۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۲۲:۱۰

تلاش ایران خودرو برای حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران

نرگس رسولی: در حالی که وزیر صنایع و معادن در دولت نهم خودروسازان را به عدم همکاری با شرکتهای چینی ترغیب کرده بود و حتی این مخالفت باعث شد تا خودروی چینی چری ایران خودرو که قرار بود در آمل کارخانه آن احداث شود نیز بلاتکلیف بماند و ایران خودرو نیز بر سر این قرارداد هم در مقابل آملی‌ها و هم در مقابل چینی‌ها بد قول شود.

اما به نظر می‌رسد مسئولان یران خودرو به دلیل عبور نکردن تصمیمات وزارتخانه به کیلومتر 14 کرج قرار است در دولت دهم پروسه تولید خودروی چینی و همچنین آرزوی دیرینه تولید مجدد پیکان با نام دیگر را محقق کنند که میرجواد سلیمانی قائم‌مقام ایران خودرو بار دیگر از تولید خودروی در حد 8 میلیون تومان آن هم با مشارکت چینی‌ها خبر داده است.

به گونه‌ای که این خودروساز قرار است در بحبوحه بحران‌های مالی خود که بنا به اذعان معاونان این شرکت به نظر می‌رسد رو به بهبود گذاشته است با واردات چند نمونه خودروی چینی و جایگزین کردن آنها به جای پیکان آن هم با قیمت پایه 8 میلیون تومان هم خط تولید پیکان که همچنان در ایران خودرو خاک می‌خورد را چرخانده و هم به دنبال تولید خودروی 8 میلیونی که آرزوی مدیران این شرکت است رقیب خود یعنی سایپا را به کناری زده و بازار پراید را در اختیار بگیرند.

البته باید توجه داشت که مسئولان ایران خودرو بارها از تولید خودرویی در حد قیمت پیکان و 8 میلیون تومان خبر داده بودند و قراردادهایی را هم برای این خودروی خیالی خود منعقد کرده بودند تا این رؤیا محقق شود اما هرباره به دلیل اینکه طرف مذاکره کننده یا فرانسه بود یا چین این پروسه به بن‌بست رسیده است.

بررسی عملکرد ایران خودرو همچنین در خصوص تولید تندر 90 هم در ابتدا تولید خودرویی در رنج 8 میلیون تومان بود که به قیمت بالای 10 میلیون تومان رسیدو حتی تولید خودروی ارزان قیمت راناو مینیاتور نیز به بالاتر از 10 میلیون تومان ختم شد که هنوز نیز موضوع تولید آن در ابهام قرار دارد.

در این خصوص قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو از واردات این چند نمونه خودروی چینی جایگزین پیکان طی یک ماه آینده به کشور خبرمی دهد و می‌گوید: «این خودروها برای بررسی بیشتر در اختیار مسئولان وزارت صنایع، سازمان گسترش و اعضای هیأت مدیره ایران خودرو قرار خواهند گرفت که با تأیید نمونه‌های وارداتی عملیات اجرایی تولید آغاز خواهد شد».

وی ادامه داد: «براساس برنامه‌ریزی انجام شده مدیران شرکت چینی برای بازدید از خطوط تولید ایران خودرو به ایران سفر خواهند کرد تا با امکانات این شرکت آشنا شوند تا فرآیند قرارداد مربوط به تولید خودروی چینی در ایران طی و با امضای قرارداد نسبت به تولید این خودرو اقدام شود».

سلیمانی که همچون دفعه‌های قبل از ذکر نام شرکت مورد مذاکره امتناع کرده است افزود: «نام این شرکت را با نهایی شدن نتیجه مذاکرات طی یک تا دو ماه آینده رسماً اعلام خواهیم کرد. خودرویی که مدنظر ماست باید با استانداردهای مدنظر ایران و دنیا هماهنگ باشد تا بتوانیم نسبت به تولید آن اقدام کنیم».

وی حتی با استناد به اینکه «اگر این خودرو با کیفیت اروپایی تولید شود فرقی نمی‌کند تولیدش در چین انجام شود و یا در یک کشور اروپایی» تصریح کرد: «هدف‌گذاری انجام شده برای تولید خودروی جایگزین پیکان با قیمت کمتر از 10 میلیون تومان است و قیمت تمام شده تولید خودروی مدنظر در اروپا، آمریکا و ژاپن بالاتر از 10 میلیون تومان خواهد بود و در واقع تنها کشورهایی که می‌توان با کمک آنها نسبت به تولید این خودرو با مشخصات مورد نظر و قیمت کمتر از 10 میلیون تومان اقدام کرد چین و هند است».

این مقام یران خودرو کیفیت این خودرو را در سطح خودروهای اروپایی دانست و گفت: «پیشنهاد تولید خودروی چینی جایگزین پیکان هنوز به تصویب هیأت مدیره ایران خودرو نرسیده است، تیراژ اقتصادی تولید این خودرو سالانه 50 هزار دستگاه است و البته محدودیتی در ظرفیت تولید وجود ندارد».

این در حالی است که مقامات مسئول یاران خودرویی پیش از ین چندین بار گفته بودند که قیمت پایه خودروی جایگزین پیکان حدود 8 میلیون تومان است ولی در واقع قیمت خودروی مطابق با استاندارد یورو 4 با قیمت خودروی دارای استاندارد یورو 2 متفاوت است. و البته قیمت خودروی جایگزین پیکان با نصب ایربگ و ترمز به کمتر از 10 میلیون تومان خواهد رسید، و در صورت تصویب تولید این خودرو در هیأت مدیره ایران خودرو و شروع عملیات اجرایی طرح، کار تولید و تحویل این خودرو از اواسط سال آینده شروع و پس از آن نیز به مشتریان تحویل داده خواهد شد».

این موضوع با توجه به بلاتکلیفی تولید سایر محصولات در دست اجرای این خودروسازی به نظر نمی‌رسد حتی با وجود تأیید وزارت صنایع به تولید این خودرو و عرضه آن به بازار در رنج قیمت عنوان شده و همچنین محدوده زمانی ذکر شده عملی گردد.

به گونه‌ای که سلیمانی پیش از این و در مرداد ماه با ذکر جزییاتی از همین خودروهای چینی گفته بود: «موضوع به توافق بین دو طرف بستگی دارد ولی در مرحله اول، میزان ساخت داخل بیش از 50 درصدی را مدنظر داریم که این رقم با گذشت زمان افزایش خواهد یافت. در صورتی که قرارداد تولید خودروی جایگزین پیکان تا قبل از شهریورماه نهایی شود امکان تولید آزمایشی این خودرو طی سال ‌جاری فراهم خواهد شد و تولید و عرضه خودرو به بازار نیز در سال آینده صورت می‌گیرد.

وی حتی در مورد سرمایه‌گذاری لازم برای تولید خودروی جایگزین پیکان را بین چهار تا پنج میلیارد تومان برآورد و تصریح کرده بود: «برای تولید این خودرو از خطوط تولید موجود در کارخانه استفاده خواهیم کرد و نیازی به ایجاد خط تولید جدید نخواهیم داشت. و برای تولید خودروی جایگزین پیکان از خطوط تولید پژو 405، پژو 206 و سمند می‌توانیم استفاده کنیم که این مسئله به برنامه تولید خودروی جدید بستگی دارد تا مشخص شود تطبیق خط تولید کدام یک از خودروها راحت‌تر امکان‌پذیر است».

قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این سؤال که آیا خودروی جدید 8 میلیون تومانی جایگزین رانا نیز محسوب می‌شود؟ با رد این مطلب گفته بود: «کلاس این خودروها با یکدیگر تفاوت دارد و حدود قیمتی رانا بین 8 تا 11 میلیون تومان تعریف شده بود در حالی که قیمت خودروی جایگزین پیکان کمتر از 8 میلیون تومان است».

 گفتنی است، نصب ترمز ABS، ایربگ، برخورداری از استاندارد یورو 3 و مصرف سوخت 4. 6 لیتری از جمله ویژگی‌های خودروی جایگزین پیکان اعلام شده که با توجه به وضعیت نه چندان مناسب بهره‌وری در شرکتهای خودروساز ایرانی، دستیابی به خودرویی با این مشخصات نیازمند صرف قیمت تمام شده‌ای بالاتر از 8 میلیون تومان است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۶
    0 0
    دروغ پشت دروغ
  • بي نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۶
    0 0
    اب در هاون كوبيدنه ديگه
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۰
    0 0
    این قدر خودروی ÷اپنی و کره ای وب با قیمت نصف محصولات ایران خودرو و کیفیت بالاتر داریم اونوقت اینا میخوان اشغالای چین رو با 2 برابر قیمت به مردم بندازن؟عجب اشتهایی داره ایران خودرو!!!!!