۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰

موضوع انتقال آب دریای خزر به کویردر طول هفته های گذشته بحثهای زیادی را به همراه داشت.برخی این طرح را رویایی و غیر ممکن می دانستند و برخی دیگر نگران مباحث اقلیم شناسی بودند.

مریم صدرالادبایی ،زهرا تالانی: برای روشن شدن مسئله و پاسخ به سوالات شما خبرآنلاین میزگردی را با حضور وحید چگینی رئیس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی و حمید علیزاده رئیس پژوهشکده علوم دریایی برگزار کردیم که مشروح آن را می خوانید و البته پاسخ سوالاتی که در قالب کامنت برای ما گذاشته اید به طور جداگانه منتشر می شود :


 طرح انتقال آب دریای خزر به دریای عمان را چه زمانی برنامه ریزی شد و اصلا از کجا آغاز شد؟
چگینی:
ابتدا این طرح را آقای هومن فرزاد داد که در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی مطالعات امکانپذیری آن انجام شد.برای همین طرح به جهاد کشاورزی سپرده شد که پژوهش آن را مرکز حفاظت آب و خاک آقای امینی انجام داد.در آن زمان حدود 50 نفر متخصص اقلیم شناسی،جغرافیا ، بیابان شناس و متخصص هیدورلیک طرح را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که انتقال آب شور به حوضچه های مرکزی نمی تواند موجب تغییر اقلیم شود.یعنی سرسبزی که در شمال به واسطه دریای خزر اتفاق می افتد در جنوب با ابن تغییر امکان ندارد و بنابراین طرح موفقیت آمیز نیست و نباید اجرا شود.
البته در بررسیها متخصصان اعلام کردند که یکی دیگر از مضرات این طرح بحث شور شدن آبهای زیرزمینی است چون در برخی از مناطق جنوبی از سفره زیرزمینی استفاده می کنند و این بسیار آسیب زا است.
لذا طرح به شکل دیگری مطرح شد و چون کشورهای تازه استقلال یافته بازار خوبی برای انتقال کالا هستند ایران تصمیم گرفت آبراهی بسازد که جنوب و شمال به هم متصل شود تا این کشورها کالای خود را از به جای مناطق شمالی این طریق منتقل کنند.دوباره کارگروهی برای این موضوع در جهاد کشاورزی تشکیل شد که مطالعات زمین شناسی،هیدرولیک و جنبه اقتصادی آن را بررسی کنند.


بنابراین طرح ایران رود تکمیل کننده طرح انتقال آب بوده است؟
چگینی:این طرح ایده دیگری بود و هدف این بود که بهره برداری اقتصادی از آن شود و موضوع تنها کشتیرانی بود که با عبور از شرق کشور هم آباد شود.


مطالعات در جهاد کشاورزی نشان داد که امکان این طرح وجود دارد؟
چگینی:
مطابق یررسیها آب باید از دریای عمان چندصد متر بالا بیاد و از کوههای زاگرس بگذرد که از نظر فنی برای کشتیرانی موضوع امکان پذیر بود و در بسیاری از کشورها هم انجام شده البته به این وسعت در هیچ کشوری نیست.


برای ساخت این آبراه به چه شیوه ای عمل می شود؟
چگینی:آبراهی با این طول در هیچ کشوری ساخته نشده است. ازتونل و سازهای دیگر که حالت سرسره دارند استفاده می شود.


شما اشاره کردید که در دنیا به این وسعت آب راهی ساخته نشده است.از نظر فنی ما این امکان را داریم؟

چگینی:بله از نظر فنی در دنیا امکان پذیر است .اما بحث اقتصاد ی و هزینه های طرح هم مهم بود چون مطالعاتی که شد مقدماتی بود و موضوع بعدی هم امنیتی بود چون این آبراه کشور را به دو بخش تقسیم می کند.بنابراین جمع بندی این بود که اظهار نظر قطعی نمی توان کرد. لذا تنها از این مطالعات 10 جلد گزارش شد که در تمام زمینه ها این طرح را بررسی کرده بود.اما چون سال آخر ریاست جمهوری آقای رفسنجانی بود تصمیمی گرفته نشد و در دولت بعدی هم طرح بررسی نشد.در دولت آقای احمدی نژاد این طرح به عنوان یک ایده مطرح شده است.
علیزاده: با توجه به توان مالی اجرا به سادگی امکانپذبر نیست و باید کشورهای دیگر هم کمک می کردند و طرح فایناس می شد چون حجم کار و گودبرداریها سنگین بود.


فکر می کنید الان شرایط برای اجرای این طرح مهیا شده است؟
چگینی:
ابعاد طرح بزرگ است و دقیق باید بررسی شود و از طرفی کاربری که در آن زمان داشت الان ندارد الان برای انتقال نفت و گاز همان لوله اقتصادی تر است.برای حمل کالا هم راه آهن شاید بهتر باشد لذا در این مقطع شاید بتوانیم راه حلهای بهتری باشد.


اما الان عنوان شده که برای تامین آب کشاورزی و صنعتی انتقال آب  انجام می شود این طرح جدید چیست؟
چگینی: موضوع انتقال آب برای کشاورزی جدیدا مطرح شده است.بعد از ایده ایران رود که قابل اجرا نبود آقای رفسنجانی دستور بررسی این طرح را داد و شیلات جهاد کشاورزی مامور مطالعه آن شد.
آنچه که من اطلاع دارم در مناطق مرکزی مانند کرمان و اصفهان با کمبود آب مواجه هستیم.من که حدود 20 سال است در حوزه دریایی فعالیت می کنم از بهرداری ظرفیت دریا استقبال می کنم.مسئولان نسبت به موضوع دریا کم توجه هستند.اگر بتوانیم از آب دریا برای شرب و کشاورزی و صنعت استفاده کنیم فی نفسه خوب است اما باید اقتصادی باشد.


بنابراین از نظر شما طرح شیرن سازی آب دریا شدنی است؟
چگینی:الان کشور عربستان با همین شیوه کشاورزی می کند.ما از دریا بهروری اقتصادی و گردشگری نمی کنیم. در دنیا صنایع غذایی، دارویی و صنعتی وابسته به دریا هستند اما در کشور ما چنین نیست.
ما معتقدیم که اقتصاد کشور ما خشکی محور است و حتی فراکسیون دریایی مجلس هم خیلی به این موضوع توجه نکردند و تنها کار مثبت لایحه صنایع دریایی بود که رویکرد خوبی بود اما کار شاخصی انجام نشد و حتی در برنامه پنجم ردی از دریا نیست.
 

بحث اختلاف آب دریای خزر هم مطرح است که سطح آن پایین تر است.این انتقال آب چگونه انجام می شود؟
چگینی:مطمئنا باید آب پمپاژ شود و خب نیاز به تاسیسات و برق کافی در طول راه داریم.
جنبه حقوقی طرح هم بررسی شده است چون کشورهای همسایه هم از دریای خزر بهره می برند؟
چگینی:
در اسناد حقوق بین اللمل به صورت خاص به انتقال آب اشاره نشده است ومطابق حقوق دریایی ژنوهم محدودیتی وجود ندارد.نمونه بین اللملی آن انتقال دریای سرخ به دریای مرده بود که از طریف یک کانال انجام شود و قرار بود توسط اردن و فلسطین اجرا شود.


آیا از نظر اقتصادی این طرح توجیه پذیر است؟
چگینی:شیرین کردن آب در اکثر کشورها انجام می شود و موردی ندارد.اگر هدف شیرین کردن است باید هزینه های اقتصادی طرح را دید که آیا توجیه پذیر است که درصنعت استفاده شود و در این باره یک متخصص وزارت نیرو باید نظر دهد.البته ما این تجربه را از دریای زاینده رود داریم اما تجربه به این بزرگی را نداریم.اما به طور کلی سیاستهای اقیانوسی ما مشخص نیست در حالیکه دنیا از قطب جنوب بهر برداری می کنند ما هنوز اقتصاد خشک محور داریم و از دریا استفاده خوبی نمی کنیم.بنابراین استفاده از آب دریا برای شرب و صنعت قابل توصیه است به شرطی که جنبه اقتصادی و زیست محیطی لحاظ شود.
ایران کشور خشکی است و منابع آبی محدودی دارد.البته در نقاطی با زدن سد این مشکل را حل کردند اما تا حدی این سدهای زیاد هم باعث خشک شدن دریاها مانند دریاچه ارومیه و کارون شده است.اما هنوز آبهایی را هم نتوانستیم مهار و استفاده کنیم .

 

برای احداث این خط لوله نیاز به دریاچه نیست؟
علیزاده:شاید برای پمپاژ آب و تقویت فشار نیاز به این دریاچه ها باشد اما برای حفاظت از محیط زیست باید تخریب به حداقل ممکن برسد.


شما چه پیشنهادی دارید که محیط زیست کمتر آسیب ببیند؟
علیزاده:به هر حال آب گیری باعث تخریب می شود و هر کار عمرانی این مشکل را برای محیط زیست دارد .بنابراین آبگیری باید درست انجام شود تا هیچ جانوری وارد آب شیرین نشود که معمولا برای آب شیرین کنی این مشکلات انجام می شود.
چگینی:طبیعتا وقتی کشورها منافعی در این مناطق دارند، باید برای تحقیقات آن هم هزینه کنند. در واقع هجمه نظامی و تسلط بر یک محیط بدون شناخت امکان‌پذیر نیست. اگر آمریکا همراه با ناوگان نظامی کشتی تحقیقاتی به منطقه می‌آورد یا رژیم اشغالگر قدس، زیردریایی تحقیقاتی خود را به این آب‌ها می‌رساند، مطمئنا می‌خواهند با شناخت بیشتر و بهتر منطقه، منافع خود را تامین کنند. بنابراین ما هم برای این‌که بهتر از سرزمین خودمان دفاع کنیم، بتوانیم صنایع دریایی را رونق بخشیم و در نهایت رفاه بیشتری برای مردم به ارمغان بیاوریم، باید خط دفاعی خود را به خارج از منطقه ببریم و مرزهای دفاعی‌مان را در اقیانوس هند یا دریاهای پیرامونی مستقر کنیم. در ضمن اگر بخواهیم ارتباطات بازرگانی و تجاری بهتری با جهان داشته باشیم، باید به مسائل مختلف آبها اشراف پیدا کنیم.

اصلا آب دریای خزر برای کشاورزی مناسب است؟
علیزاده:اصلا مناسب نیست.13 گرم در لیتر شوری دارد. وبرای اتقال آن حتما باید شیرین شود.
اما باید دید هدف از این طرح چیست؟آیا قصد داریم خط ساحلی جنوب آباد شود و آب همان جا در جنوب شیرین شود تا باعث رونق آن منطقه شود تا تمرکز جمعیت را به شمال ، تهران و مناطقی که جمعیت کم است منتقل دهیم یا اینکه اهداف دیگری از طرح داریم.
ما کشور کم آبی هستیم ،بنابراین باید با این محیط خودمان را وفق دهیم.برای تامین آب شرب و کشاورزی راه حلهای فراوانی وجود دارد و هر منطقه ای راه حلهای خاص خود را دارد. این موضوع باید در تمام برنامه های توسعه ای کشور باشد.همچنین تامین آب شرب و کشاورزی به دولت فشار زیادی وارد می کند .بنابراین در همه برنامه ریزی های کشور کمبود آب و تغییراتی را که به وجود می آورد باید دیده شود تا در آینده اقلیم مشکل ساز نباشد.
چون ما نیاز به آب رودخانه داریم اما نباید تمام آبها را استفاده کرد و حداقل دبی برای تخم ریزی آبزیان مهم است.
چگینی :شیرین کردن آب دریای خزر کم هزینه تر از عمان است و برای همین انتقال آن مقرون به صرفه از طرح انتقال دریای عمان است.دریای عمان به لحاظ ارتفاع و شوری پرهزینه تر است.


