پدیده نورانی شامگاه پنج‌شنبه 18 خرداد که در بخش وسیعی از خاورمیانه مشاهده شد، بسیار شبیه به اثراتی بود که تاکنون از ماموریت‌های ناموفق موشکی مشاهده شده و به همین دلیل، سناریوی موشک روسی محتمل‌تر است.

ذوالفقار دانشی: حوالی ساعت 22:18 پنج‌شنبه 18 خرداد 1391 به وقت ایران (17:48 پنج‌شنبه 7 ژوئن 2012 به وقت جهانی) بسیاری از شهروندان کشورهای شمالی خاورمیانه (ایران، آذربایجان، ترکیه، عراق، سوریه، فلسطین اشغالی و برخی دیگر) شاهد وقوع پدیده‌ای عجیب و بزرگ در آسمان شمالی خود بودند. مثلثی از نور در ارتفاع نه چندان زیاد از افق پدیدار شد. تغییر شکل و گسترش این مثلث نورانی نسبتا سریع بود، پس از مدتی راس این مثلث شروع به چرخیدن کرد، الگویی مارپیچی در راس مثلث پدید آمد، تبدیل به دایره شد و اندکی بعد، این ابر آن‌قدر بزرگ و کم نور شد که از دیده‌ها محو گردید.


خبرآنلاین از همان دقایق اولیه توانست با واکنش سریع نسبت به این واقعه و انتشار تصاویر، فیلم‌های ارسالی و نظرات خوانندگان، خلأ خبری موجود را برطرف کند و برخلاف شایعات منتشرشده در فضای اینترنتی، رسالت اطلاع‌رسانی و تحلیلی خود را در مسیر درستی به پیش ببرد. پس از انتشار خبر آزمایش موشک بالستیک روسیه در صبح جمعه، مشخص شد که گمانه‌زنی خبرآنلاین درست بوده و این پدیده در ارتفاع بالایی از جو زمین و به دلیل آزمایش موشکی اتفاق افتاده است.
طی روزهای جمعه و شنبه گذشته، مخاطبان بسیاری نسبت به این خبر واکنش نشان داده‌اند که نظرات آن‌ها را می‌توانید ذیل اخبار مرتبط (که در پایین همین مطلب می‌توانید به آنها رجوع کنید) مشاهده کنید. در این‌جا می‌خواهیم دلایلی را که به پذیرش سناریوی موشک روسی منجر شده است، بررسی کنیم.
 

 

الف) آن‌چه در نگاه اول می‌توان نتیجه گرفت
          1- این پدیده همزمان در منطقه وسیعی مشاهده شده بود
در همه گزارش‌های ارسالی، از شرق ایران تا سواحل مدیترانه، این پدیده با شکل مشابه و همزمان دیده شده بود. این بدان معنی است که ناظران همه شاهد یک پدیده بودند. دلیل دیگر بر یکی بودن این پدیده، جهت مشاهده این پدیده است که در بخش بعدی به آن اشاره می‌شود. با این حساب، این احتمال که جسمی با سرعت زیاد بر فراز خاورمیانه حرکت کرده منتفی می‌شود. سریع‌ترین موشک‌های ساخته‌شده توسط بشر با سرعت 8کیلومتر بر ثانیه در مدار زمین حرکت می‌کنند و این سرعت برای موشک‌هایی که در جو زمین حرکت می‌کنند، به 6کیلومتر بر ثانیه کاهش می‌یابد. چنین موشکی برای طی مسافت 3400 کیلومتری شرق افغانستان تا سواحل مدیترانه، آن‌هم در ارتفاع پایین از سطح زمین حداقل به 566 ثانیه (حدود 9 دقیقه و نیم) زمان نیاز دارد. این در حالی است که کل زمان مشاهده این پدیده در خاورمیانه بسیار کمتر بود و از آن مهم‌تر، جابجایی جسم مورد نظر بسیار کم گزارش شده است.
         2- ارتفاع این پدیده از سطح زمین زیاد بود
پدیده نورانی دیده‌شده تقریبا در آسمان شمالی کشورهای خاورمیانه دیده شده بود. در ایران، این پدیده در سمت شمال‌غربی دیده شد؛ در آذربایجان در شمال، در عراق، شمال و در سوریه و فلسطین اشغالی در شمال شرق. آن‌ها که در مناطق شمالی‌تر این پدیده را دیده بودند، آن را در ارتفاعی بیشتر از سطح افق دیده بودند و آن‌ها که در نواحی جنوبی‌تر دیده بودند (مانند شیراز، زابل، یا فلسطین اشغالی) آن را در ارتفاع نزدیک به افق دیده بودند. اگر خط دید این شاهدان را از مناطق مختلف رسم کنیم و این را نیز در نظر بگیریم که همه آنها پدیده یکسانی را دیده‌اند، می‌بینیم که این پدیده یکسان در ارتفاع چند صدکیلومتری زمین برفراز خاک روسیه قرار داشت. با استفاده از روابط مثلثاتی می‌توان ارتفاع این پدیده را به‌طور تقریبی بدست آورد، چیزی حدود 350 کیلومتر از سطح زمین. (با توجه به این‌که گزارش‌های واصله دقیق نیست، خطای این محاسبات زیاد است و محدوده‌ای از 300 تا 550 کیلومتر را برای ارتفاع بدست می‌دهد).
         3- جسم مشاهده‌شده بسیار بزرگ بود
اندازه ظاهری این جسم بسیار بزرگ بود، به‌طوری‌که برخی آن را با ابعاد ماه بدر و برخی دیگر (که به محل وقوع آن نزدیک‌تر بودند) اندازه آن را بزرگ‌تر دیده بودند. با توجه به فاصله بسیار زیاد این پدیده از ناظران، واضح است که ابعاد واقعی این پدیده بسیار بزرگ و از مرتبه چند ده کیلومتر بدست می‌آید. (اگر فرض کنیم دورترین شاهدان، این ابر را به اندازه ماه بدر در آسمان دیده باشند، طول این جسم حدود 20 کیلومتر بدست می‌آید). در حال حاضر هیچ جسمی با این ابعاد در مدار زمین وجود ندارد. بزرگ‌ترین سازه فضایی در مدار زمین یعنی ایستگاه فضایی بین‌المللی حدود 114 متر طول دارد و با چشم غیرمسلح به شکل نقطه‌ای درخشان دیده می‌شود. برای تفکیک این جسم حتما باید از ابزار اپتیکی مانند دوربین دوچشمی یا تلسکوپ استفاده کرد. بنابراین این فرض که این پدیده مربوط به یک یا چند ماهواره در سطح زمین است نیز منتفی می‌شود.
 

 

ب) رویدادهای مشابه
تا به‌اینجا مشخص شد که پدیده‌ای در ابعاد بزرگ و در ارتفاع چندصدکیلومتری زمین بر فراز روسیه رخ داده و ساکنان زمین آن را دیده‌اند. خوشبختانه در سال‌های اخیر، دو مورد مشابه رسانه‌ای شده که شباهت پدیده پنج‌شنبه شب با آن‌ها، سرنخ‌های خوبی درمورد منشأ این رویداد ارایه می‌دهد.
        1- غروب جمعه 25 خرداد 1386، رصدگرانی که برای مشاهده هلال شب اول جمادی‌الثانی اقدام کرده بودند، ابر مرموزی را در آسمان خود مشاهده کردند. پوریا ناظمی که آن زمان دبیر سرویس علمی روزنامه جام‌جم بود، این پدیده را در آسمان دیزین رصد و چنین گزارش کرد: «در حدود ساعت 20:55 شامگاه جمعه 25 خرداد 1386 در حالی که تنها چند ثانیه از ظهور ماهواره ایریدیومی درخشان در افق شمالی گذشته بود، توده‌ای درخشان و کوچک در افق غربی و در کنار ستارگان راس صورت فلکی جوزا در آسمان ظاهر شد که با رنگ سفید مایل به آبی می‌درخشید. این توده در هنگام ظهور تقریبا در سمت 308 درجه و ارتفاعی کمتر از 10 درجه قرار داشت. اندکی بعد از ظهور این توده، کم‌کم بر درخشش آن افزوده شد تا اینکه حدود دو دقیقه بعد به درخششی معادل قدر مجموع 6- رسید. کم‌کم این توده که یادآور شکل‌گیری دنباله‌دارها در سرعتی بسیار سریع بود، از ناحیه قاعده مخروط خود که رو به آسمان بود، گسترش پیدا کرد و سرانجام حدود 12 دقیقه بعد در افق جنوبی و در آلودگی نوری تهران از نظرها محو شد». گزارش‌ها و تصاویر متعددی از مشاهده این پدیده در همان ساعت از دیگر نقاط کشور منتشر شد، مانند همین تصویر که بابک امین‌تفرشی، عکاس ایرانی از ارتفاعات دیزین ثبت کرد.

 
شهرام یزدان‌پناه، مدیر وقت روابط‌عمومی سازمان فضایی ایران در تشریح این پدیده گفت: «محتمل‌ترین گزینه در توجیه این پدیده، بروز اشکالی در مرحله‌ دوم موشک اطلس5 است. این موشک حدود ساعت 16 روز جمعه از پایگاه فضایی ناسا در ایالات متحده پرتاب شده و ظاهرا پیش از قرار دادن ماهواره در مدار با نشت گسترده در مخازن اکسیژن و هیدروژن مواجه شده است. براساس این فرضیه به نظر می‌رسد ابر مشاهده شده ناشی ازپخش سوخت موشک (هیدروژن یا اکسیژن) قبل از رسیدن موشک به افق ایران باشد که در اثر بازتابش نور خورشید به صورت ابری درخشان بروز کرده است». شایان ذکر است روز بعد از واقعه، ناسا با انتشار بیانیه‌ای رسمی تایید کرد که این پدیده به دلیل انتشار بقایای احتراق سوخت برجامانده در مرحله دوم موشک اطلس5 به وجود آمده است.
        2- در بامداد هجدهم آذر 1388 / 9 دسامبر 2009، ساکنان منطقه قطبی نروژ مارپیچ درخشان غول‌پیکری را در آسمان شمالی خود دیدند که هیچ شباهتی به شفق‌های قطبی نداشت. این پدیده در آغاز با پرتوهای نور سبزرنگ شروع شد، درست شبیه به آغاز شفق قطبی؛ با این تفاوت که در یک انتهای آن، مارپیچ اسرارآمیزی دیده می‌شد. مارپیچ به‌تدریج بزرگ و بزرگ‌تر شد تا آن‌که به هاله عظیمی در آسمان بدل گشت و پرتوهای سبز تا زمین گسترش یافت. تصویر زیر مربوط به این پدیده در آسمان نروژ است.

واکنش اغلب کاربران اینترنتی به تصاویر منتشرشده در فضای سایبری این بود که این تصویر، ساختگی است و خبرنگاری با استفاده از فتوشاپ خواسته چند ساعتی مردم را به هیجان بیاورد. اما انتشار عکس‌ها و فیلم‌های بیشتر از این پدیده به جدی شدن ماجرا انجامید. (تصاویر این پدیده را در این گزارش تصویری دنبال کنید.) کارشناسان با توجه به هشدار عدم پرواز بر فراز دریای سفید در همان روز، اصلی‌ترین عامل این پدیده را عملکرد ناقص یک موشک زیرمداری دانستند. محتمل‌ترین نامزد آن نیز موشک بالستیک روسیه با نام بولاوا بود. چند ساعت بعد، وزارت دفاع روسیه رسما آزمایش ناموفق یک موشک از زیردریایی‌های خود را تایید و بدین ترتیب، نظر کارشناسان را تایید کرد. این موشک بالستیک از یک زیردریایی شناور در دریای سفید شلیک شده بود و به دلیل نقص فنی نتوانست مدار خود را کامل کند. جالب اینجاست که در برخی تصاویر گرفته‌شده از این نور مارپیچ، جسمی ثبت شده بود که در واقع، همان مرحله اول موشک بولاوا بود که در پایین‌تر از مدار زمین حرکت می‌کرد. موتور از کنترل خارج شده مرحله دوم موشک هم با دوران خود، این الگوی زیبا را ایجاد کرده بود.

 

ج) مناسب‌ترین منشأ پدیده نورانی
نخستین گمانه‌زنی کارشناسان فضایی و منجمان در مورد منشأ ابر نورانی شامگاه پنج‌شنبه، پدیده‌ای در مدار زمین بود. جستجو در پایگاه‌های خبری فضایی حاکی از آن بود که هیچ ماموریت فضایی در آن چند ساعت اتفاق نیفتاده است. هم‌چنین هیچ هشداری مبنی بر متلاشی شدن ماهواره‌ای کوچک یا بزرگ نیز منتشر نشده بود. با توجه به ویژگی‌های پدیده دیده‌شده و هم‌چنین شباهت آن با رویدادهای خرداد 1386 و آذر 1388، برخی کارشناسان حدس زدند که ماموریتی محرمانه و به‌دور از چشم رسانه‌ها (به احتمال زیاد) توسط کشور روسیه انجام شده ولی نتوانسته موفقیت‌آمیز عمل کند و به سرنوشتی شبیه به موشک بولاوا دچار شده است. توجه داشته باشید تاکنون آزمایش‌های متعددی روی راکت‌ها و موشک‌های بالستیک انجام شده، اما فقط در شرایط نقص فنی است که پدیده‌های غیرمعمول دیده می‌شود. اگر موشک به درستی عمل کند، فقط ردی از دود یا گازهای داغ در مسیر حرکت موشک باقی می‌ماند که پهنای کمی دارد و خیلی زود آن‌قدر کم‌نور می‌شود که جز با دوربین‌های حرارتی نمی‌توان آن‌ها را تشخیص داد.
موشک در حال حرکت تحت تاثیر نیروهای بسیار شدیدی از محیط قرار دارد و برای آن‌که تعادلش برقرار بماند و در مسیر حرکت کند، از سیستم ناوبری پیچیده‌ای استفاده می‌کند. اگر این سیستم ناوبری به هر دلیلی دچار مشکل شود، موشک از کنترل خارج شده و شروع به دوران می‌کند. طبق این سناریو، موشک بالستیک که به موتورهای دو یا سه مرحله‌ای و سوخت جامد مجهز بود، در ارتفاع حدود 300کیلومتری سطح زمین با مشکل مواجه شده و از کنترل خارج می‌شود.


در موشک سوخت جامد هیچ کنترلی روی مصرف سوخت وجود ندارد و نمی‌توان آن را متوقف کرد، به همین دلیل بقایای احتراق (همانند رویدادهای خرداد 86 و آذر 88) شروع به پراکنده‌شدن در جو فوقانی زمین کرد. گاز داغ و پرفشار حاصل از احتراق در فضای کم‌فشار و نزدیک به خلأ به سرعت منبسط شد و از آن‌جا که این انبساط نیاز به زمان داشت، گازهایی که زودتر از موشک خارج شده بودند، بیشتر پخش شدند. به همین دلیل ابر مخروطی‌شکلی از بقایای احتراق شکل گرفت. هم‌چنین از آن‌جا که موشک با سرعت چند کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کرد، طی چند ثانیه ابری به ابعاد چند کیلومتر را پدید آورد. حرکت مارپیچی راس مثلث نورانی نیز به دلیل چرخش موتور مرحله دوم به‌دور خودش اتفاق افتاد. (این پدیده در فیلم‌هایی که از عرض‌های شمالی‌تر گرفته شده، مانند فیلم گرفته شده در سوریه و آذربایجان به وضوح دیده می‌شود).
وجود ذرات بازتابنده اکسید آلومینیوم در میان ذرات احتراق سبب شد این ابر چند کیلومتری به آینه‌ای بزرگ در مدار زمین تبدیل شود و با منعکس کردن نور خورشید به سمت زمین، روشن شود. با گذشت زمان، ابعاد ابر بیشتر و بیشتر شد، اما از آن‌جا که سوخت موشک محدود بود، پس از مدتی جریان مواد خروجی از موتور قطع و راس مخروط از بین رفت. ابر مخروطی حال به شکل مخروط ناقصی دیده می‌شد که پیوسته بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد؛ غلظت ذرات درون ابر نیز رو به کاهش گذاشت، ابر وسیع‌تر و کم‌نورتر شد تا آن‌که در نهایت، روشنایی آن به قدری افت کرد که دیگر نمی‌شد آن را با چشم غیرمسلح دید.

 

د) تایید شواهد
مهم‌ترین مزیت این سناریو نسبت به دیگر احتمالات مطرح شده این بود که در عین منطقی بودن و وجود شواهد مشابه، تمام شواهد موجود را تایید می‌کرد. اما مهم‌ترین دلیل بر درستی این سناریو حوالی ساعت 3 بامداد جمعه 19 خرداد 1391 (به وقت ایران) منتشر شد. یک خبرگزاری روسی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه موشک بالستیک جدیدی از سری TOPOL-M را با موفقیت آزمایش کرده است. موشک بالستیک سری TOPOL-M موشکی سه مرحله‌ای با سوخت جامد است که حدود 47تن وزن دارد. طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2 متر است و می‌تواند محموله‌ای به وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. سرعت آن در مدار زمین به بیش از 7000 متر بر ثانیه می‌رسد و می‌تواند با دقت 200 متر، هدفی را در فاصله 11هزار کیلومتری نشانه رود. تصویر این موشک را در تصویر زیر می‌توانید ببینید.


با گذشت زمان، جزئیات بیشتری از این آزمایش منتشر و معلوم شد این موشک با نامRS-12M در ساعت 21:39 پنج‎شنبه 7 ژوئن به وقت مسکو (22:09 پنج‌شنبه 18 خرداد به وقت ایران) از جنوب این کشور (در نزدیکی بندر آستاراخان) شلیک شده و با موفقیت در هدف موردنظر واقع در خاک قزاقستان فرود آمده است.
مشخصات این آزمایش بخصوص زمان (حدود 9 دقیقه پیش از مشاهده پدیده نورانی) و محل پرتاب با ویژگی‌های ظاهری پدیده مشاهده شده مطابقت داشت و به همین دلیل سناریوی موشک بالستیک بیش‌از پیش مورد توجه قرار گرفت. تنها اشکال موجود، ادعای روسیه مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش بود که با پدیده مشاهده‌شده چندان سازگار نبود. هرچند که چند ساعت بعد، چند کارشناسان نظامی اعلام کردند مانور مرحله سوم موشک‌های بالستیک سری TOPOL-M شامل چرخیدن نیز هست و بدین ترتیب، تنها مورد تناقض ویژگی‌های آزمایش با شواهد دیده‌شده برطرف شد.

 

هـ) همه آن‌چه اتفاق افتاد
با این حساب، می‌توان گفت آن‌چه اتفاق افتاد، از این قرار بود: در شامگاه پنج‌شنبه 18 خرداد، نیروهای روسی یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیما از سری TOPOL-M را برای آزمایش آماده می‌کردند. سوخت جامد این موشک‌ها برای طی مسافت 11هزار کیلومتری است، اما از آن‌جا که هدف در خاک قزاقستان و با فاصله حدود 3000 کیلومتر تعیین شده بود و نمی‌شد میزان سوخت درون موشک را تغییر داد، مسیر پرتاب تغییر کرد. موشک می‌بایست تا ارتفاع بیشتری از سطح زمین فاصله بگیرد و در زمان مناسب، کلاهک را رها کند. در ساعت 21:39 به وقت مسکو (22:09 به وقت ایران) موشک از جنوب آستاراخان شلیک شد و 9 دقیقه بعد به ارتفاع 350 تا 400 کیلومتری رسید. در این زمان مرحله دوم یا سوم موشک هنوز سوخت زیادی داشت و مواد حاصل از احتراق شروع به پخش شدن کرد. طی چند ثانیه، محصولات احتراق به‌شکل مخروطی بزرگ پراکنده شد و با ایجاد پرده‌ای بازتابنده به ابعاد چند کیلومتر، نور خورشید را به سوی زمین منعکس کرد. در ساعت 22:18، مردم شمال خاورمیانه این ابر نورانی را در آسمان شمالی خود دیدند. چند ده ثانیه بعد، موتور مرحله آخر شروع به حرکت دورانی کرد و مواد برجامانده از احتراق در الگوی مارپیچی پراکنده شد. از دید ناظران زمینی، این‌طور دیده شد که راس ابر مثلثی شکل (که مقطع جانبی مخروط است) شروع به چرخیدن کرد و طرحی مارپیچی را پدید آورد. با پایان یافتن سوخت، راس ابر مثلثی‌شکل ناپدید شد و با پخش شدن مواد، حفره‌ای دایروی در راس ابر پدید آمد که شروع به بزرگ‌تر شدن کرد. خیلی زود، غلظت مواد بازتابنده در اثر گسترش بسیار زیاد ابر کاهش یافت و باعث شد روشنایی ابر کاهش یافته و از نظرها محو ‌شود.

البته این تنها توضیح ممکن برای این پدیده نیست. بر اساس فیلم زیر که در ولگاگراد در فاصله 400 کیلومتری از محل شلیک موشک گرفته شده و دود برجامانده از مرحله اول موشک و جزئیات بیشتری از این پدیده را نشان می‌دهد؛ می‌توان ایده دیگری را نیز مطرح کرد. در اینجا می‌بینیم که دود برجامانده از مرحله او موشک ناگهان قطع شده و طرح محو مخروطی مانند (همان پدیده مشاهده شده در ایران و دیگر نواحی خاورمیانه دیده می‌شود).  این می‌تواند چنین اتفاق افتاده باشد که موشک در حالی‌که هنوز با اتکا به موتور مرحله اول خود در حال حرکت بود، از لایه‌ای پرفشار در جو زمین وارد لایه‌ای کم‌فشار شده؛ جایی که گازهای داغ حاصل از احتراق به شدت منبسط و پراکنده شده‌اند و طرح مخروطی را ایجاد کرده‌اند. با این حساب، می‌توان طرح مارپیچی را هم به حساب مرحله اول موشک بالستیک گذاشت و این‌چنین به ادعای نیروهای روسی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن آزمایش موشک بالستیک توپول-ام هم شک نکرد.


5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 139
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    ولی من یادمه خبر انلاین اون شب یه چیز دیگه ای گفتا روابط عمومی پدافند اینا یه حرفایی زده بود بعد شما گفتی دلیل پدیده نورانی اینه..حالا چیز دیگه می گی هاا
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      کاربر گرامی، اگر دوباره به خبرهای منتشرشده سرویس دانش در نیمه شب پنجشنبه 18 خرداد مراجعه کنید، می‌بینید هیچ اشاره‏ای به پدافند غیرعامل نشده است. تنها اشاره به پدافند در خبرهای سرویس دانش مربوط به مطلب صبح جمعه است که آن هم اشاره‌ای خبری است به مانوری که همزمان با رویت این پدیده در حال انجام بود. اتفاقا برخی خبرگزاری‌های دیگر بودند که مشاهده این پدیده را به مانور پدافند غیرعامل نسبت دادند و خبرآنلاین هم مانند بسیاری از سایت‎های خبری دیگر و برای اطلاع‎رسانی، این مورد را به نقل از آن خبرگزاری نقل کرده بود.
    • بدون نام US ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      154 6
      دبیر سرویس دانش همش نزن ;)
    • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      100 2
      جناب دبیر ، هرچند میدانم نظر من رو منتشر نمیکنید ولی من با حمید موافقم صبح جمعه شما خبری منتشر کردید که با این مضموم که "ماهیت اشیاء نورانی مشخص شد" چون من از موضوع بی خبر بودم و اولین خبری که در این باره خوندم همین خبر بود دقیقا یادمه که شما عنوان کردید ماهیت اشیاء نورانی مربوط به مانور پدافند غیر عامل بود البته الان هرچی میگردم اون خبرو پیدا نمیکنم
    • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      78 1
      جناب سر دبیر حمید راست میگه اینم لینکش http://www.khabaronline.ir/detail/219099/
    • سید امین IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      54 4
      شما تو متن خبر چیزی نگفتین ولی تیترتون این بود که دلیل شی نورانی دیشب مشخص شد. یه عذر خواهی ساده کافی بود و نیازی به این همه توضیح دادن نبود! ولی با این وجود خبرآنلاین خیلی از خبرگزاری های دیگه سریعتر و قابل اطمینان تره
    • حسین.ا IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      9 48
      هرچند این دبیرها نظرهای منو چاپ نمیکنن ولی خداییش این دبیر راست میگه ولی عجیبه که بهش منفی دادن! بسیار عجیبه!
    • سعید CA ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      38 4
      یعنی میخواین بگین پدافند غیر عامل ... ؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      45 7
      توضیح در مورد خبر پدافند غیرعامل کاربران عزیز لطفا به دو مورد توجه کنید نخست، اینکه خبر مورد نظر شما توسط سرویس‌های دیگر منتشر شده بود. اگر این خبر توسط سرویس دانش منتشر شده بود، حق با شما بود. دوم اینکه یکی از وظایف هر خبرگزاری، انعکاس اظهارنظرهای رسمی است اما انتشار هر اظهار نظر یا خبری الزاما به معنی تایید محتوای آن نیست. خبر مورد نظر توسط روابط عمومی یک سازمان رسمی (سازمان پدافند غیرعامل) منتشر شده بود و تا ساعتها تنها اظهارنظر رسمی مرتبط با این پدیده بود. حتی اگر دقت کنید، برخی خبرگزاری‌ها اعلام کردند پدیده شیء نورانی پنجشنبه شب با این پدیده مرتبط بود. امیدوارم مجموعه توضیحاتی که در مورد شیء نورانی اخیر در سرویس دانش خبرآنلاین منتشر شده به روشن شدن ماجرا کمک کرده باشد.
    • مرتضی EU ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      47 12
      !!! mastmalization
    • بدون نام GB ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      26 3
      دبیر محترم به هر حال شما هم منتشر کردین ما هم برای اولین بار اینجا خوندیم پس منبع شما هم میشین چون گذاشتینش
    • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      46 4
      کاری به راست و دروغش ندارم ولی جای شکرش باقیه که خبر آنلاین خودشو تو چالش قرار میده و نظرای مخالفشو سانسور نمیکنه همین باعث شده که home page من باشه
    • بدون نام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      13 4
      دبیر گرامی سرویس دانش امیدوارم اونقدر شفافیت داشته باشید که این نظر رو درج کنید. من هم در تبیان نیوز خواندم که تیتر زده بود: دلیل مشاهده اشیاء نورانی ۵شنبه شب در آسمان تهران معلوم شد. و در پایان خبر هم شما رو به عنوان منبع خبر ذکر کرده بود و اشاره کرده بود که: تولید خبر توسط منبع بوده و تبیان نیوز مسئولیتی در قبال آن ندارد . من هم اومدم در سایت شما اعتراض گذاشتم که حداقل جلوی تیتری که می زنید یک علامت سؤال بذارید که اینقدر قطعیت نداشته باشه، چون همون موقع معلوم بود که این خبر نمی تونه درست باشه.
    • بدون نام IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      4 9
      جماعت دلشون به این چیزا خوشه شما هم بزارید خوش باشند اره عزیزم موجود فضایی برو تو ذهنت خیال بافی بکن!!!
    • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      13 0
      اين روسها هم هم هر دو سال يك بار مي زنه به سرشون
  • بدون نام TR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    38 68
    عجب موشکهایی درست میکنن بعد میگن کسی حق نداره داشته باشه. ما میسازیم بهترش رو هم میسازیم. یکم ... زندگی مردم رو سخت نمیکرد کدوم کشوری جرات داشت به ایران بگه بالای چشمت ابرو. دلم میسوزه بخدا دلم میسوزه
    • بدون نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      42 4
      دلت نسوزه جناب بهتره بجای ساختن موشک به فکر شکم مردم باشید.مگه کشورهای خلیج که حالا واسه ما شاخ شدند. موشک میسازند .اونا به رفاه مردمشون فکر می کنند .
  • محسن IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    60 9
    آفرین به سرویس نجوم خبر آنلاین با این مقاله تحلیلی و جالب‌ناک.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    40 9
    این شی نورانی هرچه بود نشون داد میشه کل یک منطقه رو تحت تاثیر قرار داد و این یعنی به رخ کشیدن قدرت استراتژیک و هنوز خیلی زوده که بشه در مورد این پدیده توضیح داد....
  • مهدی IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    20 2
    من داخل شهرری این پدیده رو دیدم به طوری که خیلی نزدیک به نظر می اومد.
    • بدون نام IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      9 12
      نزدیکه دیگه. ایستگاه بعد شره ری آستارا خانه.
  • رضا IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    15 54
    به نظر من اصلی ربطی به آزمایش (هرآزمایشی در هرکشوری)نداره و امکانش هست که این پدیده جز نورهای فینیکس(از آدم فضایی ها و سفینه هاشون)باشه... چون بیشترین شباهت این پدیده اگه به چیزی باشه همون نورهای فینیکسه البته یه جای کار میتونه این نظریه رو رد کنه اونم اینه که درخیلی از جاها این پدیده دیده شده و ...اما ممکنم هست که سفینه ای فضایی از به غیر از آدمی در سطح بالایی نه زیاد بالا در آسمان واقع شده باشه که درجاهای دیگه دیده شده به هرحال این نظر شخصی من بود
    • بدون نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      47 2
      آفرین منم همیشه میگم دبیر دانش خبر آنلاین هم آدم همین فضاییاس
    • بدون نام AU ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      5 2
      چرا ....
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      43 1
      کاربر عزیز، در مورد اشیای پرنده ناشناس، تاکنون بارها و بارها دانشمندان این گزارش‌ها را بررسی کرده‌اند و برای اکثریت قریب به اتفاق آنها دلیل علمی پیدا کرده‌اند. پدیده‌های طبیعی بسیار بسیار زیادی وجود دارد که ما هنوز از مکانیسم دقیق آنها اطلاع نداریم و بسیاری از آنها هنوز شناخته نشده‌اند. بهتر نیست وقتی پدیده غیرمعمولی دیدیم، به جای آنکه در جستجوی دلیلی غیرطبیعی و خیالی بگردیم، به بررسی علمی و یافتن دلایل منطقی آن باشیم؟
    • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      46 0
      دبیر راست میگه. قدیم هم اینطور بود که مثلا اگه یه بچه ای می مرد ایرانی ها می گفتند جن بردش اما غربی ها رفتن تحقیق کردن 60 تا بیماری و علت رو کشف کردن. درسته که جن هیجانش بیشتره اما کشف بیماری هم واقعی تره هم پر فایده تر.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    76 5
    پ نه پ! این نور مربوط به پدافند غیر عامل ایران بوده!!!
  • علیرضا IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    38 1
    اگر توجه کرده باشید اولین بار در خرداد86 و دومین بار در آذر88 یعنی بافاصله 2سال و 6 ماه و سومین بار که در خرداد 91 اتفاق افتاده باز هم با فاصله 2 سال و 6 ماه عجیب نیست ؟
    • بدون نام LK ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      19 1
      بابا این روسهای نامرد هر 2 سال می زنه به سرشون !
    • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      1 3
      روس ها برنامشون منظمه.
  • موشک یا بشقاپ پرنده ! مساله این است!! IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    22 14
    این نوع اسمان به رسیمان بافتن و مخفی کردن اصل مطلب فقط برای ان است که نمی شود این پدیده های غیر طبیعی را ان طور که هست توضیح داد چون خودشان هم درست متوجه اصل مطلب نشده اند و این بهانه پرتاب موشک از طرف روسیه که به طور تصادفی در همان شب رخ داده است یک دستاویزی برای پاک کردن مساله است و این نوع سلاح ساختن توسط روسیه که در یک مرحله سوختش سرازیر شود و نتواند جهت را تشخیص دهد و خلاصه هر کاری که خواست بکند!! این نوع سوتی ها از نظر منطقی با عقل جور در نمی اید زیرا از کجا معلوم که انها انقدر ناشی باشند که ندانند چه ساخته اند و ایا در اینده هدف گیری این نوع تسلیحات غیر متعارف اگر واقعا ان ، موشک باشد !!! دچا اشتباه نمی شوند و این بار موشک انها نخوهد به سمت دیگری برود و یک جنگی را به پا کند و باز ..!!
    • مرتضی EU ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      17 9
      تازه موشکه چیزی نیست که الآن ساخته باشنش و تازه بخوان تستش کنن!خود روسها هم نگفتن این پدیده مربوط به آزمایش ماست!فقط گفتن ما یه آزمایشی کردیم!ما اینها رو به هم ربط دادیم و نتیجه گرفتیم!... یچیز دیگه اینکه به نظرم هرچی بود ابعاد خیلی بزرگتر از 20 کیلومتر بود. من تو مازندران به صورت خیلی خیلی واضح تر از این فیلم ها و عکس ها دیدم،کاملا مثلثی بود و خیلی روشن!
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      26 3
      کاربر عزیز، هروقت ابزار جدید ساخته می‌شود، آن را بارها و بارها آزمایش می‌کنند تا تمام خطاها و اشتباهات موجود شناسایی شده و برای استفاده نهایی آماده شود. شما که فکر نمی‌کنید به صرف طراحی و سرهم کردن قطعات، یک رادیو، موتور، خودرو، موشک یا هر ابزار دیگری آماده استفاده شود. هیچ ابزار و ماشینی از این قاعده مستثنی نیست. اما درمورد موشک‌ها این آزمایش‌ها بسیار جدی‌تر و به دفعات بیشتر انجام می‌شود، زیرا موشک در طول مسیر پرواز خود تحت شرایط کنترل‌نشده‌ای قرار می‌گیرد و نمی‌توان همه عوامل تاثیرگذار را پیش‌بینی کرد. به همین دلیل همیشه احتمال بروز خطای جدیدی وجود دارد.
    • علی CH ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      10 6
      کاملا درسته. این اخبار ضد و نقیض به توجیه و ماستمالی شبیه تره تا خبر علمی.
  • بدون نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    10 3
    اگر این کسانی که عکس، فیلم گرفته بودن جهت رو مشخص میکردن خوب بود. چون یکسری میگن از طرف شرق افغانستان به سمت سرزمینی‌های اشغالی حرکت کرده!!
  • امیر IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    14 8
    روسیه بار اول نیست که موشک آزمایش میکنه . پس چرا قبلا چنین چیزی نبوده؟؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      21 5
      کاربر عزیز، لطفا بخش رویدادهای مشابه را در مطلب فوق دوباره مطالعه کنید. در آنجا توضیح داده شده که در شرایط معمول چه اتفاقی می‌افتد و چنین رویدادهای عجیبی زمانی اتفاق می‌افتد که مشکلی در ماموریت پیش می‌آید. اتفاقا آزمایش روسها در سال 2009/1388 به شکست انجامید و نتیجه‌اش، نورهای مارپیچی در آسمان نروژ بود.
    • امیر IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      1 1
      چرا قبلا در ایران چنین چیزی دیده نشده؟؟
  • فرهاد IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    14 2
    اون چیزی که من دیدم هیچ ربطی به این فیلم نداشت اگه همه ی مردم دیده بودن راحت تر میشد در موردش بحث کرد ولی از اونجایی که ما مردم خوشمزه و دروغ گویی هستیم و  کسایی که ندیدن به دید دروغ و اغراغ به حرف دیگران نگاه میکنن در موردش حرف نزنیم بهتره
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    14 2
    من خودم چند سال پیش توی یزد برای چند ثانیه سه تا شی نورانی دیدم که کنار هم دیگه با سرعت عجیبی حرکت میکردن جالب این بود که روی برق هم تاثیر گذاشته بود و نور لامپ اتاق ضعیف شده بود! بعدش هم برق قطع شد حیف که فرصت نکردم ازش فیلم بگیرم چون بعد از چند ثانیه ناپدید شدن حالا چی بود خدا میدونه !!!
  • کنکاش نیوز IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    11 10
    از نظر علمی مورد قبول نیست که انفجار یک موشک در آسمان در 1/5 دنیا قابل رویت بشه حتی اگر خیلی هم ارتفاعش بال باشه. اگر چنین بود انفجاری که برای یک ماهواره ناسا که درارتفاع بسیار بالا( چند سال پیش) رخ داد هم باید برای کل قاره آمریکا قابل رویت میشد.
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      18 2
      کاربر عزیز، جسمی که 350 کیلومتر از سطح زمین ارتفاع داشته باشد، تا شعاع 2000 کیلومتری قابل دیدن است و منطقه‌ای به شعاع 2000 کیلومتر،2.5درصد از زمین را می‌پوشاند. شما درمورد یک پنجم دنیا خیلی اغراق کرده‌اید!!! این مساله یکی از ساده‌ترین مسائل در نجوم و هندسه کروی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به کتاب‌های نجوم کروی مراجعه کنید. اما در مورد انفجار ماهواره ناسا (احتمالا منظور شما انفجار شاتل کلمبیا در زمستان 2003/1381 است) باید عرض کنم شاتل کلمبیا در ارتفاع چند ده کیلومتری زمین متلاشی شد. در آن ارتفاع، شاتل با سرعت بسیار زیاد در حرکت بود و اتفاقا مردم ایالات متحده در چند ایالت شاهد جداشدن قطعاتی از شاتل بودند. به گزارش‌های منتشرشده از فاجعه کلمبیا مراجعه کنید.
  • بدون نام KZ ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    4 11
    یه نظریه دیگه ای هم هست که میگن ممکنه هارپ بوده باشه. چه استدلالی در رد این نظریه دارید؟؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      11 0
      کاربر عزیز، درمورد پروژه هارپ اطلاعات غلط بسیار زیادی وجود دارد. برای آشنایی با پروژه هارپ و توانایی‌های آن به دو مطلب زیر که پیش از این درخبرآنلاین منتشر شده، مراجعه کنید http://www.khabaronline.ir/news-90445.aspx http://www.khabaronline.ir/detail/40655
    • بدون نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      3 7
      lاره ممکنه هارپ یاشه به شرطیکه خاور میانه اون لحظه رفته بود قطب شمال در ضمن هارپ سریع رنگ به رنگ میشه نه اینکه یه چیزی منفجر بشه قل بخوره ناپدید بشه
    • امیرamir IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      28 0
      از خبر انلاین به خاطر اینکه در مورد مسئله شی نورانی عکس العمل نشون داد و مردم رو خبردار کرد و بستری ایجاد کرد که کسانی که دیده بودن بیان اطلاعاتشون رو شیر کنن با بقیه. در ضمن این تحلیل هم بسیار قشنگ بود حتی اگه درست هم از آب در نیاد تحلیل جالبی بود که معلومه کار برده و ارزش خوندن رو داشت.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    30 7
    من بودم داشتم تو سیاره ارث پدریم قلیون میکشیدم
  • بدون نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    18 32
    این موشک برای روسیه نبوده بلکه موشکی بوده که از خاک افغانستان توسط ایلات متحده امریکا شلیک شده به سمت کجا به سمت اسراییل و تا رسدن اون به خاک اسراییل توسط پدافند هوایی اسراییل در نزدیکی خاک ایران منهدم میشه این یک ازمایشی بوده برای جنگ احتمالی برای ایران که اگر ایران به سمت اسراییل موشکی پرتاب کرد قبل از این که موشک به خاک اسراییل برسه توسط پدافند های اون کشور نابود شه پس نتیجه اخلاقی این است که روسیه و ایران این وسط هیچ کاره بودند .
    • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      9 0
      دبیر سرویس دانش در مورد این نظریه حرفی ندارین؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      2 0
      کاربر عزیز، پیشنهاد می‌کنم بخش الف-1 را در متن فوق دوباره مطالعه کنید
    • بدون نام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      15 0
      اونوقت اگه سیستم دفاعی اسرائیل درست عمل نمیکرد چی مشد؟!
    • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      3 2
      اونوقت همه می فهمیدن سیستم دفاعی اسرائیل درست عمل نمیکنه و اگه دوباره آدم بدها اسرائیل رو بسازن میشه به راحتی اونو رو از بین برد و تا آخر عمر به خوبی و خوشی زندگی کرد.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    13 3
    حالا می گید ما چکار کنیم؟ بترسیم یا نترسیم؟
  • ایریا IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    5 13
    البته کامل مقاله را نخواندم ولی با توجه به قطر تصویر و بر اساس گفته شما با استفاده از روابط سینوسی قطر این اتفاق در محل حادثه باید حداقل 500 کیلومتر باشد که اگر هر چه قدر به نفع نظر شما ارتفاعش بالاتر باشد به این معنی نیست که باید در نقاط بیشتری دیده شود بلکه به این معنی است که از دید ما بزرگ بوده و اصل پدیده ابعادش بزرگتر این حرف کاملا غلطی است که بگوییم چون ارتفاعش زیاد بوده پس باید در ابعاد بیشتری دیده شود بلکه هرچه قدر قطر ش بیشتر باشد و ابعادش وسیعتر در نقاط بیشتری دیده می شود مثلا ستارگان چون خیلی بزرگند دیده می شوند نه هر چه دورتر بالاتر بودن به معنای دورتر بودن و دیده شدن کمتر است خواهش می کنیم باما علمی صحبت کنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      16 1
      کاربر عزیز، پیشنهاد می‌کنم مقاله فوق را با حوصله و دقت مطالعه کنید. در ضمن، با کمال احترام محاسبات شما اشتباه است. جسمی به قطر 400 کیلومتر در فاصله 2000 کیلومتری دارای قطر ظاهری 14درجه خواهد بود. برای آن‌که بدانید 14درجه چقدر است، 28 ماه بدر را کنار هم تصور کنید یا اگر بازوی خود را کشیده نگاه دارید، مشت بسته شما محدوده‌ای به قطر 10 درجه را می‌پوشاند. در ضمن، هر چه جسمی ارتفاع بیشتری داشته باشد، در میدان دید محدوده وسیع‌تری از زمین قرار می‌گیرد. برای دیده شدن، جسم باید به اندازه کافی روشن باشد و نه لزوما بزرگتر. ستارگان هم به دلیل آنکه بسیار پرنورند دیده می‌شوند وگرنه با قوی‌ترین تلسکوپها هم به شکل نقطه‌ دیده می‌شوند. در ضمن، بدیهی است که در سرویس دانش قرار است علمی صحبت کنیم!
    • ایریا IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      4 2
      دبیر محترم من حرف ما را تایید می کنم ولی صحبت این است که نباید یک موشک نورافشانی بااین قطر بزرگ داشته باشد ضمنا من حدود 500 با نظریه روسی و 150 با نظریه امریکایی زدم و این تخمین ولو 60% درست باشد باز حکایت از وقوع انفجاری در ابعاد بسیار غیر عادی در 1500 ک.م تهران با تکیه بر نظریه روسی یا بر فراز ان با تکیه بر نظریه امریکایی دارد در صورت سوختن موشک طبیعتا باید این قطر چند صد کیلومتری در نزدیک حادثه رویت شود اشتباه نکنید قدرت نور ستارگان از انفجار های ابر هسته ای فوق تصور حاصل می شود وگرنه از اینجا باید به راحتی هرنورافشانی را در شهر های مجاور دید که با فیزیک اصلا جور نیست ضمنا باید دانست که شعاع نور با توجه به کره ای بودن زمین و وسعت خاورمیانه محدود است ولو در فاصله 400 ک.م از زمین
    • ایریا IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      4 0
      سوال قطر زمین از قطر این اینه ای که گفتید بزرگ بوده ضمنا گفتید اینه موقت بوده حالا سوال اساسی نور خورشید از کجا امده مگر نه اینکه اتفاق در شب رخ داده پس قضیه اینه بالکل غلط است زیرا امکان ورود نور نبوده ضمنا پدید در بالای جو بوده یعنی هوا نبوده و تقریبا خلا سوخت هم جامد بوده فرض کنیم مایع بوده و ریخته حالا چه دلیل منطقی است که باید وارد جو می شده در حالیکه طبیعتا جاذبه بسیار کم بوده و مایع می توانسته در خلا ثابت بماند یا با سرعت ثابت به مسیر خود در مدار زمین ( خارج از جو ) ادامه دهد این بدین معنی است که اصلا اکسیژنی نبوده که سوخت شروع به اتش گرفتن کند ضمنا مگر سوخت این موشک چه قدر بوده
    • دبیر سرویس دانش IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      5 0
      کاربر عزیز، متاسفانه پیش‌فرض‎های شما اشتباه است. 1- غیر از چند استثنا، می‏توان گفت همه اجرام منظومه شمسی به خاطر بازتاب نور خورشید دیده می‏شوند؛ از سیارات مشتری و زحل گرفته تا دنباله‏دارها و حتی سیارک‏های خرد. اگر متن فوق را مطالعه کنید، متوجه می‏شوید که هیچ جا به واکنش شیمیایی و احتراق به عنوان منبع درخشندگی این ابر اشاره نشده و عامل دیده شدن این ابر، بازتاب نور خورشید اعلام شده است. شما شدت تابش خورشید را خیلی دست کم گرفته‏اید. 2- هر چه ارتفاع شما بیشتر باشد، خورشید دیرتر برای شما غروب می‏کند. هنگام غروب آفتاب به قله‏های اطراف دقت کنید تا این موضوع را به تجربه ببینید.
  • رضا IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    5 16
    بله دوست عزيز علتش همينه اينم لينكش http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910321001327 یک مقام آگاه در نیروهای مسلح در گفت و گو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با طرح اطلاعات تکمیلی در خصوص شیء نورانی که پنج شنبه شب گذشته در آسمان ایران و برخی کشورهای منطقه مشاهده شده، اظهار داشت: اطلاعات نظامی ما نشان می‌دهد 10 روز قبل از مشاهده این شئی نورانی که از شرق افغانستان به سمت سرزمینی‌های اشغالی حرکت کرده است. آمریکایی‌ها با یک فرونده هواپیمای غول‌پیکر تجهیزاتی را به کشور افغانستان منتقل کردند که این تجهیزات نوعا در قضایای کشور افغانستان هیچ کارایی برای آمریکایی‌ها ندارد. وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به حساسیت این موضوع هنوز هیچ خبری درباره انگیزه این نقل و انتقال توسط آمریکایی‌ها در رسانه
    • ایریا IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      1 4
      سلام دبیر محترم دانش ببخشید این موشکی که شما در نقاشی کشیدید تا الان باید نصف زمین را نابود کرده بود حداقل کم مقیاس ها را د رنقاشیتان رعایت می کردید تا به عنوان یک سند علمی بررسی شود ضمنا برای اینکه قضیه ستاره اخرالزمان بررسی شود لطفا از برخی راویان حدیث و علما کمک بگیرید تا مشخص شود که ایا این یک ستاره اخرالزمانی است یا نه
  • محمد IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    5 29
    من از یک منبع موثق شنیدم که این نور هیچ ربطی به موجودات روی کره زمین نداشته و منشا ماورایی داشته و فقط و فقط جهت جلوگیری از ترس و وحشت مردم دولت ها دارن این ماجرا را توجیح زمینی میکنند
    • کم نور IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      12 0
      نه آقا محمد باور نکن من منکر ماوراء الطبیعه در جهان نیستم اما این مورد فرق میکنه. نور ماورای طبیعه که انفجار و دود نداره
    • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      12 2
      قرنِ 21مه اونوقت شما هنوز دنبالِ موجودات فضایی و ماوراء الطبیعه میگردین؟!؟!
  • ایریا IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    9 5
    اما در مورد شلیک موشک از افغانستان به اسراییل اولا هردو تکذیب کردند دوما باز صحبت قبلی پیش می اید که چرا یک موشک نظامی باید با نورافشانی و جلب توجه شلیک شود ؟ سوما مگر ابعاد این موشک چقدر بزرگ بوده که از تمام نقاط خاورمیانه دیده بشود مثلا از تهران رد شده خواسته یک سری هم به اهواز بزند رابعا حرکت این جسم غیر عادی و مارپیچ بوده که با حرکات یک موشک تطابق ندارد خامسا اینبار به نفع نظریه من است که این موشک نیست زیرا با توجه به ابعاد تصویر و نزدیکی به تهران شاهد خواهیم بود که قطر انفجار باید 75 کیل.متر باشد و اگر قبول کنیم که انفجار نبوده و شاید رد موشک بوده باز 75 کیلومتر و اگر تصویر صرف موشک بوده پس موشک 75 کیلومتر بوده که هیچ کدام نمی تواند مربوط به یک موشک جنگی باشد پس فرضیه خبر انلاین غلط است
  • ایریا IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    9 18
    خبر انلاین یک پدیده علمی را باید علمی بررسی کرد فیلم که نمی خواهیم بسازیم با نقل قول قانع نمی شویم یک منجم خبره بیار با محاسبات نجومی اولا ابعاد پدیده واقعی را تخمین بزند بعد ببین موشک در این پدیده جا می شود بعدا با قطعیت می گویم این پدیده موشک نیست و شبیه پدیده هایی که نشان دادید نیست زیرا تنها در یکجا رویت نشده بلکه صحبت از کل خاورمیانه با تمام تفاوت های مداری و جغرافیاییش است ابعاد این پدیده اگر موشک روسی باشد500 ک.م و اگر موشک امریکایی باشد حداقل75وحداکثر150 ک.م است اما اگر در اخبار علمی و غیر علمی سر بزنید تا امروز شاهد پنهان کاری خبری خواهید بود ولی احتمال زیاد است این پدیده از علائم اخرالزمان باشد مخصوصا ستاره ای که در شرق ظاهر می شود و به دو قسمت تبدیل می شود که بسیار تطابق دارد
    • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      13 2
      اینهمه اسمون ریسمون بافتی و با دبیر سرویش دانش کل انداختی که برسی به اخر زمان؟!!اونوقت توئی که میخوای این قضیه رو ربط بدی به اخر زمان به دبیر سرویس دانش میگی "علمی صحبت کن"!!!!
  • طرفدار دانش و حقیقت IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    32 2
    یک خسته نباشید گرم برای دبیر سرویس دانش که بر خلاف دیگر رسانه ها برای بیشتر نظرات مخاطبان ارزش قائل شده و سعی دارد که پاسخی هر چند کوچک به خاطر کم بودن فضای پاسخ در این رسانه به مخاطبان خود بدهد. هر چند بیشتر مردم دوست دارند که انطور که می گویید خبری از مهاجمین فضایی و همزمانی این پدیده با شلیک موشک روسیه نباشد که بخواهیم از روی اثرات ان موشک توضیحی برای این پدیده علمی بیاوریم! اما توضیحات شما هم در این مورد که خیلی اصرار دارید به سرعت توضیحی را برای این پدیده بیاورید باعث می شود که فکر کنیم حتما ماجرای دیگری است و به هر شکل به دنبال یک جوابی هستید هر چند کمی هم با شلیک موشک موافق هستم اما این نوع پاسخگوی قابل تقدیر و نشان از پویایی و با حوصله بودن شما دارد که در این زمانه خیلی کم شده است!
  • فرنود IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    18 3
    اینکه نور از سمت شمال ایران بوده شکی نیست حتی روی دریای خزر چون من در تبریز نورانی تر دیدم و با توجه به گوگل ارث مکان یابی کردم.اما اصل ماجرا اظهار نظرهای مختلف در باره آن بوده.مطمئنم حادثه فراتر از موشک بالستیک بوده.چیزی که ایران و روسیه و رژیک صهیونیستی و آمریکا میدانند و نشان میدهند نمیدانند.
  • s.delabi IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    10 11
    حقیقت بعضی وقت ها تلخه . حقیقت اینه : مریخی ها حمله کردند
  • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    2 0
    hhb
  • ؟؟؟؟؟؟؟ IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    5 2
    چرا تو تصویر ویدیویی نزدیک به محل حادثه تصویر عمودیه،ولی همه تصویر رو افقی دیدن؟؟؟؟؟؟؟ راستی مگه تو خبرا نگفتن ساعت 9.40 دقیقه این شی دیده شده،ولی شلیک موشک که 10.10 دقیقه شلیک شده؟؟؟؟؟ در هر حال چیز باحالی بود
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      8 0
      کاربر عزیز، ولگاگراد در 400 کیلومتری شمال غرب محل پرتاب موشک (آستاراخان) واقع شده است، به همین دلیل چشم‌انداز این پدیده در آسمان جنوب این افراد رخ داده و با چشم‌انداز ما (که در فاصله دور و نواحی جنوبی محل پرتاب موشک قرار داشتیم) تفاوت دارد.
  • ناشناس IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    19 3
    من به عنوان یک استاد دانشگاه از تحلیل علمی و پاسخگویی درست شما به کامنت ها ممنونم
  • حسين IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    10 1
    دبير محترم.با تشكر از تحليل شما.من در تبريز اين نور را دقيقا" سمت شمال ملاحظه كردم.طبق تحليل شما اگر اين اتفاق در آسمان قرقيزستان رخ داده باشد .پس بايد آنرا در قسمت شمال شرقي آسمان مي ديدم. كه اين طورنبود.نظر شما چيست؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      4 0
      کاربر محترم، فرمایش شما درست است.
  • سوكلوز IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
    8 4
    اگر سريال Ancient Aliens ادامه پيدا كند مطمئنم يك اپيزودش را براي اين موضوع اختصاص خواهند داد .! اما ، بنظر من عوام هم انواع توجيه ارائه شده در مورد بزرگي اين پديده مشكل دارند. يعني همه فرضيات شما قبول ولي سايز را چكنيم؟ درضمن يك پروژه مخفي نظامي كه نبايد با اينهمه نورافشاني و سازو دهل همراه باشد كه ساكنان چندين كشور براحتي آنرا ببينند كه؟ يا دوره عوض شده ؟
  • ایریا IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 24
    از نشانه های اخر الزمان : طلوع ستاره درخشان در سمت مشرق که همچون ماه می‌درخشد سپس دو جانب آن خم گردد که نزدیک شود که آن دو جانب به همدیگر متّصل شوند.
    • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      13 1
      میشه توضیح بدی که این علائم اخر زمان!!!که گفتی کدومش با این پدیده مطابقت داشت؟!!این نور که در سمت شمال بود نه مشرق!!دوجانب ان هم که خم نشد که به هم متصل شود بلکه مارپیچ بود!!در ضمن اقای محترم!!تو که میخوای از اخر زمان حرف بزنی چرا دیگه روکش علمی میکشی رو حرفات؟قطر و شعاع و اندازه موشک رو پیش خودت محاسبه میکنی برای چی؟اصولا کسی که انقدر سطحی به مسائل نگاه میکنه که واسه توجیه خودش نور شمال رو میگه شرق و حرکت مارپیچ رو میگه اتصال دو سمت جسم به هم دیگه نیار به توجیه علمی نداره!!مصداق بارز کسیه که خودش رو به خواب زده!
    • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      4 0
      حتما نباید اون نوری که در نشانه های آخر زمان ذکر شده یک نور ماورا طبیعی باشه. شاید منظور یک جنگ جهانی و نور موشک های اون بوده. حتما نباید وقتی همه صحبت های منجی رو می شنون باد صدا رو منقل کنه میتونه کار ماهواره باشه. ...
  • بدون نام LK ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    8 2
    topol جان ترکیده !
    • ایریا IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      3 13
      برادر کجایی توپول موپول کشکه کلیه منجمان مشهور دنیا و دانشمندان در جلسه محرمانه ناسا بسر می برند و تا اکنون هیج توجیه علمی پیدا نکردند ضمنا اسراییل کلا دهنش سرویس شده و در اقدامی شتاب زده به خیال اینکه اسد سفیانی است دارد از مردم سوریه حمایت می کند هم نتانیاهو هم پرز از هول حلیم در دیگ افتادند امریکا هم در سکوت محض بسر می برد ناسا و هیچ محفل علمی تا بحال اظهار نظر نکردند کلا خیلی هم اوباما ترسیده و اتحادیه اروپا فعلا منتظر و هیچ جوابی به مسئله هسته ای ایران نمی دهد تا ببیند این پدیده ایا علامت اخرالزمان هست یا نه در تعجبم اینها چطور بد جور ترسیدن
    • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      12 3
      تو انگار خیلی با توهمات خودت حال میکنی کلا!تو با کدوم منجم مشهور دنیا یا دانشمند ناسا ارتباط داری که فهمیدی تو جلسن؟یا نکنه ناسا انقدر احمق شده که میاد جلساتش رو با امثال تو هماهنگ میکنه؟کدوم خبرگزاری به تو خبر داده که ناسا جلسه گذاشته؟ضمنا مساله قتل عام مردم سوریه چیزی نیست که کسی بتونه ببینه و علیه عاملانش موضع نگیره در ضمن نابغه!حمایت اسرائیل از مردم سوریه در برابر کشتار اسد ربطی به این پدیده نداره از روز اول شروع درگیریها که به 6-5 ماه پیش برمیگرده اسرائیل از مردم سوریه حمایت کرد!!در مورد اوباما هم باید بگم اون نه مثل تو توهم زده نه بیکاره که بشینه وقتش رو رو همچین مساله مشخصی تلف کنه مسائل هسته ای بین ایران و اروپا هم اگه دست از توهماتت برداری و اخبار رو دنبال کنی میفهمی روالشو طی میکنه
    • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      6 1
      اخه نابغه عقل کل!!اسرائیل مگه اصلا به سفیانی اعتقاد داره که حالا بخواد بشار اسد رو بهش تشبیه کنه؟!یا فکر کردی اوباما داره واسه ظهور حضرت مهدی(ع)لحظه شماری میکنه که حالا به قول تو با نزدیک شدن اخر زمان ترسیده باشه؟!
  • ایریا IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    5 4
    به نقل از خبرگزاری فارس کلا قضیه پدافند تکذیب شد. اگر روس ها هم تکذیب کنند خیلی قضیه جالب می شه !!! به خبر انلاین توصیه برادرانه می کنم با سفیر روسیه محاصبه اختصاصی تشکیل بدید به تته پته بیندازید ببینیم اصل قضیه چیه !!! اصلا با یک منجم ایرانی یا روسی یا امریکایی هم می شه صحبت کرد ولی باز تاکید می کنم کلیه محافل علمی در بهت هستند و جلسات محرمانه بسیاری در ناسا و اروپا به دعوت اتحادیه اروپا و ناسا تشکیل شده همه در بهت و حیرت بسر می برند !!!!
    • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      12 3
      آقا یا خانم ایریا، تمام نظرات شما رو دنبال کردم. نمی دانم صورتجلسات محرمانه ای که نتیجه ای جز بهت و حیرت نداشته اند، چگونه بدست شما می رسد. در نوشته هایتان بعضی اوقات ردی از رمل و اسطرلاب و بعضی اوقات ردی از اظهارنظرهای علمی دیده می شود. وقتی خبری در سرویس دانش درج می شود، بهتر است از جنبه علمی تحلیل شود، و گرنه کم نیستند سایتهایی که افتادن توپ پسر همسایه توی حیاط را همزمان هم توطئه دشمن، هم خفت دشمن، هم هارپ، هم آخرالزمان ... می دانند که اتفاقاً کم طرفدار هم نیستند. هر بحثی را در جا و شأن خودش مطرح کنیم. در ضمن «مصاحبه»، نه «محاصبه»
    • ایریا IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      2 3
      با سلام خدمت همه دوستان قبول مسئله را اخرالزمانی نکنیم و صرفا به شباهت بسیار زیاد این پدیده با یکی از علائم حتمی بسنده کنیم ولی خبر داغ دسته اول که خود روسیه و راشا تودی تلویحا نظرمن را تایید کردند و گفتند که امکان این که این پدیده موشک روسی باشد نیست قبول دارم کمی تند روی کردم و در مورد چیز هایی که فهم ان ثقیل است صحبت کردم ولی در خود خبر انلاین تازه ترین مطلب تردید در مورد موشک بودن پدیده است از دبیر دانش هم متشکرم که به نظرات ما اهمیت می دهد ولی بدانید که نیت من خیر است تا حقیقت روشن شود بزودی رسما روسها تکذیب خواهند کرد و امیدوارم هر چه زودتر غربی ها و ناسا هم اعلام موضع کند دوست شما ایریا
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      2 0
      متاسفانه در تهیه مطلب «تردید در مورد موشک» که به نقل از راشا تودی نقل شده، چند اشتباه اتفاق افتاده که به نتیجه گیری نادرست منجر شده است. اتفاقا فیلم مورد استناد در آن خبر دقیقا کارکرد معکوس دارد و موید فرضیه موشک بالستیک است... به لینک زیر مراجعه کنید http://www.khabaronline.ir/detail/220095/science/astronomy
    • ایریا IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      3 2
      دوست گرامی اسطرلاب یک وسیله برای رمالی نیست بلکه یک وسیله نجومی است ضمنا صحبت در مورد اخرالزمان و علائم انها چندان بی ربط نیست انچه بی ربط است موشک روسی و پدافند غیر عامل است مسائل دینی جزو مهمتریت علوم و دانش ها هستند و بهتر است بدانید بسیاری از دست اوردهای علمی ریشه در دین بالاخص اسلام دارند کم در قران نیست که صحبت در مورد تدبر در امور اسمانها صحبت شده که اگر این ایات نبود هرگز به فکر بشر خطور نمی کرد که در پس این دیوار لاجوردی و سیاه دنیایی خفته !!!
  • بدون نام IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 2
    chi bod asan??adam fazaeya hamle kardan??ya abolfazl!!!
  • پرویز IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    با سلام آن شب من و خانواده ام در حال رانندگی از شهر بوشهر به سمت برازجان در جنوب کشور بودیم که این پدیده را مشاهده کردیم و برای علت وتماشای بیشتر ،کنار جاده پارک کردم که مجموعا حدود 8 دقیقه نور دهی داشت و شکل نور شیپوری آن منظم بود ولی به محض محو شدن شئ نورانی ، شکل نور که در ارتفاع کم بود پخش و همچون گرد و خاکی که از یک ماشین در حال حرکت بلند میشود شروع به پخش و بی نظمی در افق شد . راستی ساعت حدود 10 الی 10:40 شب واقعه دیده میشد.
  • mamad IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    6 3
    دیگه روسیه بنظر من یکی از ابر قدرت های نظامی با پیشرفت های بسیار زیاد ایالت متحده و تجهیز کردن متحدانش نیست! همش هایپه خودشون هم میدونن در مقابل اونا هیچچی نیستن! روسیه 30 سال از امریکا در تجهیزات عقبه بنظرم اونا تا مریخ میفرستن با دقت 1متر!!
  • شایان IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    5 0
    حتما دارن مقدمات پیشگویی معروف سال 2012 را فراهم میکنند !
  • بدون نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    5 1
    آقا من توی سعادت آباد (نزدیک زندان اوین) این پدیده رو خیلی نزدیک تر از اون چیزی که شما میگین دیدم، تقریبا توی فاصلا 400 ، 500 متری این نمیتونه موشک و ... باشه
  • بدون نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    6 2
    خيلي ممنون از اين تحليل جالبتون ولي يه جاي كار مي لنگه ... اونم اينكه اگه در تصاوير دقت كنيد جهت حركت شي نوراني از سمت راست به چپه و با توجه به اينكه شي نوراني در نيمه شمالي آسمان مشاهده كنه معنيش اينه كه از سمت شرق به غرب حركت مي كنه... اما اگه موشك از آستارخان به سمت قزاقستان شليك شده باشه بايستي از غرب به شرق حركت مي كرد نه از شرق به غرب ... نقشه رو نگاه كنيد متوجه مي شيد.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 1
    مجید دلبندم این که میگند موشک ه پیش فروش میکنیم تحویل شهریور ثبت نام از اول تیر
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    5 4
    فروش دریا و خاک و اب را در تاریخمان داشتیم حالا هم اسمان ایران را به فروش گذاشته ایم
  • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 3
    از شرق افغانستان رفته مدیترانه-به روسیه که در شمال قرار داره چه مربوط!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • شايسته IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    5 1
    من در تهران ، سه راه امين حضور ديدم البته خيلي خليلي بزرگتر از عكسها و فيلمهاي منتشر شده علتش هم اينه كه كلا وقتي با دوربين عكس يا فيلم مي‌گيريم اشياء نوراني در آسمان خيلي كوچك مي‌افتند اگه كسي تا حالا از غروب خورشيد يا ماه كامل عكس گرفته باشه ميدونه من چي ميگم ولي خيلي خيلي بزرگ و نزديك بود ، راحت بگم : حداقل 12-13 برابر بزرگتر از ماه كامل بود راستش من و خانومم در ماشين بوديم كه اين را ديديم و من احتمال دادم از بالاي يكي از ساختمان‌هاي بلند تهران يكي داره ترقه بازي مي‌كنه!!!!!! بعد جريان پپسي را براي خانومم تعريف كردم. بعد از دو روز فهميدم اين همه سر و صدا كرده!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    13 2
    این همان هاله نور معروف اخیر الذکر خودمان هست که بدلیل دزدی 3000 میلیاردی از ما پرید
  • خلیج فارس IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    آقای: "Iran, Islamic Republic of" بدون نام ۱۳۹۱ دوشنبه ۲۲ خرداد - ۶:۵۵ منظورت از خلیج ،خلیج فارسه؟!!!!!!
  • امیر IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    5 2
    دبیر سرویس دانش چه حوصله ای داری میشینی یک به یک به همه جواب میدی
  • بدون نام EU ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 2
    در ترافیک نظرات اجازه میخوام عرض کنم که حواستون باشه چطور پدیده ای راکه هزاران نفرشاهدش بودند تامدتها دنبال میکنید اما از پدیده های بسیاری که ممکنه به تنهائی تجربه اش کنید حتی وحشت دارید که یادآوریش بکنید.دوستان این خیلی خوبه که به رخدادی اینچنین هم به حدکافی و با دقت نگاه کنیم اما اندازه خواب و بی خبری ما و یا بهتر بگم ترس ما از آندست پدیده هائی بیشتر و جدی تر هست که ممکنه کاملا بطور فردی ولی با احتمال تغییر در برخی ابعاد وجودیمان مارا با ناشناخته های درونمان روبرو کنه. توصیه میکنم تا برای بالا بردن ظرفیتهای ادراکیمان ،خود را در برابر پدیده های ناشناخته ی زندگی خودمان قرار بدیم و با آنها روبرو بشیم، کسی چه میدونه شاید اینطوری درک بهتری از وقایع قابل مشاهده برای عموم اما عجیب هم پیدا کنیم.
    • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      3 1
      اروپا جان فقط یه خواهش، خودت یه بار از اول تا آخر بخون ... آره برای خودت هم خیلی سنگینه!
    • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      3 0
      اینو از کدوم طرف باید بخونیم؟ ((((:
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    6 0
    کاربر گرامی... دبیر محترم... خسته نباشید. :)
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 3
    دوست عزیز شما اومدید از فیلم گرفته شده در روسیه که موشک به صورت عمودی حرکت میکرده عکس گرفتید و افقی کردید و گذاشتید بعنوان عکس اول این خبر تا توجیه کنید موشک روسی بوده؟؟؟ حداقل عبرت بگیرید که تا خبر پدافند غیرعامل رو شنیدید چسبوندید به این شی نورانی در ضمن روسیه هم نگفته این شی نورانی همان موشک توپول ماست گفته ما یک موشک قاره پیما رو با موفقیت آزمایش کردیم. اگر این پدیده به آزمایش روسیه ربط داشته باشه که به نظر من بعیده منبع انرژی اش هسته ای بوده یا نسل جدیدی از سلاحهاست(موشک عادی نبوده)
    • دبیر سرویس دانش EU ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      2 1
      کاربر عزیز، لطفا در نظرات خود جانب انصاف را هم رعایت کنید. در کجای متن به تصویر ابتدایی ارجاع داده شده است؟ این تصویر صرفا به خاطر مطابقت با فرمت گرافیکی عکس در صفحات خبر 90درجه چرخیده وگرنه در فیلم پایانی تصویر هم شما می‌توانید آن را به همان شکل که مشاهده شده، ببینید. اما در مورد آزمایش هسته‌ای در جو باید بگوییم در طول تاریخ تنها یک بار آزمایش هسته‌ای در مدار زمین انجام شد که هم تصاویر آن موجود است و هم گزارش آسیب‎‌های ناشی از آن که منجر به از کار افتاد ماهواره‌های زیادی شد. به همین دلیل قدرت‌های اتمی آن روزگار قرار گذاشتند که آزمایش هسته‌ای در مدار زمین انجام نشود.
  • ؟ IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 1
    یه سوال: این روس ها که آزمایش می کنن و تو آسمون ما هم موشکشون میااااااااد، نباید یه خبر به ما بدن؟ آماده باشی چیزی...... آخه اگه موشکه خوب کار نمی کرد ارتفاعش کم می شد می خورد به هواپیماها یا اصلا می خورد به منطقه مسکونی، میدونین چه فاجعه ای می شد!!!!!!!!
    • دبیر سرویس دانش EU ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      2 1
      کاربر محترم، اولا که این پدیده اصلا در آسمان ایران اتفاق نیفتاده و به خاطر ارتفاع زیادش از مناطق گسترده‌ای در خاورمیانه دیده شده است. دوما در حال حاضر هیچ معاهده بین‌المللی وجود ندارد که مرزهای فضایی کشورها را مشخص کرده باشد و تاکنون هر ادعایی در این مورد با بی‌توجهی روبرو شده است.
    • ایریا IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      3 3
      بالاخره روسها تلویحا تکذیب کردند حالا باید دید ناسا چه می کند به نظر می رسد علوم تجربی بزرگترین چالش خود را در پیش رو دارند و ماهواره های انها قادر به ارزیابی نبوده اند
  • بیچاره حقیقت IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    5 4
    اقا به خدا من از هر جي توهم توطئه بدم مياد.ولي باور كنيد اين قضيه عمدي بوده.نوعي بازي رواني!منتها به دليل ارتفاع وشايد كمي اشتباه محاسباتي علامت هشدار به صورت افقي ظاهر شد. حالا هي منفي بديد!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    در این زمینه نیروی هوایی به عنوان حافظ پهنه هوایی کشور باید اطلاع رسانی بیشتری می کرد و چنین تحلیلهای علمی را برای اطلاع عموم منتشر می کرد. ما نگران فضای سایبری هستیم اما در مورد پنه هوایی کشور خود ...
  • انوش IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    بنده این پدیده را از لحظه اول اتفاق تا پایان آن در ارومیه از تراس شمالی خانه مشاهده کردم که بابرخی از گفته ها و فبلمها کمی تفاوت دارد. در آن لحظه من در حال مشاهده ستارگان بودم که مشاهده کردم که یک نور که ابتدا در حد نور یک ستاره بود ناگهان بزرگ و بزرگتر شد و پس از رسیدن به حد نور یک قرص ماه، ابتدا به سمت غرب یک نور مثلثی از آن ساطع شد که به سرعت گسترش یافت ، سپس در سمت شرق آن ، یک نور به شکل حلزونی گسترش یافت و به سرعت محو شد. در ادامه نور مثلثی، به شکل دود در فضا پراکنده و پس از دقایقی محو شد.مهمترین موضوع که با فیلمهای رویت شده متفاوت بنظر می رسد: 1- نور سمت شرق حلزونی شکل بود، نه مارپیچ 2-با توجه به نحوه انتشار نور ، اتفاق کاملا از پیش برنامه ریزی شده بنظرمی رسد نه یک انفجار ناخواسته
  • بدون نام EU ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 1
    اگر بیکارید و حالش را هم دارید روی نقشه با قزاقستان که محل فرود موشک بوده تطبیق دهید انوقت حرف شما درست خواهد بود
  • asad IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    با سلام به نظر من توضیحات رائه شده به نظم بسیار بالای تشکیل این پدیده نپرداخته
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    7 1
    از پاسخ گو بودن دبیر محترم سرویس دانش خبر آنلاین بسیار سپاسگزارم و به ایشان به خاطر حرفه ای عمل کردن تبریک می گویم،ای کاش بقیه سازمان ها و نهادها از افراد علمی و حرفه ای استفاده می کردند.
  • مهدي IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 0
    در تمام دنيا كشورها رازهايي براي برتري وقدرت خويش دارند كه عموم مردم از آن بي خبرند اين هم از آن نوعه.هيچ كشوري رسما نظر نداده
  • موسوی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    4 2
    این پدیده از پروژهای محرمانه آمریکا است که چندی پیش در برنامه عجیب اما واقعی شبکه ماهواره ای من وتو پخش شد واحتمالا" با تحریک اتمهای موجود در یک لایه جو زمین همانند اتفاقی که در شمال کره زمین می افتد انجام می شود و قصدشان ترساندن یک کشور است
    • بدون نام GB ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
      2 0
      منظورت هارپه
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    9 0
    هممون میمیریم من میدونم
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    1 0
    جالب بود
  • ایریا IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 2
    هیچ پدیده یا ذره ای نبوده برادرعزیز نمی دانم واقعا مسئولان خبر انلاین محاسبه علمی می کنند یا نقاشی برای بوجود امده این پدیده به گفته شما باید این اتفاق در جو بیفتد وگرنه خارج جو خلا است برادراگر قبول کنیم که این اتفاق در داخل جو افتاده نمی توانسته با توجه به ارتفاع کم در تمام خاورمیانه دیده شود و در ارتفاع بالا نیز امکان تحریک ذره نبوده زیرا ذره ای نیست ضمنا موشک نیز باید انفجاری به شعاع 500 کیلومتر ایجاد می کرده که این قضیه هم منتفی است می ماند علت شلیک موشک ها موشک ها در واکنش به پدیده نورانی به صورت هوشمند شلیک شدند یکی از استاراخان و دیگری از افغانستان در ایران نیز پدافند کردند همه اینها بعد از رویت پدیده بوده است !!!!
  • بدون نام EU ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    1 1
    حالا یه سوال: چرا این اتفاق باید دقیقا موقعی رخ بده که پپسی میخواسته لوگوش رو بندازه رو ماه؟؟؟ همه ی سر ها رو به آسمون برای دیدن آرم پپسی روی ماه و ناگهان این اتفاق هیچ خبری هم از لوگوی این شرکت اسرائیلی نیست و همه تو شوک این پدیده همه چیز اونطوری که به نظر میان نیستن...
  • ايمي IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    1 0
    تا كي اين همه دروغ بايد تحمل كرد
    • امیر IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
      2 0
      تا وقت گل نی !!
  • يخخظهد US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    1 1
    من كه نديدم ميشه دوباره پخشش كنيد
  • حميد نورزايي IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    2 1
    من احتمال ميدم كه ازيك شتاب دهنده گاما براي ايجاد اين نور استفاده شد ه است وخود شتاب دهنده از يك ماهواره تحقيقاتي امريكا با استفاده از موج الكترو مغناطيس فعال شده است نوع پهن بادي كه استفاده شده است پايپ پلن بوده كه قابل ديد نيست وقابليت تطبيق با محيط رو داره وگاما براي شناسايي زاغه هاي موشكهاي بالستيك استفاده ميشه در ضمن اكسيد الومينيوم افقي منتشر نميشه وبه هر جهتي به صورت نامنظم پخش ميشه در صورتي كه اين نور افقي ومنظم بود مسير پروازي از پايگاه هوايي شيندن در هرات شروع شده وبه پايگاه ديمونا در اسرايل ختم شده است انر‍ژي منتشره طول موج بسيار كوتاهي داشت كه فقط. گاما توليد ميكند همجنين كنترل شده بود
    • ایریا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      2 3
      با تاکید بر عامل غیر انسانی از نظر دوستمان استقبال می کنم با این تفاوت که فرضیه من این است که یک ستاره با یک مانع شاید مغناطیسی رانشی برخورد کرده بطوری که باعث شده مقدار زیادی از جرم نورانی ستاره به جهتی پخش شود سپس جرم باقیمانده ستاره تبدیل به یک ابر نواختر باچگالی زیاد شده یعنی برای یک لحظه برخورد با مانع مثل یک شوک انفجار های هسته ای ستاره را مختل متوقف کرده در این حالت ستاره تبدیل به یک سیاهچاله با جاذبه بسیار می شود و در خود غرق شده و هر شی ئی ولو نور را می بلعد با توجه به پرتاب مقدار زیادی از جرم در ابتدا مقداری که دورتر بوده کم کم کم فروغ شده اند ولی مقدار قابل توجهی باز بسوی سیاهچاله برگشته اند که سبب دیده شده یک پرخش نورانی شده اند البته متذکربشوم که دیده شدن یک سیاهچاله برای ما >>
    • ایریا IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      2 2
      با چشم غیر مسلح سخت است ولی با توجه به اینکه جذب جرم ستاره در دو مرحله بوده یعنی مرحله اول در هنگام بوجود امدم ابر نواختر و سیاهچاله و مرحله دوم جذب جرم متلاشی شده . باقیمانده جرم متلاشی شده وارد سیاهچاله شده و تمایل نور برای فرار از جاذبه و بالاخره ناکامی ان سبب دیده شدن یک چرخش زیبااز سیاهچاله بوده حالا باز یک سوال بسیار مهم می ماند و ان این است که برای دیده شدن نزدیکترین سیاهچاله با چشم غیر مسلح چه شدت نوری باید حاصل می شده یعنی اثبات این مطلب به ما می فهماند که چیزی در دنیا هست که بسیار سریعتر از نور حرکت کند که احتمالا این در اثر برخورد ستاره با مانع رانشی رخ داده
  • ایریا IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    1 2
    به من مربوط نیست ولی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیاهچاله ها بهتر است لینک زیر را ببینیم http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257
  • وطن پرست IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    4 0
    این نور مربوط به موتورهای ارابه شیطانه که قرار بود در همین ایام به زمین آمده و پس از کشتن آدمهای خوب آدمهای بد را با خود به جهنم ببرد تا در آنجا خوش بگذرانند ، ولی نمی دانم چرا از ایران شروع کرده ... برای سفر با این ارابه می توانید به سایت زیر مراجعه نمائید . ...
  • علی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    1 0
    کسی که حرف راست نمی زنه .................
  • ارش IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    2 0
    ممنون خيلي عالي و جامع موضوع رو بررسي و توضيح دادين
  • amir hoseiin IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    2 1
    اول موضوع پپسی و بعد این نور در شرایطی که در سال 2012به سر میبریم و شایعه ی ماسونا!!!خودتون قضاوت کنین آیا هدفشون ترس تو وجود ما انداختن نیست!!!!!!!!!!!!
  • zahra IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    2 1
    سلام من دقیقا این اتفاقو با چشای خودم دیدم من در جافا زندگی میکنم و درست بودن موشک بالستیکوتایید میکنم
  • مهدی A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    وامروز که تقریبا یکسال میگذرد هیچ اتفاقی نیفتاده ونویسنده محترم هم بااینکه اندازه جسم موردنظررا20کیلومتر بیان کرده بود گفت که موشک روس بوده
  • میثم IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    گاز های پیش برنده ی موشک خلاف جهت حرکت موشک از ته موشک خارج میشن درسته؟اما در این موردگاز های نورانی در جهت حرکت موشک فوران میکردن من خودم تو ارومیه از اول تا آخر این قضیه رو دیدم.اولش مثل این بود که یک هوا پیما با چراغ روشن بسیار نورانی در حال حرکت هست که رفته رفته و بسرعت نور شدیدتر و وسیع تر میشد بنابر این خیلی زود متوجه شدیم این چراغ هوا پیما نیست . یادمه یکی گفت هوا پیما رو نگاه کنید داره نور بالا میده منشا نور خودش حرکت میکرد و فوران گاز های نورانی در جهت حرکت منشا نور بود نه در خلاف جهت حرکت.گویا منشا نور نور هایی رو که از خودش صادر میشد رو تعقیب میکرد. .
  • tokens chaturbate hack A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    0 0
    با تشکر از ارسال پست های شگفت انگیز من واقعا از خواندنش لذت بردم، شما ممکن است یک نویسنده بزرگ باشید. من اطمینان خواهم داد که وبلاگ شما را نشانه گذاری کرده ام و مطمئنا به زودی به آینده خواهم رسید. من می خواهم یکی را تشویق کنم تا پست های عالی شما را ادامه دهم، آخر هفته خوبی داشته باشم
  • family guy quest stuff cheats A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    0 0
    با توجه به این نوشته، من به طور جدی فکر می کنم این وب سایت نیاز به توجه بیشتری دارد. من احتمالا به شما میگم بیشتر بخوانید، با تشکر برای مشاوره