دکتر بهرام مبشر، استاد فیزیک و نجوم رصدی در دانشگاه کالیفرنیا-ریورساید و از اعضای تیم علمی تلسکوپ فضایی هابل که توانسته برخی از دورترین اججرام مشاهده‌شده در عالم را کشف کند، فردا مهمان کافه‌خبر است.

دکتر بهرام مبشر در سال 1337 در تهران متولد شد، دیپلم ریاضی را از دبیرستان البرز تهران و لیسانس فیزیک را از مدرسه عالی پارس دریافت کرد. پس از سفر به انگلستان، تحصیلات فوق ‌لیسانس و دکترای خود را در رشته کیهان‌شناسی رصدی در دانشگاه «دورهام» انگلستان پشت سر گذاشت. سپس برای تکمیل دانش الکترونیک خود توانست فوق‌لیسانس مهندسی اپتوالکترونیک و دیپلم مهندسی مایکروویورا  از ایمپریال‌کالج لندن دریافت کند. وی به مدت هشت سال در  ایمپریال‌کالج به تدریس و تحقیق اشتغال داشت  و در سال 2000/1379 به عضویت آژانس فضایی اروپا درآمد و عضو گروه علمی تلسکوپ فضایی هابل شد. وی تا سال 2007/1386 در این سمت باقی ماند و از آن زمان تاکنون استاد فیزیک و نجوم رصدی دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید است. (برای مطالعه رزومه دکتر مبشر، اینجا را کلیک کنید)

دکتر مبشر به عنوان یکی از مدیران اصلی و محقق در پروژه های مهمی از جمله پروژه GOODS برای نقشه‌برداری اعماق آسمان وCOSMOSE همکاری داشته و به کمک ابزارهای تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف برخی از دورترین اجسام مشاهده‌شده در عالم شده است.

دکتر مبشر، صبح فردا مهمان خبرآنلاین است تا در مورد 22 سال فعالیت تلسکوپ فضایی هابل، کشف دورترین اجسام عالم و جهانی که 95درصدش را نمی‌شناسیم، به گفت‌وگو بنشینیم. شما کاربر گرامی می‎توانید پرسش‎هایی را که مایلید از دکتر مبشر بپرسید، در بخش نظرات در انتهای همین صفحه بنویسید.

• نادر IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    سوال شود:ایا درداخل سیاهچاله چیزی هست؟اگرهست ان چیست؟اگرنیست پس چرا هست؟
  • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    سلام.سوالم درباره پایان جهان و تاریخشه و اینکه جهان درحال انبساطه یا انقباض.مرسی
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    خبر به این مهمی را ساعت 10 شب گذاشتید روی سایت بعد هم میگید سوالاتونو بنویسید، فردا صبح مصاحبه انجام میشه؟ چیزی به ذهنم نمی‌رسه ولی بپرسید آیا میشه بین مذهب و فیزیک نوین آشتی ایجاد کرد؟و روزی فیزیک دان خداپرست هم داشت؟میشه یه روزی گالیه را از جرم "انحراف بشر از یکتا پرستی"!!! تبرئه کرد؟ آیا نسل ما می تونه امیدوار باشه شاهد یک تحول بزرگ دیگه توی دنیای فیزیک باشه، و نظریه های تازه، و اینشتین‌ها و بورهای جدید؟ و نظر شخصیشون در مورد حیات فرازمینی و حیات هوشمند فرازمینی چه جوریه که تلسکوپ هابل نمی تونه آثار به جامونده از آپولوها را روی ماه ببینه ولی دورترین اجسام عالم را چرا؟چه رابطه ای بین قدرت تفکیک تلسکوپ و بزرگ نماییش هست؟(البته این را خودتون هم می تویند جواب بدید)
  • رامین IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    با عرض سلام اگر کیهانشناس نمیشدید میخواستید چه کاره شوید
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    لطفا از جناب آقای دکتر مبشر در مورد حجم کهکشان ها و ماده تاریک و انرژی تاریک سوال فرمایید. با تشکر
  • سجاد IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    لطفا از ایشون بپرسید چه روشی برای درس خوندن و کلا زندگی کردنشون دارند. ممنون
  • شهرام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    درود منشاء انرژی از کجاست ؟ اولین بار انرژی از کجا متولد شد ؟ با سپاس
  • بدون نام US ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    استاد سطح پایین رو دعوت کردین. دوباره توهم زدی گروه علمی! متوهم ترین بخش خبرانلاین. بابا ما خارج زندگی می کنیم اینقدر خالی نبندید واسه داخل
  • بدون نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    با سلام و ضمن تشکر- ایا اجرامی که ما می توانیم با چشم غیر مسلح ببینیم (ستارگان و دیگر اجرام) مربوط به همین کهکشان راه شیریست و یا می تواند برای کهکشانها دیگر باشد. چه زمانی می توان سیاره مریخ را از زمین با چشم عیر مسلح دید حتما این سوال سوال مبتدیست و من جدیدا به ستارگان و اجرام اسمانی علاقمند شده ام بطوریکه اگر هر شب سیاره مشتری و پس از ان زهره را و همچنین خوشه زیبای پروین را نبینم احساس میکنم ممکن است تا صبح فردا زنده نمانم و این اجرام را ندیده بمیرم از استاد خواهش میکنم کتابهایی برای مبتدیان معرفی کنند هر چند که ممکن است شان ایشان اجل از پاسخ به این کامنت باشد ولی خواهشمندم چند کتاب معرفی بفرمایید-با تشکر عاشق ستارگان مخصوصا عاشق دیدن سیاره سرخ از زمین
  • بدون نام EU ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1) تحصیلات اپتوالکترونیک و مایکروویو ایشان، در کدام قسمت شغلشان کاربرد دارد؟ 2) افرادی که در زمینه کیهان شناسی تحصیل می کنند، غیر از کارهای دولتی چه فرصتهای شغلی دارند؟
  • دانشجو DK ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    از زمانی که فهمیدین از راه علم میتونیم به موفقیت برسین تا ایم زمان چه مسئله ای بیشترین بخش از افکارتان بوده و به شما برای ادامه این راه انگیزه میداده ؟
  • محمد IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    میخوام بدونم در دانشگاههای اونجا هم طرف مجبوره تا فوق لیسانس درس بخونه که بعد بتونه بره سر کار ؟!! یا نه اندازه نیاز و کاری که میخوان بکنن درس میخونن . سیستم ارتباط کار با تحصیل رو بپرسید لطفا
  • محمد IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    اما یه آقای خارجی کتابی نوشته وهوش ما ملت ایرانی را زیر متوسط اعلام کرده واونوقت یه عده از خود باخته دائم اینو تو بوق وکرنا میکنن.دکتر من نمیگم ما از همه ملت دنیا باهوشتریم اما لااقل جزو باهوشها هستیم.چون خیلی افراد بزرگ مثل شما داریم. نظر شما چیه؟
    • hoda IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      امسال ایشون از تمام اقوام وجود دارن،و این نشانگر هوش ۱ ملت نیست، هندی‌ها و چینی‌‌ها هم بسیار دانشمند در سطح دنیا دارن.
  • حسين PL ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    با سلام سوال من از ايشون اينه كه چرا رشته كيهان شناسي در ايران جا نيفتاده و كمتر بهش اهميت داده ميشه؟
  • بدون نام EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    اهمیت این رشته در ایران هنوز برای خیلی ها مشخص و ملموس نیست لطفا یه مقدار توضیح دهید با تشکر
  • hoda IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    با سلام، از ایشان بپرسید چرا برای زندگی‌ ایشون ایران رو انتخاب نکردن؟آیا به نظر ایشون می‌شه از راه دور به مملکت خدمت کرد؟چه جوری؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    قبل از جهان وانفجار بيگ بنگ را شرح دهيد.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    سلام.2روز قبل در اذان صبح بود که ناگهان یک چیزی در اسمون ترکید ویک نور آبی رنگ در اتاق ما پخش شد حتی از پشت پرده ها گذشت و تمام اتاق رو نور آبی گرفت.هیچکس بیدار نبود من فقط دیدم.در ضمن 4ماه قبل بعد از باران در شهر خودمون نه شما.به اندازه ماه یک کره مانند در حول یک محور فقط میچرخید بالای منطقه ما بود.انکار یک ماه زیر ابر بوود.اینا چیند؟
    • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      چیز خاصی نیست.توهم زدی...
  • پسر آینده GB ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    دربارۀ ممبرین "Membrane" کمی توضیح بدین ؟ چراکه حتی در ویکیپدیا انگلیسی هم توضیح کافی دربارش نیست ! و اینکه آیا در ایران هم روی نظریه رشته ها بطور جدی کار می شه؟ با سپاس
  • AI IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    با عرض سلام و خسته نباشید ، می خواستم نظر جناب آقای دکتر را در مورد بحث آقای استیفن هاوکینگ که اعتقاد دارند روزی علم بر مذهب پیروز می شود را بیان کنند.. با تشکر.
    • حسین IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
      به نظرت اگه جواب این سوالو داشته باشه هم میتونه به تو اعلامش کنه؟!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    با سلام.با توجه به اینکه ایشون کیهان شناس هستند خواستم نظرشون رو در مورد آقای شریعتمداری بپرسید.
  • الماسی DE ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