فارس نوشت:

رئیس اورژانس کشور گفت: اورژانس پیش بیمارستانی کشور امکان پوشش و ارائه خدمات زمینی به مصدومان تصادف در 170 هزار کیلومتر جاده فرعی و روستایی را ندارد و در مجموع حدود 60 درصد حوادث ترافیکی کشور را پوشش می دهد.

غلامرضا معصومی افزود: مهمترین مشکل اورژانس کشور کمبود مالی و نیروی انسانی است اما در سالهای اخیر با مصوبه دولت، اورژانس پیش بیمارستانی کشور رشد چشمگیری داشته است به بیش از 2 هزار پایگاه اورژانس جاده‌ای رسیده‌ایم و بیش از 90 درصد حوادث ترافیکی در جاده‌های اصلی و شهرها توسط اورژانس کشور پوشش داده می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله اصلی اکنون پوشش جاده‌های فرعی و روستایی است که تاکنون اورژانس کشور تکلیفی در این زمینه نداشته است، زیرا جاده‌های اصلی کشور حدود 13 هزار کیلومتر هستند که 85 درصد ترافیک کشور در آنها جریان دارد اما برای 120 هزار کیلومتر جاده روستایی و با احتساب جاده‌های فرعی به 170 هزار کیلومتر می رسد در حالی که کمتر از 15 درصد ترافیک کشور را دارد، پوشش زمینی اورژانس ‌منطقی، عقلانی و عملی نیست.

معصومی گفت:‌ البته انجام این کار مصوبه دولت در طرح فراگیر پوشش اورژانس جاده ای و مصوبه محرومیت زدایی است اما بارها اعلام کرده‌ایم که ایجاد پایگاه جدید و پوشش زمینی این جاده‌ها نه از نظر اعتباری و نیروی انسانی، نه تجهیزات و نه امنیتی امکانپذیر نیست.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد:‌ برنامه پیشنهادی وزارت بهداشت استفاده و تقویت ناوگان هوایی اورژانس کشور است به طوری که هر پایگاه امداد هوایی بتواند شعاع 150 تا 200 کیلومتری را پوشش دهد، به این ترتیب هم امکان تأمین نیرو و امنیت این پایگاهها میسر است و هم هلی کوپترهای اورژانس می تواند در جاده،‌دشت، کویر و مناطق صعب العبور همه جا خدمت رسانی کند.

وی در مورد میزان پوشش اورژانس کشور توضیح داد: با توجه به اینکه آمار حوادث غیر تراقیکی مثل ضربه، چاقو خوردگی و سقوط را نداریم نمی‌توانیم آمار کلی اعلام کنیم و فقط در مورد حوادث ترافیکی آمار داریم.

معصومی گفت: از مجموع کل حوادث ترافیکی در جاده های شهری و روستایی حدود 60 درصد حوادث با حضور مأموران اورژانس پوشش داده می‌شود اما حدود 44 درصد حوادث ترافیکی در جاده های فرعی و روستایی رخ می دهد که تاکنون اورژانس کشور در مورد آنها تکلیفی نداشته و حضور مستقیم نداشته است.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: اگر هم بخواهیم نسبت بیمارانی که به وسیله آمبولانس اورژانس کشور به بیمارستان منتقل می شودن به کل بیمارانی که در اورژانسهای بیمارستانها حاضر می‌شوند به دست آوریم می‌توان گفت،‌حدود 20 تا 25 درصد بیماران بد حال به وسیله آمبولانسهای اورژانس 115 به بیمارستانها می‌رسند.

وی افزود:‌ البته اگر کل بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستانها از جمله بیماران سرپایی و غیر بدحال را هم در نظر بگیریم با توجه به اینکه اکثر این بیماران سرپایی و غیر اورژانسی اساساً تماسی با اورژانس 115 ندارند و خدمات رسانی به آنها جزو شرح وظایف اورژانس نیست،‌ بین 5 تا 6 درصد کل مراجعه کنندگان به اورژانسهای بیمارستانها را اورژانس 115 منتقل می‌کند.

301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =