۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴

فارس نوشت:

یک پایگاه خبری عربی نوشت هدف اصلی از سفر رئیس منطقه کردستان عراق به امارات، مشارکت آن در طرح توطئه‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و دولت مرکزی عراق است.
 همانگونه که انتظار می‌رفت و به عنوان بخشی از طرح سعودی برای همراه کردن منطقه کردستان با آل سعود و ترغیب آن به اتخاذ مواضع همسو با سیاست‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه روند سیاسی عراق، "مسعود البارزانی" رئیس منطقه کردستان در راس یک هیئت به کشور امارات عربی متحده سفر کرد. این سفر به دعوت شیخ "خلیفه بن زاید" حاکم امارات انجام شد.

پایگاه خبری "نهرین نت" با اعلام این خبر نوشت: این سفر در پی تعهد سعودی‌ها به بارزانی به منظور گشودن درهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به روی منطقه کردستان صورت می‌گیرد. بارزانی و "عادل الجبیر" سفیر عربستان در واشنگتن در دیدار محرمانه‌ای که در 5 آوریل گذشته، انجام شد بر این موضوع توافق کرده بودند.

بر اساس این گزارش، سفیر عربستان به رئیس منطقه کردستان متعهد شد که از دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس بخواهد که روابط خود با این منطقه را تقویت کنند و هماهنگی‌های لازم درباره مسائلی که برای این دولت‌ها در عراق و بطور کلی در منطقه اهمیت دارد، صورت گیرد. از جمله مسائل مهم در این زمینه، رابطه ایران و عراق است و دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهند که منطقه کردستان به خوبی مواضع آنها در قبال ایران را درک کنند.

به اعتقاد ناظران سیاسی میان اهداف اعلامی این سفر از سوی منطقه کردستان و اهداف پشت پرده این سفر، نمی توان تفکیکی ایجاد کرد. کردها اعلام کرده‌اند که این سفر، یک سفر کاملا عادی است و به منظور توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های بازرگانی و ترغیب امارات برای سرمایه‌گذاری در منطقه کردستان صورت می‌گیرد. اما از دیدگاه ناظران سیاسی اهداف دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به همکاری و هماهنگی کردستان با امارات در آینده درباره طرح سیاسی و امنیتی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. بویژه اینکه امارات اخیرا از لحن سیاسی و رسانه‌ای تندی علیه ایران استفاده می‌کند و در حال تکمیل طرح امنیتی، نظامی و سیاسی خصمانه‌ای علیه تهران است.

بر اساس این گزارش، مانورهای روزانه نیروهای سپرجزیره با مشارکت بخش عمده‌ای از نیروهای دریایی امارات در آبهای منطقه‌ای طی همین 48 ساعت گذشته و موافقت ابوظبی با استقرار 200 جنگنده از نوع اف 22 در پایگاه "الظفرة" واقع در 200کیلومتری اراضی ایرانی این امر را تاکید می‌کند که دعوت از بارزانی در چنین فضای خصمانه‌ و تحریک‌آمیزی علیه ایران، امری عادی نیست.

در این یادداشت آمده است: سفر بارزانی در چنین شرایطی به امارات بیانگر تمایل این کشور به گشودن درها به روی کردها است بویژه اینکه منطقه کردستان نیز یک نزاع سیاسی و تبلیغاتی علیه دولت مرکزی عراق را آغاز کرده است. از سوی دیگر امارات به حضور در منطقه کردستان که با ایران مرز مشترک دارد نیز نیاز دارد. این امر به اماراتی‌ها کمک می‌کند که فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی خود علیه ایران را در کردستان عملیاتی کنند. بویژه اینکه شرکت‌های امنیتی اسرائیلی بخش مهمی از طرح‌های امنیتی امارات را اداره می‌کنند و افسران موساد و افسران نیروی هوایی اسرائیل بعنوان بازنشسته و کارمندهای مدنی و امنیتی در خدمت این کشور هستند.

در چنین شرایطی بارزانی با شیخ "محمد بن راشد آل مکتوم" نخست‌وزیر امارات دیدار کرد و دو طرف درباره روابط دوجانبه میان امارات و منطقه کردستان به طور خاص و روابط این کشور با عراق به طور کلی رایزنی کردند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    14 12
    پدر کو نشان دارد از پدر . اخه تو از نسل بارزانی هستی رفتی بدامن ترکها و عربها . بابا تو نژاد ایرانی هستی
  • آرش IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    17 11
    بارزاني متولد ايران و يك ايراني اصيل است ...او زاده مهاباد است و به هيچ وجه وطن خود را به اعراب نمي فروشد ...
  • ارشام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    8 8
    یکی نیست به این اماراتیها بگه 1. اگه ما جنوبیها فقط تا قوزک پاهامون بریم توی دریا ،اب خلیج فارس انقدر بالامیاد که تمام امارات زیراب غرق بشه ، 2. ظاهرا درزمینه تاریخ الزایمردارند، یادشون بیارین صدام ( ارباب بزرگشون ) هم چشم طمع به خوزستان داشت، ملت چگونه جلوش وایسادند. این اماراتیها که ول معطلند مثل کویت که سه ساعته توسط عراق زیروروشد وحاکمشون زن وبچه اش را رها کرد ودر رفت کاری نکنند که اخرش شیخ زاید وایل وتبارش با شتر مجبوربه فراربشن 3.کاش سیاست خارجی حساب شده تر و اولویت به منافع ملی میدادیم تا اینهایی که تا پنجاه سال پیش شمال وجنوب نمیدونستند کدوم طرفه برای ایران وایرانی شاخه شونه نکشند
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    9 4
    امارت اندازه یک شهر ما نیست حتی مارا محاصره بکند با دست خالی شکست می دهیم هیچ ترسی از امارات کوچک نداریم.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    16 3
    این مساله فقط می تواند در حهت گشودن درهای اقتصادی باشد به هیچ وجه کردستان در قضیه جزایر جانب امارات را نمی گیرد و هیج کردی که نژاد اصیل ایرانی هستند چه در ترکیه چه عراق یا سوریه در این مساله از اعراب پشتیبانی نکرده و نخواهند کرد البته به شرطی که مسئولان ایرانی نیز رفتاری مسئولانه در قبال کردها پیش بگیرند
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    17 5
    کردها ی تمام دنیا وصن خود را ایران میدانند و ذره ای از این خاک را به کسی نخواهند داد مخصوصا بارزانی که در این خاک پاک به دنیا امده ومهابادی است
    • sirwan IQ ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
      3 7
      شما از كي وكيل بارزاني و كردها شديد
    • مهابادی DE ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      6 3
      دقیقا منم با دوست بدون نام کاملا موافقم من به عنوانه یک مهابادی و کرد باید بگم ما کردها یک وجب از خاکمون ایران رو با تمام دنیا عوض نمیکنیم . بارزانی هم یک کرد ایرانیست .
  • شاهو IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    14 3
    بارزانی یک کرد است و کردها هیچگاه وطن فروش نبودند ولی در این دوره که همه چشم دیدن کردها را ندارند،ایران باید موضعش با بقیه فرق کنه مگه هم نژاد نیستن؟
  • حسن IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    14 4
    بارزانی ایرانی است و سفرش فقط اقتصادی است مطمئن باشید
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    13 4
    اینکه بارزانی بخواهد طرف امارات را بگیرد تقریبا غیر ممکنه بارزانیها در جنگ ایران و عراق به طرفداری از ایران با صدام جنگیدند و حتی حلبچه به همین دلیل ( یعنی بدلیل حمایت کردها از ایران ) بمباران شیمیایی شد اینکه بارزانی رفته امارات بهیچ وجه ربطی به مسئله ایران و امارات نداره.
  • كوروش IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    16 3
    دوستان عزيز كرد وطن پرست است و هرگز وطن خود را نمي فروشد خاك ايران براي همه كردها مقدس است مثل همه هموطنان ديگر .ما كردها وطنمان را مثل ناموس خودمان ميدانيم و مطمئن باشيد بارزاني ايرا ن را به اعراب بي هويت خليج فارس نميفروشد