محمود احمدی نژاد برای حضور در اجلاس سران کشورهای اسلامی عازم مکه مکرمه می شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا فرقانی مدیرکل بین الملل دفتر رئیس جمهور صبح امروز از قطعی شدن حضور محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی که 24 و 25 مردادماه در مکه مکرمه برگزار می شود خبر داد.
اما ماجرای حضور احمدی نژاد در این اجلاس از آنجا شروع شد که روز شنبه دعوتنامه رسمی محمود احمدی نژاد توسط سفیر عربستان در تهران و در ملاقات او با اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، ارائه شده است.
اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی قرار است به پیشنهاد ملک عبدالله پادشاه عربستان در مکه مکرمه و با حضور سران کشورهای اسلامی برگزار شود. در این اجلاس مهم ترین تحولات منطقه ای و نحوه برخورد با تهدیدات موجود در سطح منطقه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
حضور احمدی نژاد در اجلاس مکه پنجمین سفر وی در دوران 7 ساله ریاست جمهوری خود به عربستان به شمار می رود.
احمدی نژاد پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور، نخستین سفر به عربستان را در آذرماه 1384 انجام داد، این سفر سه روزه برای حضور در نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در شهر مکه بود. این نشست بنا به پیشنهاد‎ ملک عبدالله و با هـدف‎ بررسی‎ "چالش های‎ جهان‎‎ اسلام‎ در قرن بیـسـت‎ و یک‎ و راهکارهای‎ برون‎‎ رفت‎‎ از آن" برگزار شده بود.
احمدی نژاد حدود یک سال بعد در اسفند 85 نیز در سفری دوجانبه به ریاض رفت. یک سال بعد از این هم (آبان 86 ) رئیس جمهور ایران برای حضور در نشست سران اعضای سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت خام (اوپک) راهی عربستان شد.
او چند ماه بعد در آذرماه 1386 نیز برای چهارمین مرتبه پا به سرزمین حجاز گذاشت تا در قالب سفر غیر رسمی، در مراسم حج تمتع شرکت کند.
پیش از قطعی شدن حضور احمدی نژاد در عربستان برای حضور در اجلاس مکه این موضوع مطرح شده بود که با توجه به روابط سرد ایران و عربستان در بعد از تحولات بیداری اسلامی هنوز مشخص نیست هیات عربستانی در چه سطحی در این اجلاس در تهران شرکت می کند و بر همین اساس  رسول محلاتی سفیر ایران در عربستان هم گفته بود که هنوز معلوم نیست که رئیس جمهوری در این اجلاس شرکت کند.

در نمودر زیر تاریخچه سفرهای رئیس جمهور به عربستان سعودی را ملاحظه می کنید:

 

برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگتر [ایـــنـــجــــا] کلیک کنید.
/27295
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =