«اعتماد» باحسین شیخ‌الاسلام، قائم مقام سابق وزارت امور خارجه و مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس گفت­وگویی انجام داده­است.

در بخشی از این گفت­وگو آمده است:
*در نشست استانبول اصول خوبی پذیرفته شد ولی طبق معمول، غربی‌ها در بغداد به آنچه در استانبول توافق شد پایبند نبودند. ما هیچ گونه تصوری از عقب‌نشینی در چارچوب ان‌پی‌تی نداریم. در امضای این توافقنامه همه مرزها مشخص شده و از آن عقب‌نشینی نخواهیم کرد. اگر طرف غربی در مسکو به آنچه توافق داشته‌ایم پایبند باشد و اصول را رعایت کند طرف ایرانی هم آمادگی دارد تا هر گونه همکاری لازم را در چارچوب توافقنامه انجام دهد. اما محال است ذره‌یی از حقی که ان‌پی‌تی برای ما قایل شده است عقب‌نشینی کرده یا بر سر آن مصالحه کنیم. ایران دارای یک حکومت مردمی است واگر رفتاری غیر از آنچه مردم از حکومت انتظار دارند داشته باشد، باید به مردم پاسخگو باشد. مردم ما بر حق خود واقفند و اجازه تعدی به آن را نخواهند داد.
*مسوولیت مهم آقای جلیلی این است که مشخص کند آیا غربی‌ها در مسکو مذاکرات راهبردی را می‌خواهند و به این به نتیجه رسیده‌اند که فشار و ارعاب و روش‌هایی که تاکنون به کار گرفته‌اند بی‌فایده بوده و حالا می‌خواهند روش خود را عوض کنند یا اینکه تمایل به مذاکره تاکتیکی دارند. این نقش مهمی است که تاکنون جلیلی به خوبی ایفا کرده و باید از ایشان تشکر کرد که به این خوبی از پس چنین وظیفه مهمی بر آمده است و امیدواریم در مسکو هم بتواند با مشخص کردن این موضوع به خوبی عمل کند و گامی به جلو بردارد.
*نشست بغداد قدمی رو به جلو بود و اینکه گفته شد طرف ایرانی وقت‌کشی کرده یا قدمی به جلو بر نداشته موضعی غیرمنطقی است، چرا که در نشست بغداد ما مشخص کردیم که چه می‌خواهیم و مواضع‌مان را شفاف بیان کردیم. آنچه مسلم است ما از مذاکره فرار نمی‌کنیم اما مذاکره به صرف مذاکره کردن هم برای ما فایده‌یی ندارد. ما تصمیم داریم از مذاکرات نتیجه بگیریم؛ بدون شک نشست بغداد نشان داد طرف غربی ما را می‌شناسد و می‌داند تا چه اندازه در مواضع خود پافشاری می‌کنیم.
*سعید جلیلی در بغداد گفت من می‌توانم یک بمب اتمی را الان و همین جا منفجر ‌کنم و این کار را با ترک کردن مذاکرات انجام می‌دهم. در واقع ترک مذاکرات از سوی طرف ایرانی با منفجر کردن بمب هسته‌یی برای غرب یکسان خواهد بود. این تاکتیک طرف ایرانی باعث شد غرب عقب‌نشینی کند. خوشبختانه مذاکره‌کننده‌یی که برای ملت ایران مذاکره می‌کند بسیار آگاه است و باید از او تقدیر کرد. سعید جلیلی خواست مردم را به غرب نشان داد و گفت ما عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
*در حال حاضر امریکا با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و نیاز دارد نشان بدهد در رابطه با ایران موفق بوده است. اینها دلایلی است که ما این فصل را برای مذاکره پذیرفته‌ایم اما امریکا نمی‌خواهد در دنیا ودر بین مردمش عنوان کند برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از دوره اوباما در این مذاکرات شرکت می‌کند، بلکه ژست بشردوستانه به خود گرفته و می‌گوید برای جلوگیری از حمله اسراییل به ایران پای میز مذاکره نشسته است. اما ما می‌گوییم اسراییل غلط کرده به ایران حمله کند. این عبارت را نه به خاطر بی‌ادبی در کلام بلکه به خاطر محتوایش استفاده می‌کنم. اگر اسراییل چنین غلطی بکند به فرموده مقام معظم رهبری ایران همچون صاعقه بر سرش فرود خواهد آمد، بنابراین موضوع حمله اسراییل به ایران کاملا تخیلی است و ایران بر حق خود پافشاری می‌کند و امریکا هم به مذاکره نیازمند است.
/27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 218951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    و بعدش بمب ارز و گرونیه که تو مملکت میترکه و بدبختمون میکنه!!
    • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      براي ما بمب گروني وارز وتحريم منفجر ميشه مگه مسئولين گروني رو حس ميكنن؟
    • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      22 63
      ادم مثل شما که فقط زندگی را درشکم سیر میبینند باعث پسرفت وعقب ماندگی ایران میشوید کشوری که میخواهد پیشرفت کند باید هزینه هم بپردازد گرانی برای ماهم خیلی سخت است بخصوص خانواده من که با حقوق بازنشستگی گذران میکند ولی مدل شما ها نیستیم که ریر بار هر ذلتی برویم
  • بدون نام GB ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    93 8
    براي يك بار هم كه شده واقع بين باشيم
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    46 63
    جونم بره ایرانم نره
  • مسعود اصفهانی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    68 3
    دست همگی دردنکند ولی مراقب باشید ازوضعیت آمریکا تحلیل اشتباه نکنید ...
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    اگه راست میگید یه همه پرسی راه بندازید ببینید نظر مردم چیه... همینجوری که نمیشه گفت مردم راضین..
    • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      20 47
      نظر مردم میخواهید ؟؟؟خوب معلومه مردمی که خواهان پیشرفت ایران درهمه زمینه هاهستند موافق میباشند ولی کسانیکه خواهان عقب ماندگی و حقیر شدن وبدبخت شدن و گدایی کردن ایران از این ان هستند نظر مخالف دارند حالا شما کدوم طرفی هستی ؟؟؟!!!!!
    • بدون نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      2 0
      یه سایت خبری واقغی باشید وجواب منو به اینی که پرسیده کدوم طرفی هستید درج کنید
  • بدون نام UZ ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    56 11
    5 1 در حال بازي با ما است و چيزي تاكنون به دست ما نداده است .
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    50 9
    تا امروز هیچوقت زمان مذاکره اینقدر به نفع هردوطرف نبوده و امیدواریم که هردوطرف واقع بینانه با این مسئله روبرو شوند.
  • علي محمد EU ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    32 5
    با سلام وقتي بعد از مذا كرات استانبول روزنامه هاي ما و سياسيون از كرنش غرب در برابر ايران ميگفتند ودر رسانه ها هو جنجال به راه مي انداختند كه غرب تسليم ايران شد بايد فكر اين روزها را ميكردنند كه اروپا از توافقش با ايران عقب نشيني كند متاسفانه ساسيون ما اصلا سياست بلد نيستند اگر بودند بعد از مذاكرات استانبول بدون جو سازي وتحريك غرب با ارامش مسا له را حل ميكردند واقا خيلي ها از اين اوضاع نا بسامان سود هاي ميلياردي به جيب مي زنند در ضمن نظرات بنده نيز اصلا منعكس نمي كنيد
  • رحمت IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    26 0
    انشااله ختم به خير شود
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    5 5
    ازاقای جلیلی بارفتار مقتدرانه اش صمیمانه تشکرمیکنم وازخداوندمتعال موفقیت ایشان وهمه دلسوزان نظام راخواستارم