تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای حل مسائل موجود در سوریه، پس از مذاکراتی با همسایگان و پیشنهاد میزبانی گفت وگو میان سوریه و معارضین این کشور، در گام سوم به برگزاری نشستی در تهران رسید.

نسرین وزیری: پیش از این جمهوری اسلامی ایران، اعلام امادگی کرده بود که میزبانی گفتگوی مخالفان با دولت سوریه در جهت پیشرفت روند دموکراتیک و تحقق مطالبات سیاسی مردم را بر عهده بگیرد. اگرچه پاسخی به این پیشنهاد ایران داده نشد اما امروز تهران میزبان نمایندگان 28 کشور در نشست مشورتی «تهران پیرامون سوریه؛ نفی خشونت گفت و گوی ملی» بود. در این نشست که وزیران خارجه ایران، پاکستان، زیمبابوه، عراق و وزیر امنیت ملی عراق حضور دارند، هفت کشور دیگر نیز در سطح معاون وزیر امور خارجه، دو کشور در سطح مدیر کل وزارت امور خارحه، 15 کشور در سطح سفیر و نماینده دفتر سازمان ملل در تهران نیز از سوی بان کی مون در این نشست شرکت کرده‌اند.
هدف جمهوری اسلامی ایران از برگزاری این نشست، پایان دادن هرچه سریعتر خشونت در سوریه است. علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه پیش از برگزاری این نشست با بیان اینکه خشونت‌ها باعث کشته شدن مردم سوریه می شود، تصریح کرد: باید گفت و گوی ملی در سوریه آغاز شود تا بتوان وضعیت سوریه را از آثار خشونت و افراط گرایی خارج کرد.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل طی پیامی برای این نشست، بر لزوم اقدام عملی برای پایان دادن به دردهای عمیق مردم سوریه تاکید و از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست مشورتی در این زمینه تقدیر و تشکر کرد. در این پیام که از سوی «کونسوئلو ویدال» به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل قرائت شد، آمده بود: درگیری ها در سوریه بافت اجتماعی این کشور را به خطر انداخته است.
دبیرکل سازمان ملل در این پیام خواستار رسیدگی به خواسته های مردمی شد و افزود: با وجود پذیرش طرح شش ماده ای، دولت و مخالفان آن در سوریه ترجیح داده‌اند به جای دیپلماسی از درگیری برای حل اختلافاتشان استفاده کنند که بیم جنگ داخلی می‌رود و می تواند اثار زیانبارری برای تمام منطقه داشته باشد. بان کی مون همچنین از همه طرف های درگیر در سوریه خواست تا در مراقبت از جان غیرنظامیان احساس مسوولیت کنند و افزود: برای پایان دادن به خشونت‌ها و به رسمیت شناخته شدن حقوق تمام افراد در سوریه نیاز است تا قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی به مورد اجرا گذاشته شود. مردم سوریه نیازمند اقدام عملی هستند زیرا دردهای انها عمیق است و اقدامات نظامی فقط سبب بغرنج تر شدن وضعیت می شود.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در افتتاحیه اجلاس مشورتی سوریه با بیان اینکه ایران در سالیان گذشته همواره جزئی از راه حل بحران‌های منطقه ای بوده است گفت: تهران برای حل بحران سوریه اعتقاد راسخ دارد که تنها راهکار گفتگوی جدی و فراگیر ملی در این کشور است.
وی با اشاره به اینکه ایران از ابتدای بحران سوریه بر اولویت راهکارها و اقدامات سیاسی مسالمت آمیز برای بازگشت آرامش به سوریه تاکید داشته است، هدف از این رویکرد کشورمان رااجرای اصلاحات سیاسی و تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم فهیم و مقاومت سوریه در فضایی آکنده از همگرایی ملی عنوان کرد و افزود: ایران معتقد است باید به خواسته ها و مطالبات مردم در فرایند تحولات منطقه پاسخ داده شود و با کشتار مردم و شهروندان غیرمسلح از سوی هر طرفی مخالف است.
وی ادامه داد: حمایت تهران از اقدام دبیرکل سازمان ملل در تعیین کوفی عنان به عنوان نماینده ویژه خود و نیز اعزام ناظران بین المللی مؤید این امر است. ایران در مدت ماموریت کوفی عنان تمام تلاش خود را بکار بست تا طرح وی حداکثر موفقیت را کسب نماید. همچنین با وجود عدم حضور ایران درا جلاس ژنو از نتایج این اجلاس در حمایت از اجرای طرح کامل عنان حمایت کردیم.
گزیده سخنان وی از این قرار است:
·         ایران در سالیان گذشته همواره جزئی از راه حل بحران های منطقه ای بوده و در مسائل بحرانی همچون موضوع افغانستان، عراق و لبنان نقش مثبت و تاثیرگذار خود را در چارچوب برقراری آرامش و در جهت منافع ملت ها با تاکید بر اهمیت مذاکره و راهکار سیاسی به اثبات رسانده است.
·         ایران اعتقاد راسخ دارد که تنها راهکار حل بحران سوریه از طریق گفتگوی جدی و فراگیر ملی مخالفان دارای پایگاه مردمی با دولت سوریه و با پیش زمینه برقراری آرامش و ثبات در این کشور امکان پذیر خواهد بود.
·         تحریم های بین المللی نه تنها در خدمت منافع ملت سوریه نیست، بلکه موجب رنج مضاعف آنان شده است. تشدید بحران در سوریه و تسلیح گروه های مسلح و مهیا کردن فضای فعالیت گروه‌های افراطی از جمله القاعده نه تنها کمکی به حل بحران نمی کند، بلکه موجب تسریع بحران و التهاب به دیگر کشورهای منطقه می شود.
·         ایران اعتقاد دارد بدون اراده تمامی جهات درگیر برای بازگشت آرامش و ثبات سوریه نمی توان انتظار داشت روند اصلاحات سیاسی در جهت منافع کلان مردم مقاوم و صبور سوریه پیش رود چون انفجارها، گروگان‌گیری شهروندان و زائران، استفاده از سپر دائمی و افزایش روزافزون فعالیت های گروه های افراطی مسلح با حمایت برخی اطراف منطقه ای و بین المللی نشان از اهداف فراسوریه ای دارد.
·          ایران ضمن رد هر گونه مداخله خارجی و داخلی در حل بحران سوریه از اقدام دبیرکل سازمان ملل برای حل مسالمت آمیز بحران در سوریه حمایت و پشتیبانی می کند. امیدواریم که دبیرکل سازمان ملل نقش اصولی خود را ایفا و نسبت به تعیین فوری نماینده ای بی طرف برای جلوگیری از گسترش بیشتر خشونت ها و افزایش خون ریزی در سوریه اقدام کند. تمدید ماموریت ناظران بین المللی در سوریه تا حصول آرامش و ثبات حداقل اهتمام بین المللی است.
زیباری: موضع عراق درباره سوریه همان تصمیمات اتحادیه عرب است
هوشیار زیباری پس از نشست مشورتی تهران درباره سوریه، در جمع خبرنگاران گفت: موضع عراق درباره سوریه، همان تصمیمات اتحادیه عرب است.
به گزارش ایسنا وی با بیان این مطلب اظهار کرد: موضع عراق در مورد سوریه، همان تصمیمات اتحادیه عرب است و در این راستا، ما از برگزاری هر نشستی برای حل موضوع سوریه از جمله نشست تهران استقبال می‌کنیم.
وزیر امور خارجه عراق به همراه وزیر خارجه زیمباوه و پاکستان و قائم مقام وزیر خارجه الجزایر از جمله وزرای خارجه‌ای بودند که در نشست مشورتی تهران شرکت کردند.
 
گفتنی است نمایندگان کشورهای بلاروس، موریتانی، اندونزی، قرقیزستان، گرجستان، ترکمنستان، بنین، سریلانکا، اکوادور، افغانستان، پاکستان، الجزایر، عراق، زیمبابوه، عمان، ونزوئلا، تاجیکستان، هند، روسیه، چین، قزاقستان، ارمنستان، نیکاراگوئه، کوبا، سودان،تونس و فلسطین از جمله شرکت کنندگان در این نشست مشورتی هستند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =