۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸

جمشید پژویان اعتقاد دارد یکی از مواردی که از دیدگاه «رفاه » سبب توجیه پرداخت یارانه ها می شود دورانی مانند دوران جنگ و قحطی است.

جمشید پژویان، رییس شورای رقابت گفت: « یکی از مواردی که باز هم از دیدگاه «رفاه » سبب برقراری یارانه ها می شود دورانی مانند دوران جنگ و قحطی است که دوره مشخصی است. این تجربه را اروپا در جنگ جهانی دوم داشته و مواردی هم که قحطی یا یک حادثه طبیعی رخ داده باشد ما اینگونه تجربیات را مشاهده می کنیم. ولی آن یارانه تا جایی که ممکن است باید هدفمند باشد. اگر ما می خواهیم جامعه را در مقابل آسیب حمایت کنیم این معنی ندارد که به افراد ثروتمند هم یارانه بدهیم. آن مقدار یارانه ها اصلا نقشی در زندگی آنان ندارد بلکه این یارانه باید به سمتی برود که هدفمند شود. » 

او ادامه داد: «  در مواردی که من نوشتم یا اینکه در کلاس درسم آنها را عنوان کردم بد ترین نوع یارانه را من یارانه هایی می دانم که به بازار داده می شود و آن هم بازار کالا های عمده که مصرف کننده آن افراد ثروتمند هستند. در درجه اول یارانه ای که به بازار داده می شود مقدار یارانه ای است که هر کسی می برد و آنهم بستگی به مصرف آن کالا دارد. به طور مثال فرض کنید به قند یارانه بدهند و من اصلا قند دوست نداشته باشم و نخورم؛ در مقابل شما هم زیاد چای و قند بخورید. مشخص است که من از این یارانه هیچ نصیبی نمی برم و فقط سود آن نصیب شما می شود. بنابراین یارانه به بازار فقط آن هم در موارد برخی کالا ها که مورد استفاده عمده فقراست می تواند توجیه داشته باشد. »

متن کامل این گفت و گو را می توانید اینجا بخوانید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    3 0
    آقای استاد چرا اینهارو به دانشجویانت یاد ندادی؟