اگرچه این روزها از محمدرضا عارف به عنوان یکی از نامزدهای احتمال انتخابات ریاست جمهوری 92 یاد می‌شود، اما او هنوز کاندیداتوری خود را اعلام نکرده است.

معاون اول دولت اصلاحات در گفت وگوی مشروحی که با خبرآنلاین داشت، گفت: من سال 84 آمادگی نامزدی نداشتم و به قول معروف دوست داشتم بروم دنبال درس و مشق و کار‌های دانشگاهی‌ام. اما دوستانی می‌خواستند که وارد عرصه شوم. آن زمان خدمت آقای هاشمی رسیدم و از ایشان پرسیدم که اگر شما می‌آیید، من هیچ اقدامی نکنم. من خودم را با برخی شخصیت‌های بالای نظام اصلاً مقایسه نمی‌کنم که مثلا ببینم کارایی من بیشتر است یا آنها؟ من مفید‌ترم یا آنها؟ چون برداشتم همیشه این بوده که اگر آقای هاشمی یا خاتمی بیایند من می‌توانم در خدمت آنها باشم، اما اگر من بیایم، آنها قاعدتاً نمی‌توانند عضوی از کابینه من باشند. البته باید از تجربه و نقطه نظراتشان استفاده کرد. مشکل ما این است که از بخشی از نیرو‌های مومنی که همه سرمایه‌‌شان، تجربه 30 ساله اشان است، استفاده نمی‌شود.
وی افزود: مهمترین دلیلی که سال 84 من به عرصه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نیامدم، همین بود که از دوستان نزدیک آقای هاشمی شنیدم که ایشان خواهند آمد. ان‌شاءالله زمانی موضوع انتخابات سال 84 را هم مطرح خواهم کرد. من آن زمان معاون اول دولت آقای خاتمی بودم و امکانات زیادی در اختیارم بود. اگر می‌خواستم از آن امکانات استفاده کنم هم حرف‌وحدیثی پیش نمی‌ آمد . می‌توانستم هر زمان به سفر استانی بروم و همه هم از حضورم استقبال می‌کردند. چون من شخصیت دوم کابینه بودم، اما به خاطر آقای هاشمی کنار رفتم. البته در آن زمان تفرق زیادی میان کاندیدا‌های اصلاح‌طلب بود و با چهار - پنج نفر می‌خواستند در عرصه حضور یابند. من نمی‌خواستم که در کنار آنها قرار بگیرم. اگر اجماع و جمع‌بندی خوبی می‌شد، حاضر بودم جلو بیایم.
عارف ادامه داد: سال 88 هم ابتدا آقای خاتمی می‌گفتند من نمی‌آیم. من به دوستانم گفتم که اگر آقای خاتمی بیایند، من همان لحظه کنار می‌کشم. همین کار را هم کردم و حتی یک ساعت هم برای اعلام انصرافم معطل نکردم. هرگز هم خودم را با آقای خاتمی مقایسه نکردم که مثلا در انتخابات سال 88 من مناسب‌ترم یا آقای خاتمی؟ ممکن است در جمع‌های دوستان خودمان، خودم را با برخی دیگر از افراد مقایسه کنم و ببینم که کی مناسب‌تر است، اما قطعاً چنین مقایسه‌ای را بین خودم و آقایان خاتمی و هاشمی نخواهم کرد.
وی در پاسخ به اینکه اگر رئیس جمهور شوید، حاضرید آقای خاتمی را معاون اول خود کنید؟، گفت: جایگاه آقای خاتمی اجل ازاین پست‌هاست. من معتقدم که آقایان خاتمی و هاشمی باید رئیس‌جمهور ساز باشند و رهنمود بدهند نه اینکه خودشان وارد عرصه رقابت شوند و در کنار دیگران قرار بگیرند این را بگویم که اگر بیایم از همه نیرو‌ها و پتانسیل‌های کشور استفاده خواهم کرد. نه فقط از آقایان خاتمی و هاشمی، بلکه با تمام نیرو‌های مومن و باتجربه‌ای که می‌توان با رایزنی‌ با آنها کار را جلو برد، همکاری خواهم کرد.
مشروح این گفت و گو را تا ساعاتی دیگر در خبرآنلاین بخوانید.
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    میشه برای ما بفرمائید آقای عارف در زمان تصدی مخابرات چه خدمات ارزنده ای ارائه کردند؟
    • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      63 12
      شما بفرمائید چه خدماتی رو نکردن!!!
    • امیر IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      71 3
      وزیر مخابرات دولت اصلاحات برای 6 سال آخر پروفسور معتمدی (استاد تمام دانشگاه امیرکبیر) بودند .(همین ابر رایانه هوا فضا را که مدتی پیش رونمایی کردند، سرپرست بخش الکترونیکش ایشان بودند.) پروفسور عارف (استاد تمام دانشگاه شریف، نفر اول کدینگ ایران هستند.) معاون اول بودند. در ضمن در حین تصدی پست های دولتی هم از نظر علمی یکدفعه ارتقا پیدا کردند.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      62 5
      میشه شما بگید کنترل تورم در دورۀ خاتمی به علت استفاده از چه کسانی بود؟
    • مجید IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      64 8
      گسترش اینترنت در زمان ایشون شروع شد
    • میثم NL ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      69 5
      اتفاقا من ایشان را از همان دوران وزارت مخابراتشان به خاطر دارم. عملکرد و فعالیت ایشان در آن دوره چنان چشم گیر بود که بی راه نیست اگر بسیاری از زیر ساخت های امروزی مخابرات را مدیون زحمات ایشان بدانیم. خاطرم هست شعار دوران وزارتشان نیز "ارتباطات بستر توسعه" بود و البته بسیار نیز به جا بود و با هدف گسترش دسترسی ها به اینترنت و ارتباطات بر پایه زیرساخت های مطمئن و قابل اتکا بود.
  • حاتمی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    افرین بر عارف
  • سینا از شیراز IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    کاش آقای احمدی نژاد هم این بینش را داشت و در اداره امور کشور فقط نظر خودش را اعمال نمی کرد. و ای کاش شما هم جرات و شجاعت آقای احمدی نژاد را داشته باشید.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      69 5
      اگر کسی بدون چتر از هواپیما بپرد شجاع است؟
    • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      38 4
      من متوجه نمی شوم شما شجاعت را در چه می دانید؟؟؟
    • بدون نام EU ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      47 2
      شجاعت ازنظرسینا یعنی لجبازی و رو کردن پرونده دیگران عزیزم شجاعتش دلیل دیگه داره مگه نمی دونی؟؟؟
  • ماهان IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    احسنت بر دکتر عارف عزیز که بر عکس بعضی ها احترام بزرگی و کوچکی را دارند.
  • مجتبی US ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    129 9
    عارف دوستت داریم
  • جواد-تربت جام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    به نظرم بهترین گزینه عارف است چون او باشخصی همچون خاتمی کارکرده ودرایتی بالا دارد.مودب فروتن است.کشور به فردی باشخصیت نیازمنداست .همه منتظریم
  • محمد IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    فدای استادم بشم که نمونه انسان کامله
    • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
      23 12
      قای عارف شخصیت محتزمی هستند اما انسان کامل به معنی داشتن مقام عصمت است و بعید می دانم دوستمان قایل به عصمت آقای عارف باشند پس با عنایت به معنی الفاظ اظهار نظر کنیم
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    60 9
    خاتمي خيلي محبوب تر است. واحتمال پيروزي اصلاح طلبان با حضور خاتمي خيلي بيشتر است
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    41 7
    من معتقدم جامعه و نظام ما از چهره های مانند دکتر عارف باید بیشتر این ها بهره ببرد افراد واقعی دانشگاهی که نگرش علمی را به عنوان پشتوانه خود دارند . نگرشی به دور از تعصب و مسایل دیگری که کشور را به مشکل می رسانند . و شخصیت و ادب ایشان شایسته مردم ایران است
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    50 8
    باید امید داشته باشیم خاتمی عزیز بیان ... اگر ایشان نیامدن دکتر عارف گزینه ی مناسبی هستند
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    36 4
    دکتر عارف شهامت بالایی دارند که می فرماید اصول گراها نباید تمام مسئولیتها را به گردن دولت باندازند و شانه خالی کنند بلکه تمام آنها مسئول این وضعیت هستند و درست هم می گویند.
  • بدون نام JO ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    44 5
    امیدوارم افراد تحصیل کرده، عاقل و منصفی مانند آقای خاتمی و دکتر عارف به صحنه بیان
  • بدون نام CH ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    30 6
    امیدوارم آدم عاقل و فهمیده ای چون عارف رییس جمهور بشه
  • ححح IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    10 62
    خواهشا آقاي خاتمي نيان بزارين مملكت 8 سال ديگه را از دست نده . كاش از طيف احمدي نژاد بيان
  • بدون نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    21 8
    دکتر عارف یا دکتر پزشکیان همین
  • جوانمرد US ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    37 4
    کاش مردم هم عارف رو می شناختن. حیف که فقط ما دانشجوها که سر کلاسش رفتیم می شناسیمش. مطمئن باشید دکتر عارف آخرین کسیه که میتونه ایران رو نجات بده به چندین دلیل: 1- اصلاح طلبه 2- اصول گراها اکثرا قبولش دارند 3 - نمیشه انگی بهش زد، چون تو بهترین دانشگاه دنیا درس خونده، خانواده سالمی داره، تو هر پستی بوده همیشه موفق و ... بوده 4- مودبه و به هیچ کس توهین نمیکنه 5- مهمتر از همه اینکه راستگو است و به هیچ قیمتی مثل بعضی ها دروغ نمبگه 6- چهارتا آدم باسواد قبولش دارن که بشن وزیرش یا معاونش. دیگه خسته شدیم از معاون دیپلمه و وزیر مدرک جعلی. برای نجات مملکت نیاز به وزرای کاردان هست 7- ... بازم بگم ...
  • سروش IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    3 0
    درود بر اصلاح طلبان معتدل که جایگاه و پایگاه مردمی دارند