اکبرترکان معاون سابق برنامه ریزی وزیر نفت در گفت وگو با خبرآنلاین وضعیت این روزهای ایران و قطر بر سر میدان مشترک پارس جنوبی را به ظرفی پر از ماست تشبیح کرد.

براساس اظهارات وی،ما در پارس جنوبی عقب ماندگی داریم. بالاخره تحت عوامل مختلف عقب ماندگی ما از قطر بیشتر شده است نباید فراموش کنیم که آنها 10 سال زودتر از برداشت را شروع کردند.در زمان وزارت آقای زنگنه سرعت اجرای پروژه ها زیاد شد و بخشی از عقب ماندگی ما جبران شد اما از زمان برکناری آقای زنگنه این سرعت بسیار کاهش یافت تا جاییکه فعالیت در برخی از پروژه ها متوقف و در برخی دیگر بسیار کاهش یافت. همین امر باعث افزایش مجدد عقب ماندگی ما از قطرشد.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ما چقدر عقب ماندگی داریم متذکرشد:« ما روزانه 240 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می کنیم اما قطری ها بیش از دو برابر ما روزانه برداشت می کنند. »
ترکان در عین حال در پاسخ به سوالی دیگرمبنی بر اینکه آیا مهاجرت گاز به سمت قطری ها را تایید می کنید،تصریح کرد: « دو نفر داشتند در یک ظرف ماست می خوردند یکی از آنها یک خط وسط بشقاب کشید و گفت این طرف ظرف مال تو و بقیش مال من! قضیه ماهم اینطوری شده الان! اونها سمت خودشان چاه زدند و برداشت می کنند ما هم سمت خودمان!در اینصورت مسلما وقتی در یک سمتی فشار کمتر شود و از طرف دیگر با فشار زیاد برداشت شود منابع به آن سمت پرفشار مهاجرت می کنند البته این مساله در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد و در یک دوره نسبتا بلند اتفاق می افتد. »
به گفته او، روند مهاجرت را می توانیم متوقف کنیم.اما باید توجه داشته باشیم که آنچه تا کنون مهاجرت کرده رفته اگر به خوبی مدیریت کنیم مانع از روند مهاجرت در آینده خواهیم شد.
متن کامل این گفت وگو را اینجا بخوانید.
22139 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =