نام این شهر تاریخی از آتنا ایزد بانوی خرد و جنگ و الهه نگهبان این شهر گرفته شده است.

جمعیت آتن در محدوده اصلی شهر، معادل 745٬514 نفر بوده، در حالیکه جمعیت حومه این شهر بسیار بیش از این بوده و جمعیت شهر با حومه اش حدود4 میلیون نفر است. این شهر از لحاظ جاذبه های گردشگری تاریخی از مکانهای قابل توجه در گردشگری جهان است.
بعضی از دیدنی های آتن عبارتند از:

آکروپولیس

تپه ای در مرکز آتن است که دژ دفاعی شهر بوده، بعدها به مرکزی برای کاخ های اشراف تبدیل شده و با آغاز دموکراسی، معابد و ساختمان های عمومی در آن بنا شده. امروزه قابل توجه ترین بخش آن ویرانه های به جا مانده از معبد آتنا به سبک دوریک است. این معبد با معماری "ایکتینوس"Iktinos و مجسمه سازی "فیدیاس"Phidias و در زمان "پریکلس"Pericles ، یعنی دوران طلایی یونان ساخته شده.
معبد آتنا یا پارتنون محل نگهداری گنجینه های بی شمار بوده، اما قابل توجه ترین آنها مجسمه 11 متری آتنا بوده که فیدیاس با عاج آن را ساخته و با انواع جواهرات قیمتی تزئین شده بوده است. ساخت آن از 447 ق.م. تا 438 ق.م. طول کشیده پارتنون روی معبد قدیمی دیگری که خشایارشاه در حمله اش به آتن(480 ق.م.)، آن را ویران کرد، ساخته شده. بعدها به عنوان کلیسا و در زمان عثمانی(1456م) به عنوان مسجد از آن استفاده می شد
در بخش دیگری از آکروپولیس معبد دیگری به نام ارختئونErechtheion وجود دارد که بین سالهای 421 و 395 ق.م. ساخته شده، بنابراین یکی از آخرین بناهای آکروپولیس است. این معبد برای آرختیون ساخته شده.  ارختیوس بالاتنه انسان و پایین تنه مار دارد. آتنی ها خود را از نوادگان ارختیوس می دانند.


موزه ملی باستان شناسی

این موزه که در سال 1860 بنیان گذاری شده بزرگترین مجموعه آثار به جا مانده از یونان باستان در جهان(حدود 20000شیء) را در بر دارد. در بخشی از موزه که به تازگی گشایش یافته آثاری از تمدن مصر نیز یافت می شود. مجسمه اَفرودیت خندان، مجسمه کوروس، مونالیزای مذکر و ماسک های طلایی آثار برجسته این موزه هستند.

دماغهSounion و معبد پوزئیدون
بازمانده های این معبد، با چشم انداز زیبایی از غروب و دریا(پوزئیدون فرمانروای دریاهاست)، محیطی دیدنی را به وجود آورده است. دریانوردان یونانی پیش از رفتن به دریا به معبد پوزئیدون می آمدند و برای او قربانی می کردند. در مسیر معبد پوزئیدون معبدی برای آتنا ساخته شده است. در گذشته مجسمه برنزی پوزئیدن در این معبد قرار داشته که در حال حاضر به موزه ملی باستان شناسی آتن منتقل شده.
دماغهSounion در طول تاریخ شاهد انتظار یونانیان برای دریافت خبر از کسانی که به دریا رفته اند(دوستان، جنگاوران و تاجران و...) بوده است. هومر در داستان اودیسه از این مکان نام برده است. بهترین زمان بازدید غروب است.

پایریس
 بندری 2500 ساله در 10 کیلومتری آتن که سال ها تجار، کالاهایشان و زائران را به آتن می آورده و حالا میزبان توریست هاست. این بندر "موزه باستان شناسی" نیز دارد که مجسمه های بزرگ آتنا و آرتمیس در آن دیدنی اند. علاقمندان به مجسمه سازی مدرن هم می توانند از گالری شهرداری دیدن کنند. این بندر با 20 میلیون مسافر در سال پر مسافرترین بندر اروپا و سومین بندر جهان است. از این بندر به تمامی جزایر شرقی یونان می توان رفت. غذای دریایی  این بندر مشهور هستند.

پلاکا

منطقه ای اطراف آکروپولیس است. این منطقه به خاطر کلیساهای قدیمی، بناهای نئوکلاسیک، مغازه ها و رستوران هایش مورد علاقه گردشگران است. منطقه پلاکا از سال 1978 تحت حفاظت است و شهرداری آتن قوانین سختی برای هرگونه دخل و تصرف در بناهای این منطقه وضع کرده است.

تپه لیکاوتوس

تپه ای بلند است مانند آکروپولیس. به خاطر منظره خوبی که از آتن دارد، هوای خنکش و پیاده روی برای گردشگران جذاب است. در روز Clean Monday (روزی خاص برای ارتدوکس ها) آتنی ها بر روی این تپه بادبادک هوا می کنند. در بالاترین نقطه این تپه نمازخانه سنت جورج، تئاتر(که میزبان کنسرت یونانی و بین المللی زیادی بوده) و یک رستوران قرار دارد. Lycabettus به معنی گرگ هاست.

 

میدان سینتاگما

نام دیگر آن Constitution(مشروطه) است. "میدان مرکزی شهر" و قلب آتن است. معمولاً مراسم خاص و فستیوال ها در این میدان برگزار می شود. هتل های معروف آتن اطراف این میدان هستند. مجلس در این میدان واقع شده. محل اجرای رژه، اعتصابات و اعتراضات سیاسی بوده و هست. محافظان ساختمان مجلس در حالیکه لباسهای خاص بر تن دارند، رأس هر ساعت با مراسم خاصی جای خود را عوض می کنند. میدان سینتاگما روزگاری محلی بوده به نام "The Garden of the Muses" که پاتوق فیلسوفانی مانند ارسطو بوده است.

 

آگورا

بازمانده آگورای قدیم آتن است که معبد "هفاستوس"Hephaeistos، موزه و چند بنای تاریخی دیگر در آن قرار دارد. منطقه کنونی آگورا تا قرن هفتم ق.م. قبرستان بوده و در زمان سولونSolon اولین ساختمان در آن ساخته شد. در دوران اوجش (قرن دوم میلادی) مجموعه ای از ساختمان های عمومی، معابد، پرستشگاه های خدایان و فواره های زیبا بوده. پس از حمله ایرانیان بارها و بارها تخریب شده.

موزه آن در سال 1957 آغاز به کارکرده و مجموعه ای از یافته های باستان شناسان در محوطه آگوراست.

معبد هفاستوس سالم تر از پارتنون باقی مانده. هفاستوس پسر هِرا است، چون آتنا از سر زئوس جوانه زده و بی مادر زاده شده بود، هرا نیز هفاستوس را بدون پدر به دنیا آورد. هفاستوس در جریان یکی از جروبحث های هرا و زئوس طرف هرا را گرفت، زئوس او را از عرش به دریا انداخت، پای هفاستوس صدمه دید و مجبور شد برای همیشه با عصا راه برود. هفاستوس خدایی مهربان و حامی آهنگران و صنعتگران بود، به همین دلیل یونانیان در بازار آهنگران برای او معبدی ساخته بودند.

 

موزه آکروپولیس

این موزه که بین سالهای 1949 تا 1953 بنا شده، مجموعه ای از آثار یونانی مربوط به آکروپولیس (از قرن ششم قبل از میلاد به بعد) را در بر دارد. جالب است که یکی از بخش های موزه به پرتره های اسکندر مقدونی اختصاص دارد.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام AE ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    31 11
    بجای ترکیه بریم بونان ، روابطش با ایران بهتره، شاخ هم نمی شه
  • علی PL ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    14 1
    اگر پولش و داشتم همین تخت جمشید خودمون می رفتم!!
  • وهاب IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    10 4
    باور کنید کشور خودمون از همه این کشورها قشنگ تره .فقط باید چشماهامونو با کنیم
  • بدون نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    6 1
    مجید آتن تو یونانه نه ترکیه
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    5 1
    این عبارت " ارزان سفر کنیم " چیه؟ میدونین هزینه سفر به یونان چقدره؟