اصلاح روند طرح سوال از رئیس​جمهور امروز به صحن علنی آمد و کلیاتش با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان تصویب شد.

نسرین وزیری: امین حسین رحیمی یکی از طراحان این طرح بود که هدف از آن را کارآمدتر شدن طرح سوال از رئیس​جمهور خواند و گفت: سوال از وزرا و رئیس​جمهور از ابزارهای نظارتی مجلس هستند. از آنجا که سوال از وزرا بارها و بارها در مجلس انجام شده است، ضعف​های آن مشخص شده و بارها اصلاح شده است. اما در خصوص سوال از رئیس​جمهور چنین اصلاحیه​ای صورت نگرفته چون تا کنون انجام نشده بود.
وی با اشاره به اینکه سوال از رئیس​جمهور در روز بررسی آن، جدی گرفته نشد، افزود: این مساله یا به دلیل این بود که نمایندگان پس از سخنان رئیس جمهور امکان سخن گفتن نداشتند و یا به دلیل اینکه رای گیری​ای پس از آن صورت نمی​گرفت. از این رو در این طرح، هر دو این موارد اصلاح شده است.
نماینده ملایر با تاکید بر اینکه این طرح به هیچ​وجه سیاسی نیست، آن را در راستای استفاده از ابزارهای نظارتی خواند و گفت: برای مراعات جایگاه رئیس​جمهور، ارائه شش کارت زرد به وی در یک دوره مجلس را منجر به استیضاح رئیس جمهور - البته با درخواست دو سوم نمایندگان - عنوان کرده​ایم. در حالی که وزرا پس از دریافت سه کارت زرد به سوی استیضاح می​روند.
نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان هم در موافقت با این طرح گفت: برای ملت سوال است که گرانی و تورم و...برای نمایندگانشان اهمیت ندارد که پیگیری نمی​کنند؟ پاسخ مثبت است. اما مردم شاهد بودند که این مسائل را در سوال از رئیس​جمهور پرسیدیم اما پاسخی ارائه شد که فایده​ای برای کشور نداشت و پاسخ دهنده بنایش بر شوخی و مزاح بود. از این رو نباید فکر کرد که اصلاح روند سوال از رئیس​جمهور یک کار سیاسی است.
وی این طرح را ضمانت تمکین همه رئیس​جمهورهای آینده به قانون خواند و افزود: این کار نمایندگان تنش آفرینی نیست بلکه برخی اقداماتی که هر روز از سوی دیگران انجام می​شود، تنش آفرین است.
حسن نوروزی نماینده رباط کریم هم در موافقت با این طرح در واکنش به نمایندگان حامی دولت که از رای بالای رئیس​جمهور یاد کرده و معتقد بودند نباید با طرح سوال از رئیس​جمهور به رای مردم بی​توجهی کرد، گفت: مگر فقط رئیس جمهور کنونی چنین رایی دارد؟ آیا بنی صدر چنین رایی نداشت؟ فراموش کردید که او این رای را چند بار بر سر دیگر مسئولان می کوبید اما بالاخره مجلس اول رای به عدم کفایت سیاسی وی داد؟
وی با تاکید بر اینکه دولت باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد و این کار به منزله تنش آفرینی نیست، ادامه داد: نمی​شود که قوه قضاییه متهمان اختلاس سه هزار میلیاردی را محاکمه کند و دولت همچنان بگوید که این موضوع دروغ است! نمی​شود که همه از 11 روز خانه نشینی رئیس جمهور گلایه داشته باشند و در عوض ایشان در پیشگاه نمایندگان بگوید «کدام خانه نشینی!» آقایانی که مخالف این طرح هستند بروند به سخنانشان در روزنامه های دوران دولت​های قبل نگاه کنند و ببینند که چرا آن زمان با این کار مخالف نبودند؟!
طبق معمول، نمایندگان حامی دولت و اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مخالف این طرح اصلاحی بودند. از جمله اینکه محمدجواد ابطحی نماینده خمینی​شهر یکی از آنها بود که گفت: در نظام​های ریاستی پارلمانی مثل ایران، رئیس​جمهور دارای اختیارات و وظایفی است و در مقابل مجلس پاسخگو است. اما سوالات نمایندگان اغلب راجع به دیدگاه​های رئیس​جمهور بود نه وظایف و اختیاراتش. کما اینکه 11 روز خانه نشینی و عزل وزیر نشات گرفته از دیدگاه​های وی بود و نمی​شد درباره آن سوال کرد.
ستار هدایت​خواه نیز این طرح را برآمده از نگاهی مقطعی خواند و پرسید: اگر کس دیگری رئیس​جمهور بود و به گونه دیگری پاسخ نمایندگان را می​داد باز هم این طرح ارائه می شد؟ اگر یکی از نمایندگان همین دوره بعدها رئیس جمهور شود و مجلسی همچون مجلس ششم تشکیل شود، با این مصوبه، کشور به سوی چالش می​رود. این نماینده حامی دولت این طرح را حتی نوعی مقابله با توصیه​های رهبر معظم انقلاب در تعامل با دولت خواند.
روح​الله حسینیان رئیس فراکسیون نمایندگان حامی دولت هم با بیان اینکه ثبات سیاسی زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی است، تصویب طرح اصلاح روند سوال از رئیس​جمهور را عامل بی ثباتی در آینده خواند و گفت: خبرگان قانون اساسی به خوبی فرق میان سوال و استیضاح رئیس​جمهور را می​دانستند که در مواد مختلف قانون به آن اشاره کرده​اند. چرا می​خواهید با این طرح، سوال بی تنش را به استیضاح پر تنش بکشانید؟
وی با اشاره به سوابق مطالعات تاریخی​اش به عنوان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی یادآور شد: بعد از سقوط رضا شاه، 16 دولت آمد که میانگین عمر هر یک 7 ماه بود. علت آن موضوع را محققین، بی مسئولیتی مجالس دانستند که بی ثباتی در دولت را بوجود می​آورد و از آن به عنوان «دوران بحران دموکراسی» از سال 20 تا 30 یاد می​کنند. اکنون نیز تنش بین قوه مجریه و مقننه تنش​های اجتماعی بیشتری را در پی دارد.
به گفته وی، هنگامی که همدلی بین دولت و مجلس بیشتر باشد، حتی قطعنامه ها علیه ایران هم مشکل آفرین نمی​شوند اما در اثر تنش ها در اواخر سال گذشته هه چیز در هم پیچید. حال چه لزومی دارد که از هم اکنون زمینه ساز تنش​های آینده باشیم . چرا سوال ساده از رئیس جمهور را تبدیل به مقدمه استیضاح پرتنش کرده و جامعه را برای بی ثباتی می خواهید آماده کنید که هر روز برای مردم مشکل آفرینی می​کند؟
حسینیان در پایان گفت: به عنوان کسی که تجربه تاریخی بیشتری دارد، از شما نمایندگان می خواهم بدعتی نگذارید که بستر تنش​های دو قوه باشد و دودش به چشم مردم برود.
گفتنی است نماینده دولت در این جلسه نیز با این طرح نمایندگان مخالف بود و می گفت که در هیچ یک از کشورهای مبتنی بر نظام پارلمانی هم حتی سوال از رئیس جمهور به استیضاح نمی​انجامد. او معتقد بود که اختلاف میان دو قوه و سوال از او باید به هیات حل اختلاف ارائه شود و نه قوه قضاییه.
ابراهیمی از قیاس میان رئیس جمهور و بنی صدر گلایه کرد و افزود: رئیس جمهور در تمامی قانون​های اساسی از شان بالایی برخوردار است.
پس از این مذاکرات تریبون در اختیار یکی از طراحان قرار گرفت و غلامرضا مصباحی​مقدم طی آن گفت: عزیزان فکر نکنند که این طرح برای مقابله با رئیس​جمهور در این دوره است. این مشکلی است که باید رفع شود. در دوره​های بعد هم ممکن است این مشکل بوجود آید و ضعف آیین​نامه داخلی مجلس نمایان شود. از این رو باید هم اکنون آن را اصلاح کرد.
به گفته وی چون تا پایان این دوره از مجلس امکان طرح سوال از رئیس​جمهور وجود ندارد، نمی توان آن را سیاسی خواند و بهتر است که مجلس در این زمینه وارد شود.
سپس کلیات این طرح به رای گذاشته شد که به گفته کواکبیان هفتاد درصد نمایندگان با آن موافقت کردند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    28 1
    مجلس چیکار داره میکنه ما که ندیدیم این دادو بیدادهاش فایده ای هم داشته باشه و تورم بياد پايين