عبدالله آلبوغبیش<BR>

آنچه طی روزهای گذشته پس از سقوط یک خمپاره از داخل سوریه به ترکیه و کشته شدن پنج نفر رخ داد و نیز واکنش های تند مقام های آنکارا به این رخداد، بیش از گذشته واقعیت هایی را درباره جبهه ترک در قبال بحران سوریه نشان می دهد.
سقوط یک خمپاره یا بیش از یک خمپاره از داخل سوریه به خاک ترکیه امری کاملا طبیعی است و چه بسا که اتفاق هر روزه ای باشد که درباره آن اطلاع رسانی نمی شود، کما اینکه این امر درباره مرزهای اردن و لبنان و عراق هم صدق کرده است و علاوه بر آن، در درگیری های مرزی در هر جای دنیا، این مسأله امری کاملا طبیعی و عادی است.
اما چه عاملی باعث شد تا اردوغان تمام دنیا را یک شبه همراه خود و علیه سوریه بسیج سازد و درخواست نشست فوری ناتو و دریافت مجوز از پارلمان برای اقدام نظامی را ارایه دهد. واقعیت این است که هنوز مشخص نشده که ارتش سوریه این خمپاره را شلیک کرده است یا مخالفان سوری که به علت ناتوان ماندن در متزلزل کردن بنیان نظام سوریه، به دنبال متشنج تر کردن رخدادها و زمینه سازی برای اقدام نظامی علیه این کشورند.
با این حال، اردوغان در نامه ای به شورای امنیت، این اتفاق را نقض آشکار قوانین بین الملل تلقی کرد و در درخواستی از پارلمان که اکثریت آن را هم حزبی هایش شکل می دهند، خواستار تصویب لایحه اقدام نظامی خارج از مرزها کرد. اما احزاب مخالف یعنی چپ ها و کردها با این لایحه مخالفت کردند و همه هم حزبی های اردوغان در این جلسه حضور نیافتند. ترکیه اما متاسفانه این موضع را در حالی اتخاذ کرد که در ماه می 2010 و زمانی که حدود 10 نفر از شهروندانش در حمله نظامیان اسراییلی به کشتی مرمره کشته شدند، چنین موضعی اتخاذ نکرد و تنها به کاهش سطح روابط بسنده کرد و نه ناتو را به کمک خواست و نه مجوزی از پارلمان برای اقدام نظامی فرامرزی درخواست کرد. حال آنکه طی دو سال گذشته، سطح روابط اقتصادی اش با اسراییل به نسبت 35 درصد هم افزایش یافته است.
اما صدور مجوز اقدام نظامی از سوی پارلمان، در حد خود اقدامی خطرناک است که می تواند شراره یک جنگ منطقه ای را رقم زند؛ اساسا تصویب چنین قانون و صدور چنین اجازه ای خود به تنهایی اعلام جنگ علیه سوریه است. آیا دولت سوریه نمی توانست به بهانه ورود افراد مسلح از داخل ترکیه به خاکش و مورد تهدید واقع شدن امنیت ملی اش، چنین مجوزی را از پارلمان بگیرد؟ هرچند معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرده که این مجوز به معنای ورود به جنگ با سوریه نیست، اما خود همین مجوز، "جنگی به تعویق افتاده" را در خود نهفته دارد و اکنون دولت اردوغان مختار است که هر زمان "شرایط اقتضا کند" از این مجوز بهره برداری نماید.
با این حال، تمام سروصداها و فریادهای اردوغان در سطوح منطقه ای و بین المللی چندان انعکاسی نیافت و مدت نشست اضطراری پیمان ناتو کمتر از نیم ساعت بود و در این مدت کوتاه صرفا به اعلام همبستگی با ترکیه اکتفا کرد و سوریه را به توقف "اقدامات خصمانه" فراخواند که این موضع صرفا نوعی تعارف با ترکیه به عنوان یکی از اعضا بود. ناتو پیش از این چندین بار هم تاکید کرده بود که وارد جنگ با سوریه نخواهد شد و آمریکا هم نه قبل از انتخابات و نه بعد از آن ، خود را درگیر جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه نخواهد کرد، خاصه اینکه دو عنصر روسیه و ایران در یک سوی دیگر معادله قرار دارند. ترکیه هم خود به تنهایی جرأت ورود به این جنگ را ندارد. مواضع و اقدامات ترکیه زمانی اتخاذ می شود که ارتش سوریه در حال اعزام بیش از 30 هزار نفر از نظامیان خود به سوی حلب است تا معرکه حلب را نهایی نماید و این به معنای استقرار نهایی ارتش درمرز با ترکیه و در نهایت توقف هرگونه ورود گروههای مسلح به داخل سوریه است که عملا عرصه را بر گروه موسوم به "ارتش آزاد" تنگ خواهد کرد و ترکیه چاره ای جز این ندارد که ارتش سوریه را از گروههای مسلح غافل کند و متوجه خود سازد.
ترکیه اما آنچه را کشته است، می دروَد. ترکیه طبعا اگر به گروههای مسلح آزادی فعالیت در مرزهای خود نمی داد و مرزهای خود را به روی آنها نمی گشود و وارد این بازی نمی شد، نه گلوله ای به سویش شلیک می شد – هرچند که هنوز عامل شلیک این گلوله مشخص نیست - و نه آواره ای به سویش پناهنده می شد و نه لیره ای هم به لحاظ اقتصادی ضرر می کرد. اما شده است آنچه می باید شود. درازدامن شدن بحران در سوریه و دامنه دار شدن اعتراضات مردمی علیه سیاست های دولت حزب عدالت و توسعه درقبال سوریه و جولان دادن مخالفان سوریه در جنوب ترکیه بهانه های زیادی را برای مخالفان اردوغان فراهم کرده و اکنون به پاشنه آشیل وی بدل شده است. دولت اردوغان خود را در منجلاب عمیقی گرفتار کرده است که برون رفت از آن به دشواری میسر است و چه بسا که میسر نباشد.

عنوان، برگرفته از مصرعی از بیت معروف حافظ است: من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش، هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین FR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    15 9
    آقا شما کارتون درسته ولی انصافا بمباران مرزی در همه جای دنیا امری عادیه!؟!؟ چطور امکان داره؟ حالا شاید جاهای دیگه دنیا هم عادی باشه ولی اینکه 5شهروند ترکیه ای کشته بشن و دولتش سکوت کنه خیلی عجیبه!! اتفاقا این غیرعادیه
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    14 9
    شما نگران دیگران نباش بقیه کشورها بر اساس عقل و منافع ملی سیاست رو جلو میبرن
  • امیر IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    9 4
    سوریه در شرایطی نیست که بخواد چنین ماجرا جویی رو راه بیندازد و وارد جبهه دیگری شود ودر دوجبهه بجنگدد
  • محسن IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    16 8
    کاملاً مشخصه که این مطلب بسیار غرض ورزانه نوشته شده. من بهتون قول میدم نویسنده خودش هم به نوشتش اعتقادی نداره. کشتی مرمره چه ربطی به ناتو داره؟!!! ترکیه چرا باید اعلام جنگ کنه با اسرائیل؟ اتفاقاً در مورد اسرائیل ترکیه بسیار سختگیرانه عمل کرده. الان پاکستان در حال پرتاب خمپاره به سمت افغانستان هستش و گاهاً افرادی هم در افغانستان به این دلیل کشته میشند. حالا سوال اینه که آیا رفتار دولت افغانستان طبیعی و از روی عزت هستش که جواب دندان شکنی به پاکستان نمیده، یا رفتار ترکیه که پس از کشته شدن شهروندان بی گناهش مرد و مردانه به ارتش سوریه پاسخ دندان شکن میده و قدرت دیپلماسی خودش رو به رخ سوریه و دوستانش می کشونه؟ ترکیه اگه دنبال بهونه برای جنگ می گشت، قبلاً بخ خاطر جنگندش بهانه برای حمله داشت.
  • قلی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    8 7
    نتش بین ترکیه و سوریه را غرب به راه انداخته است . غرب میخواهد کشورهای اسلامی را به جان هم بندازد تا غرب به بهانه هایی با ایران وارد جنگ بزرگی شود چرا که میدانند تنها مشکل آنها ایران است که نمیگذارد به اهداف ماسونیشان برسند . امسال سال شومی خواهد بود احتمالش زیاد است که جنگ جهانی سوم کم کم به وقوع بپیوندد . آمریکا و متعدانش میخواهند حکومت دجال را با بهانه هایی آغاز کنند ولی با مقاومت شدید سربازان امام زمان روبرو خواهند شد .
  • بدون نام GB ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    3 6
    ترکیه از دوران باستان همیشه به ایران خیانت کرده است