می دانید ادعاهای امارات متحده عربی درباره سه جزیره ایرانی در خلیج فارس از چه زمانی آغاز شد؟

مجید تفرشی، پژوهشگر ارشد ایرانی در آرشیو ملی بریتانیا، سال گذشته در کافه خبر به بررسی مراحل شکل گیری ادعای امارات پرداخت.
وی در گفت و گو با خبرآنلاین که مشروح آن سال گذشته منتشر شده است گفت: سه اتفاق مهم از اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر سال 1971، در فاصله یک هفته، در ‏منطقه رخ داد؛ اول، خروج کامل نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، دوم، ورود ‏نیروهای ایرانی به جزایر سه گانه و سوم تاسیس دولت امارات است.‏
وی افزود: از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، دولت بریتانیا به شیخ نشین‌های مستعمره ‏عرب خود در منطقه قول داده بود که به آنها استقلال ببخشد. از سال1968 هم ‏پارلمان بریتانیا تصویب می کند که نیروهای بریتانیا از خلیج فارس خارج شوند و ‏مناطق تحت استعمار را به شیخ نشین ها واگذار کنند.
تفرشی با بیان اینکه در این فاصله تا 1971 شیخ ‏نشین کویت، بحرین مستقل اعلام می شوند افزود : حدود دو ماه قبل از ‏خروج نیروهای بریتانیا از خلیج فارس، حکام قطر اعلام می‌کنند که نمی‌خواهند در ‏چارچوب فدراسیون امارات عربی متحده قرار داشته باشند. از سال 68 تا 71 مذاکرات ‏بسیار فشرده‌ای میان ایران و بریتانیا وجود داشته و امیال و خواسته های کشورهای ‏عربی هم از طریق بریتانیا به ایران اعلام می‌شد. کشورهای عربی منظور دولت در ‏آستانه تاسیس امارات بود که دو شیخ نشین آن در مورد جزایر ایرانی اختلاف نظر ‏داشتند. (راس الخیمه در مورد جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک و شارجه در مورد ‏ابوموسی).‏
اما حکومت پهلوی مطلقا حاضر به مذاکره با اعراب نبود و در این مورد منطق درستی ‏هم داشت. چراکه معتقد بود آنها هنوز دولتی تاسیس نکرده و رسمیتی ندارند که با ‏ایران به مذاکره بنشینند. بر همین اساس تنها با بریتانیا در مورد جزایر مذاکره می‌شد.
بازخوانی گفت و گو با مجید تفرشی را روز جمعه در خبرآنلاین بخوانید.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    89 8
    محوش کنیم از رو نقشه؟ حیف امریکا نمیذاره.
    • بدون نام US ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      22 8
      آمریکا هم هیچ..... نیست ، همشون بادن
    • بدون نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      17 15
      چرا عزت نفس نداری آمریکا کیلو چند ما آمریکا رو هم محو میکنیم از روی نقشه اگر بخواییم یادت باشه ما ایرانی هستیم
  • محمد IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    88 16
    ای شیخ(امارات) زیاده می نوشیده هزیان میگویی... فعلا که بچه های سپاه و ارتش در این جزایر لنگر که هیچ دژ بر پا کرده اند. در ضمن چه خوردی که دلت هوای جزایر ایرانی رو کرده؟ چند سال پیش صدام لعنتی هم هوای خرمشهر رو به سرش زد ولی حالا خیلی با ان زمون فرق داره ...یه خورده عاقل باشین...در ضمن یه شعار هم بدم که (امارات بیدار شو.... بسوی انقلاب شو)از دوستان خواهشمندم علیه این کشور یاوه گو حرکتی کنند که به مثال بحرین انقلابی در کشورشان به پا شود .شاید فرجی شد.یا حق
  • عباس IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    81 9
    امارات با سران فاسدشان به فکر عیاشی خود باشند و گر نه شبانه به زندگی دنیایشان پایان میدهیم
  • مجید IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    29 3
    ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را بدان جا رسیدست کار که تخت کیانی (جزایر سه گانه ایرانی)کند آرزو تفو بر تو ای چرخ گردان تفو واقعا سالیان سال پیش فردوسی چقدر زیبا در مورد این اعراب گفت واقعا که تفو بر تو ای چرخ گردان تفو
    • حقیقت گو IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      7 16
      هر چند اعراب اشکالات زیادی دارند و برای ما دردسرهای زیادی درست کرده اند اما حرف های شما کاملا نژاد پرستانه است و در قرن بیست و یکم کاملا محکوم است
  • بدون نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    22 2
    ایا بهتر نیست برای شناخت بیشتر مردم تسهیلاتی در نظر گرفته شود ومردم به این جزایر رفت و آمد کنند اهمیت این جزایر برای ملت بیشتر توضیح داده شود
  • بدون نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    21 0
    همانطور که در متن اشاره شده در زمان پهلوی ایران کشورهای فعلی حاشیه خلیج فارس را حتی به رسمیت نمیشناخت. حالا جا دارد این سوال مطرح شود که ما را چه شده که همینها برای ما (به اصطلاح خودمان) شاخ شده اند؟
  • علي IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    13 2
    رابطه ايران و امارات بايد قطع و سفر اتباع ايران به امارات ممنوع شود.هنوز هستند وطن فروشاني كه پولشان را به آنجا ميبرند و صرف خريد ملك(عليرغم مصادره چند سال پيش تمام اين قبيل املاك) ميكنند.دوبي هر چه دارد از قبل ايرانيها دارد و حالا رفتارش را نگاه كنيد.از مسئولان وزارت امور خارجه ميخواهم شعارها را فراموش و به واقعيات توجه كنند.امارات عملا در حال اعلان جنگ به ملت ايران است و بعيد نيست فردا با آمريكا يا حتي اسرائيل متحد شود تا به هدف شومش برسد.
  • رضا IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    27 2
    استان بحرین جز خاک لاینفک ایران است امیدواریم که این استان به زودی به خاک ایران ملحق شود
  • آرش پارسی از گنبد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    44 3
    ای تازه به دوران رسیده ها آیا از نام ایران کشور شیران نمی هراسید ؟ که این چنین یاوه گویی میکنید . از دولتمردان ایران میخواهیم که پاسخ محکم و سیلی آبداری به این کوتوله عرب بدهند تا اربابان آنان هم به لرزش در آیند .
  • کاوه IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    9 2
    یکبار برای همیشه یک پاسخ دندان شکن به این جوجه تازه به دوران رسيده ها رو بديم تا دیگه از این شکر ها نخورند
  • معلم IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    37 4
    شیوخ عرب عروسک های خیمه شب بازی غربی ها هستند. کافی بود غرب رابطه اش با ایران خوب بود... آیا شرایط مثل الان بود که سران عرب این خوابها رو ببیندد؟ بحق گفت فردوسی که " به شیر شتر خوردن و سوسمار........"
  • محسن IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    5 12
    ما تا زنده ایم میگوییم ای رهبر ازاده اماده ایم اماده
  • keyvan SE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    8 1
    اين ماييم که اجازه داديم امارات شکر خوري زيادي بکنه
  • عباس IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    7 1
    به نظرم باید درس خوبی به این کشورک ها بدیم
  • FERRY FERFEREH NZ ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    14 3
    ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را بجایی رسیدست کار که تاج کیانی کند ارزو تفو بر تو ای چرخ گردون تفو
  • تگرگ IN ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    8 1
    وقتی عربها فرق بین برف و تگرگ را نمی دانند. و بجای اینکه بنویسند تگرگ سنگینی در عربستان ریخت نوشتند برف سنگینی در عربستان آمد"" و جهان را متعجب کردند! توقع دارید که بدانند فرق حاکمیت و توهم چیست؟ نگاه کنید به العربیه و بعد هم نقل همان خبر دروغ در رسانه های زوق زده ایرانی؟
  • محمود IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    20 2
    ای خدا کجایی که ببینی عربهایی که دست به سینه جلو صف وا میستادند الان دارن رجر می خونن ، سفیر فراخوان می زنن
    • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      15 0
      به نظر شما علت چيست؟ علت آن واضح ميباشد!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    22 2
    تا وقتی جلوی تجاوز زبان و فرهنگ عربی را بر ایران عزیز نگیریم. سخت بتوان جلوی زیاده خواهی و رندی شیوخ عربی را گرفت. ما حتی فراخکرت پارس را هم به غلط خلیج فارس می نامیم. یعنی از کلمه عربی خلیج و آوای عربی فارسی به جای پارسی استفاده می کنیم. خانه از پای بست ویران است.
  • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    3 0
    وقتی رابطه ایران با دنیا به این شکل باشه معلومه این کوچولوها هم میان از آب گل آلود ماهی بگیرند! در ضمن دولتها هیچ حقی در مورد مذاکره ندارند چون ایران مال ملت ایرانه نه دولت! ما هم بر سر ناموس مذاکره نمی کنیم! ولی در مورد استان شدن امارات و پیوستن به ایران بدون مذاکره قبول میکنیم! هرچی میکشیم از ضعف قدرت مرکزی در دوران قاجاره اگر یک حکومت قدرتمند در اون زمان داشتیم هم از انقلاب صنعتی عقب نمی افتادیم و هم عهدنامه های ننگین ترکمانچای و گلستان وجود نداشت و هم اکنون ابرقدرتی جهانی بودیم و این سو و آن سوی خلیج پارس و منابع بزرگش مال ما بود و این کوچولو هم برامون پر رویی نمی کرد ایران خط قرمز همه ایرانیان با هر عقیده و نظری است! امیدوارم رابطمون با دنیا خوب بشه
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    20 2
    المورجه جیست که الکله اش جه باشد!
  • راستگو IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    10 6
    همه آتش ها از گور این انگلیسیهای بلند میشه.
  • حميدرضا افضلى FR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    9 5
    ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به‌جائی رسیدست کار که تاج کیان را کند آرزو تفو باد بر چرخ گردون تفو
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    4 6
    رابطه خوبت با امریکا روخوردی زیادم حرف بزنی همون کشورتم میگیریم ها
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    11 2
    خودمونی ما هم عجب همسایه های داریم یکی از یکی بهتر
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    5 1
    افسوس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • bahman FR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    8 1
    من فکر می‌کنم دولت حتما باید در این جزیره چند کارخانه‌‌ و تولیدی بذارد و برای هر کس که آنجا کار کند حقوق بسیار بالا و امکانات فوق‌العاده بدهد، بنابراین کم کم آن جزیره را مسکونی کرده و برای همیشه از این ماجراها خلاص شود.
  • دختر ایران IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    6 0
    واقعا باید امارات رو تحریم کنیم...من خودم به شخصه میخواستم تابستون برم دوبی. اما دیگه امککککان نداره پامو بزارم اونجا...سیاست یه بام و دو هوا که نمیشه!! از یه طرف غر میزنیم که چرا عربا دارن حقمون رو میخورن از یه طرف دیگه کرور کرور از جیب و سرمایه کشورِ خودموُ میریزیم تو جیبِ امارتی ها و دار و دسته شون! یا دیگه باید پیه همه چی رو به تنمون بمالیم و اجازه بدیم که علنا به خاکِ کشورمون تجاوز کنن یا اینکه یه حرکتی انجام بدیم !!! تو رو خدا دیگه نریم دوبی....:( این کمترین کاریِ که میتونیم به عنوانِ شهروندِ عادی انجام بدیم. بقیه مسئولیت به عهده ی سیاستمدارامونِ.
  • احمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    4 0
    میخواستم فقط به اونایی که نمیدونن بگم که تو این سالها ملت ایران معنی منافع ملیشو خوب فهمیده و بدونید که جزایر سه گانه که هیچی اگه یکم پشت سرتون هم نگاه کنین خیلی جاها هست که میتونیم برایش ادعا کنیم و حرفها داریم. ای همسایه جدید میهنم از این بچه بازیها دست بردار فکر آسایش و رفاه مردمت باش با غیرت و غرور ما ایرانیها هم بازی نکن . به خدا ما همسایه های خوبی هستیم برای هم خلاصه کوتاه بیا.....آنچه شرط عقل بود گفتیم....حالا خود دانی.......
  • علی بن مرتضی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    0 0
    مجمع الجزایر بحرین درطول تاریخ 6000ساله ایران همه وقت به ایران تعلق داشته است . ودرتقسیمات کشوری هردوپهلوی به 14 استان بحرین استان چهاردهم ایران بوده است. با سیاست استعمار آمریکا وانگلیس این دوکشور محمدرضاشاه رامجبورکردند بادوام پادشاهی خود باجدائی این قطعه ازخاک ایران موافقت کند. باقرداد1971 الجزایر (1350شمسی) بحرین ازایران جداشد.نماینده محترم مجلس شورای اسلامی درامور خارجی آقای بروجردی دریکی ازسخنرانی هایش درموردادعای کذب امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه همیشه ایرانی گفته بودما مطالباتی داریم محمدرضاپهلوی به چه حقی باموافقت آمریکا وانگلیس به جدائی این قطعه ازخاک ایران راضی شد.