شما اشاره کردید که مانیاز داریم تا آبها را مهار کنیم و از آن در اقتصاد کشور استفاده کنیم به نظرشما طرح انتقال آب دریای خزر توجیه اقتصادی دارد ؟
چگینی:
این را متخصصان و کارشناسان وزارت نیرو باید پاسخ دهند.


اگر این کانال زده شود امکان تغییر اقلیم و زلزله وجود ندارد؟

چگینی:در زمان مطالعه طرح برخی از کارشناسان این امرموضوع را مطرح کردند که باعث رانش زمین می شود.و مسئله رانش و زلزله دیده شداما مطالعات ما برای این طرح خیلی عظیم ،بسیار مقدماتی بود.

آقای دکتر، وقتی صحبت از اقیانوس‌ها و لزوم شناخت آنها به میان می‌آید، در منظر عمومی این سوال مطرح می‌شود که ما کجا و اقیانوس‌ها کجا؟ و اصلا چرا باید آب‌هایی که فرسنگ‌ها با آنها فاصله داریم، برایمان مهم باشند؟

چگینی:اقیانوس‌شناسی در تمام دنیا موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است و ما هم به تبع کشورهای دیگر باید به آن بها بدهیم. ه طور نمونه چندی پیش پروژه‌ای با عنوان مطالعه رفتار دریاچه پشت سد کرج داشتیم. نکته جالب این است که دریاچه‌ای اینچنینی که عمق آن به بیش از 100 متر می‌رسد، اگرچه ابعاد کوچکی دارد، اما حتی از قسمت‌هایی از خلیج فارس هم عمیق‌تر است.
از منظر دیگر وقتی به تعاریف جغرافیایی اقیانوس هند نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که خلیج‌فارس و دریای عمان بخشی از این اقیانوس هستند و در واقع ایران یکی از مرزهای آن محسوب می‌شود. از نظر دیگر دریای خزر هم یک بخش از اقیانوس تتیس بوده است که درحال حاضر در کنار دریای آرال، دریای مدیترانه و دریای سیاه بقایای این اقیانوس منقرض شده محسوب می‌شوند. متاسفانه در حال حاضر به دلیل آن‌که در زمان شوروی سابق، آب رودخانه‌هایی که به آرال منتقل می‌شدند برای کشت پنبه منحرف شدند، تنها دریاچه‌ای کوچک از آن باقی مانده است. متاسفانه این فرآیندی است که بتدریج برای دریاچه ارومیه هم حادث می‌شود که بخشی از این فاجعه به علت خشکسالی‌های اخیر است و بخش دیگر به سدهای زیادی مربوط می‌شود که روی رودخانه‌های حوزه آبریز آن ایجاد شده‌اند.
البته به نظر نمی‌رسد این فرآیند خیلی هم تدریجی باشد کما این‌که خشک شدن دریاچه ارومیه حتی زودتر از پیش‌بینی‌ها و هشدارها در حال وقوع است.
چگینی:
بله، متاسفانه شرایط موجود باعث شده که دریاچه ارومیه هم به سرنوشت مشابه آرال دچار شود.


در واقع به اعتقاد خیلی از کارشناسان ما دست روی دست گذاشته ایم تا این اتفاق رخ دهد.
چگینی:نه ما غافل نیستیم و می‌دانیم که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد اما شاید نتوانیم جلویش را بگیریم. ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا روزی بیابان وسیعی برایمان باقی بماند و شاهد باشیم که 8 ـ 7 استان از نظر زیست‌محیطی تخریب شده‌اند. یعنی اگر آنجا بیابان شود، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، تهران و استان‌های شمالی کشور همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. لذا این مساله فاجعه زیست‌محیطی است و ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. در حالی‌که دریاچه‌های داخلی می‌‌توانند قطب گردشگری باشند باید با مطالعه جدی از تخریب سرمایه ملی جلوگیری شود، دریاچه پریشان و دریاچه زریوار از دریاچه‌هایی هستند که هم موجب آبادانی و زیبایی می‌شوند و هم محلی برای کسب درآمد مردم و امرار معاش مردم منطقه هستند و نابودی آنها، صدمات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست استان‌های اطرافشان خواهد زد، از این رو، نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت باشیم؛ ما حتی دغدغه‌های آنها را نیز داریم. منتها مسائل مهم‌تری هم هست که هنوز فرصت نکرده‌ایم به آنها بپردازیم و با کمبود بودجه مواجهیم.


23245



 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    10 10
    دریای کاسپی
    • رضا IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      50 1
      به یک مهندس آب که 20 سال در بخش خصوصی برای وزرارت نیرو کارکردم از پاسخ های این آقایان متعجب و شوکه هستم. این آقایان فقط یک ایده خام را مطرح کردن و جواب همه چیز رو از سر خودشون باز میکنن و حواله به وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست میدهند. منم میتونم بگم تو کره مریخ میخوام مینی سیتی بسازم بعدش مطالعاتش رو حواله بدم به NASA
    • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      10 1
      مینی سیتی رو خوب اومدی.......
  • مرتضي IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    15 6
    به نام خدا آيا كساني كه اين طرح را مطرح كرده اند ميدانند كه عاقبت اين كار ورود ميلياردها تن نمك به دل فلات مركزي ايران در سال مي باشد. با يك محاسبه سر انگشتي توسط يك متخصص مهندسي شيمي يا مكانيك به فرض امكان پذير بودن اين طرح عاقبت اين كار معلوم خواهد شد
  • آراز IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    39 4
    میگن همه جای ایران سرای من است...!!!!!!!!!!!!!!!! آیا دریاچه ارومیه از ایران نیست که به برای کشیدن آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه همه مخالفت کردن و گفتن مردم آذربایجان باید از اون منطقه کوچ کنند...کاری کردن که تا دریاچه ارومیه قطره قطره جلوی چشمانمان خشک شود و الان دارن طرح انتقال اب خزر به کویر لوت حرف میزنن!!!!!
  • حاج رضا IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    35 3
    گوجه كيلويي 3500 تومن . بهترين خاك براي كشت گوجه استان بوشهر. بهترين زمان برداشت در بوشهر ( وقتيكه تمام نيمه شمالي در برف و يخبندان است). وضعييت اب كشاورزي در بوشهر اسفناك. و همجوار دريا...!!! دولت اگر قصد اباد كردن دارد با اينهمه زمين بسيار حاصلخير براي هر نوع كشت لطفا اينجا اب دريا را شيرين كند كه قطعا نتيجه عالي خواهد بود براي كل كشور . هزينه كانال و كوه كني و .... ندارد
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    12 2
    چرا سوال منو جواب ندادید؟اصلا این طرح شدنی هست؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    13 4
    دریای خزر شوری زیادی داره که به این سادگی شیرین نمیشه
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    18 0
    دشتهاي بزرگ اين كشور دارن به خاطر استفاده هاي نادرست نابود ميشن هيچكس عين خيالش نيست حالا ميخوان اب شور دريا را شيرين كنن بعدش هم ببرن بيابان و كوير را سرسبز كنن . مثل انتقال تيمها به شهرهاي ديگه
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    13 0
    راههای دیگه هم برای گسترش کشاورزی وجود داره از همین زمینهایی که هست خوب استفاده کنید
  • مهدی AZ ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    20 4
    آیا این عدالت محوری دولت خدمتگذاره که دریاچه ارومیه را با احداث 82 سد و فروش آب آن خشک بکنند و اونطرف خزر را به عمان وصل بکنند؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    11 0
    بالاخره این طرح مال کی بود
  • سینا IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    23 3
    از نظر هیدرولیکی اجرای این طرح غیرممکن است،مگر آنکه تمامی ظرفیت تولید برق کشور صرف پمپاژ و شیرین سازی آب گردد. گویا از اسم این پروژه فقط برای هدیه انبوهی پول به ارگان نظامی پیمانکار استفاده شده است.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    6 4
    در جواب به دوستان باید بگم مدام تاکید شده که از این آب فقط برای مصرف حانگی و صنعتی استفاده می شه نه کشاورزی
    • رضا IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      9 0
      جناب مطلع میدونی با این حجم آب برای شرب قیمتش چقدر درمیاد ؟؟؟؟ به صرفه اقتصادیه که دولت تو تمام شهر های استان سمنان آب بطری بهداشتی مجانی بده به مردم و این طرح رو اجرا نکنه.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    15 0
    هزینه این آب مطمئنا سر به فلک می زنه
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    10 0
    با این هزینه از این آب همه می تونن استفاده کنن؟یا فقط برای قشر حاصی؟
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    8 0
    با توجه به تورم الان باید یه 100 میلیاردی خرج بشه تو دوباره بر همون مطالعه صحه گذاشته بشه. احتمالاً در دولت بعدی هم یه مطالعه مجددی صورت خواهد گرفت....
  • دوست IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    7 5
    متاسفانه مطالب این گفت و گو اصلا قابل استناد نیست زیرا بیشتر این بحث به یک دورهمی تو کافی شاپ شبیه است تا بحث در باره موضوعی اساسی و آن هم انتقال آب به مرکز ایران.از یک سو خبرنگار سوالی در بارهی اتصال شمال به جنوب میکند و مهمان ها جواب میدهند ،میتواند این آبراه مسیر خوبی برای کشتیرانی باشد و بعد گفته میشود ؟؟برای شیرین کردن هزینهی هنگفتی دارد ؟؟ ما باید از نظر سیاسی مانند رِژیم اشغالگرقدس کشتی و کشتی تحقیقاتی آن ها کاری کنیم؟؟ جهان از آب قطب جنوب استفاده میکند ؛ما پشت سد کرج تحقیقات کردیم؟؟ سطح آب دریای خلیج فارس بالا است باید سرسره بزنیم؟؟ . دوستان عزیزی که هیچ اطلاعاتی از اصول ژورنالیستی ندارید و دوست دارید هر مطلبی رو سیاسی و امنیتی کنید. ببینید میتونید با این کا هاتون ایجاد تنش کنید!!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      1 4
      شما اگر بهتر میتونی این میزگرد رو تشکیل بده
  • شهروند IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    11 0
    متاسفانه بسياري از طرح‌ها در كشور ما بدون كار كارشناسي انجام مي‌شود و بعد از آن عواقبش گريبان مردم را مي‌گيرد. به عنوان يك شهروند تقاضا دارم پيش از انجام هر كاري با متخصصان امر مشورت شود تا شاهد وقايع ناگواري مثل آبگرفتگي متروي تهران نباشيم.
  • محسن IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    27 1
    سر سفره یک کاسه نفت با یه لیوان آب دریای خزر. چه شود... دی.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    6 0
    کاش راجع به تفاوت این دو طرح بیشتر می پرسیدید و البته راجع به جزئیات طرح دوم بیشتر
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    8 2
    حالا شما خیلی سخت نگیرید اینم یه طرحی مثل بقیه طرح ها که اجرا شدنش مدد الهی می خواد
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    8 1
    بحث زدن کانال که نیست بحث انتقال آب به کوبر است که انهم با لوله کشی
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    17 2
    به خدا نسل بعد از ما به ما نفرین میکنند. چی براشون باقی گذاشتیم؟ جنگلها که هرروز بیشتر از دیروز درحال نابودی هستن. دریاچه ها که همینطور. اونم از دریای خزر و کاهش سهم ایران. اون از وضعیت نفت و گازمون که رو به انقراضه بدون اینکه پول فروش نفت و گاز سرمایه گذاری شده باشه. چی کار میکنید؟
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    8 0
    مطالعات این طرح کم است .یکهویی اجرایش نکنید
  • آرش IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    10 2
    بااین طرح مخالفم بنظر مصنوعی و بی کارشناسی شده میدونم همه آب و هوای خاص شمالی مخصوصا از محمود آباد تا لاهیجان(غرب مازندران تا شرق گیلان) را میشناسن انجا به کشت کیوی معروفن با این طرح تا 30 سال دیگه آب دریا چند صد متر به عقب میره به این ترتیب آب و هوای خاص شمالی از بین خواهد رفت (مثل رشت و ساری و آمل و بابل میشه) دیگر این نعمتی در ایران نخواهیم دید و مزرعه کیوی اووکادو پشن فروت فوجی گواوا از بین خواهد رفت
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    13 0
    ما سر کاریم ما سر کاریم .پروزه های اصفهان همه گی تعطیل شده .ما سر کاریم بخوان این مصیبت را
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    11 1
    لطفا پروژه های نیمه کاره را به اتمام برسانید
  • بدون نام US ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    8 0
    اینهمه بیکار توی این مملکت و این همه زمینهای حاصلخیز که نه امکانات دارن و نه کسی حمایت میکنه فعلا فقط مصوب میکنند که همه چیز را وراد کنید این انتقال هم قول احمدی نژاد به همشهریهای خودش است نه چیز دیگه بدبخت مردم شمال کشور که این سبز بودن آنجا شده عامل بدبختی و...
  • رضا IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    1 12
    خدا نکند کسی حرف جدیدی بزند یا کاری بکند که از ظرفیت فکری بعضی‌ها بالاتر است. ببینید چه داد و بیدادها که نمی‌کنند. امیدوارم این آبرسانی سریعتر اجرا شود تا آقایان مخالف هم منافع آن را ببینند. البته مطمئنم در آن زمان هم آن قدر می گردند تا ایرادی از آن پیدا کنند و در شیپور کنند.
    • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      1 1
      ماین منطقه شما داری؟؟؟ تمام کارشناسا میگن طرح توجیه نداره مصاحبه رو که بخونی یک نفر اقیانوس شناس اومده پاشو توکفش مهندسای عمران و هیدرولیک و مکانیک و محیط زیست کرده تازه پاسخگو هم نیست .
    • بدون نام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      1 1
      مگه نمیبینی مردم چه وضعی دارن .خودتو نبین
  • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    3 7
    اگر 20 کیلومتر کانال یا لوله و پمپاژ کنید به اراضی مسطح و وسیع میرسید که صدها هزار هکتار است و تولید ابزی کشور در شاهمیگو و کپور و ماهیان گرم ابی دریایی و صدف مروارید و ..... کشور را تامین و صادرات ان درامد کلان ایجاد خواهد نمود. کشورهای جنوب خلیج فارس به دلیل وسعت کم این قابلیت را ندارند وگرنه تاکنون 10-30 سال پیش این ایده را اجرایی مینمودند. اگر شیرین سازی مطرح است با فتوولتائیک و فیلتر تعویض یون امکانپذیر است. ولی شیربن سازی نیاز نیست. زیرا ابزی پروری با این اب شور سازگار است.
  • علی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    6 0
    متاسفانه در کشور ما در خصوص طرح‌ها بحث امکان سنجی و اقتصاد مهندسی جای ندارد اول اجرا می‌شود بعد اگه به مشکل خورد متوقفش می‌کنند کسی هم جوابگویی میلیاردها تومن پول خرج شده نیست و هیچ کس ککش هم نمی‌گزد نمونه‌هش هم طرح احداث کارخانه فولاد در شهرستان بی آب سیرجان است حالا بعد از چند سال که برای احداث چند کارخانه فولاد‌سازی چند میلیارد دلار خرج کرده‌اند آقایان تازه به این فکر افتاده‌اند که ای داد بی داد آب از کجا بیاوریم(شما می‌توانید در این لحظه یکی از قسمت‌های کارتون پت و مت را در ذهن تداعی کنید) حالا کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته‌اند و دربه‌در دنبال آب هستند تنها دلیل آنها برای احداث این کارخانه نزدیکی به معدن سنگ‌آهن است.
  • مقیمی IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    7 0
    هر اقلیمی برای نوع بخصوصی از توسعه توانائی داره ،برنج و مرکبات در نواحی مرطوب ،صنایع نفت و گاز در استانهای نفت خیز، ماهیگیری و صنایع جانبی در استانهای ساحلی و ... ولی در کشور ما می توانید صنایع تبدیلی دریائی را در اطراف کرج و هشتگرد ببینید و همین طور باغات مرکبات در استان کم آبی مثل کرمان. آیا بهتر نیست مناطق کم آبی مثل کویر برای ایجاد صنایع ای بکار بره که نیاز به آب شیرین کمتری داره. آیا راه اندازی مجتمع های صنعتی که تنها به آب حتی با شوری زیاد نیازدارند می تونه به توسعه این مناطق کمک کنه ؟انتقال احتمالی آب دریا فقط با احداث لوله به مناطق کویری استانهای سمنان و خراسان رضوی می تونه مفید به فایده باشه.
  • بدون نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    0 0
    در دوران هخامنشی یک دریا بسیار بزرگ شبیه به هامون در مناطق مرکزی و سیستان و کویر ی ایران بوده است من وقتی این مطلب را دیدم بسیار متاسف شدم چراکه گفته شد یک زلزله مهیب بوده است که سبب خشک شدن و نابود شدن جایی که به ان لقب انبار غله ایران داده بودن د شد در ان ایام این دریا خشک شد ووقتی یونان بدانجا رسید در ته مانده شنهای ان به سرنوشت دون مبتلا شد. در هر حال با نابودی هخامنش این هم توسط زلزله اما نه اینکه باشد به هرحال انسانها اینرا گفته اند و معلوم نیست معلوم است دیگر امال منظورم از اینکه که بگویم هست یا نیست . در هر صورت این نابود شد و شنها جای ان ان را گرفتند . وهامون را حالا الفغانها خشک می کنند .به هر حال هنوز هم سیستان تولید گندم خود را دارد.
  • همت ایمانی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    1 1
    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد
  • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    1 0
    پروژه هاي نيمه تمام زياد داريم. اول بهتر است اين کارها تمام شود.طرح اتصال درياي جنوب به درياي شمال در زمان رژيم سابق مطرح شده بود ولي عملي نشد الان هم بدون مطالعات درست و حسابي قطعا نمي شود چنين کاري کرد.مسلما اگر هم اجرايي بشود،مستلزم صرف هزينه بسيار بالا خواهد بود.البته درحال حاضر با اجراي طرح هدفمندي و ايجاد نابساماني در مسائل اقتصادي بهتر است بيشتر به اين موضوع توجه شود.
  • آرش IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    4 0
    اول به جمع کردن دلالان میوه و توقف واردات میوه بکنید با این وضعها تمام کارگران شمال بدبختن چه برسه به این طرح مسخره. هیچ کس شمال با این طرح موافقت نمیکنند میبندن.