یک کارشناس مسائل ترکیه، ضمن بررسی تنش های مرزی میان ترکیه و سوریه، سناریوهای آینده را مورد بررسی قرار داده است.

سیامک کاکایی، کارشناس ترکیه در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع بررسی تنش های مرزی میان سوریه و ترکیه و احتمال رویارویی دو کشور می گوید: احتمال بروز یک رویارویی عمیق نظامی بین ترکیه و سوریه مقداری ضعیف است چرا که ترکیه متضرر خواهد شد و مشخص نیست حاصل و نتیجۀ کار حتی در صورت دگرگونی نظام سیاسی در سوریه چه خواهد بود. اینکه آیا این وضعیت به نفع ترکیه است؟ و چه بسا در آینده بر اثر چالشهای درونی، وضعیت کردها و آیندۀ سیاسی کردهای سوریه وضعیتی در سوریه پیش آید که حاصل آن به زیان آنکارا باشد. ضمن اینکه ترکیه هم اکنون در وضعیت نسبتاً باثبات اقتصادی قرار دارد و بروز جنگ و افزایش تنش ها و تخاصم با همسایگان می تواند به عرصه و فضای اقتصادی ترکیه آسیب بزند، وضعیتی که نقطۀ قوت دولت عدالت و توسعه بوده است.
کاکایی افزود: به هر حال سیاست تند ترکیه علیه سوریه استمرار پیدا خواهد کرد و ترکیه تمایل دارد که ایجاد اجماع کند و همسویی با آمریکا در مورد بحران سوریه را استمرار دهد. این خط سیر تهدیدات ترکیه علیه سوریه احتمالاً ادامه دارد. ترکیه دوست دارد که سطحی از تخاصم در مرز با سوریه باقی بماند تا از این طریق بتواند همچنان فضای داخلی را تحت الشعاع قرار دهد و مبناهای لازم برای تهاجمی بودن سیاست خارجی خود را بدست آورد. اما این مسئله ممکن است شرایط کار را تا حدودی برای دولت اردوغان دشوار کند.
 

مشروح گفتگوی کاکایی با سرویس بین الملل خبرآنلاین را اینجا بخوانید

 

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    7 23
    تركيه با رفتار نابخردانه دولتمردانش با همسايگان، درحال سقوط است. تركيه با كدام همسايه رابطه بدون تنشي دارد؟ با عراق، سوريه، ايران، ارمنستان، ...؟