۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۲

ساکنان سکندلایف بیش از یک میلیارد ساعت را در این دنیای مجازی سپری کرده‌اند. بنیان‌گذار این دنیای مجازی از آینده دنیاهای مجازی و جایگزین شدن زندگی واقعی با دنیای دیجیتال سخن می‌گوید.

ساکنان زندگی دوم (Second Life)، یک میلیارد ساعت را در این دنیای مجازی سپری کرده‌اند و حالا بنیان‌گذار آن، فیلیپ روزدال می‌خواهد با یک اقدام مجازی تازه، پا را از این فراتر بگذارد.

 جمعیت و اقتصاد دنیاهای مجازی به سرعت در حال افزایش است. فکر می‌کنی این افزایش تا کجا ادامه خواهد یافت؟
این تازه ابتدای راه است. من انتظار دارم به زودی شاهد حضوری در مقیاس کاربران وب یعنی یک میلیارد نفر باشیم. در حال حاضر حدود 250هزار نفر روزانه از سکندلایف استفاده می‌کنند و انتظار داریم که این حجم گسترش یابد. من فکر می‌کنم 20 تا 30 سال آینده، جی.دی.پی دنیاهای مجازی به جی.دی.پی دنیای واقعی می‌رسد. (جی.دی.پی مخفف تولید ناخالص ملی است).

اما هنوز هم بسیاری از مردم با مفهوم دنیاهای مجازی مخالفند.
علاقه، فعالیت، ‌خلاقیت و  نهایتا پول و تجارت فراوانی به دنیاهای مجازی وارد شده است. من فکر می‌کنم که مردم این حد تغییر در کارها را ترسناک می‌بینند، به همین خاطر هم انکار، رد کردن یا باور نداشتن آن طبیعی است.

 اما گذراندن زمان بسیار در دنیاهای مجازی، از لحاظ روانشناسی چه تاثیری روی افراد دارد؟
به عنوام یک فرد مجازی ممکن است بخواهید کاری غیرعادی انجام بدهید، کاری که در دنیای واقعی نمی‌خواهید امتحان کنید. بدین ترتیب آن‌چه در دنیاهای مجازی انجام می‌دهید احتمال دارد زندگی واقعی‌تان را به گونه‌ای مثبت تحت تاثیر قرار بدهد.

 از دنیاهای مجازی به عنوان تجسم آینده اینترنت یا نسل سوم وب صحبت کردی،‌ منظورت چیست؟
اینترنت به صورتی که امروزه وجود دارد، برای رفتار انسان‌ها بهینه نیست. اغلب وقت‌ها که از اینترنت استفاده می‌کنیم، تنهاییم و اینترنتی که استفاده می‌کنیم زنده نیست. در فروشگاه‌های سکندلایف می‌توانید سایر افراد را ببینید، بنشینید و با آن‌ها صحبت کنید. من این طور در ذهنم مجسم می‌کنم که روزی همه کارهایی را که در اینترنت انجام می‌دهیم، به فضاهای سه‌بعدی مشابه زندگی واقعی ببریم.

 آیا ما برای مقابله با رشد جرایم مجازی، به پلیس و دادگاه مجازی هم نیاز داریم؟
دادگاه‌های مجازی رسمی به عنوان نتیجه‌ای از قوانین عمومی و رفتار جمعی پدیدار می‌شوند. من فکر می‌کنم گروه‌های بزرگی به هم متصل بشوند و دادگاه‌های مخصوص خودشان را راه بیاندازند تا تصمیم بگیرند که چه کسانی را به قلمرو خودشان راه بدهند. وقتی فردی در قضاوت‌های همگنانش محصور باشد، تبعات مادی، ‌اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت که در نتیجه وجود یک قانون را خواهد طلبید.

برخی تجار از این شکایت دارند که شما برای حفظ مارک کالاهای آن‌ها و حق کپی‌رایت در اشیای مجازی،‌ اقدامات لازم را به عمل نیاورده‌ای. به آنها چه پاسخی می‌دهی؟
به طور پایه‌ای، درجه بالاتری از مالکیت و مسئولیت‌پذیری و جوابگویی در سکندلایف به نسبت دنیای واقعی وجود دارد. هر تکه از این دنیای مجازی می‌تواند نام مالک یا خالق خود را برای همیشه با خود داشته باشد. با این حال، هنوز هم نحوه کارکرد مالکیت در دنیای مجازی به طور کلی مشخص نیست. ما به عنوان یک شرکت و سازنده جایگاه،‌ تنها بخشی از این بحث هستیم.

 شما اعلام کرده‌ای که اجرای سکندلایف را کاهش خواهی داد. چه برنامه‌ای داری؟
در لیندن، بیشتر جلساتمان را از طریق سکندلایف انجام دادیم تا در دنیای واقعی. من می‌خواهم شرکت جدیدی تاسیس کنم و مفهوم زندگی مجازی را از این که الان هست، فراتر ببرم. می‌خواهم ببینم که چه چیزهایی را می‌توانیم دیجیتالی کنیم و چه‌طور می‌توانیم تجربه انسانی را در این کار درگیر کنیم؟

نیوساینتیست- ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =