در فلاتی مرتفع و بسیار خشک در سرزمین شیلی، صفی بلند و ناهموار از یخ‌های سختی وجود دارد که درست شبیه به صف توبه‌کاران مسیحی در مراسم عید پاک است. فقط در خشک‌ترین نقاط زمین،‌ چنین پدیده‌ای دیده می‌شود.

بهنوش خرم‌روز: زیر نگاه آتشفشان لیکانکابور،‌ در پهنه فلات شاجنانتور شیلی،‌ دسته‌ای از یخ‌ها درست به شکل صفی از توبه‌کاران منجمدشده به ردیف ایستاده‌اند. چنین صحنه‌ای را تنها و تنها در سرزمینی این چنین مرتفع و خشک می‌توان دید.
به گزارش دیسکاوری، ‌در ارتفاع حدود 5000 متری از سطح دریا،‌ فلات شاجنانتور در دل صحرای اتاکامای شیلی، یکی از خشک‌ترین نقاط روی زمین است. به همین دلیل هم این مکان برای قرارگیری رصدخانه بزرگ میلی‌متر/ زیرمیلی‌متر اتاکاما (ALMA) انتخاب شد. هر چه رطوبت موجود در هوا کم‌تر باشد، رصد نقاط دور جهان هستی واضح‌تر، پایدارتر و دقیق‌تر انجام می‌گیرد.
همچنین در مکانی به این خشکی، صفوف توبه‌کاران یخی به وجود می‌آیند. دلیل نام‌گذاری این یخ‌ها به نام توبه‌کاران این است که شکل ظاهری آن‌ها،‌ یادآور اعضای گروه‌هایی است که مراسم سالانه عید پاک را برگزار می‌کنند، ‌افرادی با لباس سفید و کلاه.
چنین تصور می‌شود که در چنین مکانی،‌ یخ‌ها به طور مستقیم از طریق فرایند تصعید وارد هوایی می‌شوند که تشنه کمی رطوبت است. از آن‌جا که یخ‌ها دور هر چیزی شکل می‌گیرند،‌ در نهایت،‌ جنگلی از ساختارهای سخت و ناهموار به وجود می‌آید که ممکن است خیلی کوچک در حد چند سانتیمتر تا خیلی بلند،‌ حدود 5 متر باشند. این تصویر توسط بابک تفرشی در جاده‌ای که به رصدخانه اتاکاما ختم می‌شود، گرفته شده و برای مشاهده آن در ابعاد بزرگ، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

 

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    6 2
    زیباست.
  • علیرضا IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    4 1
    خبر انلاین عکس بزرگ ناقصه چرا کات کردین عکسو برادر ؟ این عکس زیباییش به wide بودنشه چرا خب ؟؟؟؟
  • بدون نام CA ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    2 6
    فتوشاپيه
    • علیرضا IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      7 2
      بشین سر جات جوجه .. مد کردین تا به چیزی میرسین میگین فتوشاپه