دبیر جشنواره نمایش عروسکی تهران به خبرآنلاین می‌گوید قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی در رقابتی نابرابر، مقابل شخصیت‌های داستانی و نمایشی غرب رنگ باخته و فراموش شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، اردشیر صالح‌پور که دو دوره است سکان مدیریت جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک را به دست گرفته، هشدار می‌دهد به دلیل عملکرد اشتباه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و غفلت هنرمندان، بچه‌های ایران از فرهنگ خودی دور افتاده‌اند.

 

دبیر جشنواره نمایش عروسکی تهران برای مثال به قصه قدیمی و زیبای «ماه پیشونی» اشاره می‌کند که به دلیل بی‌توجهی، میدان رقابت را به داستان مشابه غربی‌اش باخته است. این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: «با اینکه بین این دو داستان شباهت‌های زیادی وجود دارد و از جهتی حتی قصه ایرانی دارای وجوه خیالی و فانتزی پر رنگ تری است، اما امروز در حالی که همه فرزندان ما «سیندرلا» را می‌شناسند، کمتر کسی نام «ماه پیشونی» به گوشش خورده است.»


صالح‌پور در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: «وقتی شخصیت‌های نمایشی و کارتونی چون سوپرمن، بتمن، لاک‌پشت‌های نینجا، شرک، اسکوبی دو، آواتار، آلوین و سنجاب‌ها و... ذهن کودکانمان را مشغول کرده‌اند، در واقع دارند ناتوانی ما را نشان می‌دهند.»


این پژوهشگر ادامه می‌دهد: «در مقابل دیگر کشور‌ها، ما برای ارائه فرهنگ و هویت خودی کاری نکرده‌ایم و حتی توانایی‌های قبلی خود را هم از دست داده‌ایم. برای مثال امروز حتی پدر و مادرهای ایرانی قصه‌های قدیمی را بلد نیستند تا آن را به طور شفاهی هم شده به کودکان خود منتقل کنند.»


او تنها راه مقابله با این مشکل را در آن می‌داند تا با رویکردی جدید به سراغ حکمت‌ها، افسانه‌ها و قصه‌های قدیمی ایران برویم و آن‌ها را در قالب‌های نو و متنوع ارائه نماییم.


صالح‌پور توضیح می‌دهد: «ابتدا باید قصه‌های محلی را ملی کرد و در ‌‌نهایت با تکیه بر هویت ایرانی، آن‌ها را برای ارائه به جهانیان در قالب‌های جدید ریخت.»


این نویسنده و مدرس تئا‌تر می‌افزاید: «در حوزه نمایش‌های عروسکی، از آنجا که کشور ما پیشینه‌ای طولانی در عرصه ساخت پیکرک و عروسک دارد و از قصه‌ها و اسطوره‌های جذاب هم بهره‌مند است، می‌توان کارهایی در خور و شایسته در سطح جهان ارائه کرد.»


اردشیر صالح‌پور تاکید می‌کند: «در دو سال گذشته، توجه به فرهنگ و هویت ایرانی را شعار جشنواره نمایش عروسکی قرار داده‌ایم تا به تدریج بتوانیم داشته‌های فرهنگی خودمان در این عرصه را احیاء و آن‌ها را به زبان هنری و تکنیکی روز دنیا ارائه دهیم.»


چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک از شنبه دهم تیر آغاز شده و تا 15 تیر به کار خود ادامه خواهد داد.


در این جشنواره، 53 نمایش عروسکی از ایران و هشت کشور در تالار‌های تئا‌تر و فضای‌های باز شهر تهران اجرا خواهد شد.

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =