۰ نفر
۵ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۰

روز گذشته خبر برخورد یک شهاب‌سنگ با زمین و تشکیل حفره‌ای برخوردی در لاتویا در صدر اخبار جهان قرار گرفت، اما خیلی زود مشخص شد که این حفره قلابی است و اپراتور موبایل TELE2 برای انحراف افکار عمومی لاتویا از بحرات اقتصادی چنین برنامه ای را اجرا کرده است.

مجید جویا: روز سه‌شنبه فاش شد که یک شرکت سوئدی اپراتور موبایل، پشت قضیه برخورد شهاب‌سنگ به روستایی در لاتویا قرار داشته است. این شرکت متعهد شده که تمام هزینه‌هایی را که به پلیس، نیروهای امداد و نیروهای نظامی این کشور بالتیک وارد آمده، پرداخت کند.

به گفته ویتا سیریکا، سخنگوی شاخه لاتویایی شرکت مخابراتی Tele2، این کار با همکاری یک شرکت روابط‌عمومی و به منظور «منحرف کردن افکار عمومی در لاتویا از بحران اقتصادی این کشور به سوی چیزی که جذاب‌تر باشد، انجام شده بود».

در مقابل، دولت لاتویا نیز اعلام کرد که این حادثه بر روابط اقتصادی این کشور با این شرکت تاثیر خواهد گذاشت. لیندا مورنیس، وزیر کشور لاتویا در مصاحبه با شبکه خبری LNT news گفت: «وزارت کشور تمایلی به انجام معاملات با شرکتی که می‌خواهد به خرج ما وضعیت خود را بهبود ببخشد، ندارد».

آغاز ماجرا
به گزارش نیویورک‌تایمز، روز دوشنبه، مقامات مسئول عملیات امدادی اعلام کردند که شیئی عجیب، حفره‌ای بزرگ را در یک چمن‌زار در نزدیکی مرز با کشور استونی به وجود آورده است. این خبر داغ به سرعت به صدر اخبار در سراسر دنیا راه یافت و در حالی که پلیس، نیروهای نجات و واحدهای ارتش منطقه را محصور کردند تا به دنبال نشانه‌های رادیواکتیو بگردند، دانشمندان نیز برای تحقیق به محل حادثه سرازیر شدند.

اولدیس نول، زمین‌شناس، گفت: «این حفره بزرگ، 9 متر قطر و3 متر عمق داشت. در ابتدا به نظر می‌رسید که از برخورد یک شهاب‌سنگ به زمین به وجود آمده باشد. ولی بعد از بررسی‌های دقیق‌تر، من و دیگر کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که این حفره بیش از حد صاف و تمیز است و قطعا به دست انسان‌ها به وجود آمده است».

پلیس ملی لاتویا (از زیرمجموعه‌های وزارت کشور لاتویا) اعلام کرد که آنها کماکان در حال برآورد هزینه‌های ناشی از این فریب هستند، ولی برنامه‌ای برای گشودن یک پرونده کیفری ندارند.

بنا به گفته سیریکا، این حفره را 9 نفر کنده بودند و موادی شیمیایی را در انتهای آن سوزانده بودند تا تصویری از یک برخورد شهاب‌سنگی به وجود بیاورند. آنها از دودهای در حال خروج از حفره فیلم گرفتند و این فیلم اندکی بعد از خبر کشف حفره در شبکه‌های خبری لاتویا پخش شد.

در دفتر مرکزی این شرکت در استکهلم، سخنگوی Tele2 گفت که این کار توسط شاخه لاتویایی این شرکت انجام شده بود، ولی تایید کرد که مجوز این اقدام از دفتر مرکزی شرکت صادر شده بود. وی افزود: «این فقط بخشی از یک کمپین بازاریابی است که به زودی آغاز خواهد شد». او از ارائه هرگونه توضیح دیگری خودداری کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۶
    0 0
    خیلی باحال بود! عجب ایده ای زده بودند :D
  • رزا IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۳
    0 0
    افتضاح