۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۸

گرفتن یک عکس خوب از خودتان اصلا کار ساده‌ای نیست، حتی اگر شما یک روبات پیشرو و به اندازه کافی پیچیده باشید که بتوانید به دنبال نشانه‌های حیات بر روی مریخ بگردید؛ این هم نتیجه تلاش یک روبات برای گرفتن خودنگاره!

محمود حاج‌زمان: گرفتن یک عکس خوب از خودتان اصلا کار ساده‌ای نیست، حتی اگر شما یک روبات پیشرو و به اندازه کافی پیچیده باشید که بتوانید به دنبال نشانه‌های حیات بر روی مریخ بگردید.
به گزارش نیوساینتیست، این خودنگاره ناقص از مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا که 16 مردادماه روی مریخ فرود آمد، از کنار هم چیدن هشت عکس گرفته شده توسط دوربین‌های ناوبری مریخ‌نورد ایجاد شده است. سایر دوربین‌های نصب شده بر روی عرشه روبات برای عکس‌برداری از بافت صخره‌ای سیاره، ساختار شیمیایی مواد معدنی و تهیه تصاویر رنگی 360 درجه استفاده می‌شوند.

در مرکز تصویر، عرشه مریخ‌نورد 1 تنی مشاهده می‌شود و آنچه که در سمت چپ بالای تصویر می‌بینید، قسمت عقب روبات است. دو چرخ سمت چپ پایین تصویر چرخ‌های سمت راست روبات هستند، اگرچه در حال حاضر روبات بر روی پایه‌های خود مستقر است تا صحت کارکرد ابرازهای خود را بررسی کند و به مطالعه محیط اطراف خود بپردازد. زمانی‌که روبات حرکت خود را آغاز کند، به سوی Aeolis Mons در فاصله 6.5 کیلومتری رهسپار خواهد شد؛ تپه‌ای به ارتفاع 5 کیلومتر که تصور می‌شود تاریخ لایه لایه آب بر سطح سیاره سرخ را در خود حفظ کرده است.
در این عکس همچنین ذراتی از شن و ماسه مریخی بر روی عرشه مریخ‌نورد مشاهده می‌شود که در حین فرود مهیج مریخ‌نورد روی آن پاشیده شده است. فرود کیوریاسیتی پیچیده‌ترین مانور فرود یک کاوشگر بود که طی آن مریخ‌نورد در مرحله آخر فرود، با استفاده از کابل از یک جرثقیل شناور در هوا به پایین فرستاده شد.
مریخ‌نورد کیوریاسیتی طوری طراحی شده تا حداقل برای دو سال به کاوش در سطح مریخ بپردازد، و در حین فعالیت خود مرتبا تصاویر را به زمین ارسال کند. تصویر رنگی زیر، نمایی از مسیر مریخ‌نورد را در راه Aeolis Mons را به تصویر می‌کشد: سطحی سنگریزه‌ای که در نهایت به تپه ماهورهای تاریک ختم می‌شود.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • azizi IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    8 2
    وای خیلی جالبه ، یه سوال : اون تصویر رنگی بالا رو با چی گرفتن ؟ یعنی واقعیه ؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
      8 0
      تصویر رنگی توسط یکی از دو دوربین مستقر در دکل مریخ‌نورد کیوریاسیتی گرفته شده و چشم‌اندازی رنگی از مسیر حرکت مریخ‌نورد را نشان می‎دهد.
  • متولد ماه مهر IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    12 2
    دستشون درد نکنه، از خودشناسی هست که میشه به خداشناسی رسید! قرنهاست که "ما" نه درمورد جسم و روان انسان به چیزی رسیدیم و نه در مورد جهان خلقت. خاطرم هست که سر درس بیوشیمی، طرز کار یک پروتئین ناقل در دیواره سلولی رو وقتی استاد طی 45 دقیقه شرح داد و تفسیر کرد، از تصور اینهمه پیچیدگی برای یک پروسه به طاهر ساده، همه چشمها گرد و دهن‌ها بازمونده بود!! تمام انسان‌هائی که با کشف حقایق جهانمون، قدرت لایتناهی خداوند رو بیش از پیش به رخ می‌کشند، دستشون دردنکنه. وجود و حضور خدا رو چقدر اونها زیباتر، بیشتر و عمیقتر از ما حس می‌کنند.
  • محمد IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    0 1
    این نواری که در وسط مایل به بالای تصویر میبینیم وشبیه آبه چیه؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
      5 1
      عارضه مورد نظر شما، بخشی از سطح مریخ است که رنگی تیره‌تر از دیگر نقاط اطراف دارد و به شما اطمینان می‏دهیم هیچ ارتباطی به آب مایع ندارد!
  • بدون نام IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    7 0
    چقد جالب اميدوارم يه روزي به وجود حيات فراتر از اين كره خاكي پي برده شود
  • باران IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    7 0
    چه عجب اسم خاص را ترجمه نکردین و ننوشتین "مریخ نورد کنجکاوی" !
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
      12 1
      کاربر محترم، هرچند قاعده‌ای کلی در مورد اسامی خاص وجود دارد که به هیچ وجه نباید آنها را ترجمه کرد؛ اما برخی از کارشناسان و متخصصان ترویج علم معتقدند حتی اگر اسم‌های دشوار (مانند اسپیریت، آپورتونیتی و کیوریاسیتی) را ترجمه کنیم (و مثلا بگوییم روح، فرصت و کنجکاوی) تاثیر بهتری در ذهن مخاطب دارد و این برای ترویج علم فایده بیشتری دارد. البته این نظر هم جای نقد دارد، بخصوص که انتخاب معادل درست که تمام معنی را برساند کار دشواری است (نمونه آن، معادل‌های روح و فرصت برای اسپیریت و آپورتونیتی بود که ترجمه دقیق این دو عبارت نبود).
  • مرشد DE ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    5 4
    سلام.لطفا ترجمه تمام یا قسمتی از این مصاحبه جنجالی و بسیار بسیار مهم را در سایت قرار بدید./قفل شدن زمان در 2012-2013/.30000 دیسک پنهان شده توسط بیگانگان فضایی در زیر یکی از اهرام/گرداندن دنیا توسط دولت مخفی و مافوق آنان بیگانگان/دستکاری ژنتیکی انسانها و صدور دستور مستقیم به ذهن افراد توسط آمریکا/سفرهای تروریستی زمانی نیروی دریایی آمریکا برای نا بودی .../زنده بودن تسلا و بسیار افراد مشهور /همگی در این مصاحبه فاش شده: ...
    • Aryan IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      0 0
      آره منم شنیدم میگن تسلا یک دانشمندی بوده که روزی توی اتاقش داشته روی سفر توی زمان این ها کار میکرده و برای همیشه غیب شده و دیگه هم کسی ندیدتش. اما مدتی پیش توی جا های مختلف دنیا میگن دیده شده !!!! خیلی چیز عجیبیه !!!
  • saeid US ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    0 0
    دوستای عزیز یه مستند هست که درباره ی یه مریخ نورد دیگه س که شبیه به کنجکاوی که الانم تو مریخه من دیدمش خیلی جالبه والت دیزنی ام رو صحنه های مریخش کار گرافیکی قشنگی کرده دانلود کنید و لذت ببرید