دولت آمریکا از کسری بودجه یک تریلیون و 417 میلیارد دلاری این کشور در سال مالی 2009 میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا سال مالی 2009 میلادی را در حالی با این کسری عظیم بودجه حالی پشت سر گذاشت که مجبور شده منابع خود را به منظور مهار بحران اقتصادی که این کشور را به ورطه رکود کشانده است، به طور گسترده خرج کند. کسری بودجه دولت آمریکا در سال 2009 آمریکا، حدود 962 میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است و به حدود 10درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است که این وضعیت از سال 1945 تاکنون بی‌سابقه است.

این کسری عظیم بودجه آمریکا ناشی از کاهش درآمدها و نیز افزایش گسترده هزینه‌ها در قالب بسته‌های محرک اقتصادی است که با هدف خارج کردن این کشور از شدیدترین بحران اقتصادی طی چند دهه اخیر اختصاص یافته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دولت آمریکا در سال مالی منتهی به سپتامبر گذشته دو تریلیون و 105 میلیارد دلار دریافتی داشته است در حالی که بیش از سه تریلیون و 522 میلیارد هزینه کرده است.

با این حال مسئولان آمریکایی معتقدند این کسری بودجه 162 میلیارد دلار کمتر از کسری پیش‌بینی شده توسط دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا است که کوهی از بدهی را از دولت جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ارث برده است.تیموتی گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا و پیتر اورزاگ مسئول بودجه کاخ سفید در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند علت اصلی کسری بودجه سال مالی 2009 میلادی، سیاست‌های مالیاتی و هزینه‌هایی است که از دولت قبلی به جای مانده است.

این دو مسئول کاخ سفید در بیانیه خود افزودند هزینه‌های دولت قبلی و بحران و رکود اقتصادی در آمریکا که پیش از روی کار آمدن اوباما در این کشور آغاز شده بود موجب افزایش وخامت وضعیت اقتصاد آمریکا شده است.

گایتنر گفت این کسری تجاری بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بود زیرا دولت آمریکا توانسته است با هزینه‌های کمتر برای مالیات‌دهندگان آمریکایی نظام مالی آمریکا را ترمیم کند. وی گفت: با این حال کسری تجاری آمریکا در آینده نیز همچنان بالا خواهد بود و اوباما متعهد به همکاری با کنگره برای کاهش این رقم و رساندن آن به حد پایدار است.

اورزاگ در توجیه این کسری تجاری گفت اقدام دولت آمریکا برای احیای اقتصاد آمریکا و نجات آن از آستانه فروپاشی در اوایل سال جاری میلادی، اقدامی بسیار حیاتی بود.بحران مالی در آمریکا که در پی رکود بازار مسکن در این کشور شکل گرفت این کشور را در دسامبر 2007 وارد رکود اقتصادی کرد و منجر به سقوط بخش مالی و سرمایه‌گذاری در آمریکا شد و دولت این کشور را مجبور کرد شماری از مؤسسات عظیم اقتصادی در این کشور را دولتی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =