۰ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۸

این منظومه ستاره‌ای مارپیچی که به رنگ سرخ زیبایی می‌درخشد، چیزی نیست ستاره R حجار، یک غول سرخ پیر که هر 10هزار تا 50هزار سال یک‌بار توده‌ای از گاز و غبار را به بیرون فوران کرده است.

پیش از این اخترشناسان توانسته بودند پوسته‌های کروی از گاز و غبار را در اطراف ستارگان غول سرخ مشاهده کنند، اما این ساختار مارپیچی تاکنون دیده نشده بود. واضح است که در شکل‌گیری این ساختار، ستاره همدم دیگری که تاکنون آشکار نشده، نقش داشته و با گردش درون این توده و جذب گرد و غبار، فضاهای خالی را ایجاد کرده است.
اخترشناسان این تصویر را با استفاده از آرایه بزرگ میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما، آلما ثبت کرده‌اند. هرچند تاکنون فقط نیمی از آنتن‌های آلما نصب شده است، اما این مجموعه که قرار است قوی‌ترین توان تفکیک را در محدوده امواج فروسرخ تا ریزموج فراهم کند، همین الان هم به کیفیت تصویربرداری خوبی دست پیدا کرده است. قرار است آلما تا اسفندماه سال جاری تکمیل شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    10 0
    "یک غول سرخ پیر که هر 10هزار تا 50هزار سال یک‌بار توده‌ای از گاز و غبار را به بیرون فوران کرده است". تا همین چند صد سال پیش بشر چه تصوراتی در مورد کیهان داشت. امروز اگر دیدگاه های مردم هزار سال پیش را در مورد کیهان بخوانیم، خواهیم خندید. حالا تصور کنید سیصد سال دیگر یک نفر ادبیات امروز ما را در مورد کیهان شناسی بخواند: غول سرخ پیر!؟ توده ای از گاز؟ خوشحالم که دانش بشر هیچ وقت کامل نمی شود.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    4 0
    تصاویر با کیفیت تر بزار دیگه خبر ان لاین ...!