مهدی غضنفری درباره وضعیت کنونی صنعت و معدن ایران توضیح می دهد.

وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعال بودن 5 هزار معدن در كشور، ظرفيت استخراج مواد معدني درسال 90 را بيش از 340 ميليون تن اعلام كرد.
به گزارش خبرآنلاین مهدي غضنفري گفت: ظرفيت استخراج مواد معدني درسال 83 ، 155 ميليون تن بوده است .
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: كشورمان در تنوع مواد معدني جزو 10 كشور برتر دنيا قرار دارد و در حوزه توليد سيمان نيز جايگاه دهم را از آن خود كرده، در سرب و روي نيز بزرگترين رتبه را در خاورميانه به خود اختصاص داده است .
وي با اشاره به رتبه 17 ايران در توليد فولاد درجهان ادامه داد: در توليد مس نيز جزو 10 كشور نخست هستيم .
غضنفري در ادامه ميزان سرمايه گذاري در بخش معدن در فاصله سال هاي 84 تا 90 را با رشد شش برابري نسبت به مدت مشابه سال هاي قبل از آن 2900 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت : اين رقم طي سال هاي 78 تا 83 حدود 500 ميليارد تومان بود .
وي با اشاره براينكه دو درصد ذخاير معدني جهان مربوط به ايران است كه گام سخت آن اكتشاف و زمين شناسي است ، افزود: از اين ميزان 12 نوع ماده فلزي و 36 نوع مواد غير فلزي وجود دارد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت سپس با اشاره به رسيدن ظرفيت توليد سيمان به 86 ميليون تن تا آخر سال 91 گفت : اين ميزان در سال 83 حدود 33 ميليون تن بود كه با سرمايه گذاري و حمايت هاي مناسب تحقق هدف سال 91 به طور قطع امكان پذير خواهد بود .
 رشد جهشي محصولات فولادي
غضنفري درباره ظرفيت فولاد نيز توضيح داد : ظرفيت فولاد كشور 10 ميليون تن بود كه در زمان حاضر به بيش از 20 ميليون تن رسيده است .
به گفته وزير صنعت ، معدن و تجارت محصولات فولادي كشور با رشد جهشي از 13 ميليون تن در سال 83 به 31 ميليون تن در سال 90 رسيده است .
وي در ادامه عنوان كرد: در سال 83 ظرفيت آلومينيم كشور 230 هزارتن بود كه اين حجم هم اكنون به حدود 460 هزارتن رسيده است ، همچنين ظرفيت توليد مس از 190 هزار تن سال 83 به 255 هزارتن در سال 90 بالغ گرديد .
 غضنفري در باره رشد توليد محصولات معدني نيز توضيح داد : فولاد با رشد 10.5 درصد( 14 ميليون تن )، محصولات فولادي 7 درصد ( بيش از 17 ميليون تن ) مس شش درصد ( بيش از 230 هزار تن )، آلومينيم 5 درصد ( حدود 319 هزار تن )، روي 1 درصد ( 160هزارتن)، سيمان 8 درصد (بيش از 66 ميليون تن ) در سال 90 نسبت به 89 رشد توليد داشته اند .
10 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در بخش معدن
وي درباره توانمند سازي بخش خصوصي در حوزه معدن و صنايع معدني نيز توضيح داد : سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران تا پايان سال 83 ، به ميزان 909 ميليارد تومان سهام شركت هاي تحت پوشش را واگذار كرده بود كه اين ميزان در هفت سال گذشته نيز 10 هزار ميليارد تومان بوده است .
حمايت از سرمايه گذاري در بخش معدن
وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت كه اين وزارتخانه از سرمايه گذاري بخش خصوصي در چهار حلقه فولاد سازي شامل اكتشاف، ‌گندله سازي، ‌فولاد سازي و محصولات فولادي استقبال مي كند.
وي معتقداست: ‌مشاركت سرمايه گذاران در طرح هاي معدني و صنايع معدني زمينه خود كفايي كشور را دراين حوزه فراهم مي كند
حضور متخصصان ايراني در ديگر كشورها
وزير صنعت ، معدن و تجارت در باره حضور متخصصان ايراني در حوزه زمين شناسي در ديگر كشورها نيز مي گويد : متخصصان ايراني در حوزه زمين شناسي افتخارات بزرگي را در ديگر كشورها به دست آورده اند و طرف هاي خارجي دائما علاقه مندي خود را به بهره گيري از دانش و توان ايرانيان در كشورهاي خود اعلام مي كنند.
غضنفري افزود: ‌هرچه به سمت جلوتر حركت مي كنيم علوم زميني پيچيده تر، ‌هوشمندانه تر و تخصصي تر مي شود و بايد ابزار كافي براي شناخت لايه هاي زمين يا معادن داشته باشيم.
وي با بيان اينكه براي حفظ منافع ملي نيازمند تخصص زمين شناسي و كار حرفه اي هستيم، ‌تاكيد كرد: براي حفظ منافع ملي نيازمند اين تخصص و كار حرفه اي هستيم .
وي در بخش ديگري از سخنان خود بر ايجاد شركت هاي دانش پايه در حوزه زمين شناسي تاكيد كرد و گفت : بايد از ظرفيت هاي بخش خصوصي در اكتشاف و ساير موارد استفاده شود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    0 0
    منظور از 20 میلیون تن فولاد امکان تولید است نه خود تولید . اکثر طرههای در دست اجرا که جزو این 20 میلیون تن هستند با مشکلات مالی و زیر بنایی درگیر هستند.