اگرچه نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح نظارت بر نمایندگان را رفع کردند اما رئیس​جمهور این مصوبه را مغایر با قانون اساسی خواند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از اختلاف نظر روسای دو قوه در خصوص مغایرت مصوبات دولت با قوانین، اینبار رئیس دولت یکی از مصوبات مجلسیان درباره خودشان را مغایر با قانون اساسی خواند.
به گزارش پانا، رییس جمهور در نامه​ای خطاب به آیت​الله محمود شاهرودی رییس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا، مصوبه مجلس درباره نظارت بر عملکرد نمایندگان را به جهات متعدد مغایر قانون اساسی دانست.
در این نامه آمده است: «مصوبه مجلس مجلس درباره نظارت بر عملکرد نمایندگان به سبب ایجاد تبعیض بین آحاد مردم و نمایندگان آنها، ایجاد تکلیف برای مراجع قضایی برخلاف اصل استقلال قضات و ایجاد حق آزادی بیان برای نمایندگان ورای اصول قانون اساسی مغایر میثاق عمومی ملت است».
گفتنی است این مصوبه پس از آنکه با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد، از سوی نمایندگان اصلاح گردید و نهایتا به تایید شورای نگهبان رسید. پس از پایان مهلت رئیس جمهور برای ابلاغ این قانون، علی لاریجانی شخصا این قانون را ابلاغ کرد و با گذشت دو روز، رئیس جمهور این مصوبه را که تمامی مراحل قانونی اش را طی کرده؛ مغایر با قانون اساسی خواند.
اظهارات رئیس جمهور و رئیس مجلس درباره مصوباتی از دولت که با قانون مغایرت دارد را اینجا و اینجا بخوانید.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توسی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    9 1
    جالبه خبر خوبیه
    • حق گو US ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      11 2
      بااینکه خیلی بااحمدی نژادزاویه دارم ولی کم کم دارم ازش خوشم میاد حداقل بعداز8سال نمیگه من تدارکاتچی هستم وتاآخرمیره ....
  • بدون نام US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    4 6
    امام به بنی صدر چه فرمودند در مورد مصوباتی که به تایید شورای نگهبان می رسد؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    10 2
    چی شد چی شد رئیس جمهور سنگ نماینده ها رو به سینه میزنه؟ آفتاب از کدوم طرف در اومده ...
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    5 9
    رئیس جمهور محترم شما خودتون قانون گریزی نميكنين؟
  • بدون نام US ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    10 5
    دقیقا، حرف حق را باید قبول کرد، حتی اگر از زبان احمدی نژاد جاری شود.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    2 0
    طبق اصل 113 قانون اساسی ، شخص منتخب در انتخابات ریاست جمهوری در ایران واجد سه سمت است : اول ریاست جمهوری دوم عالیترین مقام رسمی کشور پس از رهبری و سوم مسئول اجرای قانون اساسی. اکنون رییس جمهور به درستی در حال احیای نقش دوم و سوم خود است و مسئولیت اجرای قانون اساسی در کل مملکت (جز امور مربوط به رهبری) را رصد و نظاره میکند. یقینا عملکرد شورای نگهبان از امور مربوط به رهبری نمیباشد بلکه فقط انتخاب اعضای آن توسط رهبر صورت میپذیرد. لیکن ایشان فقط اجازه نظارت دارند وموارد تخلف ازقانون اساسی را باید به رهبری ارجاع دهند که باتدبیر ایشان آقای شاهرودی اکنون درجایگاهی بالاتر از قوای حکومتی قرار گرفته و گزارش رییس جمهور به وی جهت اصلاح اموری که برخلاف قانون اساسی است ، کاملا منطبق با نص قانون اساسی است