دانشمندان بریتانیایی موفق شدند با استفاده از یک روش خاص لیزر، جوهر را از روی کاغذ پرینت پاک کنند.

digitaltrends نوشت: پیش بینی می شود این روش بتواند باعث حفظ هرچه بیشتر درختان جنگل شود و علاوه براین 80 درصد بیشتر از روش بازیافت از انتشار کربن جلوگیری خواهد کرد.
برای افرادی که در ادارات کار می کنند صدای پرینترهای لیزری صدایی کاملا آشناست. حتی یک روز هم نیست که این دستگاهها کار نکنند و کاغذ های تازه چاپ شده روی هم انباشته نشوند. اما سرانجام همه این کاغذها سطل های بازیافت است. بازیافت کاغذ کار بسیار پسندیده ای است اما چه بهتر بود اگر راه ساده تری وجود داشت که در عین سازگاری با محیط، بدون نیاز به طی روش های بازیافت می شد از این کاغذ های باطله استفاده کرد.
دانشمندان دانشگاه کمبریج راه حلی هوشمندانه برای این موضوع یافته اند. آنها مدعی‌اند که با استفاده از لیزر موفق به پاک کردن جوهر از روی کاغذ شده اند.
به گزارش New Scientist با استفاده از این روش کاغذ درست مثل روز اولش می‌شود بدون اینکه هیچ خرابی قابل توجهی روی آن دیده شود. یکی از دانشمندان مشغول در این پروژه برای New Scientist شرح داد که اساس این کار بر پایه بخار تونر است. یکی از چالش های اصلی برسر راه این پروژه پیدا کردن سطح مناسب لیزر بود که در عین پاک شدن جوهر، کاغذ هم خراب نشود و سرانجام پس از آزمایش های فروان، این تیم پژوهشی به هدف خود دست یافتند.
لیل- آیالا در این باره گفت: ما سه مرتبه روی یک تکه کاغذ فرایند چاپ کردن و پاک کردن را انجام دادیم و هر سه بار هم نتیجه خوب بود. اگر بیشتر از سه بار این کار انجام شود به احتمال زیاد کاغذ آسیب دیده و زرد می شود.
به گزارش New Scientist اگر چه دانشمندان ژاپنی شرکت توشیبا هم پیش از این موفق به ساخت دستگاهی شده بودند که همین کارایی را داشت اما دستگاه انها تنها با تونرهای مخصوص آبی ساخت خودشان کار می کرد . اما دانشمندان کمبریج موفق به کشف یک روش غیر ساینده شده اند که نیاز به حلال های شیمیایی هم ندارد.
جولیا آلوود سرپرست پروژه تیم کمبریج در حین صحبت در باره این کمپانی ژاپنی گفت: توشیبا شروع به فروش تونرهای آبی کرده است که درست مثل کاغذهای فکس قدیمی زیر تابش نوع خاصی از نور محو می شوند. و البته این فقط زمانی کارایی دارد که تونرهای جادویی شرکت خودشان را خریداری کنید.
او ادامه داد: موفقیت ما دراین است که راهی را کشف کردیم که به راحتی می توان جوهر های متداول را از روی کاغذهای معمولی پاک و دوباره از کاغذ استفاده کرد. توشیبا در واقع یک راهکار دیگری را برای رسیدن به همین نتیجه انتخاب کرده است.
دانشمندان کمبریج امیدوارند بتوانند نمونه‌ای اولیه از این دستگاه را برای استفاده در ادارات بسازند. اگر انها موفق شوند میزان انتشار کربن به مقدار 80 درصد بیشتر از روش‌های بازیافت کاهش می یابد و علاوه بر این دیگر کارمندان وقت خود را برای پیداکردن کاغذ خالی هدر نمی دهند.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
    8 3
    مدرک دانشگاه های انگلیس بی اعتبار شد. اینم لینکش که نزنید زیرش http://www.khabaronline.ir/detail/196486
    • منصور نوین IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
      8 2
      این کار رو میکنن که مردم نرن هی انگلیس درس بخونن چون روابط با انگلیس تیره و تار شده.
  • فریبرز روشنی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    14 2
    سلام برای خرید این دستگاه لیزری چه اقدامی باید کرد باتشکر