فارس نوشت:

انتقاد یکی از مدعوین همایش تولید ملی از سیاست‌های اقتصادی کشور و بحث پیش فروش سکه به طرح دیدگاه‌های انتقادی و بعضاً کارشناسی طهماسب مظاهری وزیر اسبق و رئیس سابق بانک مرکزی، علی‌اکبر کمیجانی معاون اقتصادی اسبق و پرویز عقیلی کرمانی از مدیران سابق شبکه بانکی انجامید.

 در همایش‌ حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، و در آن دو وزیر سابق اقتصاد یعنی طهماسب مظاهری و داوود دانش‌جمعری و همچنین معاون اقتصادی سابق بانک مرکزی حضور داشتند، یکی از مدعوین که خود را مدرس اقتصاد معرفی می‌کرد به انتقاد از عملکرد مدیران فعلی و سابق دولت و بانک مرکزی پرداخت و اظهار داشت: اخیرا آقای بهمنی اعلام کرده‌اند ما 6000 تن طلا از ترکیه وارد کردیم، سکه ضرب و به مردم فروختیم و 27 هزارمیلیارد تومان نقدینگی جمع‌آوری کردیم.

وی ادامه داد: 6000 تن طلا با انس 1600دلار می‌شود 30 میلیارد دلار، یعنی آقای بهمنی 30 میلیارد دلار پول مملکت را برداشته و ته ظرف آشغال انداخته است.

چه جوابی در این باره دارید و اساساً وقتی خود شما مسئولیت داشتید چکار کردید؟

پرویز عقیلی کرمانی که پیش از این مدیرعاملی بانک کارآفرین را عهده‌دار بود در پاسخ به این انتقاد گفت: هر وقت آقای بهمنی را دیدیم از ایشان خواهش می‌کنیم جواب شما را بدهند.

وی در عین حال تلویحا وابستگی سیاست‌های پولی و مالی در کشورها را اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: دولت انگلستان در سال 1997 پس از 200 سال اعلام کرد بانک مرکزیش می‌تواند از وزارت اقتصاد استقلال داشته باشد.

وی افزود: در عملیات بانکی نمی‌توان از قبل همه چیز را پیش‌بینی و دودوتا کرد.

عقیلی ادامه داد: انظباط مالی یعنی اینکه کسری بودجه به این شکل نداشته باشیم. برخی می‌گویند پوتین آدم خوبی است و برخی هم می‌گویند بد است،اما در 8 سال ریاست او انظباط مالی کاملا رعایت شد. درآمدهای نفتی و صادرات آن‌ها افزایش یافت اما بودجه آن‌ها هر سال چند درصد مازاد داشت.

وی ادامه داد: ما اصلاحات اقتصادی را شروع کردیم و درباره آن نیز پاسخ دادیم.

طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد و رئیس کل سابق بانک مرکزی نیز در پاسخ به انتقادات مطرح شده اظهار داشت:‌ من چیزی درباره ورود 6000 تن طلا نشنیده‌ام، اما اگر چنین چیزی باشد، ارزش آن با محاسبه 6 میلیون کیلوگرم طلا می‌شود 180 میلیارد دلار. بنابرای مسلما ارقام صحیح نبوده و اشتباهی در تایپ و بیان موضوع رخ داده است.

مظاهری در عین حال تصریح کرد: اما اینکه ما منابع ارزی را که عمدتا حاصل منابع نفتی است طلا بخریم، سکه کنیم و با زور فروش طلای ارزان و دلار پایین نگه داشته شده کسری بودجه ناشی از بی‌انظباطی مالی دولت را پوشش دهیم غلط است و انگار که نفت را می‌فروشیم.

مظاهری تصریح کرد: ما هر خطاکاری را با خطای دیگری می‌پوشانیم و حرکت فعلی مدیران مصداق این است.

مظاهری ادامه داد: دولت در این 7 سال همه فعالیت‌های اقتصادی که داشته این گونه بوده و نتیجه‌اش این است که بسیاری از کارشناسان و حتی مردم عادی از وضعیت رنج می‌برند.

وی افزود: اینکه تولید ملی به عنوان شعار سال انتخاب شده دلیل این است که باید وضعیت درست شود و انشاالله که درست می‌شود.

کمیجانی و تنگناهای ساختاری تصمیم گیری

علی‌اکبر کمیجانی نیز در واکنش به انتقاد مدعو همایش اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم کارهایمان را کرده‌ایم و حرف‌هایمان را زده‌ایم اما در اقلیت بودیم.

وی گفت: حق رای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در شورای اقتصاد به اندازه کسی است که با کمال احترام کتابش را زیر بغل زده و به جلسه آمده است. حرف کارشناسی یا شنیده نمی‌‌شود و یا بهایی به آن داده نمی‌شود.

کمیجانی ادامه داد: ما وقتی پشت میزهایمان بودیم احساس دین می‌کردیم و الان هم می‌کنیم.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام PL ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    3 0
    آقایان اقتصاد دان من که از علم اقتصاد سر در نمیارم چون مکانیک خوندم ولی شما با کارهایی که کردید باغث شدید ریال ایران حتی در بین ما ایرانیان هم ارزشش را از دست بدهد و ما مجبوریم که دارایی هایمان را به دلار و یا طلا تبدیل کنیم و در نتیجه هر چه دلار و یا طلا بالاتر برود باز هم مردم آن را خریداری می کنند و در خانه هایشان ذخیره می کنند فقط بخاطر اینکه ارزش دارایی هایشان کم نشود آقایان همه چیز را واقعی کنید و سعی نکنید از جیب مردم به سرمایه داران بریزید مطمئن باشید همه چیز بر اساس عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید
  • navid IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    1 1
    ۳۰۰ملیارد دلار میشه
  • navid IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
    1 0
    کاشکی ما ایرانیا حساب کردن ارقام بالا یاد بگیریم