دنیای آی تی این روزها سریع تر از قبل به سوی مقصد بعدی خود – کلود کامپیوتینگ- می رود.

(این اینفوگرافیک برای دانشجویان فوق لیسانس آی تی می تواند مبنای پایان نامه قرار گیرد.)
بیش از یک میلیارد اسمارتفون در سال 2014 در بازار جهانی فروخته خواهد شد و این رقم دو برابر پی سی هایی خواهد بود که در چنین سالی مردم در سراسر جهان خواهند خرید.
در حال حاضر دو سوم جوانان امریکایی اسمارتفونها، تبلت ها و لپتاپ های شان به وب متصل هستند. همچنین تا سال 2016 تعداد ابزارهای موسوم به اینترنت موبایل به 10 میلیارد خواهد رسید.(50 برابر سایز کنونی و موجود در جهان)
امروزه عصر اسمارتفونهاست و عصر اسمارتفونها مساوی است با عصر اپلیکیشن ها.
بین سالهای 2010 و 2011 اتفاقاتی در این عرصه رخ داد. افزایش 91 درصدی زمانی که برای اپلیکیشنها صرف شده است، از آن جمله است. در واقع میزان زمانی که کاربران برای اپلیکیشن ها وقت گذاشته اند در این سالها 91 درصد افزایش یافته است. در اینفوگراف زیر مقایسه زمان صرف شده برای یک اپلیکیشن روی پی سی و روی اسمارتفون نمایش داده شده است.
در حال حاضر ماهیانه 1 میلیارد اپلیکیشن با بیس اندروید دانلود می شود. بیش از 25 میلیارد اپلیکیشن از روی اپل استور دانلود شده است.
قدیمها به بسته نرم افزاری برای کاری خاص (مانند ای.آر.پی) روی محیط آنلاین و آفلاین گفته می شد اما اپل و بعد اندروید این تعریف را بر هم زدند و با جنبش اپلیکیشنی خود همه چیز را به نفع خود تغییر دادند. اپلیکیشن بسته نرم افزاری روی سیتم عامل مورد نظر است که قابلیت نصب آسان و اجرا روی تبلت ها، اسمارتفونها را دارد و مانند گذشته از نصب سخت و پیچیدگی های نرم افزاری آنلاین نیز مبرا است.
امروز 3 میلیارد اسمارتفون در جهان وجود دارد و کاربران کارهای روزمره و بیزینسی خود را با آن انجام می دهند.
تا سال 2015 نسبت اپلیکیشن ها روی اسمارتفونها در مقایسه با پروژه های تعریف شده روی پی سی، چهار به یک خواهد بود.
اما در بازار کار آی تی در سالهای 2010 و 2011 رشد فرصتهای شغلی برای بازار اپلیکیشن های اپل 220 درصد و برای اپلیکیشن های اندروید 302 درصد رشد بوده است. بدلیل کم بودن دولاپر ها و توسعه دهندگان اپلیکیشن در بخش اسمارتفونها، تقاضا برای جذب متخصصین در این بازار زیاد بوده و جنبه رقابتی برای کمپانی ها روی پلتفرم های اپپل و اندروید پیدا کرده است.
دسترسی آسان از طریق ابزارهای مختلف به اطلاعات مورد نظر، سرعت بالا برای انجام مقاصد بیزینسی و کاهش شدید هزینه ها سه دلیل عمده ای است که مدیران آی تی را به سوی محیط کلود کامپیوتینگ سوق داده است. مطابق پیش بینی ها بین سالهای 2009 تا 2014 بازار کلود کامپیوتینگ برای اپلیکیشن های موبایل 90 درصد رشد خواهد یافت.
NETFLEX/NEWSWEEK/FOURSQUARE/INSTAGRAM/YELP/ SEGA/LINKEDIN از جمله کمپانی هایی هستند که اپلیکیشن های موبایل خود را روی محیط کلود سوار کرده اند. Paas مخفف Platform as a service یکی از پلتفرمهای کلود کامپیوتینگ در این بخش است که بعنوان سومین دسته بندی محیط کلود تا سال 2014 حدود 232 درصد رشد خواهد یافت. بازار PAAS در سال 2010 معادل 512 میلیون دلار ارزش داشته و روی آن معامله شده که این رقم تا سال 2015 به 1.7 میلیارد دلار بالغ خواهد شد. در بحث توسعه دهندگان نیز 52 درصد از دولاپرها قدص دارند پلتفرم PAAS را بپذیرند. دلایل آن عبارتند از Scalability, tap to 3rd party and more time for innovation.
اتفاقی که در این باره برای نت فلکس رخ داده جالب است. اگر کمپانی نت فلکس قصد ساخت دیتا سنتر را داشت، بسیاری از مشتریان رو به رشد خود را از دست می داد. این کمپانی با پذیرش پلتفرم PAAS توانست هم هزینه ها را کاهش داده و هم مشتریان جدید برای خود جذب کند که در سود نهایی کمپانی تاثیر شگرفی داشته است.
اینکه اختراع بعدی که ترکیبی از دنیای موبایل و بازار کلود است؛ چه چیزی خواهد بود و چه زمانی خواهد آمد را باید به زودی دید.
 
 /56
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =