نمایندگان کنگره آمریکا قصد دارند تا محل پروه منهتن را که نخستین بمب اتمی دنیا در آنجا ساخته شد، برای بازدید عموم به یک پارک ملی تبدیل کنند. این مکان نزدیک به 70 سال جزو ساختمان‌های محرمانه دولتی بود.

محمود حاج‌زمان: بیش از هزاران نفر که در دهه 1940 / 1320 در مجتمع دور افتاده‌ای از ساختمان‌های چوبی و سنگرهای بتنی در صحرای نیومکزیکو کار می‌کردند، هیچ ایده‌ای نداشتند که آنها نیز جزئی از پروژه منهتن هستند. اکنون قرار است ساختمان‌هایی که تحقیقات و آزمایش‌های ساخت نخستین بمب هسته‌ای دنیا در آنها انجام شد، وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شوند.
به گزارش نیوسانتیست، در حالی‌که تجهیزات آزمایشگاهی محرمانه این ساختمان‌ها برداشته شده، چهره بسیاری از این ساختمان‌ها را در لس‌آلاموس نیومکزیکو، اوک‌ریج تنسی و هنفورد واشنگتن زنگار زمان گرفته و در معرض نابودی قرار دارند. اما کنگره آمریکا لایحه‌ای را آماده کرده است تا آنها را به یک پارک ملی تبدیل کند.


باستان‌شناسان و مورخان کار حفاظت از برخی از مهم‌ترین ساختمان‌ها و مصنوعات آنها را آغاز کرده‌اند. راکتورهای هنفورد و اوک‌ریج که برای غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم استفاده شده بودند، جزء تاسیساتی هستند که قرار است بازسازی و حفاظت شوند. خانه مدیر پروژه منهتن، دکتر رابرت اوپنهایمر نیز احتمالا جزو یکی از جذاب‌ترین ساختمان‌های لس‌آلاموس خواهد بود.
اگر این لایحه تصویب شود، تنها شهروندان آمریکایی اجازه بازدید از این مکان‌ها را خواهند داشت، و البته بردن هرگونه تلفن همراه و یا دوربین به این مناطق ممنوع خواهد بود. وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است که اگرچه این سه منطقه هنوز به پسماندهای هسته‌ای آلوده هستند، اما با توجه به اینکه بازدیدکنندگان از مناطق آلوده دور خواهند بود، تشعشع باقیمانده خطری برای آنها نخواهد داشت.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    5 1
    ببخشید آقای مترجم، ترجمه عبارت "هیچ ایده‌ای نداشتند" مستقیما از انگلیسی درست نیست و عبارت "نمی دانستند" صحیح است. باور نمی کنید، از معلم انگلیسی اول دبیرستانتون بپرسید.
  • azizi IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    3 0
    شبیه آشپزخونه میمونه ها ...
    • بدون نام US ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
      2 0
      آره دیگه توش کیک زرد می پزند !!!