ایرنا نوشت:

 یک روزنامه آلمانی در گزارشی با بررسی روابط اقتصادی و تجاری آلمان و ایران، نوشت: برغم تحریم ها و فشارهای اقتصادی اعمال شده علیه ایران، اقتصاد آلمان حاضر به از دست دادن بازار جذاب این کشور نیست.      
 فایننشال تایمز آلمانی زبان با اشاره به اینکه، شرکت های آلمانی همچنان نسبت به صادرات محصولات تولیدی خود به ایران و واردات کالاهای مورد نیاز خود از ایران اقدام می کنند، نوشت: در این روابط تجاری، مبادلات پولی و مالی به روش های مختلف از جمله پرداخت نقدی، مبادله کالا به کالا و همچنین انتقال وجه از راه کشورهای ثالث، بصورت کاملا قانونی انجام می شود.
این روزنامه اقتصادی آلمان در گزارش خود به نقل از 'میشائیل توکوس' مدیرعامل اتاق بازرگانی آلمان و ایران در شهر هامبورگ، نوشت: شرکت های آلمانی خود را با شرایط تحریم ایران تطبیق داده اند و از راههای مختلف روابط تجاری و اقتصادی قانونی خود با ایران را ادامه می دهند.
در همین رابطه یک وکیل در امور قوانین صادراتی و تجارت نیز به این روزنامه، گفت: این نگرانی که معاملات اقتصادی با ایران بطور کامل قطع شود، وجود ندارد و ما در چنین وضعیتی قرار نداریم.
' هارالد هومان'، افزود: در همین ماه مارس یک معامله چند میلیون یورویی برای یکی از موکلینش که در زمینه واردات و صادرات کالا با ایران فعالیت می کند، منعقد کرده است.
فایننشال تایمز درنتیجه گیری خود از وضعیت اقتصادی و تجاری دو کشور، می نویسد: امید دولت آلمان و اتحادیه اروپا این بوده که با تشدید تحریم ها بتواند تجارت با ایران را بصورت قابل توجهی محدود کرده و از این طریق منابع پولی تامین کننده هزینه های برنامه هسته ای ایران را خشک کند، اما این هدف آنان تحقق پیدا نکرده است.
براساس گزارش این روزنامه، صادرات آلمان به ایران در سال 2011 ، رقمی معادل 3 میلیارد و یکصد میلیون یورو را شامل شده که البته این رقم نسبت به سال گذشته حدود 18 درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان، در عین حال به این روزنامه یادآور شده که اثرات جانبی ناشی از تحریم ها و شرایط حاکم بر بازار این انتظار را بوجود آورده که امسال نیز کاهشی در همین حد شاهد باشیم اما روابط اقتصادی دو کشور برقرار است و مبادلات تجاری ادامه دارد.
فایننشال تایمز آلمانی زبان، بزرگترین مشکل در سر راه فعالیت های اقتصادی شرکت های فعال را تحریم های بانکی عنوان کرده و به نقل از 'توکوس' می نویسد، شرکت های اقتصادی آلمانی برای حل این مشکل برای خود راه حل های قانونی دارند تا بتوانند به کارشان ادامه دهند.
این مدیر اقتصادی در شهر هامبورگ به این روزنامه می گوید: به عنوان نمونه در معاملات تا 50 هزار یورو، پرداخت ها بصورت نقدی انجام می شود و در برخی موارد نیز کالاهای تولیدی دو کشور را با هم مبادله می کنیم.
توکوس همچنین انتقال پول از کشورهای ثالث از جمله ترکیه، ارمنستان و روسیه سفید را از دیگر راههای انجام
معاملات اقتصادی دو کشور عنوان کرد .
هارالد هومان وکیل امور صادراتی نیز در این زمینه به فایننشال تایمز، گفت: اینگونه نیست که فقط کشورهای ثالث غیر اروپایی برای انجام معاملات اقتصادی مد نظر باشد بلکه بانک های کوچک آلمانی نیز هنوز این آمادگی را دارند که تحت شرایط مشخص معاملات اقتصادی و تجاری مشخصی را انجام دهند.
هومان می افزاید: حتی بر پایه قوانین سرسختانه دولت آمریکا نیز، نقل و انتقالات مالی تحت شرایط مشخصی امکان پذیر است.
فایننشال تایمز در همین زمینه اشاره می کند که در سوئیس، فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز بحد کافی موسسات پولی وجود دارد که تماس های مالی خود را با بانک های ایرانی ادامه داده و قطع نکرده اند.
به نوشته این روزنامه کالاهای پزشکی و مواد غذایی از شمول قانون تحریم مستثنی هستند.
 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =