ایسنا نوشت:

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: افراط در نوشيدن نوشابه‌هاي گازدار بدون قند به علت استفاده از قندهاي صناعي در آن، فرد را مستعد ابتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارش و خون مي‌كند.

دكتر ايرج خسرونيا افزود: از قندهاي صناعي در توليد شيريني‌هاي ويژه بيماران ديابتي استفاده مي‌شود بنابراين آنان نيز نبايد در خوردن اين شيريني‌ها افراط كنند چون ممكن است مبتلا به سرطان‌هاي دستگاه گوارش شوند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: افرادي كه در تابستان در فضاي باز كار مي‌كنند نسبت به اشخاص ديگر به مايعات بيشتري احتياج دارند و نياز بدن خود را با نوشيدن آب معدني و نوشيدني‌هاي گازدار تامين مي‌كنند اما متاسفانه برخي از آنان از مايعاتي مانند آب زرشك كه در كنار چهارراه‌ها فروخته مي‌شود استفاده مي‌كنند. اغلب اين مايعات آلوده هستند و ننوشيدن آنها بهتر از مصرف كردن آنهاست چرا كه در صورت آلوده بودن اين نوشيدني‌ها ممكن است فرد دچار بيماريهاي دستگاه گوارش شود.

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي تاكيد كرد: گاهي اوقات افراد براي جبران آب از دست رفته بدن خود از نوشابه‌هاي گازدار بسيار زياد استفاده مي‌كنند و اين كار باعث افزايش قند خون، چاقي، تنگي عروق و پرفشاري خون مي‌شود و گاز كربنيك موجود در نوشابه‌ها موجب ابتلاي فرد به بيماريهاي دستگاه گوارش مي شود.

خسرونيا تصريح كرد: نوشابه‌هاي گازدار حاوي كافئين هستند و افراط در نوشيدن آن‌ها فرد را معتاد به مصرف اين دسته از نوشابه‌ها مي‌كند. از سوي ديگر نوشابه‌هاي گازدار باعث ابتلا به پوكي استخوان مي‌شود.

وي به افراد توصيه كرد كه در فصل گرما براي جبران آب از دست رفته بدن خود به علت تعريق از آب بهداشتي استفاده كنند در غير اين صورت آب معدني مصرف كنند.

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي افزود: افرادي كه در تابستان بسيار عرق مي‌كنند و حجم ادرار آنها زياد است، سديم و پتاسيم زيادي را دفع مي‌كنند. همين امر باعث افت فشار خون آنان مي‌شود بنابراين بايد مايعات كافي بنوشند.

خسرونيا در ادامه گفت: اگر احساس گرمازدگي كرديد لازم است به آب، قند اضافه كنيد اين در حالي است كه بيشتر افراد بر اثر تعريق آب از دست مي‌دهند و مي‌توانند نياز خود را از طريق نوشيدن آب ميوه و آب معدني جبران كنند.

وي افزود: متاسفانه برخي از آب ميوه فروشي‌ها در تهيه آب ميوه نكات بهداشتي را رعايت نمي‌كنند و با دست‌هاي آلوده و بدون دستكش به ميوه‌ها دست مي‌زنند و حتي برخي از آنها آب ميوه‌هاي نشسته را مي‌گيرند و در اختيار مردم قرار مي‌دهند.

خسرونيا در پايان تاكيد كرد: استفاده از آب ميوه‌هاي آلوده باعث ابتلا به بيماري‌هاي روده‌‌اي، استفراغ، اسهال، سرگيجه، بي‌حالي و تب مي شود. اگر بيماري فرد با استراحت بهبود پيدا نكرد واسهال و استفراغ او برطرف نشد بايد به پزشك مراجعه كند چون بدن بيمار بر اثر اين دو عارضه، آب زيادي را از دست مي‌دهد علاوه بر آن كلسيم، سديم و پتاسيم بدن او كاهش مي‌يابد و ممكن است در صورت انجام نشدن اقدامات درماني به بيماريهاي كليوي دچار شود.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =