۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۶

بیکار شدن و هم‌چنین مرگ یکی از بستگان نزدیک هم می‌تواند منجر به بیماری آسم شود اما شدت تأثیر آن مانند تنش‌های عصبی مداوم نیست.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد عصبی که دائماً دچار هیجانات روحی و احساسی می‌شوند خطر ابتلا به آسم را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. هم‌چنین افرادی که در روابط خانوادگی خود دچار مشکل و تنش هستند و یا بحران‌های روحی مانند طلاق را تجربه کرده‌اند ممکن است به آسم دچار شوند.

تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد استرس مداوم و مزمن می‌تواند سطح هورمون‌های بدن آن‌ها را تغییر داده و با ایجاد تورم در مسیر تنفسی نفس کشیدن را در آن‌ها با مشکل روبه‌رو کند.

دانشمندان معتقدند همین موضوع در مورد انسان‌ها هم صادق است و این خصوصیات رفتاری می‌تواند اثرات مشابهی روی تنفس آن‌ها داشته باشد.

دکتر آدریان لوئربروک از دانشگاه هیدلبرگ در آلمان سعی کرد با انجام تحقیقاتی به رابطه بین عصبی بودن، داشتن زندگی پراسترس و پرتنش و بروز مشکلات تنفسی مانند آسم پی ببرد. برای انجام این کار آن‌ها تحقیقی را روی 5 هزار و 114 زن و مرد که بین 40 تا 65 سال سن داشتند انجام ادند.

در همان اوایل طرح تحقیقاتی آن‌ها به رابطه بین داشتن آسم و عصبی بودن در مردان و بیکاری و آسم در هر دو جنس پی بردند. در زنان داشتن مشکلات در روابط زناشویی اثرات بیش‌تری روی داشتن زندگی پر استرس و در نتیجه ابتلا به آسم داشت.

این بررسی‌ها نشان داد افراد عصبی نسبت به افرادی که دارای خصوصیات رفتاری و خلقیات آرام‌تری هستند با احتمال سه برابر بیش‌تر به بیماری‌های تنفسی مانند آسم دچار می‌شوند.

هم‌چنین مشکلات و تنش‌های خانوادگی مانند طلاق می‌تواند خطر ابتلا به آسم را تا دو برابر افزایش دهد که همه این عوامل نشانگر وجود رابطه قوی بین شرایط روحی و بروز بیماری‌های جسمی دارد.

بیکار شدن و هم‌چنین مرگ یکی از بستگان نزدیک هم می‌تواند منجر به بیماری آسم شود اما شدت تأثیر آن مانند تنش‌های عصبی مداوم نیست.

آسم بیماری‌ای است که در طی آن مسیر تنفسی بدن انسان دچار تورم شده و به این ترتیب فضای کافی برای عبور هوا کاهش پیدا می‌کند. این بیماری تقریباً 7 درصد از جمعیت آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است و تخمین زده می‌شود بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا هستند.

سالانه نزدیک به 4 هزار در کشور آمریکا به دلیل ابتلا به بیماری آسم جان خود را از دست می‌دهند.

از علائم معمول این بیماری می‌توان به سرفه‌های شبانه، تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه اشاره کرد. علائم این بیماری می‌توانند به مرور زمان بدتر شده به طوری که در موارد حاد نفس کشیدن برای فرد مبتلا به شدت مشکل شده و زندگی عادی او را به طور کامل دستخوش تغییر قرار دهد.

رویترز، 29 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =