این جنگل انبوه نتیجه عکاسی از کلاف‌های عصبی درون مغز با بزرگنمایی 4000 برابر است. بدر رشید از دانشجویان دانشگاه ملی ایرلند با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی ابتدا عکس سیاه‌وسفید را تهیه و آن‌را رنگ‌آمیزی کرده است.

محبوبه عمیدی: این جنگل گرمسیری جایی نیست که بتوانید در آن پا بگذارید. درخت‌های به هم پیچیده این جنگل را سلول‌های عصبی مغز یک خوک ایجاد کرده که در مقیاس بزرگ‌تر عکاسی و رنگ‌آمیزی شده‌اند. این سلول‌ها بخشی از منابع پژوهشی هستند که برای شناسایی آسیب‌های مغزی ناشی از وارد شدن ضربه‌ای سخت به جمجمه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش نیوساینتیست، میشل دسترید، متخصص ریاضیات کاربردی دانشگاه ملی ایرلند و همکارانش نمونه‌های متعددی از مغز دام را از کشتارگاه‌های محلی جمع‌آوری کرده‌اند تا اثر نیروی ضربات سخت را بر ماده مغزی مورد بررسی قرار دهند. این محققان با هدف بهبود شیوه‌های درمانی مجروحانی که دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند از این نمونه‌ها و سیگنال‌های  الکتریکی که درون آنها ردوبدل می‌شود، برای ایجاد مدل‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.  

جنگلی از کلاف‌های عصبی

این عکس در هنگام انجام این آزمون‌ها توسط بدر رشید، یکی از دانشجویان این دانشگاه گرفته شده است. او برای اینکه ببیند ماده سفید و خاکستری مغز در درون آن چطور به نظر می‌رسند با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی از کلاف های عصبی آن با بزرگنمایی 4000 برابر عکاسی کرد. رشید رنگ‌های دیگر را مطابق سلیقه خودش به تصویر سیاه‌وسفید اولیه اضافه و تصویر نهایی را خلق کرده است.  

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    16 9
    احسنت به قدرت تکنولوژی ان ها
    • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
      20 11
      احسنت بر قدرت باری تعالی آن زمان که گفت باش،پس بود...
    • سینا IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
      3 0
      احسنت به تکنولوژی آنها... چون اگر تکنولوژی آنها وجود نداشت تا هزاران سال دیگه هم نمیشد بقدرت خدا پی برد.... پس صد آفرین به تکنولوژی اونها
  • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    1 0
    چه بی نمک!