فارس نوشت:

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و فرمانده قرارگاه دفاع سایبری گفت: در سازمان پدافند غیرعامل کشور از سال گذشته قرارگاه دفاع سایبری راه اندازی شده و در حال حاضر استراتژی راهبردی دفاع سایبری را در دستور کار داریم.
·         بحث امنیت سایبر، بسیارمهم است. این امنیت به خاطر جلوگیری از ورود وجابجایی اطلاعات در فضای سایبر است، امروز با توسعه فضای سایبر و شامل شدن همه حوزه ها، زیر ساخت هایی که اداره یک کشور را به عهده دارند وارد فضای سایبری می شوند، به این ترتیب هم خدمات و هم تهدیدات آن وارد میدان می شود،از سال 2006 ما شاهد تهدیدات و حمله های سایبری بودیم،نزدیک 22 کشور ساختار دفاع سایبری را تشکیل داده اند که ایالات متحده در رأس آن ها ست، برای اولین بار شاهد هستیم که آمریکا در فضای سایبری دکترین و استراتژی تدوین کرده است، با توجه به گسترش، اهمیت، نقش فضای سایبری و شبکه های ارتباطی و تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد قطعا نیازمند به تدوین دکترین و راهکار در زمینه فضای سایبری هستیم.
·         بحث حمله و بحث دفاع در حوزه سایبر، مفاهیم تازه ای هستند، در سازمان پدافندغیرعامل کشور از سال گذشته قرارگاه دفاع سایبری راه اندازی شده و در حال حاضر استراتژی راهبردی در دفاع سایبری را در دستور کار داریم.
·         کشور ما در یکی دو سال گذشته بیشترین حملات سایبری را متوجه خود داشته است، در سال گذشته شاهد حمله ویروس استاکس نت بودیم که انتظار دشمنان این بود که در زمینه هسته ای کار ما را مختل کرده و متوقف کنند. دیدیم که هیچگونه توقفی در فعالیت​های هسته​ای اتفاق نیافتاد و توانستیم با شناسایی این ویروس، جلوی اهداف طراحان آن را بگیریم. ما در دو سال گذشته تمام تهاجمات سایبری را رصد کرده و توانسته ایم این تهدیدات را کاهش دهیم و اثرات آن را به حداقل یا صفر برسانیم، این نشان دهنده توان دفاعی بالای ما در برابر حملات سایبری است، ضمن اینکه به این حد قانع نبوده و معتقدیم باید توان خود را بالا ببریم.
·         جنگ سایبری مقدمه ای برای ورود به حوزه های دیگر از قبیل اقتصاد، ارتباطات و انرژی است و همچنین می تواند مقدمه ساز ورود به جنگ سخت نیز باشد. همانطور که در حمله روسیه به گرجستان، پیش درآمد حمله نظامی، حمله سایبری گسترده به زیر ساخت های حیاتی و حساس گرجستان و مختل کردن و از کار انداختن آن ها بود.
·         همه ویروسها خطرناک و تهدید بحساب نمی آید، تعداد ویروسهای تخریب گر محدود هستند مانند استاکس نت، ویروس های استارس، دوکو و فلیم جزء ویروس های جاسوسی به حساب می آیند. البته حساسیت روی ویروس خاصی نداریم، چون این ویروس ها دارای دوره محدودی هستند و پس از مدتی میروند. موضوع مهم این است که سازو کارهای دفاع سایبری را طوری تدوین کنیم که بتوانیم در آینده در برابر ویروس های جدید هم قابلیت دفاع داشته باشیم. البته ویروس فلیم چون ویروس مخرب نبوده نمی توان مدت دقیق حضور و فعالیت آن را در سیستم سایبری در حال حاظر حدس زد.
·         ویروس فلیم، کاربرد جاسوسی داشت. ولی درسی که باید از این قضیه بگیریم این است که بحث حمله سایبری را جدی بگیریم، سهل انگاری و ضعف در این زمینه می تواند آسیب های جدی به دنبال داشته باشد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =