۰ نفر
۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:

منابع خبری روسیه اعلام کردند "پاول گراچف "، ژنرال و وزیر دفاع پیشین روسیه، که در اولین جنگ چچن قول داده بود، با عملیاتی برق آسا به مناقشه این منطقه پایان دهد، روز شنبه در سن 64 سالگی در بیمارستان نظامی مسکو درگذشت.
به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این نظامی کهنه کار روسیه که جنگ افغانستان را نیز تجربه کرده بود، از این مسئله به خود می بالید که توانسته است در عرض تنها دو ساعت کنترل منطقه جدایی طلب چچن را به دست گیرد هر چند در ادامه در سال 1994 با مقاومت های سرسختانه جدایی طلبان این جمهوری کوچک روبرو شد و دستور بمباران گسترده این منطقه را صادر کرد که بر اثر آن دهها هزار نفر کشته یا آواره شدند.
این اقدام وزیر دفاع سابق روسیه انتقادهای شدید سازمانهای دفاع از حقوق بشر را برانگیخت به طوری که برخی از مدافعان و فعالان حقوق بشر او را جنایتکار جنگی توصیف کردند. چند سال بعد، این ژنرال بلند پایه ارتش روسیه اذعان کرد که جنگ چچن یک اشتباه بوده است.
پاول گراچف ،سرگئی کووالف، مدافع حقوق بشر و ناراضی اتحاد جماهیر شوروی سابق را «دشمن میهن» می دانست.
گراچف دوازدهم سپتامبر به علت مشکلات جسمانی که اطلاعات چندانی درباره آن منتشر نشد در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان ویچنوفسکی مسکو بستری شد.
"دیمیتری پسکوف "، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در گفتگو با خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه درگذشت وزیر دفاع سابق کشور را به اعضای خانواده و بستگانش تسلیت گفت.
اناتولی سردیوکوف، وزیر دفاع روسیه، نیز اعلام کرد مراسم خاکسپاری و یادبود ژنرال پیشین ارتش روسیه روز سه شنبه در مرکز فرهنگی نیروهای مسلح در مسکو برگزار خواهد شد.
گراچف ژانویه سال 1948 متولد شد.
 تحصیلات خود را در مدرسه عالی نیروهای هوابرد «ریازان» به پایان رساند و سپس به آکادمی نظامی «فرونزه» مسکو وارد شد. وی در پایان مطالعات نظامی خود در سال 1981 ، برای فرماندهی یک گروه از چتربازان ارتش روسیه به افغانستان اعزام شد. پس از پنج سال حضور در افغانستان، در حالی به روسیه بازگشت که مقامات مسکو عنوان افتخارآمیز « قهرمان اتحاد جماهیر شوروی » را به وی دادند. وی از سال 1988 تا سال 1990 مطالعات خود را در مسکو دنبال کرد سپس از دسامبر سال 1990 تا اوت 1990 و یک هدایت نیروهای هوابرد اتحاد جماهیر شوروی سابق را بر عهده گرفت.
حمایتهای وی از بوریس یلتسین، رئیس جمهور سابق روسیه، در کودتای نافرجام  اوت سال 1991 ، باعث شد تا یکسال بعد که اتحاد جماهیر شوروی تجزیه شده بود، به عنوان اولین وزیر دفاع روسیه مستقل منصوب شود. برغم اینکه اتهامات و انتقادات زیادی از جمله فساد مالی برضد وزارت دفاع روسیه مطرح شد، گراچف توانست تا سال 1996 سمت خود را حفظ کند به طوری که به وی لقب « ناو هواپیمابر غرق نشدنی» را دادند.
در سال دو هزار و یک زمانی که توسط یک دادگاه نظامی در رابطه با تحقیقات مربوط به قتل یک روزنامه نگار در سال هزار و نهصد و نود و چهار مورد بازجویی قرار گرفت، هر گونه دخالت در کشتن این روزنامه نگار را که درباره فساد در ارتش تحقیق می کرد، به شدت انکار کرد.
" الکساندر کونووالوف "، کارشناس روس می گوید گراچف یک شخصیت بسیار مبهم و تاریک بود و در عین حال می توان گفت که او در زندگی نظامی و سیاسی اش بسیار بدشانس بود.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =