستن و نه پسرا دلشون میخواد تمام حقوق زندگی دستشون باشه.
    • علي شيرازي IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      68 6
      آقا بهترينش قانون نصف نصف زن و شوهر هست از زندگي كه هم مرد هم زن زحمت كشيده اند كه تشكيل بشه نصف واسه زن نصف واسه مرد
    • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      33 6
      اين كه بدتر شد..تا مهريه بره اجرا آقا يكراست ميره زندان!!! قبلا دادگاه ها ماهيانه دوماه يكبار ميبريدن ا..الان يعني الزام به پرداخت يكجاي 110 سكه هست؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
      16 23
      من اصلا با این نظر موافق نیستم چون شوهر اینده یه زن را خراب میکنه و مهریه پشتوانه برای ادامه زندگی زن و وقتی شوهری زن را طلاق میدهد باید هزینه زندگیش را بپردازد اگر ندارد باید به زندان برودتو این دوره زمونه یه زن تنها و بی کس بعد از طلاق شوهرش مگه میتونه با سه ماهی یک سکه زندگی کند همون پول اجاره خونه اش که نمیشود من نمیدونم چرا همش برای بدبختی زنا قانون ثصویب میکنن
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    وقتی خانواده ای راحت میگه هزارتا سکه باید بابت این عدد بزرگ یه چیزی ام از جیبش بره تا بفهمه نباید هرچی اومد به زبونش نگه تنها راه حل همون مالیاته هیچ راه حل دیگه ای نمیشه براش تعیین کرد چون هر چی باشه راحت دورش میزنن
    • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      85 24
      تو که این نظر غیر منطقی رو میدی حتما خانم هستی که نفست از جای گرم بلند میشه!!مرد بیچاره هم بیاد به شما مهریه بده هم به دولت مالیاتشو!!به به عجب پیشنهاد عقلانی و جالبی!!شما خانومها 2زار پول که گیرتون میاد حتی حاضر نیستید تو زندگی مشترک خرجش کنید و سریع قانون رو پیش میکشید که درامد زن مال خودشه ولی به مرد بیچاره که میرسه میگید مهریه من رو بده مالیات مهریه من رو هم به دولت بده!!ای کاش شماها همینقدر که جرات دارید و این قبیل نظرات رو اینجا میذارید همینقدر هم جرات داشته باشید و عین این نظرات رو در مجلس خواستگاریتون هم به زبون بیارید تا طرف بفهمه که چه اشتباهی داره میکنه!!
    • بدون نام US ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      77 58
      وقتی آقایون میرن یواشکی زن میگیرن مگه مالیاتشو میدن؟ :))
    • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      19 15
      ماليات بهترين راهه...البته نه اينكه مرد ماليات بده..ماليات بر ارزش افزوده را از منتفع نهايي ميگيرن..اينكه بگن خانومي كه مثلا 200سكه مهريه گرفتي حالا بايد 10درصدش را به دولت پس بدي..خانوم ماليات بده نه آقا!!! اين خيلي خوبه !!! البته قانون نصف نصف از همه اينا بهتره
  • مریم IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    من نمی دونم چرا آقایون زیر بار مهریه ای می روند که توان پرداخت آن را ندارند. وقتی یک آقایی با در آمد متوسط زیر بار مهریه 1000 سکه و حتی بیشتر می رود مقصر فقط خودش است.
    • عليرضا IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      ببخشيد مريم خانم مگه داري معامله ميكني كه ميگي اگر طرف نداشت قبول نكنه؟! اون خانواده خانم هستند كه نبايد مهريه هاي خارج از عرف پيشنهاد بدن چون وقتي اون پسر از دختر خانمي خوشش اومد و به تفاهم رسيدند به هم زدن ازدواجشون خيلي سخته چون دلبستگي ايجاد شده. من پيشنهاد ميكنم شما برو يه دفتر مشاور املاك بزن اصول معامله رو خوب بلدي!
    • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      39 22
      شما که منفی دادید منظورتون اینه که وقتی کسی می دونه توان انجام کاری رو نداره باز هم باید انجامش بده؟! یعنی که مردی که تصمیم به ازدواج می گیره نمی دونه که توان پرداخت چه مهریه ای رو داره؟!
    • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      90 14
      دوست عزيز،مرد بي تقصير نيست،ولي فرهنگ مهريه غلط جا افتاده.خانواده دختر هم ميخواهند از فرهنگ غربي تقليد كنند و هم دين اسلام،هركجا به نفعشونه
    • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      59 15
      دکتر اگه زیر بار نره که باید دور ازدواج خط بکشه جوونی که دوست داره زندگی تشکیل بده چیکار کنه مجبوره زیر بار بره وگرنه دیوانه است هزارتا سکه رو قبول کنه
    • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      58 50
      با نظر شما موافقم. ولی بعضی از خانمها می گویند فقط به خاطر دهن مردم و این حرفها و پسران ساده دل را گول می زنند و پسران ساده دل هم فکر می کنند راست می گویند. در ضمن بحث مهریه چندی است که داغ شده است وگرنه مادرهای من و شما که از این بازی ها نداشتند. مهریه من 700 سکه است با ماهی 2 میلیون تومان حقوق و چند تا خونه که خدا شاهده خودم خریدم (کار خوب و پر درامدی دارم) همسرم فقط یک پراید دارد با حقوق ماهیانه حدود 1 میلیون تومان و در یکی از خانه های من زندگی می کند تا به حال نه منتی گذاشتم و نه حرف از مهریه زدم. هم بیرون کار می کنم و هم خانه داری می کنم و هم بچه داری (2 تا دختر دارم) زن باید انسانیت داشته باشد و نه اینکه چون اسلحه ای دارد همش تهدید کند و جوانان بدبخت را به زندان بفرستند
    • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      61 22
      با دلش چيكار كنه وقتي خانمها خودشونو با پول ميسنجند مريم خانم؟
    • محمد IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      67 15
      وقتی تو جامعه یه چیزی عرف شد(مثلا تعیین 1000 تا سکه برای مهریه)، دیگه به این راحتی نمیشه برخلاف آن عمل کرد؛ هیچ پسری مهریه بالا دوست نداره تعیین کنه ولی وقتی همه دخترا اینقدر مهریه می خوان، باید چیکار کرد؟؟؟
    • منصور نوین IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      64 28
      خوب پس چکار کنند؟ مگه زنی با مهریه زیر 1000 تا هم پیدا میشه؟ عجب رویی دارید شما زن ها!!!!!!!!!! همچین میگه انگار زبون بسته ها همه 14 سکه ای هستن اگه این کار رو نکنن که همه باید تا آخر عمر مجرد بمونن عجب رویی داری واقعا!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      32 29
      خیلی دوست دارم بدونم اینها که منفی می دن آقا هستند یا خانم؟
    • 36 IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      68 23
      دیگه باید بریم زن چند بار طلاق گرفته بگیریم با یکی دو تا بچه تا مهریه اش پایین تر بشه ؟
    • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      97 28
      آقایون لطف کنن زیر بار حرف نامعقول نرن. مجرد بمونید بهتر از اینه که برید گوشه زندان.
    • مریم IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      40 30
      آقای علیرضا شما که حرف از احساس می زنید باید بدونید که احساس باید دوطرفه باشه. مگه شما کسی رو که دوست دارید می اندازید زندان؟!پس این احساس از اولش هم نبوده . چون نتیجه علاقه انداختن یکی به زندان نیست.
    • عليرضا IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      44 11
      مريم خانم علاقه ممكنه از اول يا در طول زندگي ايجاد بشه،ممكن هم هست برعكس بشه و رفته رفته كم بشه. معلوم نيست اگر خانمي شوهرش رو دوست داشته باشه در طول زندگي هم همينطور باشه و تا آخر عمر همينطوري بمونه. واقعيت چيز ديگري رو ميگه. الان مردايي تو زندان هستند كه خانمهاشون عاشقشون بودن! گذر زمان و دخالت هاي اطرافيان هم تاثير داره. مردها از اولين روز خواستگاري اگر درباره مهريه چونه بزنند آدم خسيسي هستند، اگر هم مهريه رو قبول كنن كه ممكنه خانم اون رو ازش مطالبه كنن و وقتي طرف نداره بندازنش زندان (البته شايد هم نكنن ولي حساب احتمالاته ديگه) پس بفرماييد آقايون بايد چكار كنن؟! من طرفداري از آقايون نميكنم چون خودم رو جاي خانمها هم ميگذارم ولي ميخوام بگم كه اينطور كه ميگيد قضيه مثل معادله رياضي نيست!
    • سارا IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      25 7
      آقای علیرضا منظور مریم خانم معامله نیست. این قانون ماست که میگه مهریه عندالمطالبه است یعنی مرد باید توانایی پرداختشو داشته باشه منظور مریم این بود. یه جورایی نقطه مقابل حق طلاقه به نظر من جفتش باید حذف بشه . قانون ما به ازدواج به شکل یه معامله نگاه می کنه نه مریم خانم.
  • لیدا shz IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    35 64
    خب راحت بگین مهریه رو ببوسیم بزاریم کنار. اقایون مجبور نیستن مهریه زیاد قبول کنن زور که نیست
    • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      47 10
      وضع شما خیلی خوبه ؛حالا ۱۱۰ تا سکه شده هیچی!؟
    • رامين IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      44 25
      مرد هم مرداي قديم واسه من همين 110 تاشم زياده ولي مجبور شدم چيكار ميكردم؟ انقد به زنها ميدون داديم كه حالا بايد به خاطرشون زندان هم بريم آخه كجاي دنيا اينطوريه؟
    • عاشق IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      46 9
      آخه زندگی 50 % 50% چه مشکلی داره بگیم 14 تا سکه و زندگی هر موقع که لازم شد نصف نصف یا اینکه 14 سکه پایه و به ازای هر سال زندگی مشترک 10 سکه اضافه بشه اینطوری اگه طرف بخوا 6 ماه زندگی کنه و یک پولی بگیره در بره چیزی بدستش نمی یاد و ضمنا قبل از ازدواج هم دختر خانم بیشتر دقت می کنه که فردا به مشکلی برخورد نکنه
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    24 13
    هوررررررررررررررااااااااااااااااااا
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    48 7
    مهریه فقط یک جا به درد می خورد . برای زندگی ها و رابطه های بیماری ، که مرد یا اعتیاد شدید داشت یا عیب اخلاقی ای که نمی شه با زندگی باهاش ادامه داد ؛ این جور مواقع به عنوان تنها سلاحی بود برای زنی که خانه دار و بی پشتوانه بود ، تا بتونه زندگیش رو بگذرونه یا از طرفی برای اینکه بشه با بخشیدن مهریه حضانت بچه رو از مرد گرفت... (می دونید که قانوناً تا 7 سال بجه پیش مادر می تونه باشه) بودند زنانی که با استفاده از مهریه و بخشش اون از مرد رضایت می گرفتند که حضانت بچه رو به اون بده (در این مورد هم قانون حامی آقایان است) بیایید کمی قوانین رو به نفع خانوم هایی که در زندگی بیمار به سر می برند تغییر بدید...
    • بی نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      6 13
      مشکل اصلی همین منفعل و خانه دار بودن بعضی از خانمهاست که از فرط بی هنری به سمت کاسبی میرن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    45 5
    ادامه : کمی به دور و برتون نگاه کنید چه زندگی های آشفته و بیماری که زن داره از ترس اینکه مرد بچه رو قانونی ازش نگیره داره با اعتیاد شدید مرد یا عیب اخلاقی او می سازه فقط به خاطر بچه. به خاطر اینکه قانونی نیست که این جور مواقع از زن حمایت کنه و بچه ای که نیاز به مادر داره رو از مادر جدا نکنه... تا کی این قوانین ناقص باید ادامه داشته باشه... بیاین به موارد خاص هم توجه کنیم... همه ی خانوم ها که از دید شما خوشی زیر دلشون رو نمی زنه و برن مهریه رو اجرا بگذارن و مرد رو بندازن زندان...
    • دوست DE ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      28 10
      دوست عزيز، از يک مرد معتاد چه جوري مي خواهيد مهريه بگيريد؟ مهريه مشکلي رو حل نمي کنه. به نظر من بايد مهريه حذف شود، و حق برابر در حضانت کودک، و طلاق به زن داده شود. تا زني که نمي تواند با يک مرد زندگي کند مجبور نباشد به زور او را تحمل کند، و مردي که نمي تواند با زني زندگي کند مجبور نباشد به خاطر نداشتن مهريه به زندگي ادامه دهد. وجود مهريه سبب حفظ کانون خانواده نمي شود، فقط خانواده هاي بيماري را نگاه مي دارد، تا در آن کودکاني رشد کنند که از لحاظ رواني بيمار شوند. اگر مي خواهيم از کانون خانواده دفاع کنيم بايد مهريه را حذف کنيم. بياييد زن و مرد يک شعار بدهيم، براي حمايت از کانون گرم خانواده مهريه را حذف کنيم و حق برابر در طلاق و حضانت کودک را جايگزين کنيم.به اين ترتيب خانواده هايي سالم خواهيم
    • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      13 2
      مگر قراره از خود شخص معتاد مهریه گرفت ؟ قانون ملکش رو توقیف می کنه یا حقوقش رو ....
  • باربد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    56 13
    بهتريت راه براي حل اين معضل پاک کردن صورت مساله است!!!!!!!!! يعني جوانان بيائيد ازدواج را تحريم کنيم تا خانواده ها سر عقل بيايند و از خر شيطون پياده شن.!!!! اينطوري زندونها هم خلوت ميشه!!! آخه کدوم آدم عاقلي با اين وضع اقتصادي مملکت مياد زن بگيره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • شیوا IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      27 6
      ای خدا..خود من مشکل مهریه دارم خانوادم نمیزارن با کسی که میخواد14تا مهر کنه ازدواج کنم همرو از چشم خانوما نبینید تروخدا ما هم گیر افتادیم
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    24 22
    خداوند رحمت کند نمایندگان ملت را سرانجام یک قانون به جا و پربار که خیلی از مشکلات و معضلات مردم ایران را حل می کند و در استحکام هر چه بیشتر خانواده ها نیز بسیار بسیار موثر است را تصویب کردند اجرتان با مهدی موعود
    • بدون نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      16 4
      شما خوبی ؟!
  • شهاب IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    29 4
    اگه نوسان قیمت سکه در امسال رو در نظر بگیریم همین هم میشود 110 میلیون تومن.
  • سامان IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    19 1
    این قانون مصوب شده کی به اجرا گذاشته میشود
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    22 0
    آیا این قانون برای ازدواج شده ها هم صدق میکنه
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    11 17
    مدتهاست که در تمدن بشری خرید و فروش انسانها و تعیین نرخ انسان منسوخ شده این مصوبه توهینی به دختران ایرانی است چرا که مهریه تعهدی است که مرد بصورت اختیاری نه الزامی و توافقی می پذیرد و به نظر می رسد این نوع مصوبات حمایت می کند از افرادی که قانون شکن و عرف شکن هستند چون می توانند از ابتدا نپذیرند اما با پذیرش آن ملزم به دادن قباله می شوند و عدم پرداخت قباله ای که خود شخص قبول کرده به منزله ی نوعی تقلب و کلاهبرداری است پس این مصوبه در حمایت از خاطیان و متخلفین جامعه تنظیم شده است.....
  • گلی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    27 5
    من تعجب می کنم از این همه هوش و زکاوت ! برادر من مهریه به معنای هدیه ای است که زن درهنگام عقد از مرد طلب میکند والسلام !بجای تضمین زندگی خانواده ها سعی کنند شناخت خود را بالا ببرند قبل از انجام عقد رفت و امدها بیشتر باشه تحقیق کنند جلساتی رابرای رفتن به مشاور اختصاص بدهند . در طول دوران زندگی مشترک هر چیزی که بدست بیاورند باید به طور مساوات تقسیم کنند این می تواند یکی از شروط عقد باشه و خیلی چیز های دیگه در عقد نامه ذکر بشه ...
    • عاشق IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      15 2
      من هم با کلاس های مشاوره قبل از ازدواج موافق هستم خیلی کمک می کنه که طرفین از حق و حقوق و موارد رایج در اختلافات زوج ها خبر دار بشن تا آن ها نیز در این مسیر بتوانند از تجربیات سایرین استفاده کنند
  • بدون نام US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    37 9
    110 سکه میشه 100 میلیون که برای تهران هم زیاده چه برسه به روستاها و...
  • شهريار IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    34 7
    مريم خانم وقتي شما داري در مورد يك پسرجوان مجرد عموما 20-30 سال صحبت مي كني كه معمولا عشق و شور ازدواج جلو عقلش رو گرفته و يكهو شب بعد از خواستگاري بهش ميگن مهريه دختر ما 1000 سكه هست آخه تو فاميل ما رسم و يا خواهرش همين قدر بوده و از اين حرفا . در هر خونه ديگه اي رو هم كه تو ايران بزنه اكثرا تو همين مايه ها هستند پس فقط براي ازدواج بايد همه آيتم ها رو بزاره كنار و هرجا رفت بپرسه مهريه شما چنده؟ يا اينكه تا آخر عمر مجرد باشه. پس نتيجه مي گيريم كه دولت يا مجلس و كل نظام بايد يه فكري براي اين معضل فراگير بكنه.
  • رضا IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    22 7
    به نظر من قانون خوبی نیست. اگر در ابتدای ازدواج و به هنگام تبت عقد مرد ملزم به ارائه مستندات مالی در قبال مهریه تعیین شده به دادگاه بشه دیگه هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد همیشه جنگ اول بهتر از صلح آخره . شما وقتی برای ادامه تحصیل بخوای بری خارج سفارت از شما کلی اسناد مالی و ملکی می خواد که بواسطه اون باید شما ثابت کنین از عهده هزینه های تحصیل بر می آئید به نظر من اگر دادگاه هم همین روال رو داشته بشه کسی دیگه تعهد تو هوا نمی ده و خیلی از این مشکلات هم پیش نخواهد آمد.
  • علی توسی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    31 14
    منم از این قانون ونماینده ها تشکر میکنم
  • الهه IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    20 16
    به نظرم منصفانه است
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    28 15
    حواستون جمع باشه کار "عمر" را نکنید که مهریه را محدود کرد در حالی که در قرآن تصریح شده است که مهریه میزان معینی ندارد و به توافق طرفین است . اما برداشتن زندان کار خوبی است
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    22 10
    خدا پدر و مادرتون رو بیامرزه به خدا .
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    14 6
    چرا 110؟ جریان 110 چیه آخه یکی بگه
    • امین IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      11 7
      110 به حروف ابجد میشه "علی".
    • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      20 4
      خب معلومه اگه مهريه رو ندن بايد برن از 110 كمك بخوان كه شوهره رو جلبشو بگيرن.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      11 3
      آقای بدون نام. مطمئنی می شه از 110 کمک خواست که جلب شوهر رو گرفت ؟ هیچ می دونی خود من وقتی همسر سابقم که روزانه 6 قرص قوی اعصاب می خورد ، با جسم سنگینی که هیچ وقت نفهمیدم چی بود زد به سرم و تنها شانسی که آوردم حوله ی حمام سرم بود و به قول پزشکی قانونی نقش ضربه گیر رو ایفا می کرد، و در حالی که در حالت عدم تعادل روانی بود من رو به باد کتک گرفته بود در حالی که اصلا نمی فهمید که کودک 5 ساله م به پاش آویزونه ، و داره التماس می کنه مامان رو ول کن.... با بدبختی به 110 زنگ زدم و کمک خواستم و اون نامرد گوشی رو از من گرفت و داد زد دخالت نکنید ، موضوع خانوادگیه !!!!! و 110 اصلا پیداش نشد ؟ خدایی بود که همسایه ها به داد رسیدن... اگر همچین روزی آدم کشته بود 110که به داد نرسید....
  • سامان پاکرائی از خوزستان شهرستان سربندر IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    37 12
    یعنی اگه تنها کار مثبتی که مجلس تو این4سال انجام داده باشه فقط همینه ای کاش یه قانون هم تصویب کنن مرد برا نپرداختن مهریه زندان نره والا بخدا یعنی زندان غذای مفت داره بده به این همه زندانی اونم برا مهریه .
    • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
      4 1
      آقادمت گرم گفتي خداوكيلي
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    45 20
    110 سکه – به میمنت و مبارکی نام حضرت علی- ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نگيد تورو خدا - اين حرفا رو نزنيد.......... ميدونيد حضرت علي كي بود؟ التماس ميكنم ائمه اطهار رو قاطي اين ماجراها نكنيد. اونها ارزش و جايگاهشون خيلي خيلي بالاتر از اين حرفاست.
    • بدون نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      4 5
      نه شما میدوندی فقط !!!
    • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
      6 5
      نه ما نميدونيم حضرت علي كي بود فقط شما مي دونيد؟!
  • علي DE ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    25 8
    چند نکته در قانون مهريه مبهم است که باید مجلس به شفاف سازی آن بپردازد. مهریه یعنی تعهد مالی یک مرد در برابر دریافت مهر یک زن. مثلا فرض کنید مردی برای ازداوج دائم 90 سکه به زنی به عنوان مره متعهد شد به این ترتیب، مرد متعهد شده است که اگر زن براي همه عمر مثلا 30 سال، مهر خود را دريغ نکند 90 سکه مهر بدهد، ابهام یکم: حالا اگر زن بعد از 10 سال بخواهد از شوهرش جدا شود بايد يک سوم مهر يعني 30 سکه دريافت کند، در حالي که قانون در اين مورد همه 90سکه را لحاظ مي کند. ابهام دوم : آیا نباید زن در دادگاه ثابت کند که به مرد مهر کرده است و مهر خود را بطور کامل (نه ناقص) ارزاني داشته است؟ اگر زني به ازدواج مردي در آيد و زندگي او را تلخ کند و هيچ مهري به او نکند چرا بايد مرد مهريه بدهد؟ا بهام سوم: مگر مرد
    • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      12 7
      اخوی. که گفته مهریه خرید محبته؟؟؟؟
    • مهرداد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      9 3
      باسلام خدمت شما - دوست ارجمند زماني كه زن به عقد مرد ثبت ميگردد در صورتي كه مرد بخواهد اين قرارداد را لغو نمايد بايد نصف مبلغ مهريه را به همسر عقد كرده خودش بدهد به شرط اينكه مراسم زفاف را انجام نداده باشد. درغير اينصورت يعني اگر زفاف را پشت سر بگذارند ، تمام مهريه به همسرش تعلق ميگيرد . اراتمند
    • مرتضي DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      20 16
      واقعا مهريه چيه؟ و در ازاي چه چيزي هست؟ چرا مردها مهريه ندارند؟ شايد در قديم که زنها فرمانبردار مردها بودند مهريه معنا داشت. اما الان زنها از همان حقوق اجتماعي مردها برخوردارند و دو شريک يکسان هستند. حال فرض کنيد شما به شريک خود سفته داده باشيد، اين يعني اينکه دست شما هميشه زير ساتور شريکتان هست. آيا وقتي شما مي خواهيد در يک کاري با نفري ديگر شراکت کنيد حاضريد به او سفته بدهيد بدون آنکه از او سفته اي بگيريد. قرارداد ازداوج نيز يعني شراکت در زندگي. حالا چرا مرد بايد با مهريه به زن (که ديگر سنتي نيست، و خود را همسان يک مرد مي داند) دست خود را زير ساتور ببرد.
    • سارا IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      8 10
      مهریه نه در ازای سالهای زندگیه و نه در ازای محبت از لحظه ثبت عقد بر گردن مرد هست متأسفانه مگر اینکه مرد تو عقدنامه شرط عندالاستطاعه را قید کنه علی آقا. در جواب آقای مرتضی: منم با مهریه مخالفم ولی تو جامعه ما هنوز زنان و مردان از حقوق برابر برخوردار نیستند مثل حق طلاق، حزانت فرزندان، حق خروج از کشور و ...... فقط خواستم حقوق برابرو یاداوری کرده باشم
  • ایرانی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    22 4
    سرکار مریم خانم : متاسفانه بیشتر بانوان هستند که بر تعین مهریه بالا اصرار دارند و همیشه هم اصطلاح کی مهریه داده و کی پرداخت کرده مطرح میشود و عده ای علت را امنیت مالی در صورت جدائی میدانند و برای عده ای هم چشم هم چشمی با دختر خاله و عمه و دوست و اینقبیل نزدیکان مطرح است و شماری هم تصور میکنند با اینکار شوهرشان را دربست به اسارت درمیآورند . طرف مقابل هم برای رسیدن به همسر مورد علاقه اش هر چه که بگویند میپذیرد . در نتیجه خود سرکار عالی باید علت را بهتر بدانید . در اینکه آقا داماد مقصر هست شک و تردیدی نیست ولی عامل بیشتر از سمت طایفه محترم و گرانقدر نسوان میباشد .
  • محسن IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    33 11
    ببخشید آقایون مگه دیه آدم چنده که 110 سکه بخاطر یه ازدواج به گردن میگیرید ؟؟؟؟؟؟
  • ماریا IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    35 8
    خدا رو شکر من همیشه بخاطر مهریه پایینم با همه مشکل داشتم- نمی فهمن خوشبختی به تعداد سکه نیست نمیفهمن وقتی مردی که انتخاب کردی اگه عوضی باشه 2000 سکه هم کاری براشون نمیتونه بکنه -اگه آدم باشه با یه سکه هم خوشبخت می شی- زندانی کردن هم واسه هیچ دختر ی نه خوشبختیه نه پول!فقط همه سعی کنن همسرشونو درست انتخاب کنن تا جایی که میتونن!
    • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      25 17
      سرکار خانم ماریا ، درسته خوشبختی به تعداد سکه نیست. اما می دونی در قانون مملکت ما تنها سلاحی که زن داشت برای راضی کردن مرد به دادن حضانت فرزند به مادر (زنی که در زندگی نابسامان به سر می بره) اجرا گذاشتن مهریه بود ؟ هیچ می دونی چند تا زن با اجرا گذاشتن مهریه ، والبته بعد بخشش اون به مرد به ازای دریافت حضانت فرزند ، می تونستن خودشون رو از زندگی نابسامان نچات بدن ؟ می دونی با این کار خیلی از مردانی که تو این جور زندگی ها بودن ، به قول معروف دیگه زن رو بیشترآزار نمی دادن (می کشونمت روی زمین. اینقدر که موهات مثل دندون هات سفید بشه ، طلاقت نمی دم و مهم تر از همه بچه ت رو ازت می گیرم)و به خاطر نپرداختن مهریه ، و بخشش زن، راضی به دادن حضانت فرزند به مادر می شدن ؟ می دونی چقدر قانون ما ضعف داره ؟
    • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      19 10
      ادامه : هیچ می دونید ، قانون آگاهانه یا ناآگاهانه ، حق بیشتری به آقایان می ده و این زنه (نه هرزنی ، زنی که تحت فشاره در زندگی نابسامان) خیلی وقت ها به خاطر آواره نشدن بچه هاش مجبوره بسوزه و بسازه تا مرد از قدرت قانونیش استفاده نکنه و بچه رو از مادر جدا نکنه ؟ خودمون رو به خواب نزنیم ... می تونیم سری به دادگاه ها بزنیم و کمی هم پای درد دل اون عده از زنانی که درد کشیدن بشینیم.....
    • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      13 9
      خانم ماریا ، بله اگر بچه نداشته باشی و مردی که انتخاب کردی عوضی باشه می گی مهرم حلال و جونم آزاد . اما وقتی بچه ای این وسطه چی ؟ همین یه دونه دلگرمی رو هم از زنان بگیرین.... زندان دردی رو دوا نمی کنه اما گاهی برای اون عده که زور دستشونه ، می تونه یه کمی جریان رو به نفع شخص آزار دیده عوض کنه....
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    31 9
    من تا حالا 108 عدد سکه دادم و از شدت نداری و رعایت آبرو داری کمرم خم شده بود دیگر توان ادامه زندگی نداشتم حالا یک نفسی تازه کردم خدا شما را از بزرگی کم نکنه و دولتمردان محترم جمهوری اسلامی ایران در پناه خداوند متعال سرفراز و پیروز باشند
    • سارا IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      3 0
      زیاد ذوق نکن داداش شورای نگهبان هم باید تأیید کنه امیدوارم مشکلتون حل بشه
    • بدون نام GB ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      2 0
      مگه عطف به ما سبق هم میشه؟؟
  • ایرانی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    12 1
    مثل همیشه اصل مطلب راول کردیم وبه حاشیه میپردازیم.یکی یکی بشماریم وببینیم چه علتی برای مهریه بالا پیدامیکنیم.چشم همچشمی؟چه اقدامی برای از بین بردن این فرهنگ غلط کردیم؟چرا در سالیان دور اینگونه نبودویابسیار محدودوانگشت شماربود؟تعدادزیادطلاق؟چراباز درسالیان دوراینقدر طلاق راشاهدنبودیم؟وچرادرمملکت بناشده براصول متعالی اسلام طلاقی راکه اسلام مکروه میداردزیادشده؟ چرابانوان بایداین اندازه نگران طلاق باشندودرنتیجه میزان مهریه رابالامیبرند؟برای کاهش نگرانی آنهاچه اقدامی شده و.........؟آقایون مجلسی:به نظربنده بدلیل شخصی بودن کامل موضوع حتی حکم ولائی هم نبایدواردموضوع شودچه رسدبه مجلس وسایرقانون گذاران.شمااگرمیتوانیداصل مطلب رادرست کنیدبقیه درست میشود.اینجوری فقط داریدصورت مسئله پاک میکنیدچون همیشه.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    19 12
    قانون خوبی است چون هم ترس ازدواج را کمتر میکنه و هم افراد بیگناه کمتری راهی زندان میشن
  • محمد IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    13 4
    اگه یه نفر 111 تا سکه مهر کنه اونوقت چی می شه؟ یعنی اگه نداشت بده، نمی ره زندان؟ خب این جوری بهتره که هیچ مردی زیر 110 تا مهر نکنه چون ممکنه بره زندان. به نظر من در این حالت بهتره که مردبه نیت 114 سوره قرآن 114 تا سکه تعیین کنه و از خطر زندان هم رها بشه. سوالم اینه: اگه مردها بالای 110 تا مهر کنن (مثلا تا 200 تا) براشون بهتر نیست تا اینکه بخوان زیر 110 تا مهر کنن؟
    • بدون نام US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      18 3
      اگر ۱۱۴ تا باشه تا ۱۱۰ تا به اجبار باید داده بشه ولی ۴ تای دیگه زندان نداره ;حالا ۱۰۰۰ تا هم باشه همینطور تا ۱۱۰ تاش زندان دارد
  • سارا IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    17 14
    من یکی رو می شناسم که مهریه زنش 200 سکه بود. برای هدیه تولد جو گیر شد رفت مهریه رو کرد 1360 سکه! خانم هم بعد 2 ماه رفت مهریه رو گذاشت اجرا! گفت طلاق نمی خوام ولی مهریم رو می خوام! حالا نظر شما در مورد این مرد چیه؟
    • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      17 5
      اینقدر مردها رو به این قضیه بدبین نکنید. مرد خوب و انسان هست زن خوب و انسان هم هست. مرد ناتو و زرنگ هست زنش هم هست، حالا وقتی یک زن ناتو از آب در میاد که معنیش این نیست همه همین طورند ... عمومیت ندیم...
    • سید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      14 4
      ببخشید سارا خانم، اول باید بپرسید نظرتون درباره این زن چیه!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      14 0
      خودتون كه فرمودين "جوگير"
    • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      17 9
      اگه مرد مرد باشه به نظر من همچی زنی رو باید چاقو زیر گلوش گذاشتن و کمی برید جوری که فکر کنه واقعا داره میمیره بعد ولش کنه زنه حساب کار دستش میاد اوکی
    • یه بدبخت مجرد A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      1 0
      فکر کنم نماینده ها با توجه به حقوق خودشون گفتن ۱۱۰ تا بله منم حقوقم ماهی ۱۰۰ میلیون بود ۱۱۰ تا سکه میزاشتم
  • رضا IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    20 16
    آخه 110 سکه اونم یعنی ماهی نیم سکه برا کسی که نداره واقعاً کمه؟ نماینده ها فک کنم برا آقا پسراشون قانون تصویب کردن..........
  • سعيد IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    27 12
    آخيش امشب راحت ميخوابم
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    21 2
    برای بعضی ها 110 میلیون خیلی زیاده و اگر میخواستن مهریه پایینتر از اینم بذارن دیگه خانم میگه دولت 110 رو منطقی اعلام کرده بعضی ها هم که پولشون از پارو بالا میره 110 تا هیچی نیست براشون و با این قانون کیف میکنن.مهریه چیزی نیست که برای همه قشری بشه یکسان تعیین کرد!
  • وحید IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    21 12
    جوانان بی تجربه و خام را نجات دادید . خدا عمرتان دهد .
  • حمزه IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    16 16
    بابا چرا اینهمه خودتونو درگیر کردید! زن نگیر جونت آزاد. جدا زنی که آدمو بندازه زندان بهتره یا اینکه زنی نباشه و تا آخر عمر مجرد حالشو ببری؟ اگر قراره مردی بخاطر سکه بره زندان بهتر همون که زن نگیره تا خانومای محترم گوشه خونه بترشن ببینن کی آخرش ضرر میکنه :D
  • man IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    27 1
    اگه تو قانون همه چيز برابر بود مثل حق طلاق ، حق نگهداري بچه ، حق تعيين محل زندگي و .... هيچكدوم از اين كشمكشها پيدا نمي شد الان شده يه جور بده بستون . مردا اين حق هاي رو دارن زنها هم به جاش مهريه بالا مي گيرين واسه روز مبادا دستشون به جايي بند باشه . واقعاً مسخرست
  • محمد JP ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    18 4
    سلام.هم مهریه وهم جهیزیه به این صورت باعث فشار مضاعف در زندگی دو خانواده میشود.قوانین باید با عدالت هم همسو باشند.محاسبه کنید در صورت الزام به همین مهریه تصویب شده حدود 100 میلیون تومان اگر کارگری(در حال حاضر مهریه در روستاها هم بالای 1000 سکه است)تمام حقوقش معمولا پانصد هزار تومان قسطی بدهد که200 قسط حدود 10 سال میشود.انشا... اگر عمری باقی بود برای دخترم و انتخابش احترام قایل میشوم وقتی از خانواده داماد اطمینان پیدا کردم 14 سکه مهریه دخترم خواهد بود. 9
  • تقی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    15 10
    هوووووووووووووووووووووووررررررررررررررررررررررررررررررررااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا دمتون گرم مجلسیا
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    19 8
    نماز شکر خوندم چون گریه امانم را بریده بود و فرصتی برای رسیدن به زندگی ساده و فقیرانه خود نداشتم و همه را صرف مهریه می کردم خداوند حفظتان کند
  • خشایار سید شکری IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    8 4
    در حال حاضر تفکر غالب در زمینه مجازات به سمت مجازات های جانشین زندان مثل زندان باز،آزادی مشروط ،تبعید و ... رفته و مجازات زندان اختصاص به جرائم خطرناک یافته است.بنابراین در زمینه مهریه هم بهتر است به کل مجازات زندان حذف شود.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    14 9
    در زمانی که سکه به مرز یک میلیون تومان رسیده بود ، فقط یک کم مونده بود تا سکته کنم و با التماس از امام زمان (عج) آرزوی مرگ خودم را می کردم چون با مرگ راضی بودم ولی با بی ا آبروئی از طرف زنی که فقط بدنبال پول است و از زندگی فقط سوء استفاده از مرد را یاد گرفته بود و این پول را صرف اعتیادش می کرد ، کاملا رنجیده خاطر شده بودم خداوند به شما عزت و آبرو ببخشد
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    22 8
    از دست زنی خطرناک که زندگیم را تباه کرد و از ابتدا قصد زندگی نداشت و اصلا از آبرو و حیثیت فقط اسمش را یدک می کشید خلاص شدم ، خداوند در این دنیا و آخرت پاداش خیر به شما مرحمت فرماید
  • بهار IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    15 8
    من خودم با مهریه مخالفم مگه زن کالاست که براش قیمت بزارن ولی متاسفانه تو ایران قانون همیشه با مرداست وقتی مرد می تونه به راحتی هر کاری دلش خواست انجام بده بالاخره زن هم باید یه چیزی داشته باشه دیگه مردا هم خدا رو می خوان هم خرما هنز هم که هنوزه دوست داره زنا رو استعمار کنن بابا دوران برده داری خیلی وقت تموم شده
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    12 13
    ای امام زمان عزیز بالاخره به فریادمان رسیدی ازتون ممنونم و از خدای بزرگ هم ممنونم خدایا به پاس این لطف بزرگ امشب تا صبح را بیدار می مونم و شکر گذارت خواهم بود
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    16 8
    به محض شنیدن این خبر اشک در چشمانم حلقه زد و از شدت شوق نمی دونستم که باید چیکار کنم فقط از خدای خودم ممنونم و دوستش دارم
  • فرشاد IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    20 4
    من یه مردی رو میشناسم که رفت مهریه زنش رو 1000 تا کرد بعد خونه رو به نام زنش زد. الان هم باهاش مثل یه برده رفتار میشه و یه شلوار هم تو زندگیش نداره.....اه از کجا فهمیدید جون ها این کارو نکنید من یک نمونه زنده این وضع هستم همه دختر ها مثل هم فکر میکنند بعد از سه ماه از عروسی همه چیز مشخص میشه
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    9 11
    خدایا ازت ممنونم نمیدونم چگونه و با چه زبانی ازت تشکر کنم ما رو لایق دونستی و از شر انسانی ناپاک خلاصم کردی خداوندا تو بزرگی و بزرگی فقط زیبنده توست و لا غیر
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    17 14
    ایول! تازه همینشم زیاده باید خیلی کمتر از اینها باشه مثلا 14 تا
    • شیوا IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      12 2
      14تا دیگه خیلی خوشبحال اقایون میشه بالاخره خانوماها باید یه پشتوانه ای داشته باشن دیگه نمیگم مهریه زیاد جوری که هردو راضی باشن
  • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    12 8
    به پاس این لطف بزرگ از جانب خداوند بزرگ و کریم و مهربان که همیشه دستمون را در مواقع خطر گرفته است ، و همه کسانی که گرفتار زنان پلید گشته اند ، یک ختم قرآن خواهیم کرد
  • فاطمه IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    20 4
    با سلام ، امیدوارم همه مثل افرادی که از این موضوع خوشحال شدند راضی باشند و از دست انسانهای پلید نجات پیدا کنند برای برادر من هم دعا کنید . اون هم گرفتار زن بدی شده و با اینکه خانواده و برادرم کارهای زشتش را بخشیدند ولی بدون در نظر گرفتن آینده فرزندش فقط دنبال مهریه است تا خرج خانواده خودش را بدهد . خدایا به خاطر این بچه های کوچک که روزهای خوب زندگی اشان را با اضطراب و استرس می گذرانند همه آدمها را سر عقل بیار و دل همه را خوشحال کن و حق را به حق دار برسان . الهی آمین
  • يك زن !‌ IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    5 6
    سلام من قبلا هم براي شما كامنت گذاشته بودم و ازتون خواسته بودم كه خيلي منطقي و روشن از مسئولين پيگيري كنيد ولي متاسفانه اينكارو نكرديد الآن هم باز مينويسم براتون و ازتون ميخوام كه پيگيري كنيد از مسئولين بپرسين كه با توجه به كدوم معيار ،‌ كدوم آيه و كدوم حديث و كدوم روايت سقف 110 سكه رو تعيين كردن ؟‌؟ و بر اساس چه معياري اين عرف !!!‌ رو تعيين كردن ؟ سقف مهريه شهر به شهر ،‌ محله به محله ،‌ خيابون به خيابون و خونه به خونه فرق ميكنه و بايد هم بكنه ... يعني فرقي بين خونواده اي كه توي يه روستاي دور افتاده توي يه خونه چند متري زندگي مي كنند و ميليارد بالاشهر نيس ؟؟؟‌ 110 سكه براي هر دوي اين خونواده ها يك معني رو ميده ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    17 5
    خدا زن را موجودی احساسی آفرید اگر روزی این موجود احساسی قدرت را در دست گیرد جهان را به نابودی خواهد کشاند
  • مهدی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    2 3
    خوب دوستان عزیز حواسها جمع باشه هنگام ازدواج حتما 110 1 سکه حداقل انتخاب کنید که همون 1 سکه فاصله شما بین آزادی و زندان خواهد بود:D اما اون پیشنهاد دوستمون "14 سکه پایه و به ازای هر سال زندگی مشترک 10 سکه اضافه بشه " خیلی جالب اما همیشه باید مد نظر داشت که زندگی که از اول صداقت و عشق و علاقه نباشه هیچ وقت نه با 1 سکه نه با 1000 سکه پایدار نمی مونه
  • علی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    8 6
    حتی یک دونش هم زیاده ! مجلس محترم ایندفه 110 تا خطا داشته !!!
  • علي شيرازي IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    5 6
    عجبي يه كار درست انجام دادين...
  • حسین IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    6 8
    سلام یک نگاه به پیام هایی که تا الان برای همین خبر 110 سکه داده شده بندازید. (حدودا 200 پیام) نتیجه اینکه همه می دونیم موضوع مهریه یک موضوع مشکل زایی بوده و هست. پسر و دختر حتی اگر شده یرای کامل کردن دین خودشون دست به ازواج می زنند و در دقیقه نود بهشون میگن مهریه مثلا سال تولد دختر خانم. مهریه را چه کسی گرفته و چه کسی داده. خوب پسر جوون اولین ازدواجش هست ! و با دورنمایی از زندگی موفق آینده، امضا میکنه !!! هر ازدواجی حداکثر 6 ماه اولش عسله و بعدش میتونه شیرین بمونه! و اگر شیرین نموند و یه بچه ای اومد وسط چی! مهریه اجرا میشه و تمکین الزام ! بچه هم رها یه گوشه ای :( 110 سکه بده ، بچه یه مدت پیش مادر بعد همش مال پدر. پدر هم بره دنبال زن بابا مادر هم بره منتظر بخت جدید و پیرمردهای پولدار! :)
  • ali SE ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    12 5
    مهریه در هیچ جای دنیا به این زیادی نیست.فقط در ایران مهریه زیاد مد است .هیچ چیزمان شبیه دنیا نیست
  • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    5 3
    رای بسیار خوبی هست وچه بسیار جوانان با استعداد وخوب این مملکت الان در زندان هستن ..مشاهده کنید وقتی یک جوان میاید به میمنت بهار ازادی و انقلاب مهریه همسرش را سکه بهار ازادی قرار میدهد و در اثر تورم و یا هر چیزی دیگری در کمتر از یکسال نرخ سکه چنین میشود چه باید کرد ؟ایا مقصر جوانان هستند ؟چه کسی فکر میکنه از دکتر و مهندس و غیره بخاطر مهریه در زندان هستن؟ ایا همه اینها از نظر عقلانی در سطح پائین قرار داشتن که مهریه را سکه نمودن و بیکباره قیمتها این چنین شد..ایا رشد تورم در حقوق زوج و درامدش هم همانند نرخ سکه این مقدار اضافه شد!!! انشالله که این قانون درشورای نگهبان هم تایید شود
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    7 3
    ادامه مطلب قبلی...ضمنا مورد دیگری که باید تصویب میشد و بحول و قوه الهی تصویب خواهد شد چنین هست در صورت تایید اعسار زوج و اینکه ماهانه چندین سکه بابت مهریه پرداخت کند طوری شود که دست دلالان و بازار سیاه فروش سکه قطع شود یعنی بصورتی که اگر دادگاه حکم کرد در صورت اعسار زوج ماهانه یک سکه پرداخت کند دراین حالت زوج نرخ سکه را همان نرخ روز بانک مرکزی پرداخت کند مثلا بانک اعلان نرخ میکند 570 هزار تومان ولی دربازار سیاه حساب میکنند 1ملیون تومان و چون زوج خود که نمیتواند سکه تولید کند و بانک هم باید سکه به بازار عرضه کند وچنانچه مشگلی از طرف بانگ در مورد عرضه ایجاد شود که باعث تورم شود ایا باید جوانان جریمه ان را بدهند؟ و دلالان و کسانی که نمیخواهند این جامعه رخت شادی برتن کنند شاد گردن
  • آرش IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    22 2
    به نظر من مهریه باید برداشته بشه. و حق طلاق هم برداشته بشه. و برای طلاق یکسری قوانین تنظیم کنند اگر هر کدام از طرفین(زوج و زوجه) از این قوانین تخطی کردند قاضی حکم به طلاق بده. مثلا فساد اخلاقی - اعتیاد و ... و هم چنین پس از طلاق اموال به نسبت 50 به 50 تقسیم بشه بین طرفین.
    • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
      0 0
      با قسمت اول حرفت موافقم . اما نمی شه یکی هم فساد اخلاقی داشته باشه و کانون خانواده رو به هم بریزه و منجر به طلاق طرفین بشه بعد هم از نصف زندگی سهم ببره .اونی که مرض اخلاقی داشته باشه باید بعد طلاق بره بمیره .چون حتما بازم تکرار میکنه این کارشو.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    20 8
    سقف 50 سکه کافی بود. معادل نصف دیه کامل.
  • سامان US ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    13 5
    به نظر بنده بهترین راه برای مردهای ایرانی اینکه همسر خارجی بگیرن که مهریه نمیخوان و همه چیز نصف به نصفه.
  • بدون نام US ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    4 2
    دستتون درد نکنه،چون خیلی ها از ایانون مهریه سو استفاده کردند و مردان زیادی را بیچاره کردند،طوری بود که انگار سر گردنه است وپسره رو تو هچل مینداختند،الان دیگه دختری به خاطر پول مهریه با پسری ازدواج نمیکنه که از فردای عقد کنان مهریه را اجرا بگذاره،پسره رو تو زندان،بعدشم بخواد طلاق بگیره!
  • بدون نام US ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    2 3
    عشق کیلویی چنده؟ حالا که مهزیه امد پایین میخوام زن بگیرم1
  • محسن خان IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    6 3
    یکی از بهترین قانون هایی است که تا به امروز در مجلس در حمایت از خانواده ، خصوصا مرد تصویب شد! چه عجب دیدم یکی هم هوای ما مردها رو داره !
  • بی خیال IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    6 1
    مجلسی ها به داد کسانی رسیدند که بدون مشورت وخود محور کار کرده بودندواین ها حالا خوشحالند !
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    3 1
    هههههههههههههههووووووووووووووووووووورررررررررررررررررررررررررراااااااااااااااااااااااااااااااا
  • راد مرد IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    5 1
    تازه مگر مشكل مهريه فقط پر شدن زندان ها و هزينه براي دولت بود؟ آمار بالاي طلاق در كشور كه عموماً به درخواست زنان است، عدم رغبت زنان مطلقه به ازدواج به علت استقلال مالي ناشي از مهريه و عدم توانايي مردان مطلق (نه طالق!) براي ازدواج بعدي و تشكيل زندگي و از همه مهمتر حق حبس زوجه كه اعتراض آقايان و مراجع عظام تقليد را جداً در آورده از مشكلات مهريه است. حق حبس زوجه اين است كه چنانچه عمل زناشويي (مقاربه) انجام نشده باشد، زوجه حق دارد تا زماني كه كاملاً مهريه خود را دريافت نكرده اجازه ديدن چهره خود را نيز به زوج ندهد و به خانه او نيايد حتي اگر گرفتن مهريه 100 سال طول بكشد. جالب آنكه در اين مدت قانون مي گويد زوج بايد نفقه زوجه را بپردازد و حتي دادگاهها اجازه ازدواج مجدد را هم به مرد نمي دهند!
  • راد مرد IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    5 2
    در كل چيزي عوض نشده است زيرا قبلاً هم اگر كسي اثبات مي كرد توان پرداخت ندارد، از زندان آزاد ميشد حتي اگر مهريه زير 110 سكه مي بود. اين قانون چيز جديدي نياورده و همچنين از اونجا كه اغلب قريب به اتفاق آقايان توان پرداخت 110 سكه طلا را هم به صورت عندالمطالبه ندارند لذا مشكل زنداني بودن جوانان فعال باز هم حل نخواهد شد در ضمن همه شما به خوبي مي دونيد همواره سكه از تورم جلوتر بوده و خواهد بود. علت افزايش اخير زندانيان مهريه نيز همين بوده است. سكه بالا رفت اما حقوق آن ها به اندازه سكه بالا نرفت! و چون دادگاه يك جوان را الزام به پرداخت ماهيانه سكه مي كند نه پول بنابراين جوانان نتواستند ماهي نيم سكه يا يك سكه يا دو سكه را پرداخت كنند و به زندان افتادند و تازه كار و درآمد خود را نيز از دست دادند.
  • رضا IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    17 1
    به نظر شما آيا پسري كه ماهي جهار صد هزار تومان است توتنايي ژرداخت مهريه هاي سنگين رو دارن آيا به نظر شما همين 110 كم است همين 110سكه 110ميليون ميكنه همين الان شده منبع درامد براي خانوم ها مخصوصا كه خانوم ها ياد گرفتن بلا فاصله كه عقد ميكنند درخواست مهريه ميكنن بدونه اينكه يك روزهم با شوهرشون زندگي كنن. تورو خدا يه فكريم براي كسايي كه ازدواج نكرده همسراشون مهريرو اجرا ميزارن بكنيد. چطور مهريه به اينها كامل ميرسه.
  • هم وطن US ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    11 6
    110 سکه هم خیلی است چون یک زن با این همه سکه هم خوشبخت است ومرد با در آمد 400 هزار تومانی بدبخت
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
      0 4
      برای برادر من هم همین مشکل پیش اومده.. اخه یه پسر با شغل ازاد و در امد 450 تومن از کجا بیاره 110 تا سکه.... وقتی گرگ ها تو لباس بره باشند... و به هر بهانه ای اسم طلاق و می ارن....
  • shima IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    3 1
    من نمیگم مهریه برداشته بشه اما دیگه خدایش بیشتر زنا گندش رو در آوردن واسه خودشون کاسبی راه انداختن اما خدایش بعضی جاها مهریه خوب به داد خانم ها رسیده اما نخوان چون مهریه حق زن سو استفاده کنن واسه حوس خودشون اینکار رو بکنن
  • سعید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    5 2
    ادما قابل پیش بینی نیستند و اینکه تو این دور و زمونه نمیشه مهریه کم انداخت پای دختر چون اگه اینکارو بکنی 1خسیسی 2دوسش نداری 3به فکر آبروی خودت و دختره نیستی متاسفانه مهریه رو خیلی ها دادن و خیلی ها هم گرفتن همون بهتره که سن ازدواج بره بالا پسرا مجرد بمونن و ...
    • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
      0 2
      بله کاملا حق با شماست
  • علی A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    1 0
    این چند سال اخیر بیشتر اختلاف ها بین دوزوجها دعوای بین داماد ومادرزنه .که متاسفانه مادرزنهای جوان برای سیاستهای غلطشان وبرای نشان دادن به داماد اولین کاری که میکند به گوش دخترشان انقدر میخونند ودختر ه برمیگرده خانه پدرش وبلافله مهریه رابه اجرا میزارند.حالا اگر مهریه درتوان داماد باشه طرف مقابل هرجوری که هست سکوت میکنند ..................................................
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    6 1
    سوال دارم من امروز باید به خواستگارم جواب بدم اون میگه 14 تا سکه من میگم 110 و کاملا میدونم که زندگی معامله نیست.... اما خب من رو پافشاری طرف که همش رو 14 تاکید دداره شک دارم تروخدا یه جواب خوب بدین من چی بگم که حرفی توش نباشه من وقت ندارم الانم اینجا تو محیط کارمم و نیم ساعت دیگه میرم تو این تایم راهنماییم کنید زوووووووووود مرسی از همتون
  • زرنگار A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    3 4
    از این به بعد هر چی آقایون بگن چون دیگه زندانم نمیرن
  • زهره A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    17 0
    آقای قانونگذار تو رو خدا یه ذره عاقلانه بنویس...زندگی مشترک یعنی چی؟ما تو ایرانیم ولی اعتدال نداریم..آقاجان نصف نصف .بهترین راهه.به خدا اون زن و مرد بیچاره له میشن تو راهروهای دادگاه.بسه فشار روحی و عصبی.زندگی با طلاق عاطفی معنی نداره..کی اینو می فهمیم ما؟!!!!!!!
  • حسین GB ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    5 13
    به خانمها این توصیه را میکنم درموقع عقد هم از داماد و هم از ولی داماد و هم از 3 نفر شاغل رسمی برای سکه های ثبت شده تعهد و ضمانت گرفت . تا جای دغل بازی وکلاه برداری داماد نباشد .
  • اکبر GB ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    22 2
    حالا که قراره حق زن خورده بشه لااقل قانونی تصویب کنند که اگر مردی زنش را روی هوس بخواهد ا به زور طلاق دهد بعد از طلاق تازن شوهر نکرده هزینه زندگی توسط زوج تامین شود .
  • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    2 0
    حق انتخاب بچه تو چند سالگیه اینو میخوام
  • مرجان FI ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    6 38
    سلام و خسته نباشید حکم جلب شوهرمو گرفتم الان در زندانه شوهرم پولی نداره ماهی 600 تومن حقوقشه بنابراین سوالاتم خواستم بدونم : کسی که میخواد مهریه شو بگیره و زندگی کنه آیا اولش بهش سکه ای تعلق میگیره یا نه؟ چند تا؟ چطوریه؟اگه پولی نداشته باشه نتونه بده آیا میره زندان؟ اگه طلاق بگیره چند تا سکه تعلق میگیره؟ لطفا جواب را به ایمیلم ارسال کنین.با تشکر...
    • مرجان A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      8 3
      سلام جواب سوال منو ندادید
  • الف IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    19 8
    بهترین کار برای پسرها این است که هرگز ازدواج دائم نکنند