بررسی موضوع عاشورای شمسی در 21 مهر ماه که سال های اخیر در ایران مطرح شد در گفت وگوی خبرآنلاین با دکتر صادق آیینه وند، پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام.

دکترصادق آئینه وند معتقد است که مناسبت های شمسی باید بر اساس تقویم خود و مناسبت های قمری نیز بر اساس تقویم قمری برگزارشود و جابجایی این دو، امری غلط و بیهوده است.
این استاد تاریخ اسلام در گفت وگو با خبرآنلاین با غیر ضروری دانستن معادل سازی عاشورای شمسی در تقویم ایرانی گفت: برگزاری مناسبت های قمری در تقویم شمسی باعث ایجاد تفرقه و سردرگمی مسلمانان می شود و وحدت اسلامی را مخدوش می کند، بنابراین طرح این موضوع امری غلط و انحرافی است. مهمترین آسیب این موضوع وحدت است. در هیچ شرائطی وحدت اسلامی نباید تحت تاثیر سلائق و خواسته های افراد قرار بگیرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر اهمیت بزرگداشت یاد امام حسین(ع) به مقایسه عزاداری میان مسیحیان و مسلمانان پرداخته و اظهار داشت: مسیحیان در مراسم مذهبی،  فقط برای اعیاد مراسمی برگزار می کنند اما مسلمانان و خصوصا شیعیان، در مراسم مختلف مذهبی، هم عید و هم عزا را بزرگداشت می گیرند. بنابراین اقامه عزا برای امام حسین(ع) در فرهنگ دینی از منطق عمیقی برخوردار است که این بزرگداشت خصوصا به نام عاشورا باید در زمان معین خودش برگزار شود و هرگونه معادل سازی آن امری نابجا خواهد بود و شائبه بدعت ایجاد می کند.
دکتر آیینه وند با تاکید بر این مساله که تغییر تقویم دلبخواهی نیست، گفت: حکومت اسلامی و علمای دین، متولیان جلوگیری از بروز بدعت ها در دین هستند. عالمان دین نباید اجازه بدهند که مناسک دینی از زمان خود خارج شود و هر کسی به دلخواه خود به اقامه مراسم عمومی در تغییر مناسبت ها در تقویم اقدام کنند. نه تغییر تقویم و نه تغییر مناسک  دینی در تاریخ دلبخواهی نیست. گذشته از اینها امروز برخی در جهان اسلام ادعا می کنند که ایرانی ها قصد دارند دین را با ایرانی سازی تحریف کنند و این نوع اقدامات همچون بزرگداشت عاشورای شمسی از جمله مواردی است که بر این تفکر صحه می گذارد؛ گذشته از اینکه سودی ندارد، انحرافات بسیاری را به وجود می آورد.
همچنین این استاد دانشگاه با انتقاد از اشعار و مدایح مداحان در این مناسبت ها، توصیه کرد: مداحان باید دقت کنند اعمال، رفتار و مراسم آنها و اشعارشان بگونه ای نباشد که موجب وهن اصل شعائر دینی شود.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    3 0
    متاسفانه بعضی از این مداحان هم اشعارشان - اشعاری است که فقط و فقط بدون این که حرمت ائمه (ع) در نظر گرفته شود فقط میخواهند اشک ملت را در آورند و دانسته یا نادانسته فکر می کنند که خیلی در این راه با سور مجالس را برگزار میکنند و کسی هم جلوی یک عده بی سواد را در این میان نمیگیرد. با عرض معذرت بعضی هایشان با یک ریتم مکرر فقط عربده میکشند و بس.
  • مراد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    1 2
    ضمن تائید صحبت های جناب آقای آئینه وند جمله زیر برای کسانی که سواد کافی در امور دینی ندارند و با دخالت خود میخواهند افکار مالیخویایی خود را به مردم القاء کنند بسیار جالب است : بزرگ‌ترین مصیبت برای یک انسان این است که نه سواد کافی برای حرف زدن داشته‌ باشد و نه شعور لازم برای خاموش ماندن (ژان دلابرویه)