همزمان با شروع ثبت نام تندر فیس‌لیفت توسط سایپا، ایران خودرو بار دیگر ثبت نام رانا را آغاز می کند تا کمبود نقدینگی خودروسازان بار دیگر علنی شود.

رسول شقاقی: اگر گفته شود برنامه افتتاح خط تولید رانا در ایران خودرو بهانه‌ای بود برای نجم‌الدین و پوستین‌دوز تا کارگروه حمایت از تولید را در عالی‌ترین سطح داخل شرکت خودروسازی برگزار کنند تا مشکلاتشان به گوش حاکمیت برسد گزاف نیست. آنها در آن جلسه مصوبه دریافت دو هزار میلیارد تومان وام را گرفتند. بررسی عمیقی نیاز نیست؛ تولید در بهار 36 درصد کاهش یافته و این برخلاف روال بیست سال گذشته صنعت خودرو کشور است. چه اتفاقی افتاده ؟ ایران خودرو از پیش‌فروش رانا نقدینگی تامین می‌کند و سایپا با پیش‌فروش تندر فیس‌لیفت. سایپا فروش سهام سایپا کاشان را نیز در برنامه دارد. حالا پول نقد حرف اول و آخر را می‌زند.

  این نتیجه بی‌توجهی به ریشه‌های بحران است. سه سال پیش پول نقد حرف اول قطعه‌سازان بود. شاید اگر ریشه‌های بحران آن موقع مورد توجه قرار می‌گرفت حالا خودروسازان زیر بار فشار منتقدان برای دریافت دو هزار میلیارد تومان وام نبودند. چه باید کرد؟ بیش از سه ماه از سال می‌گذرد و حالا نگرانی از کارگران شرکت‌های قطعه‌سازی به کارگران شرکت‌های خودروسازی رسیده است. تعطیلی شیفت‌ها عادی شده و آخر هفته، جاده مخصوص سوت و کور است. پیشنهاد خودروسازان تامین نقدینگی برای گردش پول و پرداخت تعهدات است. آن‌ها در پرداخت طلب‌های قطعه‌سازان داخلی وضعیت نامطلوب و حتی بحرانی دارند. در خرید خارجی قطعات نیز اگر از نرخ دلار بگذریم به دلیل تحریم‌های بانکی و سیاسی، خریدهای نقدی و واسطه‌ای را جایگزین کرده‌اند که به معنی پول نقد بیشتر به جای پول نسیه کمتر است. مدیران مالی بیشتر از مدیران تولید و کیفیت در دفتر مدیرعامل هستند و حالا پول نقد حکم طلا را دارد.

 با این حساب اگر مخالفان فریاد بزنند ایران خودرو و سایپا بازار داخلی انحصاری دارند و اگر رئیس بانک مرکزی پول نقد را حلال مشکلات صنایع نداند، باز هم دو هزار میلیارد تومان در برنامه پرداخت قرار خواهد گرفت. هیچ دولتی دوست ندارد کارنامه تولید خودرو در آن سیاه باشد. پول در راه است و بحران به زیر خاکستر خواهد رفت تا بار دیگر برکشد. می‌ماند یک سوال؛ چه کسی تضمین می‌کند آتش زیر خاکستر سرد خواهد شد؟ باید فکری اساسی تر کرد.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    98 16
    من نمیدونم ما ایرانی ها کی میخواییم بفهمیم که نباید از این شرکت ها چیزی بخریم!!!
    • بدون نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      23 2
      وقتی که شما معنی انحصار طلبی و کالای بدون رقابت رو فهمیدی!
    • مجید.ح IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      3 25
      دوست عزیز حتما باید برویم از شرکت های چینی ماشین های بنجل وارد کنیم تا در این کارخانه ها هم بسته شود ؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      9 0
      از كجا بخريم؟ شما يه جا نشون ما بده تا بخريم برادر ما محكوميم به خريد مثل قبل ها كه محكوم به خريد سيم كارت 1 ميليوني بوديم وقتي همراه اول بدون هيچ منطقي مردم رو ميمكيد چون كس ديگه اي وجود نداشت الان هم دقيقا همون قضيه هست درسته ظاهرا 2-3 تا شركت هست ولي اينا همشون....
    • بدون نام IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      5 0
      متاسفانه به خاطر گمرکی 90 درصدی و عوارض و مالیات 30 درصدی، برای واردات خودرو، چیز دیگری نمیتوانیم بخریم.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    16 1
    سایپا و ایران خودرو اگر سالی حداقل30 تومان از سودشان را افزایش سرمایه می دادند در ظرف سه سال 100درصد افزایش سرمایه و بیش از 1000 میلیارد تومان پول دست خودشان را می گرفت و آنهم پول خودشان بود و نیازی به پس دادن آن و بهره پرداختن برایش نداشتند
  • بدون نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    17 31
    آقای بدون نام:بدون که اگه صنعت خودرو تو ایران تعطیل بشه این یعنی بیکار شدن همزمان حداقل 2 میلیون نفر آدم متخصص و فنی و تکنسین و...و از نون خوردن افتادن 8 میلیون نفر(با احتساب خانواده ها) و تمام اینها یعنی یک فاجعه ملی
    • مهدی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      26 1
      پس چرا صنعت نساجی و صنایع وابسته به اون که بومی کشورهایی مثل ما هستند چند ساله فلج شدند کسی نمیگه فاجعه ملی و از این وامها هم خبری نیست. برو آمار بگیر از صنایع ببین نساجی و کشاورزی چند برابر خودرو تو این مملکت شاغل داره. ; کی گفته 8 میلیون از خودرو نون میخورن اگه اینجوره پس 60 میلیون هم از کشاورزی نون میخورن لابد !!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    15 3
    دولت بايد دست از سر صنعت خودرو برداره
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    15 2
    تندر 90 که 15، 16 میلیون بود الان صحبت 19 میلیونه! چرا باید اینجوری باشه ، مصرف کننده بدبخت چه گناهی کرده که باید با هزار بدبختی پول و وام و غیره جور کنه و بعد پول بریزه توی جیب این خودرو سازها و از اونها بدتر توی جیب دلالهایی که به اسم نمایندگی باز شده؟!! به هر صورت اگر نگاه کلان و اساسی وجود داشت، به مهلتهایی که به این 2 خودروساز انحصارطلب داده شده، پایان داده میشد و درهای کشور به روی محصولات درجه 1 جهانی باز میشد. بابا مردم ما لیاقتشون خیلی بالاتر از این حرفها و این ماشینهاست. این تندر نودی که الان اینقدر توی بورسه به خاطر اینه که یه خرده کیفیت داره، در حالیکه توی کشورهای دیگه همین کشورهای جهان سوم رو میگم اصلا بهش نگاه هم نمیکنند. تا کی به بهانه 2 میلیون کارگر و غیره 75 میلیون آدم باید
  • بي نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    6 35
    من نمي دونم چرا همه سعي دارن به صنعت خودرو حمله كنند!!! اگر يك صنعت داخل كشور باشد كه درست عمل كرده باشد و بايد به آن كمك كرد آن هم صنعت خودرو است .
    • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      17 0
      چرا که نه ! ماشینهای 2-3 دهه قبل رو با 2-3 برابر قیمت به مردم انداختن ! چه مشکلی داره؟
  • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    25 4
    ادامه مطلب : تا کی به بهانه 2 میلیون کارگر و غیره 75 میلیون آدم و مردم کل کشور باید تاوان پس بدهند. بابا اقتصاد یک علمه و یک اصولی داره که بر اساس همان منطق عمل میکنه. در دنیا سالهاست که این مسائل حل شده، قوانین ضد انحصار دارند و میدونند که انحصار یعنی فساد، یعنی طلبکار مردم بودن ، یعنی عملکرد ضعیف داشتن، یعنی کیفیت پایین، یعنی عدم رقابت و غیره.... پس امیدواریم مسئولان کشور با کار کارشناسی تصمیمات درست و منطقی به دور از احساسات اتخاذ کنند در هر زمینه ای از جمله همین 2 خودروساز انحصار طلب بی کیفیت.
  • احمد EU ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    26 5
    آقاي بدون نام متاسفانه جان 70 ميليون ايراني فداي اين دو ميليون شده با اين خودروهاي بي كيفيت و غير استاندارد
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    4 29
    اگر از توليد كننده داخلي حمايت نشود از چه كسي حمايت شود؟!!!
    • بدون نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      0 0
      از سرمایه داران و پول دارها
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    6 13
    صنعت خودرو با قطعه سازان در ارتباط است و آنها نيز با صنايع مادري همچون فولاد، ذوب آهن و غيره بنابراين عمق فاجعه بيشتر از اينهاست!!!
  • نادری IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    16 1
    پارس خودرو مگان را ظرف یک هفته از 34 تومان به 44 تومان میرسونه و میگه رنو تحریم را رد کرد و همکاریش رو بیشتر از قبل ادامه میده شما بگید چرا مگان صفر تو نمایندگی ها با قیمت 44 موجوده اما با قیمت 36 غیر ممکن مگه اینها نماینده رسمی نیستن
  • بدون نام US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    4 2
    فعلا كه پول را گرفته اند و هيچ خبري از تحويل ماشين هاي ثبت نامي نيست.
  • پیکان چراغ بنزی IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    7 0
    تقصیر خودمونه که داریم این خودرو های بی کیفیت رو میخریم اگه خرید نکنیم مجبور میشن درست و حسابی تولید کنن وقتی هر اشغالی رو با هر قیمتی میخریم حق اعتراض هم نداریم
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    6 0
    مقصر اصلی و صد در صد خومونیم - اگه الان بیان پراید یا پژو رو بدون چهار تا چرخ و رنگ بدنه به ما بدن با چند میلیون بیشتر باز میریم تو صف واسه پیش خرید
  • امین IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    6 1
    به قول دوست عزیزی : "ما ایرانیها با تفکر اینکه هنر نزد ایرانیان است و بس، هر آشغالی تولید می کنیم و می گویم عجب چیزی شده دست مریزاد" آخه تا کی باید بابت ماشینهای دهه 50-60 پول بدیم؟! من به شخصه ماشین چینی خریده ام ولی هرگز پولمو به خودرو ساز وطنی نمی دهم چون اگر بدهم بهش خیانت کردم.