جایزه بوکر آسیا به کیونگ-سوک شین از کره جنوبی برای رمان «لطفا مراقب مامان باش» رسید.

به گزارش خبرآنلاین، این برای اولین بار است که یک نویسنده زن برنده جایزه بوکر آسیا می‌شود. کتاب ماجرایی یک خانواده است که پس از گم شدن مادر خانواده در ایستگاه مترو در سئول به جستجوی او برمی‌خیزند.
 
شین درمورد رمان خود گفت: «سفر به دنبال مادر در این کتاب درواقع سفر برای بازیافتن چیزهایی است که در روند مدرن شدن از دست داده‌ایم.»

جایزه بوکر آسیا به نویسندگانی از آسیا تعلق می‌گیرد که رمان‌هایش را به انگلیسی نوشته یا ترجمه کرده باشند.
 
این نویسنده در ادامه گفت: «به عنوان یک کره‌ای که در کره و به زبان کره‌ای داستان می‌نویسد، بردن این جایزه به معنای شروعی دوباره با مسیرهای متعدد است و همین مرا خوشحال می‌کند. به نظرم فکر کردن درمورد مادر درواقع فکر کردن درمورد خویش است.»
 
راضیه اقبال رئیس هیئت داوران بوکر آسیا در جریان ضیافتی در هنگ‌کنگ برنده را اعلام کرد و کتاب «لطفا مراقب مامان باش» را «داستانی زیبا که با مهارت روایت شده» توصیف کرد که «ساختار جذابی» دارد.
 
او افزود: «کتاب تصویری دقیق از جستجوی یک خانواده به دنبال مادر است، کتاب همچنین تصویرگر کره پس از جنگ است.»
 
در فهرست نهایی جوایز بوکر آسیا غالب نویسندگان از جنوب آسیا بودند؛ جامی احمد از پاکستان با رمان «شاهین سرگردان»، جهناوی باروآ «تولد دوباره»، راهول باتاچاریا با «The Sly Company of People Who Care» و آمیتاو قوش با «رودخانه دود» (هر سه نویسنده از هند) نامزد این جایزه بودند.
 
اولین جایزه بوکر آسیا سال 2007 اهدا شد و جیانگ رانگ با «ستون گرگ» از چین برنده این جایزه شد.
 
بی‌بی‌سی / 15 مارس / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =