جمال شورجه کارگردان و عضو شورای عالی سینما منتقد دخالت نهادها و ارگان‌های غیرمرتبط در حوزه اکران فیلم‌ها است و می‌گوید که این قضایا خیلی طبیعی نیست.

الهام نداف: اعضای شورای عالی سینما سه‌شنبه 23 خرداد ماه با رئیس جمهور جلسه داشتند. از آنجایی که حواشی سینما در سال 91 به اندازه زیادی در اکران و فروش فیلم‌ها تاثیر گذاشته بود، شورای عالی سینما خود را موظف دانستند که با حضور رئیس جمهور در خصوص وقایع حوزه اکران و دخالت نهادها و ارگان‌های مختلف در مورد اکران فیلم‌های مجوز دار، جلسه بگذارند.
 
جمال شورجه یکی از اعضای شورای عالی سینما در گفت و گو با خبرآنلاین به تشریح جزییات جلسه با رئیس جمهور پرداخت.
 
در جلسه روز گذشته شورای عالی سینما با رئیس جمهور تکلیف صنوف سینمایی مشخص شد؟
در جلسه روز گذشته قرار بر این شد اول صنوف تشکیل بشوند و بعد از آن نهادی با نام خانه سینما یا هر اسم دیگری راه اندازی شود. بعد از تشکیل صنوف نیز مجمع عالی تشیکل خواهد شد.
 
یعنی چطور؟
روال قانونی این است که اول صنوف تشکیل شوند و مجمع عمومی صنوف اساسنامه‌ای تحت عنوان اساسنامه خانه سینما یا باشگاه سینماگران یا هر عنوان دیگری تدوین کنند.
 
راه دیگری برای نوشتن اساسنامه نیست؟
 روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که صنوف به صورت پراکنده بدون رسیدن به نظم، سه یا چهار نفر با مدیریت شورای عالی سینما یا رئیس سازمان سینما و یا هیئت سازماندهی صنوف را از میان خودشان انتخاب کنند و همین تعداد هم به عنوان نمایندگان شورای عالی سینما یا کارشناسانی از طرف رئیس سازمان سینمایی  تحت عنوان هیئت موسس بازنویسی یا تدوین اساسنامه‌ای تنظیم کنند و  بعد ازتایید شورای عالی سینما، باشگاه سینماگران یا مجمع عمومی صنوف می‌تواند تشکیل بشود و بعد از مصوب شدن اساسنامه هیات مدیره مرکزی را تعیین بکنند.
 
کدام روش مورد تایید شورای عالی سینما و سازمان سینمایی است؟
از بین این دو روش، روش اصولی این است که صنوف تشکیل شوند و با کمک دولت و شورای عالی سینما اساسنامه‌ای بنویسند. بعد آن را در مجمع عمومی مطرح کنند و هیئت مدیره هم همان جا مشخص شود.
 
مساله بودجه 25 میلیون دلاری چیست؟ دقیقا به چه نهادی تعلق می‌گیرد؟
برای انجام فعالیت‌های سازمان سینما بودجه‌ای را به حوزه سینما اختصاص پیدا کرد. قرار بر این شد بدون واسطه و با ارتباط مستقیم رئیس جمهور با رئیس بانک مرکزی این بودجه به حساب سازمان سینمایی واریز شود.
 
در خصوص دخالت‌های سایر نهادها و ارگان‌های مختلف در حوزه سینما و اکران ، تصمیمی گرفته شد؟
متاسفانه در کشور ما دیواری کوتاه‌تر از سینما و فرهنگ نیست. اقشار مختلف جامعه از اقتصاددان و سیاستمدار گرفته تا دیگران همه درباره سینما نظر می‌دهند، اما سینماگران حق ندارند درباره هیچ کدام از آن‌ها نظر بدهند. شاید عدم اشتیاق و استقبال نمایندگان محترم مجلس از حضور و فعالیت در کمیسون فرهنگی مجلس نیز همین امر باشد؛ چرا که همه اقشار و صنوف مختلف می‌توانند در حوزه فرهنگ ورود و دخالت و اظهارنظر بکنند اما کمیسیون فرهنگی به هیچ وجه اجازه ورود به حوزه سیاست خارجی، امنیت ملی و اقتصاد ندارد.
 
 مثل همین دخالت  و ورود اخیر نیروی انتظامی در حوزه سینما که منجر به بروز مشکلاتی شد. البته بخشی از مباحثی که نیروی انتظامی در آن‌ها ورود می‌کند، در حوزه اختیاراتشان است، اما برخی هم در دایره اختیارات نیروی انتظامی نیست. این مسئله باعث خلط وظایف می‌شود و دوستان به راحتی در حوزه‌های مختلف دخالت می‌کنند.
 
حرف اول و آخر در خصوص اکران فیلم‌ها و سینما را چه نهادی باید بزند؟
تنها وزارت ارشاد می‌تواند با مجوزهای لازم مشروعیت لازم را به فیلم‍ها بدهد و بقیه نهادها مکلف به رعایت مجوز صادره هستند؛ چرا که کارشناسان زبده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه اختیار کامل دارند و همین طور مسئولیت در این خصوص به گردن آنهاست. پروانه ساخت و پروانه نمایش فیلم‌ها را وزارت ارشاد صادر می‌کند. هیچ نهاد و ارگان دیگری نمی‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند. اگر قرار باشد تمامی فیلم‌ها با دیدگاه‌های همه مدیران کشور همسو باشد که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. بنابراین همه نهادها باید خودشان را با مرجع قانونی تنظیم کنند. در جلسه روز گذشته هم عدم اکران فیلم‌ها از سوی پاره‌ای نهادها مطرح شد و  مسائل آن بررسی شد. نهادهای معترض به اکران بعضی از فیلم‌ها می‌توانند بدون جهت‌گیری سیاسی و بدون حب و بغض در فضای تعاملی مشکلاتشان را با برخی فیلم‌ها حل کنند اما حق ندارند اقدام خودسرانه‌ای کنند.
 
چند سالی است که شورای صنفی تشکیل شده است و چند سالی است که برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها بر عهده شورای صنفی نمایش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
پس چرا وزارت ارشاد برخوردی با این نهادها وارگان‌ها نمی‌کند؟
اتفاقا روز گذشته یکی از دوستان مثال جالبی زد و گفت با این روندی که نهادها و ارگان‌های بی‌ربط به سینما در پیش گرفته‌اند ممکن است در فیلمی عملکرد اداره آب و فاضلاب و یا اداره برق زیر سوال برود و آن وقت به خاطر این مسئله اداره آب و برق تصمیم بگیرند آب و برق سینماها را قطع کنند. چنانچه اصرار به وضعیت موجود داشته باشند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهادهاو ارگان‌هایی که خودسرانه فیلمی را از پرده پایین می‌کشند برخورد می‌کند.
 
شما به یاد دارید تا به حال این گونه حرکات خودسرانه در سینمای ایران اتفاق افتاده باشد؟
سینمای ایران در طول سی سال که از انقلاب اسلامی گذشته است، شاهد چنین اتفاقاتی نبوده. به تازگی افکاری از اتاق فکرهایی خاص به این نهادها تزریق می‌شود و این قضایا خیلی طبیعی نیست.
 
یکی از معترضان به اکران فیلم‌های اخیر در سینماها و قطب‌های تصمیم‌گیری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی  است. برای حل مشکلات با این سازمان وارد تعامل شدید؟
لازم به توضیح است که یکی از اعضای شورای محترم عالی سینما رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جناب آقای خاموشی است که بخش عمده ای از سینماهای کشور تخت اختیار زیر مجموعه‌های ایشان است و ایشان شاید یک یا دو جلسه در جلسات شرکت کردند. چنانچه ایشان به صورت مستمر در جلسات شورای عالی شرکت می‌کردند و اگر اعتراضی به پاره‌ای از فیلم ها داشتند همان جا مطرح می‌کردند و با بحت و گفت‌وگو و تعامل با مدیریت سینمایی می‌توانستیم به نتایج خیلی بهتری که در حال حاضر در موقعیت آن قرار داریم، برسیم.
 
عضو دیگری هم در شورای عالی سینما به جز آقای خاموشی هست، که تا به حال در جلسات حضور نداشته باشد؟
ریاست محترم سازمان صدا و سیما نیز از اعضای شورای عالی سینما است که متاسفانه تاکنون یک بار هم حضور ایشان را در شورای عالی ملاحظه نکردیم.
 
یعنی شما در شوای عالی سینما  فرصت گفت‌وگو برای عنوان کردن مشکلات را  به تمام نهادها و ارگان‌های معترض داده‌اید؟  
در جلسه اخیر از سوی یکی از اعضا پیشنهاد شد برای ایجاد تعامل و گفت‌وگو بین مدیران سینمایی و نهادهای ذینفع در این امور معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری محترم نیز در این جلسات حضور پیدا کنند بنابراین ملاحظه می‌شود که شورای عالی سینما اصل را بر تعامل و حل و فصل دوستانه مسائل فرهنگی به صورت شفاف و رو در رو گذاشته است. به نظر بنده بخش عمده‌ای از مشکلات فرهنگی ما ناشی از عدم گفت‌وگوهای شفاف و صورت به صورت ایجاد شده است. چناچنه این روحیه تعامل بین همه مدیران سینما وجود داشته باشد، بخش عمده و اعظم مشکلات ما در خصوص سینما به صورت قطع و یقین حل خواهد شد و امیداورام به حول و قوه خداوند این روحیه تعامل در بین همه مسئولان کشور که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی  و معتقد به ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری، هستند بیش از پیش به وجود بیاید.
 
57246

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    33 0
    این جملش واقعا تاثیرگذار بود: ه تازگی افکاری از اتاق فکرهایی خاص به این نهادها تزریق می‌شود و این قضایا خیلی طبیعی نیست.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    64 2
    آقا جان در سینماها رو ببندید خیال همه راحت!!! اصلاً مردم ما احتیاجی به سینما، فیلم، کتاب، نمایشگاه (اونم از نوع خوراکی) و ... رو ندارن!
    • علی IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
      0 6
      بفرما...آخه این چه منطقیه.همین شماها هستید که کار رو خراب می کنید دیگه...آدمای بی منطق!!!
  • اصولگرا IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    84 0
    جایی مونده که نیروی انتظامی دخالت نکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سینما بزودی نابود میشه.
  • ناهید IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
    2 49
    با سلام و تشکر فراوان از نیروی انتظامی بخصوص سردار احمدی مقدم برادربه ظاهر شما حتی نمی دانید نظم اماکن عمومی جزء مسئولیت ایشان است خدا وکیلی شما و همین هایی که می فرمایند پلیس به همه جا سرک می کشد در موقع خطر ( مزاحمت اراذل و اوباش کتک کاری سر یک تصادف ساده به خون کشیدن یک دیگر ) به سایه پلیس هم التماس می کنند قدر نشناس نباشید نمونه اش پارک طالقانی پس چرا خودتان دست به کار نشدید واین همه از دیر آمدن پلیس گله دارید مطمئنا اگر عربده کشان دست از مزاحمت کشیده و رفتند از ترس همین پلیس بوده وگرنه هیچ کس جرات روبرو شدن با این افراد را نداشته و نخواهد داشت.
    • احمد IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
      6 0
      مردم پارک می روند که تفریح یا استراحتی بکنند با خود چاقو و سلاح گرم نمی برند تا از خود دفاع کنند . این تحلیل دفاع بد از نیروی انتظامی است .
  • بسیجی کارگر IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 5
    سلام همه ما میدونیم دشمن میدونه با حمله موشکی ونظامی نمیتونه کاری از پیش ببره با حمله ویورش فرهنگی به پیکره نظام میخواد ضربه وارد کنهدر این چند ساله بازیگران زیادی بودن که سوتی دادن منظورم از کشف حجاب گرفته تاحرفها و عملکردشون خب نتیجه میگیریم که در عرصه سینما دشمن نفوذ کرده باید کاری انجام دادچرا اکثر این بازیگران زن سینمای ایران که باید الگوی زنان و دختران ایران باشد اکنون مانکن در خیابانها ومیتینگ های انچنانی باشند البته هستن زنهای بازیگر که مثل یک بچه مسلمان مومن زندگی میکندو اکنون نوبت نهاد های نظامی است که باید وارد شود و جلوی این حرکات را بگیرند من تشکر میکنم با کمی بیشتر دقت میتوان عوامل اصلی ونفوذی های دشمن را شناسایی کرد .