به نظر می‌رسد شکار پهپادهای جاسوسی آمریکایی ساده‌تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. در جدیدترین نمونه یک گروه دانشجویی توانستند پهپادی را در میان آسمان بربایند!

محمود حاج‌زمان: کاملا قابل درک است که دولتمردان آمریکایی دوست ندارند فناوری هواپیماهای بدون سرنشین آنها از آسمان خارج شود و در دستان دیگران قرار گیرد. اما آیا می‌توان یک پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) را ربود و کنترل آن را در دست گرفت؟ ظاهرا به نظر می‌رسد که مساله بدتر از این است: یک گروه پژوهشی از دانشجویان در یک شرط‌بندی 1000 دلاری به راحتی موفق شدند پهپاد آمریکایی را از میان آسمان بربایند!
به گزارش پاپ‌ساینس، گروهی از دانشجویان دانشگاه تگزاس در آستین در یک مبارزه متهورانه با سازمان امنیت داخلی آمریکا (DHS) با موفقیت توانستند یک پهپاد را به چنگ آورند. آنها برای انجام این کار از تکنیک Spoofing استفاده کردند، روشی که در آن سیگنال ارسالی از سوی هکر خودش را به جای سیگنال ارسالی به جی.پی.اس پهپاد جا می‌زند.
پیش از این نیز از تکنیک Spoofing استفاده شده است. کارشناسان حدس می‌زنند پهپاد جاسوس آمریکایی که سال گذشته پس از ورود به مرزهای شرقی ایران با موفقیت توسط متخصصان ایرانی ردیابی و فرود آورده شد، با استفاده از همین تکنیک شکار شده باشد. آن‌طور که گروه دانشجویی اشاره کرده، اگر مسئولان آمریکایی برای این مشکل راه‌حلی پیدا نکنند بیش از پیش شاهد شکار پهپادهای آمریکایی در نقاط مختلف دنیا خواهیم بود. 

 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    ادعاهای امریکایها تناقض پشت تناقض هست.....اول گفتن نقص فنی بعد گفتن سقوط کرده بعد گفتن خاموش شده بعد گفتن توسط چند چوپان دزدیده شده!!..... این که بدتر شد!!..یعنی ایران پهپادی که ادعا شده رادارگریز و پنهانکار هست رو شناسایی کرده! که تونسته با پیداکردن موقعیت پهپاد و قفل کردن کشف باند و فرکانس و شکستن کدهای ارتباطی رمزنگاری شده و شبیه سازی سیگنال ها!!!!! هکش کنه!!.. معلومه گندی که در ایران زدن خیلی دردناک و در خارج از امریکا بی سابقه بوده... البته همان موقع مسئولین نظامی هدایت پهپادهای امریکا در پایگاه نوادا امریکا اعتراف کردن که به وسیله نفوذ سایبری سیستم های پهپاد آنها کاملا هنگ و قفل شده بود... ولی امریکایها و رسانه های غربی و غرب زده این خبر را پوشش زیادی ندادند...
    • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      ایران همینکه بتونه یه گوشی تلفن همراه یا یک موتور سیکلت درست کنه کلی هنر کرده ...کشوری که خودش هنوز تکنولوژی ساخت یک هواپیمای ساده رو نداره بهتره ادعاهاشو در سطح تواناییاش پایین بیاره....آلمان، روسیه و چین با اینهمه پیشرفت شون هنوز چنین ادعایی نکردند ... ما هنوز تمام دستگاه های راداری آشکارسازی هدفمون که در تمامی ناوچه هامون نسب هست ساخت سی سال پیش انگلیس که از بازار سیاه با سه برابر قیمت خریدیم...بعنوان یه کارشناس ارشد مخابرات می دونم که تا دستیابی به تکنولوژی نئوکامپوزیت های بدنه هواپیما و مدولاسیون های فرکانس بالا و تئوری های کدینک جدید ما سال ها فاصله داریم...
    • سید امین IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      پس چرا ایران نتونسته پهباد دیگه ای رو بگیره و فقط همون یکی بوده؟
  • nima IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    توجه داشته باشید اکثر دانشجویان دانشگاه تگزاس ، ایرانی هستند . بعضی ها بهش میگن دانشگاه آزاد اسلامی شعبه تگزاس . باگ و مشکل در هر سیستم ساخت دست بشری وجود داره . نیما
    • بدون نام UA ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      اول اینکه دانشگاه تگزاش Univeristy of Texas چند تا Campus داره. شعبه این دانشگاه توی آستین قویترین دانشگاه فنی مهندسی ایالت تگزاس هستش و توی خیلی از رشته ها جزو TOP 10 آمریکا بر اساس رنکینگ USNEWS. http://grad-schools.usnews.rankingsandreviews.com/best-graduate-schools/top-engineering-schools/eng-rankings دوم اینکه این جملتون از طنز گذشته. اگه از اطلاعات ندارید حتما لازم نیست اطلاعات غلظ بدید. دانشگاه آزاد؟ و اکثرا ایرانی؟ تعداد ایرانیاش بسیار کم و میتونید درصد دانشجویان از هر کشور رو توی سایت دانشگاه ببینید. دقت کنید که وقتی میگید ناسا، ناسا از کسانی تشکیل شده که این توی این دانشگاه و امثال این دانشگاه درس خوندن. پس خیلی عجیب نیست اگه اونها تونستن این کار رو بکنن.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    92 11
    پس اگه ایران هم از این تکنیک استفاده کرده چرا زیر میرش داغون شده
  • مهمان IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    23 0
    did they hack the predator drone shown above...nope. "the drone used in the U of T experiment was not a government drone, but a UAV owned by the university" به نظر میرسه خالی بندیه!
  • سحر IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    ما هنوز لنگ قطعات یدکی اف 4 و هواپیماهای مسافربری سی سال پیشیم و به این در اون در میزنیم تا ... از بازار سیاه دست دومشونو گیر بیاریم بعد....مثل اینه که ایران اعلام کنه به تکنولوژی ساخت بی ام و و بنز مدل 2012 دست پیدا کرده و تا چند روز دیگه عین همونو راهی بازار ماشین می کنه؟؟!!اگه شما این و باور کردید منم اینجور خبر ها رو باور می کنم...این حرفا برای عوام الناس و اونایی که در رشته های فنی مهندسی درس خوندن می دونند که ساخت این پهبادها حاصل حداقل صدسال علم و تجربه و دانش و صنعت پیشرفته و یک شبه نمی شه ... پهباد فوق مدرن ساخت...بخصوص کسی که بخواد به سیستم ناوبری این پهبادها نفوذ کنه و اونو به کنترل خودش دراره باید دارای سطح تکنولوژی برابر یا برتر از کشور سازنده باشه...
    • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      72 57
      نکته اول: به دست آوردن تکنولوژی ساخت بی ام و و بنز چیز غیر قابل دستیابی نیست. طی کمتر از چند ماه می توان یک نمونه از بهترین خودروهای جهان را تولید کرد. مشکل اصلی در اینگونه موارد تولید انبوه یک خودرو با حفظ همان کیفیت، ارائه قیمت رقابتی، داشتن شبکه بازاریابی وفروش جهانی، داشتن شبکه قوی پشتیبانی و خدمات پس از فروش، داشتن مدیریت یکپارچه و منسجم و قوی، داشتن استراتژی مشخص برای تولید محصولات جدید و ارتقاء محصولات موجود و حضور مستمر و پیوسته در بازار و ... است. نکته دوم: برای نفوذ در یک سیستم داشتن سطح تکنولوژی برابر یا برتر از کشور سازنده الزامی نیست. مثال: ویندوز جدید ارائه شده از سوی مایکروسافت(محصول چندین سال کار و تجربه ) در کمتر از چند روز توسط یک هکر مورد نفوذ قرار گرفت.
    • بدون نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      21 2
      از کجا میدونی نیست جناب مهندس!؟
    • علی خطاب به بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      84 4
      اگه کمتر از چند ماه می توان یک نمونه از بهترین خودروهای جهان را تولید کرد؟؟؟!!!پس چرا بیش از سی ساله که این کار انجام نشده؟؟!! پس چرا مردم مجبورم کلی پول بابت بنجل هایی مثل پراید بدن؟؟؟!!! فروش جهانی نخواستیم همون پژوه سی سال پیش فرانسه رو با همون کیفیت سی سال پیش تولید کنید با کیفیت جهانی پیش کش....شما نفوذ در یک سیستم های تک نظامی رو با نفوذ به نرم افزار در دسترس ویندوز مقایسه می کنید؟؟؟!!! راستی پروژه لینوکس ملی چی شد؟؟؟!!!میلیون ها دلار پول سرمایه ملی این کشور کجا رفت؟؟؟!!!
    • عادل IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
      19 4
      بابا University of texas میدونید یعنی چی؟یعنی توی اون دانشگاه مرز علم رو دستکاری میکنند.من نمیگم که مثلا دانشگاه شریف و امیرکبیر و .... که خودم هم شریفی هستم بد هستن. ولی به خدا سطح فناوری ما و آمریکا همانند فاصله سطح فناوری بین ما و کنگو هستش. پس الکی گردن راست نکنید، جبهه هم نگیرید.شاید شاید 200 سال دیگه یه کارایی بتونیم بکنیم.اونم شاید........
    • حامد از اصفهان A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
      0 0
      تزریق کنیم که پهپاد فکر کنه در موقعیتی قرار داره که منطقه ی فرود ما همان پایگاه فرودش یا درواقع خانه هستش. پهپاد طبق دستور العمل به پایگاهش (منطقه فرود) می ره و این رو بدونید که پهپاد نقشه ی کل پایگاهش رو در اختیار داره از جمله باندهای فرود اصلی، فرعی و اضطراری. در ابتدا سعی میکنه با پایگاه تماس بگیره و ازشون بخواد که یک باند فرود براش آماده کنند. و طبیعتا هیچ جوابی نمی گیره چون وسط بیابونه و به اشتباه فکر میکنه سامانه هاش دچار مشکل شدند که جوابی نمیگیره. بنابراین همینطور که داره در اطراف پایگاه چرخ می زنه به پایگاه اعلام میکنه که در باند فرود اضطراری تا چند دقیقه دیگه می شینه و از اونها میخواد که باند رو براش خالی کنند. بعد از چند دقیقه روی باند می شینه. ولی کدام باند؟؟؟ آنجا (ادامه دارد)
  • بدون نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    83 52
    اگر ایران واقعاً ادعا داره که پهباد آمریکا رو با برنامه ریزی و دانش فنی در اختیار گرفته و انو به زمین نشونده می بایست این کار خودشو بصورت فیلم از ابتدای برنامه ریزی و تا هنگام فرود پهباد مستند سازی کرده باشه و اونو به دنیا نشون بدن، مثل ماجرای ملوانای انگلیسی که با برنامه ریزی صورت گرفته بود و فیلم تمام مراحل عملیات رو هم نشون دادن... در ضمن چرا زیر بدنه پهباد رو با پارچه پوشانده شده بود؟؟؟؟؟!!!!!! بنظرم اگر دولت بتونه قیمت تخم مرغ رو در طول یک سال ثابت نگه داره ارزشش از فرستادن سفینه به ماه و کره مریخ بیشتره....
  • مهدي IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    64 65
    من نميدونم وقتي خودشون اعتراف دارن كه پهبادشون رو هك كرديم، هنوز بعضي‌ها اصرار دارن كه اين اتفاق پيش نيومده. آخه خود كم بيني تا كي؟
    • علی A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      38 6
      شما چقدر در این مورد خاص به حرف آمریکایی ها اعتماد دارید و حرف اونا رو قبول دارید؟؟؟؟!!!! آمریکایی ها از هنگام انتشار خبر ده ها بار حرفشون رو عوض کردند.....
    • نسیم DE ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      31 50
      از کی تا حالا کشورها روشهای خاص اطلاعاتی و... خودشون رو به مردم نشون می دند؟مثلا عبدالمالک رو گرفتند چرا فیلمش و نمی تونند نشون یدن ؟ آدم عاقل ،بحث امنیتی رو جدی بگیرید . اینقدر بدبخت نباشید که حرفهای امریکا رو قبول کنید و حرف خودی رو خیر .
    • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      33 12
      فکر نمیکنی خود بزرگ بینی به جواب نزدیک تر باشه!؟
    • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      17 17
      «پهبادشون رو هك كرديم ... » جالبه، دفت کردین در ادبیات دوستان خوبی مثل آقا مهدی از افعال جمع مانند موقعی استفاده می شه که طرفداران دو آتیشه آبی و قرمز با هم کل کل می کنن، مثلاً میگن «پارسال ما تیمتون رو لوله کردیم...» یعنی یه جور حس مالکیت و صف بندی در مورد کارهایی که دیگران انجام دادن (یا ندادن)، این حس از کجا میاد؟
    • حسین A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
      0 2
      مهدی جان اینهم ازروحیه جوانمردی وخلاقیت ایرانیهاست که میبینن برادران امریکایی خوب بلدنیستن گندی که زدن راخوب ماله کشی کنن نیابتامیخوان ازخلاقیتشون برای درماندگیه انهااستفاده کنن تاتوجیه بهترازانهادرست کنن اوبامااخرهمه توجیهات رنگ وبارنگش دست گدایی درازکردوپهادشوازایران درخواست کردشایداگراون بقران اشنایی داشت ایه یاایهاالذین امنو .... امانات رابه اهلش واگذارید را می اورد!!! دوستان بروسیه نگاه کنید صنایع اتومبیل نداشت که اولین فضاپیمارابفضاپرتاب کردوامریکاییهاخودشون اعتراف کردن که با اینکارشون ماروتحقیرکردن!! صنعت دفاعی همیشه جلوترازبقیه صنایع هست مثل روسیه که لاداهاش به پرایدماهم نمیرسه ضمنامتولی پرایدوزارت صنایع هست متولی صنعت دفاعی وزارت دفاع
  • مهران IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    42 12
    کسی که دروغ می گوید و خودش دروغ خودش را باور میکند احمق است. ..
  • اما IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    15 51
    بعضی تا چقدر تنگ نظر وسطحی نگر هستند !آدم از این تنگ نظریها دلش میگیره ! که یه کارشناس ارشد مخابرات که نمیدونم الان پشت میز نشینه ! به خونه نشین نمیدونه جنگ نرم افزاری اصلا قابل مقایسه باکارهای سخت افزاری نیست ومضافا که در کارهای سخت افزاری هم توانائیهای باور نکردنی داریم ! چرا بعضیها این قدر بدباور وخود من بین هستند ؟ یک پهپادی که از۳ مرکز کنترل وهدایت میشود ( دومرکز زمینی ویک مرکز ماهواره يی ) لابد به فرمان آنها تو خاک ایران فرود اومده سوختگیری مجدد بکنه یا خلبان نامرئیش خواسته زمین بشینه ویه هوایی تازه کنه که موردحملهء نیروهای جان برکف ما قرارگرفته وصحیح وسالم به به جای امن برده میشه ؟!! به خد ا خیلی زشته که خودکم بینی خودمونو به کل جامعه تعمیم بدیم !
    • کارشناس ارشد مخابرات A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      53 76
      همون کارشناس ارشد مخابرات:اما عزیز برای دسترسی ریموت به یک تجهیز نیاز به اینترفیس سخت افزاری هستید(اطلاع در مورد فرکانس که احتمالاً فرکانس بسیار بالاست که طراحی چنین مداراتی در اختیار فقط چند کشور محدود دنیاست، سیستم کدینگ ناوبری و ارسال اطلاعات، نوع مدولاسیون مخابراتی، سیستم ناوبری و اینکه شما با کدوم سیستم راداری تونستید یک پهباد رادار گریز رو آشکارسازی کنید و ...) و مستلزم اینه که شما سیستم کدینگ دو مرکز زمینی و یک مرکز ماهواره ای رو هک کرده باشید...گیرم شما در نرم افزار خدا؟؟!! اون جنگ نرم افزاری که شما یه چیزایی شنیدید مربوط به شبکه های اینترنتی و چون دانشش در دسترس همه هست میشه در اون قوی شد و یه بچه 15 ساله هم با کمی پشتکار و ممارست می تونه یه هکر تاپ بشه به قوی ترین سیستم ها نفوذ کنه
    • کارشناس ارشد مخابرات(ادامه... A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      ...ما در محیط وب و شبکه بلحاظ نرم افزاری نسبتاً قوی هستیم ولی این دلیل نمی شه که تا حالا تونسته باشیم تجهیزات مخابراتی مثل سوئیچ یا روتر هایی مثل شرکت سیسکو بسازیم...ما که بخیل نیستیم اگه اینکار با برنامه ریزی انجام شده فیلم فرود هواپیما رو قطعاً باید عزیزان داشته باشن؟؟!!من بد بین نیستم چون در این کشور زندگی می کنم و در صنعت مخابرات و الکترونیک این کشود دارم کار می کنم و در این حوزه یک فرد مطلع هستم می دونم این جور اداعاها پروپاگاندایی به سبک برادران شرقی مون بیش نیست....شما اگه از اساتید مخابرات شریف و امیر کبیر که اکثرا فارغ التحصیل ها ی بهترین دانشگاهای خود آمریکا هستند در این مورد سوال کنید در جوابتون فقط یک لبخند میزنند(همچنانکه من این کار رو کردم)...
    • بدون نام SE ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
      6 4
      اصن به فرض هم که تونستیم باند فرکانسیشو تشخیص بدیم،ابزارهای کار تو فرکانس بالا از کجا؟ باز به فکر کن تونستیم ابزار کار تو فرکانس بالا رو داشته باشیم؟چطور میتونیم نوع کدینگ اطلاعات بدست بیاریم و اطلاعات رو دیکد کنیم،مگر اینکه ... خوشبختانه یا متاسفانه اکثرا تحصیل کرده هستید یه کم تعقل هم چیزه خوبیه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    سحر خانوم شما چند سالته ؟ چقدر درس خوندی ؟ فرق بین نرم افزارو سخت افزارو میدونین ؟ این پهپاد یا سیستم نرم افزاری پایین آورده شده ویه رغم این که از یک مرکز ماهواره یی و۲ مرکز زمینی هدایت میشد ه ونیز در مواقع خطر به طور اتوماتیک منفجر میشه تا لاشهء هواپیما هم به دست بیگانگان نیفته ! نیروهای کارآمد ایرانی در کوتاه ترین مدت هم ارتباط یا مراکز هدایت رو قطع میکردند وهم فرمان کنترل رو به دست بگیرند تا اونو به زمین بنشونند مشابه همین کاری که دانشجوهای امریکا یی کردند ! به امید روزی که بتوان موشکهای بالستیک رو هم باهمین تکنیک منحرف یا در آسمان منفجر کنیم واین شدنیست إنشاءالله !.
    • عسل A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
      ... منفجر کردن موشک های بالستیک در هوا پیش کش...معلومه که زیاد پای بازی های کامپیوتری می شینی....
  • majnon IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    27 2
    دوستان خواهشا نظرات کارشناسی ندن مخصوصا شما آقای اما من امروزدر مورد مسائل فنی بحث نمی کنم این که می تونیم بنز تولید کنیم با این سطح تکنولوژی که همه شاهد آنیم یک کمی خنده داره.وقتی ما مجبور می شیم تولید زانتیا را به خاطر تامین نشدن قطعه یدکی شل کنیم یا انواع هیونداها نباید سر خودمونو گول بمالیم اگر کسی می خواهد بدونه چرا نمی تونیم هم قصه ش مفصله و بارها از طریق اهل فن بیان شده حقیر که پس از ده سال و اندی حمالی در صنعت مکانیک ترجیح می دم لال باشم ضمناٌ به میز هم آلرژی دارم پس خواهشا......
  • محمد IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    20 12
    همین قدر میدونم که لاشه اون هواپیما رو آمریکا به ایران نمیداد ...تازه اگه قرار بود نقص فنی داشته باشه یا 100 تا چیز غیر قابل پیش بینی به گفته خود آمریکایی ها باید منفجر میشد.ولی بحث تخصصی اون پای دوستان.
  • سحر(خطاب به بی نام) IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    36 36
    بابا خوبه تو یک مرکز زمینی و ماهواره ای رو یاد گرفتی!!! با کدوم سیستم مخابراتی اون پهباد رو ردیابی کردن؟؟سیستم کدینگ اونو از کجا بدست آورده بودن؟ از کدوم ماهواره نظامی کنترل میشد؟کد اونو از کجا بدست آوردن؟ الان سال هاست سیستم کدینگ مجموعه ماهواره های GPS رو که کاربرد عمومی هم داره و سالهاست هم داره کار می کنه در دسترس همه هست و هنوز هیچ کشوری نتونسته پیدا کنه چه برسه به ماهواره خاص نظامی...یک شبه به فناوری مواد نانو کربن و سیستم های کدینگ مخابراتی پیشرفته و علوم هوایی و ....غیره دست پیدا کردیم؟؟؟!!اما در ساختن یک هواپیمای دو موتوره ملخ دار در سطح استاندارد های جهانی عاجزیم...نمی دونم چرا بعضی ها با برادرانمون در کره شمالی در مطرح کردن بعضی ادعاها گوی سبقت رو ربودن...
  • بدون نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    21 3
    به هر حال این سوال باقی است که اگر ما توانسته ایم سیستم جی پی اس پهپاد را هک کنیم و سیگنالهای خودمون را به جای اون بفرستیم پس چرا پهپاد را کوبیده ایم زمین!!!! شاید خبر امریکا هم به اینصورت بوده که به دانشجویان و استادان دانشگاه تگزاس اجازه داده شده تا سیستم این هواپیما را هک کنند تا روزنه های نفوذش رو پیدا کنند. به این ترتیب جی پی اس آنرا ارتقا می دهند.
  • محمد IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    33 2
    پرایدم میتونن رو زمین بشونن آخه قیمتش داره به اندازه یه هواپیما میشه عامو ؟ من میگم چرا این متخصصین ایرانی یه کم به فکر ما بدبختها نیستن و یه ماشین خوشگل ارزون طراحی نمیکنند تا ما حس خودکم بینی مون پایین بیاد و به باور برسیم . همش چیزای آشغال طراحی میکنند ........
  • سینا IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    6 33
    مهم اینکه الان دسته ماست و تونستیم بهش نفوذ کنیم حتی جاهایی که قبلا بوده به نقل از وزیر دفاع پس ایرانی جماعت میتونه. دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست می یابند
    • بدون نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      19 1
      ... کی ( زمان ) به این دانش دست پیدا میکنند مهمه همین الانش با این همه پیشرفت بعد از چندین سال و به چندین برابر قیمت به دست مردم ایرانی میرسه مثال : در خارج از کشور دارن به اینترنت 4G مهاجرت میکنن در حالی که در کشور ما نه تنها 3G نیستش بلکه مردم دارن از اینترنت دیال آپ استفاده میکنن و خدا تومن هم پول اینترنت میدن
    • در جواب سینا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      6 2
      عزیزم اون دانش نیست اون فیلتر شکنه!
  • بهرام IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    5 19
    وی با بیان اینکه علت اینکه خیلی نمی‌توانیم راجع به این هواپیما صحبت کنیم این است که این هواپیما برای ما یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و حرف زدن ما یعنی دادن اطلاعات و نباید به راحتی آن را خرج کنیم، اما من در اینجا 4 کد می‌دهم که آمریکایی‌ها متوجه شوند ما تا چه حد به این هواپیما نفوذ کرده‌ایم. حاجی‌زاده ادامه داد: زیر مجموعه‌های این هواپیما برای پاره‌ای از کارهای فنی در اکتبر 2010 مطابق با 25 مهر 1389 در کالیفرنیا بوده، سپس این هواپیما در نوامبر 2010 مطابق با 28 آبان 1389 به قندهار آمده و پرواز داشته که ظاهرا در آن زمان یک سری اشکالاتی را همراه داشته که نتوانسته‌اند آن را برطرف کنند. این پهپاد همچنین دوباره در دسامبر 2010 پروازهایی در لس انجلس داشته و آنجا برای اینکه اشکالاتش رفع شود،
    • مهدی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      28 29
      بهرام جان اون آهن قراضه که هیچ استفاده ای هم نمی تونیم ازش بکنیم سرمایه ملی نیست، نخبه های مملکت و المپیادی ها این مملکت که دارن از مملکت فرار می کنن سرمایه های ملی هستند...تکنولوژی مداری و مدارات مجتمع اون هواپیما بقدری پیشرفته که شاید فقط کشورهایی مثل آلمان و روسیه و چین بتونن بعد از کلی نفر ساعت ازش سر دربیارن...ما دانشجوهای نخبمون که دستی در طراحی آی سی های نه چندان پیشرفته دارن، برای ساخت آی سی ها اونو به کشورهایی مثل تایوان و تایلند سفارش می دن...ما نتونستیم هنوز یک مادر بورد ساده کامپیوتر بسازیم حالا یه شبه در علم ریاضیات(رمزنگاری)، مواد(مواد کامپوزیت کرینی)، مخابرات، الکترونیک و ... سرآمد دنیا شدیم؟؟؟!!!اینگونه ادعاها فقط خوراک تبلیغاتی برای عوام الناس و افراد غیر مطلع است...
    • یاسمن IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      20 32
      خوب آی کی یو در هر سیستم هوایی مشخصات فنی هر هواپیمایی مثل تاریخچه و سوابق تعمیراتی(اورهال) اون درجایی از بدینه که قابل رویت باشه درج میشه... احتمالاً آمریکایی ها بخاطر اون مشکلاتی که برای هواپیما در قندهار پیش آمده و نتونستن انو رفع کنن اونو فرستادن ایران تا توسط بعضی برادارن متخصص رفع عیب بشه... بعضی روایت هایی که این روزه آدم می شنوه مرغ پخته رو به خنده می ندازه...مردم فکر نون شب و مایحتاج اولیه زندگی و کرایه خونه سر برج و پیدا کردن یه سر پناهن...و بعضی ها هم در حال هوای جنگ سرد و فضای فیلم های جنگ ستارها....
    • m IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      6 6
      اگر به بدنه واگنهای مترو هم نگاه کنی میبینی که تاریخ تعمیرات رو خیلی بزرگ و در جلو و عقب هر واگن درج کردند. حتی نوشتند تعمیرات سنگین در این تاریخ و تعمیرات سبک در فلان تاریخ! روی بدنه هواپیما هم همین طور می نویسن! بهتر نیست کمی فکر کنیم؟
  • mosi IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    10 8
    به خدا آدم لذت میبره نظر این کارشناسان رو خصوصا دوست عزیز کارشناس مخابرات رو میخونه.خوشحال آدم وقتی نظر چنین آدمای فهمیده و تحصیلکرده ای رو میشنوه.
    • بدون نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      5 6
      عزیزم از زور بیکاریه، نشستن تک تک کامتهارو خوندن مثبت منفی دادن، نظر کارشناسانه دادن و ... ، تمامی اطلاعات ارائه شده چه در متن خبر و چه در کامنتها خاله زنکی و سوخته است، کلا هممون در هر زمینه ای کارشناس هستیم و علاقه مندیم که این کارشناسیت خودمونو ثابت کنیم.
    • mosi IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      5 3
      عزیز بدون نام به هر حال اون کسی که نظر داده کارشناس ارشده و علمی نظر داده.نظرش هم قابل احترامه.
  • Moin IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    10 9
    سلام نظر ها برام جالبه . خبر آنلاین کامل توضیح نداده ، دوستان اگه یه سرچ کوچیک کنند ، متوجه می شند که هواپیما چطوری گمراه شده ، هیچی هک نشده ، نه ایرانی های عزیز ، و نه خود آمریکایی ها ، سینگال های جی پی اس بدون رمز نگاری به این هواپیما ها می رسه ، بنا بر این راحت می شه جمینگ کرد و سینگال جعلی فرستاد براشون . اون هایی که هم دارند سنگ دانش و تکنیک مهندسان ایرانی رو به سینه می زنند ، یادشون نره که برداران روس و چین چه کمک های زیادی دارند به ما می کنند ، حالا فوق اش اندازه N برابرش ازمون امتیاز می گیرن ، اما خب ، خوبه که باشه ، برای این مانور های خبری ، لازمه .
  • رامین IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    7 1
    ما ایرانیا فقط ادعاییم جه تحصیل کردمون چه بیسوادمون . واقعا بابت تمام کامنتای بالا متاسفم . خیلی کم پیش میاد واقع بینانه در مورد مسیل قضاوت کنیم . خدای کوبیدن همدیگه هستیم . ادعا ادعا ادعا
  • فرخ AU ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    7 2
    خبری که شما منتشر کردید تحریف شده بود. اصل خبر اینه : یک استاد دانشگاه و تیمش نشون دادن که سیستم سیگنالینگ پهباد هایی که قراره آمریکا مجوز بده تا برای مصارف غیر نظامی و توسط شرکت های خصوصی ،روی خاک آمریکا پرواز کنن در معرض سوء استفاده احتمالی تروریست ها هستند.بعنی مثه 11 سپتامبر ممکنه بکوبنشون به ساختمانها.توضیح داده بود که حتی شرکت های پستی مثه FedEXدنبال هواپیماهای پستی بدون خلبان هستن.استاد این کار رو با یک آزمایش نمایشی از تکنیک spoofingروی یکی دو هواپیما و هلیکوپتر مدل انجام داد و گفت که اتفاقآ خرید قطعات التکرونیکش 1000 دلار هم خرج بر نداشته(که البته به معنای ساده بودن طراحی مدار هاش نیست لزومأ).کدینگ سیگنالهی این پهباد ها شناخته شده و بدون رمز گذاری بود (بر خلاف predator ها ).
  • افشين10 IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    5 1
    ايراني جماعت كارش فقط كپي برداريه...امريكاييهاي بد (!!!!)ابتكار و خلاقيت دارن و روي فكر ها سرمايه گذاري ميكنن.اگه ميگي اونا مغز ها رو ميدزدن من ميگم خوب ميكنن!وقتي نتوني نابغه هارو بكار بگيري بايد اونا رو كادو بگيري بفرستي بيرون.
  • بدون نام A1 ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    3 0
    نظریه علمی من وقتی انسانی در یک کشور دیگر به دانشی دست یافت دلیلی ندارد ما به دانش بالاتری از آن دست پیدا نکنیم همچنین بالعکس
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    1 0
    همیشه تولیدعلم تصاعدعددی داره ولی تسلط براون علم ازتصاعدهندسی برخورداره دههاسال توآزمایشگاههاولابراتوارها کارمیکنن تا به موضوعی دست پیدامیکنن ولی ظرف چندساعت میشه همین یافته رابه یه گروه کاکاربلدان رشته هستن اموزش داد پس لرومانباید الان ماماشین بخارشروع کنیم تابفضا برسیم میشه بابرنامه ریزی واعتمادبنفس جهشی به لبه های علم وفن آوری رسید.اتفاقا من هم تعجب میکنم ولی نه ازساخت پهپادهابلکه چراباوجوداینهمه جوانان تحصیلکرده ونخبه زودترازاینهاوبه بالاترازاینهانرسیدیم من جوان زیرسی سالی رامیشناسم که خیلی بیشترازاین پهپادراساخته وفروشنده بعضی ازاین محصولات هم هست اتفاقا وزارت دفاع هم ازمحصولات ایشان بهره میبرد
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 2
    حتمادوستان نظرشونه ما توهم زدیم و ویت کنگها با یک کلاشینکوف ویک وعده برنج خام غذا نتونستن امریکاییهاراکه بمبهای شیمیایی وناپالم هم استفاده کردن راباتحمیل بیش از50هزارکشته مجبوربه تسلیم کنن؟!!!! امریکاییهاخودشون اعتراف نکردن عراق رابادلارامریکایی وجان سربازانشان گرفتیم واسیرتاکتیکهای ایرانیهاشدیم ودودستی تقدیم به انهاکردیم؟!!! هرکشوری الویتهایی برای بقای خودش دارد مثلا امریکاییها هیچوقت ازاینکه نمیتونن فرش دست باف عین ماایرانیهاتولیدکنن زانوی غم بغل نمیکنن واحساس حقارت نمیکنن ویا اگرنمیتونن مثل ما صنایع دستی داشته باشن!! ماایرانیها دوست داریم هممون سه تاماشین سواری توپارکینگ خونمون داشته باشیم باواردات که نمیتونیم چون اینقد دلارنداریم پس بایدباتولیدداخلی ونیمبندقناعت کنیم ویاکلانداشته باشیم
  • حامد از اصفهان A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    1 1
    (تکرار)پهپادهای پیشرفته و نمونه های جدید دارای دستوری هستند که به آن "بازگشت به خانه" گفته می شه. هنگامی که پهپاد از مرکز کنترل این دستور رو دریافت می کنه و یا هنگامی که کلیه ی ارتباطاتش با مرکز کنترل رو از دست می ده این دستور رو اجرا می کنه. در این دستور چند روش برای برگشتن خودکار وجود داره که اولین آن gps هست. حالا برای نشاندن rq170 باید چند تا کار انجام بشه. 1. موقعیت لحظه ای پهپاد رو داشته باشیم.(سخت ترین کار همینه). 2. کلیه ی لینک های ارتباطی پهپاد رو شناسایی کرده و با پارازیت از کار بندازیم(مثل ارتباط link16 ماهواره ای) حالا پهپاد دستور "بازگشت به خانه" رو اجرا میکنه. 3. یک منطقه ی صافی برای فرود انتخاب بشه و با دستکاری سیگنالهای ضعیف ماهواره های gps ، سیگنالهایی رو به پهپاد(ادامه دارد
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    1 0
    قسمت جدید سریال 24 به این مساله اختصاص داره.