وزیر راه: فرانسوی‌ها را کنار گذاشتیم

وزیر راه و ترابری از کنار گذاشتن فرانسوی‌ها از مشارکت در ساخت آزاد‌راه تهران- شمال در حالی خبر داده است که فرانسوی‌ها به علت عدم تأمین خواسته‌هایشان از مشارکت در این پروژه انصراف داده‌اند و ظاهراً وزارت راه‌وترابری برای رفع کمبودهای مالی این پروژه با دیگر بانک‌های چینی وارد مذاکره شده است. گفته شده بانک‌های فرانسوی در خصوص مسائلی مانند اتمام قرارداد فاینانس و تمدید مجدد آن، اصلاح نرخ بهره و تغییر نوع ارز قرارداد مربوطه با وزارت راه‌وترابری و بنیاد مستضعفان به توافق نرسیدند از این رو از ادامه همکاری با ایران برای پروژه آزاد‌راه تهران - شمال انصراف دادند.

گفته‌های وزیر راه‌وترابری و اینکه اعلام کرده است بانک‌های چینی‌ به جای بانک‌های فرانسوی‌ها به منظور تأمین 50 درصد از مبلغ فاینانس پروژه ساخت فاز اول آزادراه تهران - شمال جایگزین خواهند شد در حالی است که چند هفته پیش محمد‌رضا منتظری قائم‌مقام سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و نماینده وزارت راه‌وترابری در وزارت راه‌وترابری پیش از برکناری در گفت و گو با خبر از احتمال انصراف بانک‌های فرانسوی در این پروژه خبر داده و گفته بود: اگر دو بانک فرانسوی شرایط طرف ایرانی را در پروژه ساخت آزادراه تهران - شمال نپذیرند یک بانک دیگر چینی جایگزین فرانسوی‌ها می‌شود، چراکه در این پروژه یک کنسرسیوم شامل سه بانک تشکیل شده است که یکی از بانک‌ها متعلق به چینی‌ها و دو بانک دیگر فرانسوی هستند. اما دو بانک فرانسوی جمعاً 50 درصد مبلغ فاینانس را تأمین می‌کنند و بانک چینی به تنهایی 50 درصد دیگر مبلغ فاینانس این پروژه را تأمین خواهد کرد.

منتظری تصریح کرده بود: بانک‌های فرانسوی تا حدودی ایراداتی را گرفته و خواستار این مسائل شده‌اند که مدت قرارداد فاینانس تمام شده و باید تمدید شود. همچنین نرخ بهره باید اصلاح شود و نوع ارز قرارداد فاینانس نیز باید تغییر کند. اما اگر با فرانسوی‌ها به توافق نرسیم باید وزارت راه‌وترابری با بنیاد مستضعفان به طور مشترک در‌خصوص ادامه کار تصمیم بگیرند که در صورت عدم رفع مشکلات مربوطه قطعاً باید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

پروژه آزاد‌راه تهران - شمال تاکنون به گفته مسئولان امر در حدود 270 میلیارد تومان هزینه شده است و حجم اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آزادراه با قیمت‌های روز حدود 1500 میلیارد تومان است. شاید جنجالی‌ترین پروژه وزارت راه‌وترابری در چند سال اخیر آزاد‌راه تهران - شمال باشد که تاکنون نزدیک به هشت وزیر آمدند و رفتند اما این پروژه به سرانجامی نرسید و حتی بخش کوچکی از آن با گذشت سالها به بهره‌برداری نرسیده است. آزادراهی که وقتی حمید بهبهانی وزیر راه‌وترابری شد از آن به عنوان «خنس ترین» پروژه این وزارتخانه یاد کرد که به پاشنه پاشیل وزارت راه‌وترابری تبدیل شده است، تصور می‌شد تغییر و تحولی در روند اجرای این پروژه به وجود‌ آید اما آزادراه تهران - شمال نیز به مانند دیگر پروژه‌های وزارت راه‌وترابری بلاتکلیف باقی ماند و امروز حتی گفته می‌شود پیمانکار این پروژه که چینی‌ها هستند به علت عدم تأمین منابع مالی کار را متوقف کرده است. از سوی دیگر با انصراف یکی از طرفیت تأمین مالی این پروژه باید منتظر ماند که سرانجام آزاد‌راه تهران -شمال که گره ترافیک سفر به شهرهای شمالی به دست آن باز می‌شود به کجا خواهد رسید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۹
    0 0
    اینقدردیگه این ازادراه ببخشید موزه راه کارش لوئس شده و مردم هرروز یه وعده ای میگیرن کسی دیگه توجه به خبرهای اون نمیکنه.واقعا اینطور نیست؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۶
    0 0
    واقعا به قول این دوستمون از این موزه راه اینقدر خبرهای جور واجور شنیدیم که فقط خدا بخواد الان که من 35 ساله هستم بتونم یه روز با نوم بدون استرس بریم شمال تا دیگه نخوایم بخاطر نبود امکانات اولیه سفر در کشور برای تفریح ارز از مملکت خارج کنیم