با استفاده از روایات اسلامی، قطعی و مسلم است که امام زمان (عج) از فرزندان امام حسین (ع) است.

چنانکه حذیفه، از پیغمبر اکرم (ص) روایت می کند که فرمود: «اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نمانده باشد، خدا آن روز را طولانی گرداند تا مردی از اولاد مرا، که همنام من است برانگیزد، سلمان عرض کرد: یا رسول الله! از کدام فرزندانت به وجود می آید؟ پیغمبر (ص) دست مبارکش را بر حسین زده فرمود: از این.

و نیز ابو وائل گوید: حضرت علی (ع) به فرزندش حسین (ع) نگاه کرد و فرمود: این پسرم آقا و سید است چنانکه خدا او را آقا و سید نامیده! و از پشت او مردی همنام پیغمبر (ص) و شبیه آن حضرت در خلقت و اخلاق بیرون آید که در وقت غفلت مردم، و ضایع شدن حق و ظهور ظلم و ستم، خروج کند. به خدا سوگند، اگر خروج نکند (و شمشیر به دست نگیرد) گردنش را می زنند. از خروجش ساکنان آسمان خشنود شوند و زمین را از عدل و داد پر کند چنانکه از ظلم و ستم پر شده باشد.» "

روایات اندکی نیز وجود دارد که امام زمان (عج) از فرزندان امام حسن مجتبی معرفی نموده اند. مثلا در همین روایت امیر المؤمنین (ع) جای حسین، حسن آورده شده است. اما بعید نیست که احادیث حاکی از اینکه مهدی از اولاد امام حسن (ع) است، ساختگی باشد. زیرا عوامل جعل آن به همان عوامل سیاسی شباهت دارد که بنی عباس را به جعل احادیثی مبنی بر اینکه مهدی از اولاد عباس است وادار ساخته است.

یکی از عوامل این است که فرزندان امام حسن (ع)، به منظور تشکیل حکومت به استفاده از آن متوسل شدند. و اما اینکه به چه دلیل حضرت مهدی (عج) از فرزندان امام حسین (ع) است نه امام حسن (ع)، و اصولا چرا از فرزندان امام مجتبی (ع) کسی به امامت نرسید؟ در روایات نکات و دلایلی به چشم می خورد که بدان اشاره می شود. ضمن اینکه باید توجه داشت که این مسئله از مصالح الهی است. چنانکه امام رضا (ع) در پاسخ به این پرسش که: چرا امامت در فرزندان حسین قرار گرفت نه در فرزندان حسن فرمود: «زیرا خداوند خواسته است که از فرزندان حسین (ع) باشد و از فرزندان حسن (ع) نباشد و خداوند هیچ گاه از آنچه انجام می دهد مورد سوال قرار نمی گیرد.» .

در روایت دیگری امام صادق (ع) به وضع موسی و هارون علیهما السلام اشاره کرده و علت این مسئله را بدانها تشبیه نموده است. چنانکه هشام بن سالم از آن حضرت سوال کرد: امام حسن (ع) افضل است، یا امام حسین (ع)؟ امام صادق (ع) فرمود: حسن، عرض کرد: پس چرا امامت بعد از حسین در فرزندان او است، نه فرزندان حسن (ع)؟ فرمود: خداوند متعال دوست داشت که سنت موسی و هارون را در رابطه با حسن و حسین علیهما السلام نیز قرار دهد. آیا نمی بینی که موسی و هارون هر دو پیامبر بودند، همان طوری که حسنین (ع) هر دو امام هستند؟ و خداوند عز و جل، نبوت را در فرزندان هارون قرار داد نه در فرزندان موسی، اگر چه موسی از هارون برتر بود...». و این روایت نیز بر مصلحت و حکمت الهی دلالت دارد.
ناگفته پیداست که هیچ یک از امامان معصوم علیهم السلام، بر دیگران فضیلت و برتری معنوی ندارد، هر چند برای امیر المؤمنین (ع) در برخی از روایات، نوعی برتری مشاهده می شود؛ و لذا مراد از برتری امام حسن از امام حسین (ع)، نمی تواند برتری معنوی باشد.

منابع: کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص 116 ". ذخائر العقبی، محب الدین طبری، ص 136  -
/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    40 4
    اینا همه میدونند که پسری از امام حسن به امامت نرسید وامام سجاد پسر امام حسین به امامت رسید
  • سید محمد مهدی منتظرالقائم CO ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    63 2
    با سلام طبق اسناد تاریخی امام علی بن الحسین سجاد علیه السلام با دخترعموی خود فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام ازدواج نمود و ثمره ازدواج آنها حضرت امام محمدباقر علیه السلام است. پس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم از نوادگان امام حسن مجتبی و امام حسین علیهما السلام. مادر امام باقر علیه السلام زن مجلّله و مکرّمه ای است بنام فاطمه و کنیه اش ام عبدالله، او دختر امام حسن مجتبی علیه السلام است، بنابراین چون جدّ پدری امام باقر، حضرت امام حسین علیه السلام است و جدّ مادری آن حضرت امام مجتبی علیه السلام، لذا به امام باقر می گویند هاشمی و علوی و چون بقیه امامان دوازده گانه شیعه از اولاد امام باقر علیه السلام اند بنابراین همه آنها هم حسنی هستند و هم حسینی، صلوات الله علیهم اجمعین.
    • م IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
      15 2
      منم مي خواستم حرف شمارو بگم ديدم شما بهتر گفتي ممنونم و موافقم با شما مويد باشيد و ملتمس دعا