۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۵

سریع‌ترین موجود زنده زمین، یک چیتای ماده به نام سارا است که می‌تواند 100 متر را تنها در 5.95 ثانیه بدود. فقط برای مقایسه،‌ سریع‌ترین انسان و رکورددار المپیک این مسافت را در 9.58 ثانیه می‌دود.

بهنوش خرم‌روز: سریع‌ترین دونده جهان، البته در جامعه انسانی، اوسین بولت است که در بازی‌های 2009 برلین،‌ رکورد دویدن صد متر در 9.58 ثانیه را از آن خود کرد (به شرطی که در رقابت‌های المپیک 2012 لندن این رکورد شکسته نشود). البته سرعت او برای یک انسان دوپا بسیار چشمگیر است، ‌اما وقتی پای رقبای دیگر به میان می‌آید، آن‌قدرها هم سریع نیست! سریع‌ترین موجود زمین در حال حاضر یک چیتای 11 ساله به نام ساراست که صد متر را تنها در 5.95 ثانیه می‌دود.

به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، این چیتای 11 ساله در باغ وحش سین‌سیناتی می‌تواند با سرعت 98 کیلومتر بر ساعت بدود. کارشناسان مجله نشنال‌جئوگرافیک در حال تصویربرداری از سارا و سایر چیتاهای باغ‌وحش بودند تا از این تصاویر برای پروژه آینده مجله در مورد موجوداتی که با سرعت‌ بی‌نظیر حرکت می‌کنند، ‌استفاده شود، که سرعت بی‌نظیر سارا کشف شد و به طور رسمی به ثبت رسید.
سرعتی که سارا به ثبت رساند،‌ از سرعت هر موجود زنده دیگری که روی خشکی حرکت می‌کند، ‌بیشتر است.البته این نتیجه برای کاترین هیلکر،‌ از کارشناسان باغ‌وحش سین‌سیناتی که به پرورش سارا از زمانی که یک توله بوده کمک کرده، خیلی غافلگیرکننده و دور از انتظار نبود. وی در این‌باره می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌تواند مثل سارا بدود. او منحصر به فرد است. من همیشه می‌دانستم که رکورد او به زیر 6 ثانیه خواهد رسید، اما دیدن این که این اتفاق واقعا افتاد، خیلی فوق‌العاده بود».
کیم هوبارد، سردبیر عکس نشنال‌جئوگرافیک در مورد سارا می‌گوید: «او مثل یک موشک رقصان خالدار است. هرگز تا به حال موجود زنده‌ای را ندیده بودم که بتواند این قدر سریع بدود.»

 

بازی‌های تابستانی چیتاها
در طول پروژه تصویربرداری، 5 چیتا هر روز با بیشترین سرعت خود می‌دویدند. به نظر می‌رسد که در بین این گربه‌ها این کار نوعی بازی باشد، این که در دل علفزار به دنبال سگ‌های عروسکی بدوند که روی طناب با سرعت زیاد حرکت می‌کنند. مدت‌ها است که از چیتاها برای به نمایش گذاشتن نیروی آدرنالین در باغ‌وحش‌ها استفاده می‌شود.
در واقع در بین سایر نمایش‌ها، این بازی برای خود چیتاها هم بسیار مفید است، چراکه آنها بیش از هر چیز به تمرین و دویدن نیاز دارند و علاوه بر آن به حفظ این گونه هم کمک می‌کند. در سال‌های اخیر، ‌نمایش‌های چیتاهای ستاره باغ‌وحش‌ها به جمع‌آوری بیش از یک میلیون دلار کمک مالی برای محافظت از چیتاها منجر شده است.

 

آیا چیتاها در طبیعت از این هم سریع‌تر می‌دوند؟
با این که این پروژه برای چیتاها ظاهرا خیلی جذاب و سرگرم‌کننده است، اما برای مربی‌ها، تکنیسین‌ها و تصویربرداران، روزهای طولانی،‌ گرم و پرچالشی را به همراه داشته است. چیتاها ممکن است در مجموع سریع‌ترین حیوانات دونده ساکن کره خاکی ما باشند،‌ اما هر کدام هم برای خود ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. هیلکر در این‌باره می‌گوید: «آن‌ها هم مثل ما دارای خلق و خوی خاص خودشان هستند. مثل انسان‌ها، برخی از آن‌ها ورزشکاران ورزیده‌ای هستند و تمایل بیشتری به تعقیب کردن از خود نشان می‌دهند.»
این تفاوت را در نتیجه‌های به دست آمده در طی 30 بار تصویربرداری از 5 چیتای باغ وحش در دوی 100 متر می‌توان دید. طیف سرعت چیتاها از رکورد سارا یعنی 5.95 ثانیه تا 9.97 ثانیه بود. بالاترین زمان یعنی 9.97 ثانیه را یک چیتای نر جوان به دست آورد که در هنگام دویدن زیاد تمرکز نداشت و گاه خرامان خرامان جلو می‌رفت.
البتنه رکورد بی‌نظیر این چیتا، خیلی چشمگیر است اما تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که این موجودات وقتی در طبیعت گرسنه می‌مانند و برای نجات جان توله‌هایشان یا حتی خودشان باید شکار کنند، به طور قابل توجهی از سارا هم سریع‌تر می‌دوند.
هیلکر توضیح می‌دهد: «‌در باغ‌وحش آن‌ها این کار را فقط برای تفریح انجام می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که بعدا به آن‌ها غذا داده خواهد شد و گرسنه نمی‌مانند. همچنین آن‌ها می‌توانند در حال دویدن خط پایان را ببینند!»
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    6 32
    خرگوشه که تندتر میدوه!!
    • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      7 0
      اون طنابی که بهش وصل بود رو ندیدی؟
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    59 2
    ما هم چند تا یوزپلنگ ایرانی داریم اونها هم انصافا خوب می دوند چرا که مجبورند جان خود را از دست بیل و کلنگهای روستاییان و تفنگ شکارچیان و سگهای چوپانان و باقی دشمنان نجات دهند. چرا که وقتی که آب می خوردند ممکن است روستائیان جمع شوند و با بیل و کلنگ خدمت انها عرض ادب کنند.
  • بدون نام PL ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    23 6
    شما با این حرفها می خواهید رکورد اوسین بولت را زیر سوال ببرید!!! در مسابقات المپیک این سارا نیست که می دود جوابتان را انجا می گیرید
  • بدون نام US ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    19 2
    خبرنگار عزیز. محاسبه دو دوتا چهارتاس. به بولتن هم دوتا پای اضافه بدین شاید تند ت از سارا خانم این مسافت رو طی کنه (:
  • MRK IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    28 6
    باورکنید اولش فکر کردم منظور خبر یه دختره
    • Aras IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      24 4
      جدی نگیر اینم از از اون تیتر های بی ربط خبر آنلاینه
  • سام IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    6 7
    ببخشید دوستان، دویدن صد متر در عرض شش ثانیه مساوی است با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت که بهیچ وجه ربطی به ۹۸ کیلومتر بر ساعت ندارد و بهیچ وجه بالاترین سرعت دویدن یک چیتا نیست. شما یا اشتباه این مقاله را ترجمه کردین، یا ریاضی تان خیلی قوی است، و یا اینکه فکر کردین ما خیلی ساده هستیم و هر چی شما بگین قبول می کنیم.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      10 0
      شما هم مثل اینکه فیزیکتون خیلی قویه ! :) 60 کیلومتر میشه سرعت متوسطش، پس میشه تصور کرد بیشترین سرعت لحظه ایش 98 بوده .
  • adm PL ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    9 0
    این ساراست؟ اسم منم از این به بعد چیتاست