بیش از دو سال از حادثه سکوی نفتی بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک می‌گذرد. در این مدت انسان‌ها در کنار طبیعت تلاش کرده‌اند به بهبود اوضاع کمک کنند؛ اما به نظر می‌رسد طبیعت مثل همیشه بهتر از آنها عمل کرده است.

محبوبه عمیدی: بیش از دو سال از نشت نفت در خلیج مکزیک و آسیب‌های زیست‌محیطی گسترده آن می‌گذرد؛ اما آیا حیات در زیست‌بوم این منطقه به حال عادی برگشته یا تنها کار و جهانگردی است که در آن مجددا آغاز شده است؟

به گزارش ساینتیفیک امریکن، نشت نفت از سکوهای نفتی بریتیش‌ پترولیوم در فاصله 64 کیلومتری از سواحل لوئیزیانا در اردیبهشت 1389 باعث شد حدود 780میلیون لیتر نفت به دریا و مناطق ساحلی بریزد. پس از گذشت پنج‌ ماه از زمان این فاجعه طرحی برای پاکسازی منطقه و بهبود وضعیت زیست‌بوم آن ارائه شد که به بودجه‌ای 21میلیارد دلاری نیازی داشت و می‌بایست اغلب هزینه‌های آن توسط شرکت نفتی بی.پی (بریتیش پترولیوم) تأمین شود. کارشناسان امیدوار بودند این تلاش‌ها در کنار توانمندی طبیعت برای بازگشت به شرایط عادی بتواند هر چه زودتر حیات را در این منطقه به شرایط مساعدتری برگرداند. حالا پس از گذشت بیش از دو سال از این فاجعه بعضی از آنها از بازگشت زودتر از انتظار شرایط طبیعی شگفت زده‌اند و گروهی دیگر معتقدند ویرانی‌های ایجاد شده به سال‌های متمادی تلاش و بهبود وضعیت زیست‌محیطی نیاز دارد. 

جیمز موریس که زیست‌شناس دانشگاه کارولینای جنوبی و یکی از اعضای کمیته ملی تحقیق در زمینه شرایط اکوسیستم خلیج مکزیک است، می‌گوید: «طبیعت این منطقه ورای تصور همگی ما عمل کرده و روند بازسازی آن بسیار سریع‌تر از چیزی است که فکر می‌کردیم. بسیاری از فجایع زیست‌محیطی که مردم انتظار وقوع آنها را در این خلیج و مناطق اطراف آن می‌کشیدند، هرگز رخ نداده‌اند».

موریس به تغییر در تعداد ماهیان و ممنوعیت ماهیگیری به عنوان یکی از تغییرات اشاره می‌کند. او می‌گوید: «پس از نشت نفت جمعیت ماهیانی که در بخش‌های ابتدایی زنجیره غذایی قرار داشتند، کم شد؛ اما در عوض ماهی‌های شکارچی بیشتر از پیش شدند. ماهیگیری در منطقه متوقف شده بود و شکارچیان چون دیگر رقیبی نداشتند به سادگی می‌توانستند غذای مورد نیاز خود را تأمین کنند».

اما اعضای گروه بین‌المللی صلح سبز چندان به اوضاع خوش‌بین نیستند. آنها به حذف بخشی از زنجیره غذایی با بیماری دلفین‌ها و مرگ آنها اشاره می‌کنند. در گروهی دیگر از ماهی‌ها آبشش‌‌ها به دلیل نشت مواد نفتی آسیب دیده و به مرور دارد بد و بدتر می‌شود. تعدادی از آبزیان مرجان‌هایی را که محل زندگی آنها بوده از دست داده‌اند و بدتر از آن بخشی از تنوع زیستی منطقه ناپدید شده است.

گروه دیگری از محققان نظر دیگری دارند، آنها می‌گویند دو سال زمان اندکی برای بررسی آسیب‌های منطقه است و از سوی دیگر چون اطلاعات اولیه در مورد زیست‌بوم این منطقه کافی نیست، کسی نمی‌تواند اظهارنظر دقیقی در مورد میزان خرابی‌ها بکند.

با این حال این گروه معتقد است هنوز هم در خلیج مکزیک و مناطق اطراف آن حیات جریان دارد و با اینکه ما انسان‌ها درک دقیقی از زیست‌بوم منطقه نداریم، طبیعت به ترمیم و بازسازی اوضاع به شیوه خود ادامه خواهد داد.

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =