۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰

دو بار در سال، حوالی اعتدال بهاری و پاییزی، زمین از خط واصل خورشید و رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) عبور می‎کند و خورشیدگرفتگی‌های نادری اتفاق می‎افتد. این فصل گرفت تا 3 هفته دیگر ادامه خواهد داشت.

رصدخانه دینامیک خورشیدی، اس.دی.او پیشرفته‌ترین ماهواره‌ای است که برای بررسی قرص خورشید طراحی و به فضا پرتاب شده است. تصاویر پرکیفیت این ماهواره تاکنون رازهای جالبی از فعالیت‌های سطح ستاره منظومه شمسی را آشکار کرده که برخی فیلم‌ها و تصاویر آن را پیش از این در خبرآنلاین ملاحظه کرده‌اید.

حوالی ظهر دیروز به وقت ایران (ساعت 7:00 بامداد ششم سپتامبر 2012 به وقت جهانی مقارن با 11:30 ظهر شانزدهم شهریورماه 1391 به وقت مرکزی ایران) اوج خورشیدگرفتگی جزئی از دید رصدخانه دینامیک خورشیدی روی داد و زمین،نیمی از قرص خورشید را پوشاند. تا سه هفته دیگر، شرایط برای عبور زمین از مقابل خورشید فراهم است و برخی از زیباترین و عجیب‌ترین خورشیدگرفتگی‎هایی که بشر تاکنون مشاهده کرده است، اتفاق خواهد افتاد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    2 0
    خیلی گیج کننده بود عبور زمین از جلوی خورشید ! یک کم زیر دیپلم بگید لطفا ...
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
      3 0
      کاربر محترم، تمام اجرام موجود در فضا در حال حرکت هستند. رصدخانه دینامیک خورشیدی نیز در مداری حرکت می‌کند که حوالی اعتدال بهاری و پاییزی به پشت زمین می‌رود. در این وضعیت، قرص زمین روی خورشید را می‌پوشاند و گرفت ناقص اتفاق می‌افتد.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    0 0
    راست گفتن نفر قبلی باید بیشتر توضیح می دادید خیلی گنگه . امیدوارم این نوشته کار آقای ناظمی نبوده باشه
  • مریم فخیم US ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    0 0
    چه جالب...لینک ویدئوش http://www.youtube.com/watch?v=5QpV0qEl-T0
  • مریم IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    1 0
    میشه لطفا مدار حرکت "اس دی او" رو به صورت تصویری یا اینفوگرافیک مشخص کنید؟تواین لینک در قسمت کامنتها نوشتیدکه نسبت به خورشید ثابته و پشت به زمین قرار دارد...!پس چجوری زمین ازمقابل خورشید عبور میکنه و گرفت جزئی رخ میده؟ http://khabaronline.ir/detail/225904/