آزمون سقوط کنترل‌شده یک بوئینگ 727 نشان داد بخش جلوی هواپیما در هنگام حادثه بسیارآسیب‌پذیر است. برگرداندن صندلی به وضعیت عمودی و بستن کمربند ایمنی می‌تواند جان دیگر سرنشینان را به سادگی نجات دهد.

محبوبه عمیدی: این تصاویر که از سقوط کنترل‌شده یک فروند بوئینگ 727 با ظرفیت 170 سرنشین تهیه شده‌، نشان می‌دهد بر خلاف تصور بسیاری از ما بخش جلوی هواپیما در هنگام سقوط بسیارآسیب‌پذیرتر از بخش میانی آن و مخصوصا بخش انتهایی است و تقریبا هنگام برخورد دماغه هواپیما با زمین، مسافران فِرست‌کلاس شانسی برای زنده ماندن نخواهند داشت.  

به گزارش دیلی میل، این آزمون بی‌نظیر که با سقوط کنترل‌شده یک بوئینگ 727 در بیابان سونورا در مکزیک انجام شده، می‌تواند درک بهتری از شرایط هواپیماهای امروزی در هنگام سقوط را در اختیار کارشناسان قرار دهد.

این هواپیما در ابتدا توسط جیمز اسلوکام، خلبان 55 ساله هدایت شده و پس از آنکه او در ارتفاع 2500 پایی به کمک چتر نجات از آن بیرون پریده، توسط خلبان دیگری به کمک کنترل از راه دور هدایت شده و با برنامه‌ریزی قبلی سقوط کرده است. سرنشینان این هواپیما را ماکت‌هایی تشکیل داده بودند که به واسطه شیوه طراحی خود می‌توانستند مانند انسان‌ها در برابر ضربات و تکان‌ها عکس‌العمل نشان دهند.

ماکت ها

آنها به سه گروه متفاوت تقسیم شدند: صندلی گروه اول در وضعیت عمودی قرار گرفت و کمربند ایمنی آنها بسته شده بود، در گروه دوم کمربند ایمنی بسته شده بود؛ اما صندلی دیگر در وضعیت عمودی قرار نداشت و گروه سوم در صندلی‌هایی نشسته بودند که در وضعیت عمودی قرار نداشتند و کمربند ایمنی نیز نبسته بودند.

بررسی‌ها پس از اینکه این هواپیما با دماغه به زمین برخورد کرد، نشان داد اگر به جای این ماکت‌ها سرنشینان بوئینگ را انسان‌ها تشکیل داده بودند افرادی که در وضعیت عمودی قرار داشتند، می‌توانستند زنده بمانند، آنها که پشتی صندلی خود را تغییر داده بودند با جراحاتی جدی، مخصوصا در ناحیه سر و صورت مواجه می‌شدند و وضعیت افرادی که کمربند ایمنی نداشتند از گروه دوم هم به مراتب بدتر بود.

هواپیما

این پروژه 1میلیون پوندی با بازطراحی سوانح هوایی نه‌تنها می‌تواند به کارشناسان کمک کند قدرت و پایداری بدنه هواپیما و کابین آن را در برابر ضربه بررسی کنند که باعث می‌شود درک بهتری از اثر ضربه در حوادث مشابه روی بدن سرنشینان به وجود بیاید. علاوه بر این محققان امیدوارند نتایج این پروژه بتواند به بالا رفتن درصد نجات‌یافتگان از سوانح هوایی آینده کمک کند.

بوئینگ از تعداد زیادی دوربین برای ضبط و ثبت لحظات سقوط و برخورد استفاده کرده و علاوه بر دوربین‌هایی که درون هواپیما کار گذاشته شده بودند، در هواپیماهایی که این بوئینگ را تعقیب می‌کردند و حتی کلاه ایمنی خلبان برای فرود با چتر نجات نیز از دوربین استفاده شده است.

هواپیما

کارشناسان پس از بررسی تصاویر این دوربین‌ها می‌گویند در هر سقوط مشابه حدود 78درصد از مسافران شانس زنده ماندن دارند؛ اما تقریبا تمامی افرادی که در بخش جلو و فرست کلاس نشسته‌اند، به دلیل شکستن دماغه کشته خواهند شد.سرنشینان عقب هواپیما بیشترین شانس را برای زنده ماندن خواهند داشت.

این اولین‌بار است که آزمون سقوط کنترل شده یک هواپیما با موفقیت انجام می‌شود. تنها آزمایش مشابه این سقوط که توسط ناسا در سال 1984/1363 برای سقوط کنترل‌شده یک فروند بوئینگ 720 انجام گرفت، با برخورد لاشه آتش‌گرفته این هواپیما با زمین به پایان رسید.

آن ایوانز که بازرش سابق بخش تحقیق و بررسی تصادفات هوایی انگلستان بوده و جعبه سیاه این هواپیما را بررسی کرده، می‌گوید: «بخش عقب هواپیما که جعبه سیاه در آن قرار می‌گیرد، به مراتب امن‌تر از دیگر بخش‌های آن است. با این حال این آزمون نشان می‌دهد هواپیماهای جدید توانایی قابل‌قبولی در تحمل شرایط برخورد دارند، البته بخش جلوی هواپیما به دلیل اینکه ضربه سخت‌تری را در هنگام برخورد دریافت خواهد کرد، در هنگام سانحه به مراتب آسیب‌پذیرتر است. ما از این آزمون یک درس دیگر هم گرفتیم و آن این است که سیم‌کشی‌ داخلی هواپیما می‌تواند در حین برخورد از فضای خود جدا شده و با ایجاد مانع از خروج نجات‌یافتگان از هواپیما جلوگیری کند. پس بد نیست جایی در بخش عقب هواپیما را برای نشستن انتخاب کنید که چند صندلی بیشتر با خروجی‌های اضطراری فاصله ندارد».

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    92 16
    شما توصیه ای دیدید
    • بدون نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
      93 1
      توصیه‌ش این بود که فرست کلاس بره عقب تا اونایی که پول کمتری دارن کشته بشن.
    • بدون نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      31 28
      1- بستن کمربند ایمنی 2- عمودی کردن صندلی 3- ردیفهای آخر هواپیما. یک ذره دقت کن جانم.
  • بدون نام SE ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    55 5
    اسراف خوب نیست. بویینگ اضافه دارن بیان یه چند تاشم بدن به ما. ثواب داره والا.
    • بدون نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      7 54
      دوس داري سانحه اروميه تكرار بشه؟
  • سینا IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    97 1
    قبل از پرواز با سیصد ساعت تاخیر!! 1-وصیت نامه خود را در "خارج از هواپیما و جای امنی!!" قرار دهید 2-کمربدنهاتون رو مجکم ببندید 2-همیشه به این فکر کنید که این هواپیما نوسازه واصلا 30 ساله نیست 3-فقط میتوانیداز خلبان مطمِن باشید گه مشکل فقط چرخها باشه 4-به مرگ فکر نکنید و میتوانید به جهان پس از مرگ فکر کنید
  • مهدی US ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    28 13
    برای زمانی که هواپیما ربوده شده و مستقیما به سمت برجهای دوقلو میرود توصیه ای ندارید؟
    • علی US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      18 0
      نه
  • بدون نام IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    9 10
    very nice
  • طاها BE ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    30 2
    عقب بنشینید تا یواش‌تر بمیرید
  • محمد IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    9 2
    منظور از انتخاب چیه؟
  • بدون نام DE ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    54 3
    توصیه ساده برای زنده ماندن در سوانح هوایی : با هواپیماهای داخل ایران پرواز نکنید.
  • خسرو IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    31 1
    فعلا که سوانح هوایی امن تر از سوانح زمینی است. سالانه در ایران 20000 کشته داریم ولی در سوانح سالانه هوایی جهان کمتر از 1000 نفر است.
    • پویان IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      13 2
      بله ولی تعداد افرادی که از حمل ونقل هوایی استفاده می کنند خیلی کمتر است
  • رهگذر IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    6 3
    پست خوبی بود................................... ممنون
  • خلیج فارس IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    38 1
    ابجی تورو خدا چند پیشنهاد هم در مورد پراید بدین تازه خریدمش......
    • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      34 2
      تنها توصيه اي كه ميشه كرد اينه كه بگذاريش سر طاقچه به عنوان دكوري ازش استفاده كني.
  • عليرضا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    35 1
    چرا اون همه هزينه كرديد ميومديد ايران آزمايش كاملا طبيعي ميديديد.با انسانهاي واقعي توي هواپيماهاي كاملا استاندارد...!!!
  • امید IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    4 2
    دلیل محکم دیگری بر درست بودن جمله (( تمام سر نشینان کشته شدند !!!)) . دقت کردین هیچوقت حرفی از ته نشین ها زده نشده؟